Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szoftverminőség- fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával Dr. Balla Katalin Szoftvertechnológiai Fórum 2006.05.03.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szoftverminőség- fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával Dr. Balla Katalin Szoftvertechnológiai Fórum 2006.05.03."— Előadás másolata:

1 Szoftverminőség- fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával Dr. Balla Katalin Szoftvertechnológiai Fórum 2006.05.03.

2 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 2 Tartalom ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI ® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

3 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 3 Tartalom ~ A Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI ® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

4 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 4 Szoftverminőség ~ Mi a szoftverminőség? ~ A szoftver jó, ha … … időben elkészül … olcsó … azt csinálja, amit a felhasználó szeretne … a nap 24 órájában rendelkezésre áll … barátságos, könnyen tanulható … maximum 5 sec alatt mindig válaszol …kódja érthető, könnyen karbantartható …új környezetben könnyen telepíthető …

5 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 5 Szoftverminőség ~ Nem „egy – és – egyetemes”, nem állandó… ~ Függ a konkrét helyzettől ~ Minőségi profilt kell meghatározni minden esetben! ~ A minőségi profil kialakításakor ismerni kell a szoftverminőség fontos elemeit és a létező megközelítéseket ~ A cég konkrét igényeinek megfelelő elemeket és megközelítéseket kell kiválasztani

6 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 6 Szoftverminőségi modellek ISO 9126 IFPUG, MkII, Cosmic Folyamat Termék Erőforrás Definíció Minőségi attribútum Mérőszám Objektumok Jellemzők PM módszertanok Fejlesztési módszertanok Tesztelés People CMM Weinberg... GQM ISO 9001:2000 CMM / CMMI SPICE (ISO 15504) ISO 12207 TSP, PSP Cobit AQAP ITIL BS7799

7 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 7 Tartalom ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI ® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

8 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 8 Modell alapú szoftverfolyamat fejlesztés ~ A szoftvergyártás folyamatának bizonyos elemeire koncentrál, fejlődési irányt mutat, sok korábbi tapasztalatot használ fel... ~ Elvek: Crosby 1979, Juran 1988, Deming 1986, Humphrey 1989 ~ Már az 1980-as években rájöttek, hogy vannak „érettebb” és „kevésbé érett” folyamatok. ~ Bizonyos kritériumok alapján vizsgálják a szervezetet és / vagy annak bizonyos vonatkozásait ~ A vizsgált területek jellemzői szerint a szervezetet / vizsgált folyamatot bizonyos érettségi szintre sorolják

9 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 9 Modell alapú szoftverfolyamat fejlesztés ~ A szoftver folyamat érettsége: ~ Annak mértéke, hogy egy folyamat mennyire pontosan meghatározott, vezérelt, mért, ellenőrzött és hatékony. [Paulk]. ~ A szoftverfolyamat érettsége megmutat(hat)ja, hogy a folyamat képes-e jó minőségű terméket előállítani, a költség- és időkeret betartásával. ~ Az érett szoftver folyamat: ~ Meghatározott (definiált), vezérelt, mért, ellenőrzött, hatékony és javulásra képes.

10 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 10 Szoftverfolyamat-fejlesztési modellek ~ Lépcsős modellek (staged models) ~ a teljes szervezetet vizsgálják ~ foglalkoznak: vezetési és műszaki folyamatokkal, az alkalmazott technológiával, magával a szervezettel… ~ …SW-CMM ~ Folytonos modellek (continuous models) ~ az egyes folyamatokra (és nem a teljes szervezetre) állapítanak meg képességi szinteket bizonyos jellemzők alapján ~ a modell alkalmazója maga döntheti el, hogy milyen folyamat képességét szeretné vizsgálni ~ …SPICE / ISO 15504 (felhasználja az ISO 12207-et) ~ „ Kombinált”, integrált modellek ~ ötvözik a kétféle modellt, a bizonyítottan hasznos elemeket kiválasztva ~ …CMMI ®

11 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 11 Tartalom ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI ® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

