– HUSK/1001/1.1.2/0022 Tanulmány az Erdei Turizmus fejlesztésére és az idegenforgalmi lehetőségek optimalizálására az Ipoly.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
ZEMPLÉN EURORÉGIÓ PROGRAMTERVEZET I.Határon átnyúló infrastrukturális természet- és környezetvédelmi fejlesztések II.A határon átnyúló gazdasági kapcsolatok.
A Turizmus sajátosságai a marketingben
Aktuális pályázati lehetőségek
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
HAJDÚSZOBOSZLÓ ⁄ Hajdúszoboszló Közép-Európában, Magyarország keleti részén található. Európa híres pusztája, a Hortobágy és a mozgalmas nagyváros, Debrecen.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
1.A gazdaság és az infrastruktúra fejlesztése, a foglalkoztatottság növelése 1.1 Mezőgazdasági és élelmiszeripari tevékenység fejlesztése •Biotermékek.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
A fesztiválok turisztikai jelentősége Magyar Fesztivál Szövetség Évadzáró Konferenciája november Százhalombatta.
Idegenforgalmi fejlesztési lehetőségek Pozsony környékén
A kerékpáros turizmus fejlesztési stratégia céljai, alapelvei Kerékpáros Tárcaközi Bizottság január 28. DR. KOVÁCS MIKLÓS turisztikai szakállamtitkár.
Lakner Zoltán.
Székely kapuk útja. 1. Általános adatok Kérelmező: Hargita Megye Tanácsa Megvalós ítási időtartam: 24 hónap Összköltségvetés: ,77 lej Önrész: 22.
Tisza-tó, mint kerékpáros régió
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése A turisztikai pályázatok gazdaságélénkítő hatása az Észak-Magyarországi régióban.
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
Wellness lehetőségek A wellness, mint az egészségturizmus része.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Aktív, falusi, ökoturizmus a Dél-Dunántúlon Endrédi Melinda.
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
TDM Szakmai Nap november 21.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
1 Előzmények Látványos fejlődések, de hiányzott egy átfogó stratégia Cél: Korunk kihívásainak megfelelő hosszú távú iránymutatás Illeszkedés a fölé- és.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Stratégiai tervezés.
Településmarketing Értékaudit.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Rekreáció és turizmus a Duna mentén
Budapest turisztikai Marketingje
Önkormányzatok turisztikai feladatai
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
A hargitai legendák és műemlékek nyomában. 1. Általános adatok Kérelmező: Hargita Megye Tanácsa Megvalós ítási időtartam: 24 hónap Összköltségvetés: 990.
Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Balaton régió turizmusában
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
A Rábaköz agrárgazdaságának fejlesztési lehetőségei Hutflesz Mihály ügyvezető Régiófókusz Nonprofit Kft Csorna, december 17.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
SZEKSZÁRD MEGYEI JOGÚ VÁROS KÖZÖTT TERVEZETT FEJLESZTÉSEI
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
A Falusi és agroturizmus multiplikátor szerepe a vidékfejlesztésben Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár Szatmárnémeti szeptember
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
Kristóf Ákos, osztályvezető Vidékfejlesztési Minisztérium Kutatás- és Oktatásszervezési Főosztály Ökoiskola címátadás Budapest, június 4.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Az ökoturizmus szerepe és lehetőségei Dél- Dunántúl turizmusában Hegyi Zsuzsanna Magyar Turizmus ZRT Dél-Dunántúli Regionális Marketing Igazgatóság Pécs,
A turisztikai termék Dr. Gonda Tibor 2017.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
HVS felülvizsgálat 6/2011. (II. 04.) IH közlemény.
Gerje-Körút „A közös program”
A határtérség.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Készítette: Farkasné Veres Edina
Előadás másolata:

– HUSK/1001/1.1.2/0022 Tanulmány az Erdei Turizmus fejlesztésére és az idegenforgalmi lehetőségek optimalizálására az Ipoly Erdő Zrt. működési területén (Nógrád megyében valamint Pest megye Szobi és Váci kistérségében), kapcsolódva a szomszédos szlovákiai területhez (Levice, Veľký Krtíš, Krupina, Detva and Lučenec regions) Nógrád Turisztikai Közhasznú Nonprofit Kft. Salgótarján június 7.

