Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szoftverminőség- fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával Dr. Balla Katalin Szoftvertechnológiai Fórum 2006.05.03.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szoftverminőség- fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával Dr. Balla Katalin Szoftvertechnológiai Fórum 2006.05.03."— Előadás másolata:

1 Szoftverminőség- fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával Dr. Balla Katalin Szoftvertechnológiai Fórum

2 Szoftvertechnológiai Fórum 2 Tartalom ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI ® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

3 Szoftvertechnológiai Fórum 3 Tartalom ~ A Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI ® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

4 Szoftvertechnológiai Fórum 4 Szoftverminőség ~ Mi a szoftverminőség? ~ A szoftver jó, ha … … időben elkészül … olcsó … azt csinálja, amit a felhasználó szeretne … a nap 24 órájában rendelkezésre áll … barátságos, könnyen tanulható … maximum 5 sec alatt mindig válaszol …kódja érthető, könnyen karbantartható …új környezetben könnyen telepíthető …

5 Szoftvertechnológiai Fórum 5 Szoftverminőség ~ Nem „egy – és – egyetemes”, nem állandó… ~ Függ a konkrét helyzettől ~ Minőségi profilt kell meghatározni minden esetben! ~ A minőségi profil kialakításakor ismerni kell a szoftverminőség fontos elemeit és a létező megközelítéseket ~ A cég konkrét igényeinek megfelelő elemeket és megközelítéseket kell kiválasztani

6 Szoftvertechnológiai Fórum 6 Szoftverminőségi modellek ISO 9126 IFPUG, MkII, Cosmic Folyamat Termék Erőforrás Definíció Minőségi attribútum Mérőszám Objektumok Jellemzők PM módszertanok Fejlesztési módszertanok Tesztelés People CMM Weinberg... GQM ISO 9001:2000 CMM / CMMI SPICE (ISO 15504) ISO TSP, PSP Cobit AQAP ITIL BS7799

7 Szoftvertechnológiai Fórum 7 Tartalom ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI ® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

8 Szoftvertechnológiai Fórum 8 Modell alapú szoftverfolyamat fejlesztés ~ A szoftvergyártás folyamatának bizonyos elemeire koncentrál, fejlődési irányt mutat, sok korábbi tapasztalatot használ fel... ~ Elvek: Crosby 1979, Juran 1988, Deming 1986, Humphrey 1989 ~ Már az 1980-as években rájöttek, hogy vannak „érettebb” és „kevésbé érett” folyamatok. ~ Bizonyos kritériumok alapján vizsgálják a szervezetet és / vagy annak bizonyos vonatkozásait ~ A vizsgált területek jellemzői szerint a szervezetet / vizsgált folyamatot bizonyos érettségi szintre sorolják

9 Szoftvertechnológiai Fórum 9 Modell alapú szoftverfolyamat fejlesztés ~ A szoftver folyamat érettsége: ~ Annak mértéke, hogy egy folyamat mennyire pontosan meghatározott, vezérelt, mért, ellenőrzött és hatékony. [Paulk]. ~ A szoftverfolyamat érettsége megmutat(hat)ja, hogy a folyamat képes-e jó minőségű terméket előállítani, a költség- és időkeret betartásával. ~ Az érett szoftver folyamat: ~ Meghatározott (definiált), vezérelt, mért, ellenőrzött, hatékony és javulásra képes.

10 Szoftvertechnológiai Fórum 10 Szoftverfolyamat-fejlesztési modellek ~ Lépcsős modellek (staged models) ~ a teljes szervezetet vizsgálják ~ foglalkoznak: vezetési és műszaki folyamatokkal, az alkalmazott technológiával, magával a szervezettel… ~ …SW-CMM ~ Folytonos modellek (continuous models) ~ az egyes folyamatokra (és nem a teljes szervezetre) állapítanak meg képességi szinteket bizonyos jellemzők alapján ~ a modell alkalmazója maga döntheti el, hogy milyen folyamat képességét szeretné vizsgálni ~ …SPICE / ISO (felhasználja az ISO et) ~ „ Kombinált”, integrált modellek ~ ötvözik a kétféle modellt, a bizonyítottan hasznos elemeket kiválasztva ~ …CMMI ®

11 Szoftvertechnológiai Fórum 11 Tartalom ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI ® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

12 Szoftvertechnológiai Fórum 12 A CMMI ® modell ~ Capability Maturity Model Integration ~ ~ Capability Maturity Model Integration, Version 1.1.Continuous representation. Staged representation. December ~ Internet: components-word.html