12 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 12 A CMMI ® modell ~ Capability Maturity Model Integration ~ http://www.sei.cmu.edu/cmmi/ http://www.sei.cmu.edu/cmmi/ ~ Capability Maturity Model Integration, Version 1.1.Continuous representation. Staged representation. December 2001. ~ Internet: http://www.sei.cmu.edu/cmmi/products/ippd/model- components-word.html

13 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 13 A CMMI ® célja ~ A szoftverfejlesztésben, rendszerfejlesztésben és termékfejlesztésben leggyakrabban alkalmazott modellek nevezetesen : 1. Capability Maturity Model for Software (SW-CMM) v2.0 draft C 2. Electronic Industries Alliance Interim Standard (EIA/IS) 731, Systems Engineering Capability Model (SECM) 3. Integrated Product Development Capability Maturity Model (IPD-CMM) v0.98 1. Capability Maturity Model for Software (SW-CMM) v2.0 draft C 2. Electronic Industries Alliance Interim Standard (EIA/IS) 731, Systems Engineering Capability Model (SECM) 3. Integrated Product Development Capability Maturity Model (IPD-CMM) v0.98 összevonása egyetlen modellé /szabvánnyá, amelyet minden szervezet használhat a folyamatjavításban. ~ A modell az ISO/IEC) 15504 Technical Report for Software Process Assessment-ben leírt modellen is kompatibilis

14 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 14 Tartalom ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI ® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

15 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 15 A CMMI ® modell elemei ~ Mindkét megjelenítésben / megközelítésben: ~ Folyamatok / folyamatcsoportok (Process area) ~ Sajátos célok (Specific goals) ~ Sajátos gyakorlat (Specific practices) ~ Általános célok (Generic goals) ~ Általános gyakorlat (Generic practices) ~ Lépcsős megjelenítésben / megközelítésben: ~ Általános jellemvonások (common features) ~ a végrehajtáshoz szükséges elkötelezettség, képesség, a bevezetés irányítása, a bevezetés ellenőrzése (commitment to perform, ability to perform, directing implementation, verifying implementattion) ~ Érettségi szintek (Maturity levels) ~ Folytonos megjelenítésben ~ Képességi szintek (Capability levels)

16 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 16 A CMMI ® modell elemei Érettségi szint Lépcsős megközelítés 1 Kezdeti (initial) 2 Menedzselt (Managed) 3 Meghatározott (Defined) 4 Mennyiségileg menedzselt (Quantitatively Managed) 5 Optimalizáló (Optimizing) Képességi szint Folytonos megközelítés 0 Nem teljes (Incomplete) 1 Végrehajtott (Performed) 2 Menedzselt (Managed) 3 Meghatározott (Defined) 4 Mennyiségileg menedzselt (Quantitatively Managed) 5Optimizing

17 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 17 Tartalom ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI ® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

18 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 18 A CMMI ® folyamatai ~ Követelménymenedzsment - Requirements Management - REQM ~ Projekt tervezés- (Project Planning - PP ~ Projekt követés és -vezérlés - Project Monitoring and Control - PMC ~ Szállítói megállapodás menedzsment - Supplier Agreement Management- SAM ~ Mérés és elemzés - Measurement and Analysis- MA ~ Folyamat- és termék - minőségbiztosítás - Process and Product Quality Assurance- PPQA ~ Konfigurációmenedzsment - Configuration Management - CM ~ Követelményfejlesztés - Requirements Development - RD ~ Műszaki megoldás - Technical Solution -TS ~ Termék integráció - Product Integration- PI ~ Ellenőrzés – Verification - VER ~ Végellenőrzés – Validation -VAL ~ Szervezeti szintű folyamat-szemlélet - Organizational Process Focus -OPF ~ Szervezeti szintű folyamatok meghatározása - Organizational Process Definition -OPD Szervezeti szintű képzés - Organizational Training-OT IPPD-re alkalmazott integrált projektmenedzsment- Integrated Project Management for IPPD * Kockázatkezelés - Risk Management- RSKM Integrált csapatmunka - Integrated Teaming * -IT Integrált beszállító-kezelés - Integrated Supplier Management* -ISM Döntéselemzés és döntéshozatal - Decision Analysis and Resolution - DAR Integrációra alkalmas szervezeti keret (környezet)- Organizational Environment for Integration * - OEI Szervezeti szintű folyamat-teljesítmény - Organizational Process Performance -OPP Mennyiségi projekt menedzsment - Quantitative Project Management -QPM Szervezeti szintű innováció és annak bevezetése - Organizational Innovation and Deployment -OID Oksági elemzés és döntéshozatal - Causal Analysis and Resolution - CAR