Tanulmány fejezetei 1.Fejlesztési tervek 2.Az erdei turizmus keresletének helyzetelemzése 3.Az erdei turizmus kínálatának helyzetelemzése 4.Célcsoport képzés és Pozícionálás 5.Fejlesztési irányvonalak meghatározása 6.Akcióterv, gyakorlati megvalósítás 7.Következtetések

ORSZÁGOS TERVEKHEZ VALÓ ILLESZKEDÉS Bejárható Magyarország Program Nemzeti Vidékstratégia 2012 – 2020 A Nemzeti Erdőprogram A Gyógyító Magyarország – Egészségipari program Országos ökoturizmus fejlesztési stratégia 2008 – 2015

Cél: az ország minél részletesebb turisztikai megismerését, elsősorban a környezetkímélő sporttevékenységek által. 5 járásmód: gyalogos természetjárás, kerékpáros, lovas, vitorlás, túrakenus A program hozzájárul a lakosság egészségtudatos életmódjának népszerűsítéséhez, valamint a táji értékek megőrzéséhez és a magyar föld sokszínűségének minél szélesebb körű bemutatásához. Bejárható Magyarország Program

Nemzeti Erdőprogram Ember-erdő viszonyának javítása érdekében hatékony kommunikáció az erdőről, célprogram Alcél környezettudatos vásárlói szokások kialakítása, szemléletformálás, oktatás, nevelés megerősítése, az erdő közjóléti funkciójának kiterjesztése, az egészségmegőrzés javítása és a társadalom kulturális értékeinek megőrzése

Gyógyító Magyarország – Egészségipari program Komplex minőségi turisztikai fejlesztés alprogram ki kell alakítani egy látogatóközpontot, és létrehozni az alkalmi és aktív zöldturisták, illetve az ökoturisták fogadására alkalmas turisztikai kínálatot, A turistákon kívül a turisztikai vállalkozásokat is – szemléletformálással, szabályozással és adott esetben szankciókkal is – ösztönözni kell a környezetbarát működésre, Az ökoturizmus fejlesztésének eszközei A látogatóközpontok, az aktív természetjárás, a természet-megfigyelés turisztikai infrastruktúrájának létrehozása, fejlesztése; Speciális ökoszálláshelyek, falusi és egyéb vidéki szálláshelyek ökoturisztikai igényeknek megfelelő fejlesztése; Vendéglátóhelyek környezet- és egészségtudatos szempontok szerinti fejlesztése.

Országos ökoturizmus fejlesztési stratégia 2008 – 2015 A jól működő ökoturizmus követelmény- és feltételrendszere: szakember-háttér: a szervezést-lebonyolítást sokoldalúan képzett – idegenforgalmi és természetvédelmi ismeretekkel egyaránt rendelkező – munkatársak végezzék; minőségi termék: különleges, egyedi, nagy értékű vonzerőről van szó; az erre épülő szolgáltatás is professzionális kell legyen; megalapozott együttműködések; alapvető ökoturisztikai infrastruktúra: a szolgáltató, illetve a fogadóterület kezelője biztosítja a területen történő utazással szállással, hulladék elhelyezéssel, a vonzerő bemutatásával, annak védelmével kapcsolatos alapvető infrastruktúrát; „ökokódexek”: amelyek rögzítik a különösen betartandó játékszabályokat.

Az ökoturizmus stratégia turisztikai céljai Látogatók számának növelése Szolgáltatás-értékesítés számának növelése Bevételek növelése Látogatóbarát termékek fejlesztése: Élményszerűség; Szolgáltatások minőségének javítása; Autentikus turisztikai élmény biztosítása; Tartózkodási idő növelése

REGIONÁLIS VAGY TÉRSÉGI SZINTŰ TERVEKHEZ VALÓ ILLESZKEDÉS Budapest-közép-dunavidéki régió turisztikai stratégia Észak-Magyarország Régió Turizmusfejlesztési stratégiája A Dunakanyar Turizmusa Stratégiai Terv Nógrád és térsége – Pozícionálási és Versenyképességi stratégia

Budapest-közép-dunavidéki régió turisztikai stratégia Az átfogó cél, az élményteli régió megteremtése A stratégia az alábbi részcélokat fogalmazza meg: A régió versenyképességének erősítése, Regionális értékmegőrzés, értékteremtés és értéknövelés, Környezetvédelem és a fenntarthatóság biztosítása, Együttműködés létrehozása és erősítése a régión belül és kívül. Stratégiai programjavaslatok: Régión belüli együttműködések, fogadóhely/desztináció irányítási rendszerek létrehozása, Élménylánc fejlesztés (termékfejlesztés, komplexitás és bővítés), Humánerőforrás fejlesztés.

