Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A minőségmenedzsment általános kérdései a szoftveriparban - szakmai kihívások a szállítói és a vevői oldalon Dr. Balla Katalin Minőségmenedzsment a szoftveriparban.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A minőségmenedzsment általános kérdései a szoftveriparban - szakmai kihívások a szállítói és a vevői oldalon Dr. Balla Katalin Minőségmenedzsment a szoftveriparban."— Előadás másolata:

1 A minőségmenedzsment általános kérdései a szoftveriparban - szakmai kihívások a szállítói és a vevői oldalon Dr. Balla Katalin Minőségmenedzsment a szoftveriparban

2 2 Tartalom ~ A szoftverminőség megközelítései ~ Jelenleg Magyarországon is alkalmazott megközelítések ~ Mit használnak mások? ~ A tanúsítás előnyei és hátrányai ~ Mit nyerhet a szállító a tanúsításból? Minőségmenedzsment a szoftveriparban

3 3 Tartalom ~ A szoftverminőség megközelítései ~ Jelenleg Magyarországon is alkalmazott megközelítések ~ Mit használnak mások? ~ A tanúsítás előnyei és hátrányai ~ Mit nyerhet a szállító a tanúsításból? Minőségmenedzsment a szoftveriparban

4 4 Szoftverminőség ~ Mi a szoftverminőség? ~ A szoftver jó, ha … … időben elkészül … olcsó … azt csinálja, amit a felhasználó szeretne … a nap 24 órájában rendelkezésre áll … barátságos, könnyen tanulható … maximum 5 sec alatt mindig válaszol … kódja érthető, könnyen karbantartható … új környezetben könnyen telepíthető … Minőségmenedzsment a szoftveriparban

5 5 Szoftverminőség ~ Nem „egy – és – egyetemes”, nem állandó… ~ Függ a konkrét helyzettől ~ Minőségi profilt kell meghatározni minden esetben! ~ A minőségi profil kialakításakor ismerni kell a szoftverminőség fontos elemeit és a létező megközelítéseket ~ A cég konkrét igényeinek megfelelő elemeket és megközelítéseket kell kiválasztani Minőségmenedzsment a szoftveriparban

6 6 Szoftverminőségi modellek ISO 9126 IFPUG, MkII, Cosmic Folyamat Termék Erőforrás Definíció Minőségi attribútum Mérőszám Objektumok Jellemzők PM módszertanok Fejlesztési módszertanok Tesztelés People CMM Weinberg... GQM ISO 9001:2000 CMM / CMMI SPICE (ISO 15504) ISO TSP, PSP Cobit AQAP ITIL BS Minőségmenedzsment a szoftveriparban

7 Az ISO 9126 ISO /IEC : Software Quality Characteristics and metrics. Part 1: Quality characteristics and subcharacteristics (1995) ISO /IEC : Software Quality Characteristics and metrics. Part 2: External metrics (1999) ISO : Software Quality Characteristics and metrics. Part 3: Internal metrics (1999) ISO : Software Product Quality. Part 1: Quality model (1998) Annak a módját, hogy hogyan kell mérni/értékelni, az ISO szabványcsalád ismerteti Új irány: ISO (SQuaRE) - Software product Quality Requirements and Evaluation 7

8 A lényeges minőségi jellemzők kiválasztása Lefordítási folyamat Lefordítási folyamat Minőségi profil Minőségi jellemzők Minőségi jellemzők Üzleti folyamat Üzleti folyamat Vevő / felhasználó Szoftver termék Szoftver termék Minőségmenedzsment a szoftveriparban

9 Minőségirányítási folyamat modell, ISO 9001 Minőségirányítási rendszer Folyamatos fejlesztés Vezetés felelőssége Termék Szolgáltatás Mérés, elemzés, folyamatos fejlesztés Erőforrás irányítás Termék és /vagy Szolgáltatás megvalósítás VevőVevő VevőVevő KövetelményekKövetelmények E l é g e d e tt s é g bemenet kimenet Minőségirányítási rendszer Minőségmenedzsment a szoftveriparban

10 10 Modell alapú szoftverfolyamat fejlesztés ~ A szoftvergyártás folyamatának bizonyos elemeire koncentrál, fejlődési irányt mutat, sok korábbi tapasztalatot használ fel... ~ Elvek: Crosby 1979, Juran 1988, Deming 1986, Humphrey 1989 ~ Már az 1980-as években rájöttek, hogy vannak „érettebb” és „kevésbé érett” folyamatok. ~ Bizonyos kritériumok alapján vizsgálják a szervezetet és / vagy annak bizonyos vonatkozásait ~ A vizsgált területek jellemzői szerint a szervezetet / vizsgált folyamatot bizonyos érettségi szintre sorolják Minőségmenedzsment a szoftveriparban