19 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 19 A CMMI ® folyamatai ~ A folyamatok megjelenése a lépcsős és folytonos megközelítésben A folyamatok megjelenése a lépcsős és folytonos megközelítésben A folyamatok megjelenése a lépcsős és folytonos megközelítésben ~ Equivalent staging ~ Ekvivalens fokozatok kialakítása, besorolás ekvivalens fokozatok szerint, ekvivalens besorolás

20 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 20 Folyamatcsoportok a CMMI ® folytonos megközelítésben ~ Projekt menedzsment (Project Management) ~ Folyamat menedzsment (Process Management) ~ Fejlesztés (Engineering) ~ Support ~ Legtöbb esetben vannak alapfolyamatok (basic processes) és magas szintű folyamatok (advanced processes).

21 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 21 Folyamatcsoportok a CMMI ® folytonos megközelítésben ~ Projekt menedzsment ~ Cél: ~ A projekt irányítási tevékenységeket tartalmazza, amelyek a tervezéssel, követéssel és vezérléssel foglalkoznak. ~ A projekt menedzsment csoport folyamatai ~ Project Planning Project Planning Project Planning ~ Project Monitoring and Control Project Monitoring and Control Project Monitoring and Control ~ Supplier Agreement Management Supplier Agreement Management Supplier Agreement Management ~ Integrated Project Management for IPPD Integrated Project Management for IPPD Integrated Project Management for IPPD ~ Risk Management Risk Management Risk Management ~ Integrated Teaming Integrated Teaming Integrated Teaming ~ Integrated Supplier Management Integrated Supplier Management Integrated Supplier Management ~ Quantitative Project Management Quantitative Project Management Quantitative Project Management

22 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 22 Folyamatcsoportok a CMMI ® folytonos megközelítésben ~ Folyamat menedzsment ~ Célja: ~ A folyamat menedzsment a projektek közötti / projekteken kívüli tevékenységekkel foglalkozik, ideértve a folyamatok meghatározását, tervezését, erőforrás igényeik kielégítését, közzétételét, bevezetését, követését, ellenőrzését, auditálását, mérését és javítását.  Folyamat menedzsment csoport folyamatai: ~ Organizational Process Focus Organizational Process Focus Organizational Process Focus ~ Organizational Process Definition Organizational Process Definition Organizational Process Definition ~ Organizational Training Organizational Training Organizational Training ~ Organizational Process Performance Organizational Process Performance Organizational Process Performance ~ Organizational Innovation and Deployment Organizational Innovation and Deployment Organizational Innovation and Deployment

23 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 23 Folyamatcsoportok a CMMI ® folytonos megközelítésben ~ Fejlesztés ~ Cél: ~ A fejlesztési folyamatok a szoftver- és rendszerfejlesztésben alkalmazott fejlesztési és karbantartási folyamatokat jelentik. ~ A fejlesztési folyamatok csoportjába tartozó 6 folyamat szorosan kapcsolódik egymáshoz. ~ A fejlesztési folyamatok ~ Requirements Management Requirements Management Requirements Management ~ Requirements Development Requirements Development Requirements Development ~ Technical Solution Technical Solution Technical Solution ~ Product Integration Product Integration Product Integration ~ Verification Verification ~ Validation Validation