Észak-Magyarország Régió Turizmusfejlesztési stratégiája

AZ ERDEI TURIZMUS KERESLETÉNEK HELYZETELEMZÉSE A turizmus Magyarországon jelentős gazdaságélénkítő és munkahelyteremtő ágazat; A KSH turizmus szatellitszámla adatai alapján ben a turizmus bruttó hozzáadott értéke 1322 milliárd Ft, ami közvetlenül 5,9%-os hozzájárulást jelent. WTTC becslése szerint 2011-ben a turizmus gazdasághoz való közvetlen hozzájárulása 4,0%, a közvetett hatásokat is magába foglaló hozzájárulása 10,5% Kiváló ökoturisztikai adottságok, melyek kihasználatlanok; Az ökoturizmusban résztvevők túlnyomó többsége belföldi turista;

Keresletelemzés - A hazai ökoturisták jellemzői fiatalok és középkorúak magasabb iskolai végzettségűek áltagosnál magasabb jövedelemmel rendelkeznek családok legfőbb motiválós tényező a természet szépsége, a csend és tiszta levegő. Az aktív turizmus motivációi

Trendek, előrejelzések karrierépítés és kikapcsolódás egyszerre biztonság kiemelt helyen szerepel nő az ún. „grand-travellers” piaci szegmens aránya teret hódít az egyedi igényeikre szabott utazás nő az árérzékenység

A régiók turisztikai kereslete Észak-magyarországi lakosság több napos belföldi utazásai 45,31%-át régióján belül töltötte, második legkedveltebb célrégió a Budapest-Közép-Dunavidék. Közép-Magyarország 23,4%-át saját régiójukban, ezen belül pedig 76,4%-ot Budapesten. Célpontjaik: 1.Balaton 2.Budapest-Közép-Dunavidék 3.Észak-Magyarország

A régiók turisztikai kereslete

AZ ERDEI TURIZMUS KÍNÁLATÁNAK HELYZETELEMZÉSE A tanulmány által vizsgált terület leírása Nógrád megye és Pest megye északi része Gödöllői-dombság, a Börzsöny, a Cserhát, a Mátra, valamint önálló egységként a Karancs-Medves vidéke Duna-Ipoly- Nemzeti Park Igazgatóság, Bükki Nemzeti Park Igazgatóság 3 erdészeti társaság: Ipoly Erdő Zrt., Egererdő Erdészeti Zrt., HM Budapesti Erdőgazdasági Zrt.

3. AZ ERDEI TURIZMUS KÍNÁLATÁNAK HELYZETELEMZÉSE

Erdőterületek tulajdonmegoszlása

Turizmus rendszere

A meglévő létesítmények jelenlegi helyzete Kiránduló-, látogatóközpontok Erdei iskolák Tanösvények Erdei szálláshelyek: prémium szálláshelyek, erdei ifjúsági szálló, bakancsszállás Erdei vasutak További létesítmények: Erdészház, Vadasparkok, játszóterek

A jelenlegi turisztikai termékek Nem egy turisztikai termék, hanem összefüggő termékhalmaz Az egyes termékek (az erdőgazdálkodó által kialakított, létrehozott létesítmények) a komplexitás különböző lépcsőfokán állnak. Szükséges intézkedés: komplex turisztikai termékfejlesztés