13 Szoftvertechnológiai Fórum 13 A CMMI ® célja ~ A szoftverfejlesztésben, rendszerfejlesztésben és termékfejlesztésben leggyakrabban alkalmazott modellek nevezetesen : 1. Capability Maturity Model for Software (SW-CMM) v2.0 draft C 2. Electronic Industries Alliance Interim Standard (EIA/IS) 731, Systems Engineering Capability Model (SECM) 3. Integrated Product Development Capability Maturity Model (IPD-CMM) v Capability Maturity Model for Software (SW-CMM) v2.0 draft C 2. Electronic Industries Alliance Interim Standard (EIA/IS) 731, Systems Engineering Capability Model (SECM) 3. Integrated Product Development Capability Maturity Model (IPD-CMM) v0.98 összevonása egyetlen modellé /szabvánnyá, amelyet minden szervezet használhat a folyamatjavításban. ~ A modell az ISO/IEC) Technical Report for Software Process Assessment-ben leírt modellen is kompatibilis

14 Szoftvertechnológiai Fórum 14 Tartalom ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI ® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

15 Szoftvertechnológiai Fórum 15 A CMMI ® modell elemei ~ Mindkét megjelenítésben / megközelítésben: ~ Folyamatok / folyamatcsoportok (Process area) ~ Sajátos célok (Specific goals) ~ Sajátos gyakorlat (Specific practices) ~ Általános célok (Generic goals) ~ Általános gyakorlat (Generic practices) ~ Lépcsős megjelenítésben / megközelítésben: ~ Általános jellemvonások (common features) ~ a végrehajtáshoz szükséges elkötelezettség, képesség, a bevezetés irányítása, a bevezetés ellenőrzése (commitment to perform, ability to perform, directing implementation, verifying implementattion) ~ Érettségi szintek (Maturity levels) ~ Folytonos megjelenítésben ~ Képességi szintek (Capability levels)

16 Szoftvertechnológiai Fórum 16 A CMMI ® modell elemei Érettségi szint Lépcsős megközelítés 1 Kezdeti (initial) 2 Menedzselt (Managed) 3 Meghatározott (Defined) 4 Mennyiségileg menedzselt (Quantitatively Managed) 5 Optimalizáló (Optimizing) Képességi szint Folytonos megközelítés 0 Nem teljes (Incomplete) 1 Végrehajtott (Performed) 2 Menedzselt (Managed) 3 Meghatározott (Defined) 4 Mennyiségileg menedzselt (Quantitatively Managed) 5Optimizing

17 Szoftvertechnológiai Fórum 17 Tartalom ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI ® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

18 Szoftvertechnológiai Fórum 18 A CMMI ® folyamatai ~ Követelménymenedzsment - Requirements Management - REQM ~ Projekt tervezés- (Project Planning - PP ~ Projekt követés és -vezérlés - Project Monitoring and Control - PMC ~ Szállítói megállapodás menedzsment - Supplier Agreement Management- SAM ~ Mérés és elemzés - Measurement and Analysis- MA ~ Folyamat- és termék - minőségbiztosítás - Process and Product Quality Assurance- PPQA ~ Konfigurációmenedzsment - Configuration Management - CM ~ Követelményfejlesztés - Requirements Development - RD ~ Műszaki megoldás - Technical Solution -TS ~ Termék integráció - Product Integration- PI ~ Ellenőrzés – Verification - VER ~ Végellenőrzés – Validation -VAL ~ Szervezeti szintű folyamat-szemlélet - Organizational Process Focus -OPF ~ Szervezeti szintű folyamatok meghatározása - Organizational Process Definition -OPD Szervezeti szintű képzés - Organizational Training-OT IPPD-re alkalmazott integrált projektmenedzsment- Integrated Project Management for IPPD * Kockázatkezelés - Risk Management- RSKM Integrált csapatmunka - Integrated Teaming * -IT Integrált beszállító-kezelés - Integrated Supplier Management* -ISM Döntéselemzés és döntéshozatal - Decision Analysis and Resolution - DAR Integrációra alkalmas szervezeti keret (környezet)- Organizational Environment for Integration * - OEI Szervezeti szintű folyamat-teljesítmény - Organizational Process Performance -OPP Mennyiségi projekt menedzsment - Quantitative Project Management -QPM Szervezeti szintű innováció és annak bevezetése - Organizational Innovation and Deployment -OID Oksági elemzés és döntéshozatal - Causal Analysis and Resolution - CAR