24 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 24 Folyamatcsoportok a CMMI ® folytonos megközelítésben ~ Support ~ Cél ~ Az ebbe a csoportba tartozó folyamatok a fejlesztési és karbantartási folyamatokat támogatják. ~ Olyan folyamatok tartoznak ide, amelyeket más folyamatok végrehajtásuk kapcsán érintenek. ~ Support folyamatok: ~ Configuration Management Configuration Management Configuration Management ~ Process and Product Quality Assurance Process and Product Quality Assurance Process and Product Quality Assurance ~ Measurement and Analysis Measurement and Analysis Measurement and Analysis ~ Decision Analysis and Resolution Decision Analysis and Resolution Decision Analysis and Resolution ~ Organizational Environment for Integration Organizational Environment for Integration Organizational Environment for Integration ~ Causal Analysis and Resolution Causal Analysis and Resolution Causal Analysis and Resolution

25 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 25 Folyamatok, SG, SP példák ~ SG 1Követelmények menedzselése (REQM) ~ SP 1.1Követelmények megértésének elérése ~ SP 1.2A követelményhez kapcsolódó elkötelezettség elérése ~ SP 1.3Követelményváltozás menedzselése ~ SP 1.4Kétirányú követhetőség fenntartása ~ SP 1.5A projekt munka és követelmények közötti ellentmondások azonosítása

26 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 26 Folyamatok, SG, SP példák ~ Konfigurációmenedzsment (CM) ~ SG 1Alapkonfigurációk létrehozása ~ SP 1.1 Konfigurációs elemek azonosítása ~ SP 1.2Konfigurációmenedzsment rendszer létrehozása SP 1.3Alapkonfigurációk létrehozása vagy kibocsátása ~ SG 2 Változáskövetés- és ellenőrzés ~ SP 2.1Változáskérések követése ~ SP 2.2Konfigurációs elemek ellenőrzése ~ SG 3Integritás biztosítása ~ SP 3.1 Konfigurációmenedzsment - feljegyzések készítése ~ SP 3.2 Konfigurációs auditok végrehajtása

27 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 27 Folyamatok, SG, SP példák ~ Projekt tervezés ~ ~ SG 1Becslések végzése ~ ~ SP 1.1 A projekt scope becslése ~ ~ SP 1.2 Munkatermékek és feladatok jellemzőire vonatkozó becsléseinek meghatározása ~ ~ SP 1.3 Projekt életciklus meghatározása ~ ~ SP 1.4 A ráfordítás és költség becslés elvégzése ~ ~ SG 2Projekt terv kialakítása ~ ~ SP 2.1 Költségvetés és ütemterv meghatározása ~ ~ SP 2.2 A projekt kockázatainak azonosítása ~ ~ SP 2.3 Adatmenedzsment tervezése ~ ~ SP 2.4 Projekt erőforrások tervezése ~ ~ SP 2.5 Szükséges tudás és szakképzettség tervezése ~ ~ SP 2.6 Érintettek bevonásának terve ~ ~ SP 2.7 A projekt terv meghatározása ~ ~ SG 3 A tervhez való elkötelezettség kialakítása ~ ~ SP 3.1 A projektre hatással lévő tervek szemléje ~ ~ SP 3.2 A munka és erőforrásszintek egyeztetése ~ elérése ~ SP 3.3Tervkötelezettség elérése

28 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 28 Folyamatok, SG, SP példák ~ Mérés és elemzés (MA) ~ ~ SG 1 Mérési és elemzési tevékenységek csoportosítása ~ ~ SP 1.1 Mérési célkitűzések meghatározása ~ ~ SP 1.2 Mérések specifikálása ~ ~ SP 1.3 Adatgyűjtési- és tárolási eljárásmód specifikálása ~ ~ SP 1.4 Elemzési eljárásmód specifikálása ~ ~ SG 2Mérési eredmények szolgáltatása ~ ~ SP 2.1 Mérési adatok gyűjtése ~ ~ SP 2.2 Mérési adatok elemzése ~ ~ SP 2.3 Adatok és eredmények tárolása ~ ~ SP 2.4 Eredmények közzététele

29 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 29 Folyamatok, SG, SP példák ~ ~ SG 1 Folyamatok és munkatermékek objektív értékelése ~ ~ SP 1.1 Folyamatok objektív értékelése ~ ~ SP 1.2 Munkatermékek és szolgáltatások objektív értékelése ~ ~ SG 2 Objektív betekintés nyújtása ~ ~ SP 2.1 Nemmegfelelőségi ügyek közlése és megoldás biztosítása ~ ~ SP 2.2 Feljegyzések készítése