Tanulmány javaslattevő fejezetei 5.Célcsoport képzés és Pozícionálás 1.Jelenlegi piaci pozíció meghatározása – célcsoportok, demográfiai és geográfiai szegmensek 2.A terület piac szegmentálása, a látogatók elemzése 3.A leendő ügyfelek, vevők – Korcsoportok; Fő bel-, és külföldi küldőterületek 6.Fejlesztési irányvonalak meghatározása 1.A területre vonatkozó turizmusfejlesztés potenciális lehetőségei 2.Turisztikai infrastruktúra 3.Turisztikai szuprastruktúra 4.Emberi erőforrás kapacitás és fejlesztése 5.A környezetre gyakorolt hatások 6.Marketing és értékesítés 7.Akcióterv, gyakorlati megvalósítás 8.Következtetések

Primer kutatás On-line kérdőívek Erdei turisták Erdei iskolások Mélyinterjúk a terület szolgáltatóival Szakmai véleménykérés civil szervezetektől

Erdei turisztikai kutatás - Küldőterület

Erdei turisztikai kutatás - Tájékozódás

Erdei turisztikai kutatás - Motiváció

Erdei turisztikai kutatás - Szegmensek

Erdei turisztikai kutatás – Szívesen használt eszközök

Erdei turisztikai kutatás – Preferált témák

Erdei turisztikai kutatás – Fizetési hajlandóság

Átfogó turisztikai kutatás Nógrád megyében – Utazási döntés meghozatalának ideje

Kutatás az erdei turizmus fejlesztése érdekében – Jelenlegi látogatók jellemzői Felsőfokú végzettséggel rendelkezik C és D társadalmi státuszcsoportba tartozik Átlagos, vagy kicsit magasabb az életszínvonala Többségében családosok Hétvégén kirándulnak Tartózkodási idejük 2-3 nap 20% havonta tesz erdei kirándulást 50%-a autóval utazik

Célcsoport képzés és pozícionálás Területhasználat szempontjából Alkalmi zöldturista Aktív zöldturista („outdoor” turista) Ökoturista Elkötelezett ökoturista Kor és családi állapot szerint Diákok Fiatal felnőttek gyermek nélkül Családok gyermekkel Középkorúak és seniorok gyermek nélkül

A fogyasztói várakozás szintjei

Fejlesztési irányvonalak termékkínálat elemeinek összehangolása közlekedési infrastruktúra javítása kerékpáros hálózat kialakítása kisvasutak fejlesztése, újraélesztése kirándulóközpontok létrehozása, fejlesztése erdei iskolák fejlesztése garantált programok szervezése

A klaszter területének kerékpáros hálózata

Javaslat új termékekre évszakonként Szabadtéri óriás labirintus – 3 évszakos termék (tavasztól-őszig) Várak – 4 évszakos termék Energiaközpont – 4 évszakos termék Kisvasutak – 3 évszakos termék (tavasztól-őszig) Nyírjesi tavak turisztikai hasznosítása - 3 évszakos termék (tavasztól-őszig) Ipoly folyó hasznosítása – 4 évszakos termék Drótkötélpálya – 4 évszakos termék

Kiegészítő termékek, termékelemek Kilátók - 3 évszakos termék (tavasztól- őszig) Terep- és túrakerékpáros nyomvonalak - 3 évszakos termék (tavasztól-őszig) Kerékpár-állomások - 3 évszakos termék (tavasztól-őszig) Felnőtt szabadtéri sporteszközök - 3 évszakos termék (tavasztól-őszig) Fotós ”lesek” építése – 4 évszakos termék Gyepsí - 3 évszakos termék (tavasztól- őszig) Akadálymentes tanösvények és túraútvonalak - 3 évszakos termék (tavasztól-őszig) Interaktív erdészeti foglalkozások – 4 évszakos termék

Marketing és értékesítés Termék szintek: 1.alaphasznosság 2.alaptermék 3.elvárt termék 4.kiterjesztett termék 5.a fogyasztó teljes fogyasztási rendszerének a vizsgálata.

Az árképzési stratégia kialakításának lépései 1.árképzési célok meghatározása a)A túlélés b)A nyereség maximalizálása c)A piac lefölözése d)A vezető termékminőség e)egyéb árképzési célok 2.kereslet meghatározása a)rugalmas b)rugalmatlan 3.költségbecslés 4.versenytársak költségeinek, és ajánlatainak becslése 5.az árképzési mód kiválasztása 6.végső ár kialakítása

Köszönöm a figyelmet! Készítette: Balog Violetta Nógrád Turisztikai Közhasznú Nonprofit Kft.