11 11 Szoftverfolyamat-fejlesztési modellek ~ Lépcsős modellek (staged models) ~ a teljes szervezetet vizsgálják ~ foglalkoznak: vezetési és műszaki folyamatokkal, az alkalmazott technológiával, magával a szervezettel… ~ …SW-CMM ~ Folytonos modellek (continuous models) ~ az egyes folyamatokra (és nem a teljes szervezetre) állapítanak meg képességi szinteket bizonyos jellemzők alapján ~ a modell alkalmazója maga döntheti el, hogy milyen folyamat képességét szeretné vizsgálni ~ …SPICE / ISO (felhasználja az ISO et) ~ „ Kombinált”, integrált modellek ~ ötvözik a kétféle modellt, a bizonyítottan hasznos elemeket kiválasztva ~ …CMMI ® Minőségmenedzsment a szoftveriparban

12 Lépcsős modellek: a CMM ~ ben dolgozták ki Watts Humphrey vezetésével Watts Humphrey vezetésével ~ 1982-ben az U.S. Department of Defense (DoD) foglalkozni kezdett a szoftverproblémáival. ~ Eredmény: létrejött a Software Engineering Institute (SEI) a Carnegie Mellon Egyetemen, 1984 decemberében. ~ 1986-tól projekt indult szoftverfolyamat-javítás témában. ~ Minőségmenedzsment a szoftveriparban

13 Folytonos modellek: a SPICE ~ S oftware P rocess I mprovement and C apability d E termination ~ ~ 1993 január: jóváhagyták a szabvány elkészítését ~ ISO/IEC TR szabvány: a SPICE projekt eredménye ~ 1998 / Technical Report Type 2. Újra kiadva: ISO/IEC 15504, 2003/ Concepts and vocabulary (2004) 2. Performing an assessment (2003) 3. Guidance on performing an assessment (2004) 4. Guidance on use for process improvement and capability determination (2004) 5. An exemplar process assessment model for software life cycle processes (2006) 6. An exemplar process assessment model for system life cycle processes (2007) 7. Assessment of organizational maturity (expected publication in 2008 ) 8. Exemplar IT Service Management Process Assessment Model (NWI Ballot 2007) Minőségmenedzsment a szoftveriparban

14 Automotive SPICE Minőségmenedzsment a szoftveriparban

15 15 A CMMI ® modell ~ Capability Maturity Model Integration ~ ~ Capability Maturity Model Integration, Version 1.1.Continuous representation. Staged representation. December ~ Internet: components-word.html Minőségmenedzsment a szoftveriparban

16 A CMMI modell  A CMMI és a CMMI-SVC rövid bemutatása  (A Carnegie Mellon Egyetem Software Engineering Institute (SEI, lásd által bejegyzett védjegyek.) IIR - Certified Test Manager tanfolyam

17 PSP, TSP ~ A PSP-t jelenleg is a (SEI) kutató- és fejlesztőközpontjában fejlesztik. ~ ~ A PSP sikere után került kidolgozásra ~ A szervezet és az egyén közötti szintre, a csoportra tartalmaz előírásokat ~ Ugyancsak Watts S. Humphrey-hoz és a SEI-hoz kapcsolható ~ Minőségmenedzsment a szoftveriparban 17

18 Szoftverminőségi modellek ~ A jövő: modellek integrálása! Minőségmenedzsment a szoftveriparban 18

19 19 Tartalom ~ A szoftverminőség megközelítései ~ Jelenleg Magyarországon is alkalmazott megközelítések ~ Mit használnak mások? ~ A tanúsítás előnyei és hátrányai ~ Mit nyerhet a szállító a tanúsításból? Minőségmenedzsment a szoftveriparban

20 Jelenleg, Magyarországon… ~ MSZ ISO 9001:2009 Minőségirányítási Rendszer ~ A vevők igényei szerint… ~ Iparág-specifikus szabványok (pl. autóipari, gyógyászati eszközökre vonatkozó…) ~ ISO 27001:2005 Információ Biztonsági Irányítási Rendszer ~ ISO 14001:2005 Környezetközpontú Irányítási Rendszer ~ MSZ 28001:2008 Munkahelyi Egészségvédelem és Biztonságirányítási Rendszer ~ BÉT Felelős Vállalatirányítási Rendszer (Corporate Governance) ~ … Minőségmenedzsment a szoftveriparban 20

21 Jelenleg, Magyarországon… ~ Folyamatfejlesztés: Automotive SPICE, CMMI-DEV, CMMI-SVC ~ Kísérletek több modell összehangolására, az egyedi szükségletek szerint Minőségmenedzsment a szoftveriparban 21