30 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 30 Folyamatok, GG ~ Általános célok és az ezekhez kapcsolódó általános gyakorlatok ~ GG1: Sajátos célok elérése (Achieve Specific Goals) (gyakorlatilag: a folyamat létezik, végrehajtják, eleget képes tenni alapvető céljainak) ~ GP1.1.Alapgyakorlatok végrehajtása( Perform base practice) (végrehajtják a folyamatot)

31 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 31 Folyamatok, GG ~ GG 2 Egy menedzselt folyamat intézményesítése ( Institutionalize a Managed Process) ~ GP 2.1 Szervezeti irányvonal meghatározás (Establish an Organizational Policy) ~ GP 2.2 A folyamat tervezése (Plan the Process) ~ GP 2.3 Erőforrás rendelkezésre bocsátása (Provide Resources) ~ GP 2.4 Felelősség kijelölése (Assign Responsibility) ~ GP 2.5 Emberek képzése (Train People) ~ GP 2.6 Konfigurációk menedzsmentje (Manage Configurations) ~ GP 2.7 Az érintettek azonosítása és bevonása (Identify and Involve Relevant Stakeholders) ~ GP 2.8 Folyamatkövetés és -vezérlés (Monitor and Control the Process) ~ GP 2.9 A megfelelőség tárgyilagos kiértékelése (Objectively Evaluate Adherence) ~ GP 2.10 Az aktuális állapot szemlézése a felsőbb vezetőkkel (Review Status with Higher Level Management)

32 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 32 Folyamatok, GG ~ GG 3 Meghatározott folyamat intézményesítése (Institutionalize a Defined Process) ~ GP 3.1 Meghatározott folyamat létrehozása (Establish a Defined Process) ~ GP 3.2 Javítási / fejlődési információk összegyűjtése (Collect Improvement Information) ~ GG 4 Mennyiségileg menedzselt folyamat intézményesítése (Institutionalize a Quantitatively Managed Process) ~ ~ GP 4.1 A folyamat mennyiségi mutatóinak meghatározása (Establish Quantitative Objectives for the Process) ~ ~ GP 4.2 A folyamat / alfolyamatok teljesítményének stabilizálása (Stabilize Subprocess Performance) ~ GG 5 Optimalizáló folyamat intézményesítése (Institutionalize an Optimizing Process ) ~ ~ GP 5.1Folyamatos folyamatjavítás biztosítása (Ensure Continuous Process Improvement ) ~ ~ GP 5.2 A problémák okának (gyökerének) korrekciója (Correct Root Causes of Problems

33 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 33 Kapcsolatok a folyamatok, SP és GP között ~ Folyamatcsoporton belül a folyamatok kapcsolódnak ~ pl. PP, PMC, RSKM, SAM, IPM, QPM… ~ az összes fejlesztési folyamat…

34 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 34 Kapcsolatok a folyamatok, SP és GP között ~ GP2.2: Folyamat tervezése: a PP lefedheti az összes projekthez kapcsolódó folyamat tervezését (kivéve PP –t) ~ GP2.5: Emberek képzése: OT + PP SP2.5-1 ~ GP2.6: Konfigurációk menedzselése: CM – implementálhatja az összes folyamatra vonatkozóan a GP2.6-ot ~ GP2.8: Folyamatkövetés és –vezérlés: PMC + MA ~ GP2.9 : A megfelelőség tárgyilagos kiértékelése : PPQA

35 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 35 ~ GP3.1: Meghatározott folyamat létrehozása: IPM + OPD ~ GP3.2: Javítási / fejlődési információk összegyűjtése : IPM+OPF+OPD ~ GP4.1: A folyamat mennyiségi mutatóinak meghatározása : QPM + OPP ~ GP4.2: A folyamat / alfolyamatok teljesítményének stabilizálása : QPM + OPP ~ GP5.1: Folyamatos folyamatjavítás biztosítása : OID ~ GP5.2: A problémák okának (gyökerének) korrekciója : CAR Kapcsolatok a folyamatok, SP és GP között

