Prolegomena 3. 2014. 10. 06.. Keresztény szimbólumok „A szimbólum a valóság olyan szintjeit nyitja meg, amelyek máskülönben zárva vannak előttünk… illetve.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ezért senki se kérkedjék az emberekkel. Hisz minden a tietek: Pál, Apolló, Kéfás, a világ, az élet, a halál, a jelenvalók, az eljövendők: minden a tietek.
Advertisements

Az Élet Igéje április.
Jézus Istennek nevezése
Krisztus uralma alatt élni 1. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
A KARÁCSONYI IDŐ SZIMBÓLUMAI
1 perc Isten jelenlétében / 1 perc Istennel
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
Isten misztériumának előzetes kérdése
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
Ki v a gy o k ÉN ? Mi az életem értelme?.
Az Istenről való beszéd lehetőségei Thomas Mann József és testvérei című regényében.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
Színes világban élünk.
Nagy Konstantin, Szent Ilona
Úton böjtben.
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
Egy nap, egy egyetemi tanár, a következő kérdést tette fel hallgatóinak:
Nagyböjt első hete.
Boldog 2014-et !.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
Folyamodjatok az Úrhoz,
A boldogság is kegyelemből fakad
Az Élet Igéje július.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
Az Élet Igéje február.
Az Élet Igéje január A világ nagy részén január 18. és 25. között rendezik meg az imahetet a keresztények egységéért, egyes helyeken pedig pünkösdre.
Az Élet Igéje május „… Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20)
2013. október Az Élet Igéje „Ne tartozzatok senkinek semmivel, csak kölcsönös szeretettel, mert aki felebarátját szereti, teljesíti a törvényt.” (Róm.
Az Élet Igéje február „Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14).
Az Úrnak hála, tisztelet, Csak néki, senki másnak!
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Az Élet Igéje szeptember.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
Filozófiatörténet előadások 1I.
Terminus (terminus technicus). Terminology - Vocabulary International standard: Terminology - Vocabulary (ISO 1087, 1990 Genf)
Dr. Ferencz Árpád (DRHE) Szociáletikai és Egyházszociológiai Tanszék.
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
Jézus és a tízparancsolat
Prolegomena Teológiai kör és tapasztalat Tillich szerint „csak az lehet teológussá, aki a teológiai kör tartalmát végső meghatározottságaként.
AZ IGEHIRDETŐ ÉS GYÜLEKEZETE Pápa - DRA Steinbach József - I. Teológiai alapelvek a prédikáció és a gyülekezet kapcsolatában - II. Homiletikai.
„Diákok a munkaerő-piacon” NTP-SZKOLL
Jézus életének főbb eseményei és tanításának legfontosabb elemei
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
JÓ REGGELT ! 4.
A teljes ember bevonása a liturgikus cselekményekbe
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
A mennyei világ lelki áldásai 1. rész
Kérdések az alkalom előtt
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
I. A KIJELENTÉS Isten szól magáról.
A) Jézus Krisztus személye
II. A HITRŐL 1.
A teremtő és gondviselő Atya
VIII. A Szentlélek Isten
(Apostolok cselekedetei 16, 16-40)
3. parancsolat Ne mondd ki hiába Istenednek, az Úrnak a nevét, mert nem hagyja az Úr büntetés nélkül azt, aki hiába mondja ki a nevét! (2Móz 20,7)
Előadás másolata:

Prolegomena

Keresztény szimbólumok „A szimbólum a valóság olyan szintjeit nyitja meg, amelyek máskülönben zárva vannak előttünk… illetve lelkünk olyan dimenzióit és elemeit szabadítja fel, amelyek megfelelnek a valóság dimenzióinak és elemeinek.” /Paul Tillich/

Nathan Mitchell „A szimbólum nem egy tárgy, amelyet manipulálni kell utánzás vagy emlékezet által, hanem egy környezet, amelyben le kell telepedni. A szimbólumok lakóhelyek, ahol levegőhöz juthatunk, amelyek segítenek felfedezni az élet nyújtotta lehetőségeket. A szimbólumokkal való foglalkozás által az emberek - az élet új horizontjait, - új értékeit és - motivációit fedezik fel.

Victor White „A szimbólum ‘tesz velünk valamit’, megmozgat, elmozdítja tudatunk középpontját, alakítja értékeinket. Akár nézzük, akár halljuk, akár műveljük, festjük, írjuk vagy táncoljuk, a szimbólum nemcsak gondolatot, hanem örömet, félelmet, megdöbbenést, rémületet stb. vált ki… Jung látta, hogy ez az az eszköz, amely polivalenciája /többértékűség/ miatt átalakítja magát a tudatot és ezáltal a beteg személyiséget.”

A szimbólumnak ez a négy tulajdonsága teszi lehetővé, hogy a kinyilatkoztatás közegévé válhasson Ismeret, amely részvétel /cselekvés/ Átalakító erő /alakítja értékeinket/ Elkötelező erő /zászló/ Megnyílás a titok felé /kimozdít magunkból/

A keresztény teológia a Szentírásban található alapvető szimbólumok kifejtése a jelenben. A teológia hitünk tárgyára reflektál, ezért nem szinonimája a keresztény hitnek.

Szimbólum és valóság Szentírás (1) Tapasztalat Hagyomány Értelem Kinyilatkoztatás

A szimbólumok a valóság detektorai Prizmák – Nem a prizma hozza létre a színeket, de megmutatja, hogy a többi szín is jelen van. – A kulcs a rejtett igazság felismeréséhez az, hogy átnézünk a prizmán.

