Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ZRINYI ILONA matematikaverseny

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ZRINYI ILONA matematikaverseny"— Előadás másolata:

1 ZRINYI ILONA matematikaverseny
2008. 4. osztály Indításhoz kattints ide! megyei Jelmagyarázat Tartalomjegyzék Utolsó dia Következő Oktatófilm 1. dia Előző Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

2 Tartalomjegyzék Feladatok 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13.
14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

3 30 Hurrá!! Meg van a kincs. A megoldások.
Az egyik szám 10. A megoldások. Indításhoz kattints ide! Célszerű a kincstől indulni a kijárat felé. 10 10 30 Mit látunk ? Hurrá!! Mennyit érnek az egyes részek? Meg van a kincs. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_01 Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

4 2.a. Indításhoz kattints ide! A megoldások. Százasokra való kerekítésnél a tízes helyi értéken lévő számot kell megnézni. akkor a másik 2 rész. Ez 0. 2008 ~ 2000 10 10 10 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_02 Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

5 30 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész.
Indításhoz kattints ide! A megoldások. akkor a másik 2 rész. 3732 nagyobb százas szomszédja a 3800. Kisebb ezres szomszédja a 3000. 3800 – 3000 = 800. 10 10 10 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_03 Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

6 30 2.a. A megoldások. Válasszuk egységnek: Számítsuk ki a területeket!
Indításhoz kattints ide! Válasszuk egységnek: Számítsuk ki a területeket! akkor a másik 2 rész. 10 10 10 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 Mit látunk ? 4 és fél 3 5 4 5 és fél Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_04 Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

7 30 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész.
Indításhoz kattints ide! A megoldások. A legnagyobb háromjegyű: 999. A legnagyobb kétjegyű: 99. akkor a másik 2 rész. = 10 10 10 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_05 Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

8 30 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész. CCVIII = 208 CCIX = 209
Indításhoz kattints ide! A megoldások. CCVIII = 208 akkor a másik 2 rész. CCIX = 209 CCIII = 203 CCV = 205 10 10 10 CCCII = 302 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_06. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

9 30 2.a. A megoldások. Végezzük el a kijelölt műveleteket!
Indításhoz kattints ide! Végezzük el a kijelölt műveleteket! akkor a másik 2 rész. = 43 = 60 = 189 A legnagyobbal kell kezdeni. 10 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_07. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

10 30 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész.
Indításhoz kattints ide! akkor a másik 2 rész. Kezdjük a legkevésbé kidolgozottal! 10 10 10 30 Lebben a fehér virágon van, így a sárgán nem lehet. Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_08. Zrínyi_2008_megy_3o_07. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

11 30 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész. 2008 – 1990 = 18 18 = 18
Indításhoz kattints ide! A megoldások. 2008 – 1990 = 18 18 = 18 Igaz akkor a másik 2 rész. Igaz 2008 > 1990 < 2008 2008 = 2008 Hamis 10 10 10 Igaz 2008 = 2008 = 2008 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_09 Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

12 < 30 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész. 17 17 10 24 14
Indításhoz kattints ide! A megoldások. akkor a másik 2 rész. 17 17 10 < 24 10 10 14 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 24 – 10 = 14 Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_10. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

13 30 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész.
Indításhoz kattints ide! A megoldások. 1 db négyszer annyi, azaz 32 Ft 20 db húszszor annyi, azaz 640 Ft. akkor a másik 2 rész. 10 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_5o_11. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

14 > + + + + 30 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész.
Indításhoz kattints ide! akkor a másik 2 rész. 5 m mm + 30 dm + 2 m cm = 10 m Váltsuk át a mennyiségeket méterbe! + 3 m + 5 m + 4 m 2 m + 1 m > 10 m 15 m 10 10 10 5 m 30 Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_12. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

15 30 2.a. A megoldások. 2008 Ft-nak a fele 1004 Ft.
Indításhoz kattints ide! 2008 Ft-nak a fele 1004 Ft. akkor a másik 2 rész. Legalább 1004 Ft, azt jelenti, hogy ennyit vagy ennél többet költött. A pénztárcájában 1004 Ft, vagy annál kevesebb pénz maradhatott. 10 10 10 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_13 Zrínyi_2008_megy_3o_16. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

16 30 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész.
Indításhoz kattints ide! akkor a másik 2 rész. 1 tricikli nem lehet, mert ekkor a rendőrök biciklijeinek 7 kereke kell, hogy legyen. 2 tricikli lehet, mert akkor a rendőrökre 4 kerék marad, ami két biciklit jelent. 10 10 10 30 Lebben a fehér virágon van, így a sárgán nem lehet. 3 tricikli szintén nem lehet, mert ezek kerekeinek száma 9. Egykerekűn nehéz lenn tolvajokat üldözni. Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_14. Zrínyi_2008_megy_3o_17. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

17 30 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész.
Indításhoz kattints ide! Egy ilyen vonal 1 cm. 15 db vonal 15 cm. 10 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 Lebben a fehér virágon van, így a sárgán nem lehet. Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_15. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

18 30 2.a. A megoldások. Ez az egészből, a háromharmadból csak kétharmad.
Indításhoz kattints ide! A megoldások. Ez az egészből, a háromharmadból csak kétharmad. akkor a másik 2 rész. ? cm 10 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 180 cm A kész kötelünk 180 cm hosszú. Mit látunk ? Kétharmad rész 180 cm, egyharmad rész 90 cm. 90 cm 90 cm Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Háromharmad: Zrínyi_2008_megy_4o_16. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