36 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 36 Tartalom ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

37 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 37 ~ SCAMPI audit methodology (Standard CMMI ® Assessment Method for Process Improvement) ~ http://www.sei.cmu.edu/cmmi/appraisals/appraisals.html http://www.sei.cmu.edu/cmmi/appraisals/appraisals.html ~ ARC Class A – suitable for benchmarking, Class B, Class C ~ (ARC: Appraisal Requirements for CMMI, MDD: Method Definition Document) ~ Audit tervezése ~ A követelmények elemzése, audit terv, audit csapat, „objektív bizonyítékok” azonosítása ~ Audit végrehajtása ~ Objektív bizonyítékok vizsgálata, a vizsgálat eredményének elemzése és dokumentálása ~ Az eredmények jelentése ~ Jelentés elkészítése, formális lépések Auditálás a CMMI ® modell alapján

38 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 38 A CMMI ® auditálása ~ A modell elemeinek meglétét vizsgálja ~ Megkövetelt, szükséges elemek ~ Sajátos célok (specific goals - SG) ~ leírják, hogy mit kötelező implementálni ahhoz, hogy kielégítsük az adott folyamatcsoportot. ~ Általános célok (generic goals - GG) ~ lépcsős megközelítésben minden folyamatcsoportnak csak egy általános célja van; megmutatja, hogy a folyamat mikor eredményes, ismételhető és tartós; Az általános céllal határozzuk meg, hogy egy folyamatcsoport mikor kielégített.

39 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 39 A CMMI ® auditálása ~ Elvárt elemek (expected) ~ Sajátos gyakorlatok (specific practices - SP) ~ Specifikus célok eléréséhez szükséges munkák ~ általános praktikák / gyakorlatok (generic practices - GP) ~ Intézményesítést nyújtanak, mely biztosítja, hogy a folyamatcsoporthoz rendelt folyamatok eredményesek, ismételhetőek és tartósak

40 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 40 A CMMI ® auditálása ~ Informatív elemek (informative) ~ Alpraktikák (subpractices SP) ~ Részletes leírások, melyek útmutatást nyújtanak a specifikus- és általános praktikák értelmezéséhez; ötleteket adnak, melyek hasznosak lehetnek a folyamatfejlesztésben ~ tipikus munkatermékek (typical work products) ~ Szakterülethez kapcsolódó hatás-erősítők (discipline amplifications)

41 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 41 SCAMPI auditok tapasztalatai ~ SCAMPI auditok, amelyeket bejelentettek a SEI- nél 2002 április és 2006 január között ~ http://www.sei.cmu.edu/appraisal- program/profile/pdf/CMMI/2006marCMMI.pdf http://www.sei.cmu.edu/appraisal- program/profile/pdf/CMMI/2006marCMMI.pdf http://www.sei.cmu.edu/appraisal- program/profile/pdf/CMMI/2006marCMMI.pdf

42 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 42 SCAMPI auditok tapasztalatai

43 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 43 SCAMPI auditok tapasztalatai

44 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 44 SCAMPI auditok tapasztalatai

45 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 45 SCAMPI auditok tapasztalatai ~ http://seir.sei.cmu.edu/ pars/pars_list_iframe.as p

46 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 46 SCAMPI auditok tapasztalatai

47 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 47 SCAMPI auditok ~ Ki auditálhat? ~ http://www.sei.cmu.edu/appraisal-program/directory/scampi-appraisers.html

48 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 48 Tartalom ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

49 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 49 Az AppraisalAssistant szoftver http://www.sqi.gu.edu.au/AppraisalAssistant/indexFrameset.html

50 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 50 Miről volt szó… ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

51 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 51

52 2006.05.03. Szoftvertechnológiai Fórum 52


Letölteni ppt "Szoftverminőség- fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával Dr. Balla Katalin Szoftvertechnológiai Fórum 2006.05.03."

Hasonló előadás


Google Hirdetések