22 Jelenleg, Magyarországon… ~ Terméktanúsítás: ~ NAT ~ Informatikai termékek tanúsítása (az MSZ ISO/IEC :2002, MSZ ISO/IEC :2003 és MSZ ISO/IEC :2003 szabványok szerint) ~ MIBÉTS (Magyar Informatikai Biztonsági Értékelési és Tanúsítási séma) ~ közfeladatot ellátó szerveknél alkalmazható iratkezelési szoftverek tanúsítása ~ Egyedi helyzetek! Minőségmenedzsment a szoftveriparban 22

23 23 Tartalom ~ A szoftverminőség megközelítései ~ Jelenleg Magyarországon is alkalmazott megközelítések ~ Mit használnak mások? ~ A tanúsítás előnyei és hátrányai ~ Mit nyerhet a szállító a tanúsításból Minőségmenedzsment a szoftveriparban

24 Mit használnak mások? ~ Kevesebb terméktanúsítás, több folyamat alapú tanúsítás ~ Folyamat alapú tanúsítások között ~ CMMI-DEV, CMMI-SVC, CMMI-ACQ ~ People CMM ~ PSP, TSP… ~ Multimodell alapú folyamatfejlesztés! ~ Modellek összehangolása elengedhetetlen Minőségmenedzsment a szoftveriparban

25 25 ~ SCAMPI audit methodology (Standard CMMI ® Assessment Method for Process Improvement) ~ ~ ARC Class A – suitable for benchmarking, Class B, Class C ~ (ARC: Appraisal Requirements for CMMI, MDD: Method Definition Document) ~ Audit tervezése ~ A követelmények elemzése, audit terv, audit csapat, „objektív bizonyítékok” azonosítása ~ Audit végrehajtása ~ Objektív bizonyítékok vizsgálata, a vizsgálat eredményének elemzése és dokumentálása ~ Az eredmények jelentése ~ Jelentés elkészítése, formális lépések Auditálás a CMMI ® modell alapján Minőségmenedzsment a szoftveriparban

26 26 SCAMPI auditok tapasztalatai ~ SCAMPI auditok, amelyeket bejelentettek a SEI- nél 2002 április és 2011 augusztus között ~ Minőségmenedzsment a szoftveriparban

27 27 SCAMPI auditok tapasztalatai

28 28 SCAMPI auditok tapasztalatai

29 Szoftvertechnológiai Fórum 29

30 30 Tartalom ~ A szoftverminőség megközelítései ~ Jelenleg Magyarországon is alkalmazott megközelítések ~ Mit használnak mások? ~ A tanúsítás előnyei és hátrányai ~ Mit nyerhet a szállító a tanúsításból? Minőségmenedzsment a szoftveriparban

31 A tanúsítás… ~ Előnyei: ~ Vevői igényeknek valós bizonyított megfelelés ~ Új piacokon való megjelenés lehetősége ~ Nagy hazai / külföldi cégek beszállítójává válni ~ Összehasonlíthatóság más szervezetekkel ~ Jó gyakorlatok megismerése, alkalmazása ~ … ~ Hátrányai: ~ Nem megfelelő átgondoltság esetében felesleges munka, mely semmivel sem viszi előre a szervezet érettségét ~ Összehangolás hiányában több, párhuzamosan karbantartandó dokumentáció-halmaz Minőségmenedzsment a szoftveriparban 31

32 Minőségmenedzsment a szoftveriparban 32 Tartalom ~ A szoftverminőség megközelítései ~ Jelenleg Magyarországon is alkalmazott megközelítések ~ Mit használnak mások? ~ A tanúsítás előnyei és hátrányai ~ Mit nyerhet a szállító a tanúsításból?

33 Mit nyerhet a szállító a tanúsításból? ~ Ha csak a tanúsítvány kedvéért csinálja: ~ A konkrét üzletet (pillanatnyilag ez sem kevés…) ~ És azon kívül ….SEMMIT :(( ~ Ha megismeri a tanúsítás alapjául szolgáló modellt / szabványt, és beilleszti / összehangolja már meglévő minőségügyi rendszerébe / rendszerével ~ NAGYON SOKAT!!! Minőségmenedzsment a szoftveriparban 33

34 A minőség költsége ~ A minőség költsége megfelelőség költsége + nemmegfelelőség költsége megfelelőség költsége + nemmegfelelőség költsége “Belső” hibák Külső hibák megelőzés értékelés Minőségmenedzsment a szoftveriparban

35 Miért éri meg ez az egész? Minőségmenedzsment a szoftveriparban

36 Miért éri meg ez az egész? Minőségmenedzsment a szoftveriparban

37 Miért éri meg ez az egész? Minőségmenedzsment a szoftveriparban

38 Minőségmenedzsment a szoftveriparban

39 Minőségmenedzsment a szoftveriparban


Letölteni ppt "A minőségmenedzsment általános kérdései a szoftveriparban - szakmai kihívások a szállítói és a vevői oldalon Dr. Balla Katalin Minőségmenedzsment a szoftveriparban."

Hasonló előadás


Google Hirdetések