19 30 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész.
Indításhoz kattints ide! Indításhoz kattints ide! akkor a másik 2 rész. A feladat könnyebb változatát megtalálod a évi 3 osztály megyei feladatsorában a 23. feladatban. A feladat „őse” egy windosos játék, az aknakereső. 10 10 10 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 Aknakereső Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_17. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

20 Ez azt jelenti a fehérszínűekből van 10. Vörösből, feketéből 9 – 9.
Indításhoz kattints ide! A megoldások. Mi, ne csodálkozzunk, inkább gondolkozzunk! Ez azt jelenti a fehérszínűekből van 10. Vörösből, feketéből 9 – 9. Tehát összesen 28 tehén van. Zrínyi_2008_megy_4o_18. Zrínyi_2008_megy_3o_19. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

21 30 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész.
Indításhoz kattints ide! A megoldások. akkor a másik 2 rész. Mennyünk vissza az időben 3 évvel! Ekkor életkoruk összege 6 évvel (3+3) kevesebb. Együtt 15 évesek. 5 5 5 10 10 10 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 Az idősebb kétszer annyi. Jelölje ennek a téglalapnak a hossza a fiatalabb életkorát. Mit látunk ? 5 év köztük a különbség. Tehát az idősebb 5 éves volt a fiatalabb születésekor. Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_19. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

22 30 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész. 12 darab szemüveg van.
Indításhoz kattints ide! akkor a másik 2 rész. 12 darab szemüveg van. Ennek a harmada: 4. 5 darab szemüveget kell még beszíneznie Zsuzsinak. 10 10 10 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_20. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

23 30 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész.
Indításhoz kattints ide! akkor a másik 2 rész. 20 mindegyiknek a többszöröse. Így felülre kerül. 20 A 4-nek nem többszöröse. Ezen a szinten kell megjelenni a 10-nek. 10 10 10 10 4 Ezért a 4 ide kerül. Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 A 2, 4 és 5 közül két számnak a többszöröse (2, 5), ezért ide kerül. Mit látunk ? 2 Mennyit érnek az egyes részek? 5 1 Így ide kerül. Az egyik szám 10. A másik szám 20. Az 1-nek mindegyik többszöröse. Zrínyi_2008_megy_4o_21. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

24 Keressünk egymásnak ellentmondó állításokat!
Indításhoz kattints ide! Keressünk egymásnak ellentmondó állításokat! Kapitányunk nagyon mérges, így nem lehet gondolkodni. „A narancsfa alatt (van).” „Nem a narancsfa alatt (van).” Ilyen esetben az egyik állítás igaz, a másik pedig hamis. Tegyük fel: „A narancsfa alatt (van).” Igaz. Ebben az esetben: Segítsünk neki! „A pálmafa alatt (van)”. Hamis „A citromfa alatt (van)”. Hamis „A nem a banánfa alatt (van)”. Igaz, hiszen a narancsfa alatt van. Zrínyi_2008_megy_3o_25. Csak egy állításunk lehet igaz. „A narancsfa alatt (van)” Hamisnak kell lennie. Folytatáshoz kattints a tovább gombra! Zrínyi_2008_megy_4o_22. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

25 Tehát a „Nem a narancsfa alatt (van)” Igaznak kell lennie.
Indításhoz kattints ide! Tehát a „Nem a narancsfa alatt (van)” Igaznak kell lennie. Már csak az a kérdés: hol van a kincs? Nem lehet a pálmafa alatt sem, a narancsfa alatt sem, Hiszen, ha ott van, akkor ismét két állításunk igaz, ami nem lehet. a citromfa alatt sem. Zrínyi_2008_megy_3o_25. Már csak a banánfa maradt. Ott is van. „Nem a banánfa alatt (van)”. Hamis Két igaz állítás nem lehet. Zrínyi_2008_megy_4o_22. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

26 30 Júújjj!! 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész.
Indításhoz kattints ide! akkor a másik 2 rész. Ha minden nap elégedett lett volna a munkájával, akkor 200 tallér üti Jankó markát. De, nem így történt. 10 10 10 Elégedetlen napon nem kapja meg a 10 tallért és még az ebédért is levon 5 tallért. Tehát egy elégedetlen nap 15 tallér csökkenéssel jár. 30 200 – 65 = 135. 135 tallér hány elégedetlen nap alatt jön össze? Mit látunk ? 135:15 = 9 9 elégedetlen nap, = 11 elégedett nap. Mennyit érnek az egyes részek? Júújjj!! Az egyik szám 10. A másik szám 20. Foglalkozzunk inkább Jankóval! Zrínyi_2008_megy_4o_23. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

27 … … Most ne bulizzunk, gondolkozzunk! ? 2.a. A megoldások.
Indításhoz kattints ide! Most ne bulizzunk, gondolkozzunk! Tanulmányozzuk az ábrát! 10 pohár esetén 9 perem. 6 pohár van és 5 perem. 30 pohár esetén 29 perem. Szemléltessük a 10 poharat egymásba téve! Ez 20 perem. 40 cm ? Szemléltessük a 30 poharat egymásba téve.! 29 db 67 cm 20 perem 40 cm, akkor 1perem 2 cm. 18 cm 9 db Garfield!! Nincs buli! 27 cm 9 perem 18 cm. 9 cm Zrínyi_2008_megy_4o_24. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád

28 30 2.a. A megoldások. akkor a másik 2 rész.
Indításhoz kattints ide! A feladatot oldd meg valóságos hajtogatásokkal! 10 Írjuk be a táblázatba amit tudunk! 30 Mit látunk ? Mennyit érnek az egyes részek? Az egyik szám 10. A másik szám 20. Zrínyi_2008_megy_4o_25. Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád


Letölteni ppt "ZRINYI ILONA matematikaverseny"

Hasonló előadás


Google Hirdetések