A szimbólumok funkciójának négy szintje 1. Fizikai szimbólumok -Kereszt (re-prezentálja az eredeti történelmi keresztet az istentiszteleten) -Kenyér és a bor (Isten jelenlétének szabadító ereje jelenvaló)

2. Metaforikus jellegű szimbólumok - Isten báránya - Isten – Atya, Isten Fia Szükséges az interpretáció!

Jó Pásztor > nem egyszerűen pásztor, hanem jó > mert életét adja a juhaiért > ahogyan Jézus a kereszten tette (nem csak Jézusról, de a pásztorról is megtudtunk valamit)

3. Teológiai fogalom Szentháromság Jeronimo Cosi

4. Hitvallás szintje -Jézus az Úr -Niceai hitvallás -CA

Keresztrefeszítés sárgában (1943)

Teológiai kör és tapasztalat Tillich szerint „csak az lehet teológussá, aki a teológiai kör tartalmát végső meghatározottságaként (Mk 12,29-30: „…az Úr a mi Istenünk, az egyetlen Úr, és szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes elmédből és teljes erődből”) fogadja el”. Szerinte ez a meghatározás feloldja az ortodox és a pietista teológusok közötti örök vitát. A pietisták a teológiai körhöz való tartózás kritériumává az újjászületést tették, ezzel szemben tiltakoztak az ortodoxok: az újjászületésben senki sem lehet bizonyos. Tillich leszögezi, hogy a teológiai körhöz tartózás feltétele „nem egyéb, mint az a kérdés, hogy végső meghatározottságának tekinti-e (az illető) a keresztény üzenetet”.

Az istenhit azonossága – mint történelmen kívüli momentum – jelentőségét éppen azáltal mutathatja föl, hogy válasz lesz (lehet) a történetiség síkján fölmerülő kérdésekre. Ebben rejlik a teológiai kör (Tillich) sajátos jellege – a teológusnak belül kell maradnia ezen a körön, máskülönben megszűnik teológusnak lenni. Ha kilép – vagy legalábbis kívül marad –, akkor filozófussá lesz, elveszíti azt a sajátos egzisztenciális meghatározottságot, ami a teológiai körön belül az adott igazság-struktúra iránti elkötelezettségből fakad. Mint Tillich írja: a teológus „nem tart távolságot kutatási tárgyától (...); tárgyára (amely meghaladja a tárgyi létet) szenvedéllyel, félelemmel és szeretettel tekint”.

A teológia mint tudomány A rendszeres teológia a keresztény hitet „tudományos módon” fejti ki. -„metodikus, -megindokolt és kritikai, -valamint szisztematikus, tehát világosan tagolt egész”. Ennek a definíciónak a segítségével fogjuk a következőkben a teológia és a tudomány közötti kapcsolat problémáját kimutatni.

A teológiának fentebb vázolt tárgyából ebben a kérdésben következik egy ellentét: egyrészt a keresztény igazságnak (amelynek központi tartalmát a dogmatika bontja ki) egyetemes igénye van, ami azt jelenti, hogy minden emberre érvényes – tekintetbe véve azt a tényt is, hogy ez az igazság sokak számára semmit sem jelent, mert nem ismerik, vagy elutasítják. Ezért közel lehet a valósághoz, hogy a teológiának a tudományossága éppen a dialógusra való nyitottságában fedezhető fel.

Másrészt nem „Isten önmagában” a teológia tárgya, hanem Isten az emberekhez való viszonyában. A dialógusra való nyitottság számára szükséges függetlenség a hittől, keresztény látásmód szerint így egyáltalán nem lehetséges. Hiszen azok az Istenről tett kijelentések, amelyek a „beszélő konkrét helyzetétől” eltekintenek, Bultmann szerint „minden egyébről szólnak, csak nem Istenről”. Mivel függetlenek a beszélő hitétől, ezért nem a keresztény teológia kijelentései.

A teológia tudományossága A keresztény hit jelenünkre való relevanciáját alapvetően a nem keresztényekkel folytatott párbeszédben is meg kell indokolni. Mivel a keresztény teológia függ az ember Istenhez való viszonyától a teológiai kijelentések ellenőrizhetősége vitatott.

1. Aquinói Tamás teológiai főművében a „Summa Theologiae” bevezetőjének második cikkében tisztázza azt a kérdést, hogy a „szent tannak” (sacra doctrina) nevezett teológia tudomány-e?

2. SZAKASZ: Vajon a szent tanítás tudomány-e? Válasz: a szent tanítás tudomány. A tudományokat két nembe sorolhatjuk: vannak olyanok, amelyek az értelem természetes fényénél megismert princípiumokból indulnak ki (pl. az aritmetika (számtan), a geometria), mások viszont más, magasabb tudományokból veszik elveiket (pl. a zeneelmélet, ami a hangok arányaival foglalkozván az aritmetikának rendelődik alá). A szent tanítás ez utóbbiakhoz tartozik: egy magasabb tudomány, nevezetesen Isten és az üdvözültek tudása adja kiindulópontját, amely az isteni kinyilatkoztatás útján jut el az emberhez.”

Aquinói Tamás, Summa Theologiae I 1,2. Ellenvetések 1. Minden tudomány önmagában nyilvánvaló alapelvekből indul ki. A szent tanítás hittételei – amelyekből kiindul – viszont önmagukban nem nyilvánvalók, hiszen nem mindenki fogadja el őket. Tehát a szent tanítás nem tudomány. Válaszok Ad 1. Bármely tudomány princípiumai vagy önmagukban nyilvánvalók, vagy más tudományra vezethetők vissza. A szent tanítás elvei ez utóbbiak közé sorolandók.