19 Szoftvertechnológiai Fórum 19 A CMMI ® folyamatai ~ A folyamatok megjelenése a lépcsős és folytonos megközelítésben A folyamatok megjelenése a lépcsős és folytonos megközelítésben A folyamatok megjelenése a lépcsős és folytonos megközelítésben ~ Equivalent staging ~ Ekvivalens fokozatok kialakítása, besorolás ekvivalens fokozatok szerint, ekvivalens besorolás

20 Szoftvertechnológiai Fórum 20 Folyamatcsoportok a CMMI ® folytonos megközelítésben ~ Projekt menedzsment (Project Management) ~ Folyamat menedzsment (Process Management) ~ Fejlesztés (Engineering) ~ Support ~ Legtöbb esetben vannak alapfolyamatok (basic processes) és magas szintű folyamatok (advanced processes).

21 Szoftvertechnológiai Fórum 21 Folyamatcsoportok a CMMI ® folytonos megközelítésben ~ Projekt menedzsment ~ Cél: ~ A projekt irányítási tevékenységeket tartalmazza, amelyek a tervezéssel, követéssel és vezérléssel foglalkoznak. ~ A projekt menedzsment csoport folyamatai ~ Project Planning Project Planning Project Planning ~ Project Monitoring and Control Project Monitoring and Control Project Monitoring and Control ~ Supplier Agreement Management Supplier Agreement Management Supplier Agreement Management ~ Integrated Project Management for IPPD Integrated Project Management for IPPD Integrated Project Management for IPPD ~ Risk Management Risk Management Risk Management ~ Integrated Teaming Integrated Teaming Integrated Teaming ~ Integrated Supplier Management Integrated Supplier Management Integrated Supplier Management ~ Quantitative Project Management Quantitative Project Management Quantitative Project Management

22 Szoftvertechnológiai Fórum 22 Folyamatcsoportok a CMMI ® folytonos megközelítésben ~ Folyamat menedzsment ~ Célja: ~ A folyamat menedzsment a projektek közötti / projekteken kívüli tevékenységekkel foglalkozik, ideértve a folyamatok meghatározását, tervezését, erőforrás igényeik kielégítését, közzétételét, bevezetését, követését, ellenőrzését, auditálását, mérését és javítását.  Folyamat menedzsment csoport folyamatai: ~ Organizational Process Focus Organizational Process Focus Organizational Process Focus ~ Organizational Process Definition Organizational Process Definition Organizational Process Definition ~ Organizational Training Organizational Training Organizational Training ~ Organizational Process Performance Organizational Process Performance Organizational Process Performance ~ Organizational Innovation and Deployment Organizational Innovation and Deployment Organizational Innovation and Deployment

23 Szoftvertechnológiai Fórum 23 Folyamatcsoportok a CMMI ® folytonos megközelítésben ~ Fejlesztés ~ Cél: ~ A fejlesztési folyamatok a szoftver- és rendszerfejlesztésben alkalmazott fejlesztési és karbantartási folyamatokat jelentik. ~ A fejlesztési folyamatok csoportjába tartozó 6 folyamat szorosan kapcsolódik egymáshoz. ~ A fejlesztési folyamatok ~ Requirements Management Requirements Management Requirements Management ~ Requirements Development Requirements Development Requirements Development ~ Technical Solution Technical Solution Technical Solution ~ Product Integration Product Integration Product Integration ~ Verification Verification ~ Validation Validation

24 Szoftvertechnológiai Fórum 24 Folyamatcsoportok a CMMI ® folytonos megközelítésben ~ Support ~ Cél ~ Az ebbe a csoportba tartozó folyamatok a fejlesztési és karbantartási folyamatokat támogatják. ~ Olyan folyamatok tartoznak ide, amelyeket más folyamatok végrehajtásuk kapcsán érintenek. ~ Support folyamatok: ~ Configuration Management Configuration Management Configuration Management ~ Process and Product Quality Assurance Process and Product Quality Assurance Process and Product Quality Assurance ~ Measurement and Analysis Measurement and Analysis Measurement and Analysis ~ Decision Analysis and Resolution Decision Analysis and Resolution Decision Analysis and Resolution ~ Organizational Environment for Integration Organizational Environment for Integration Organizational Environment for Integration ~ Causal Analysis and Resolution Causal Analysis and Resolution Causal Analysis and Resolution

25 Szoftvertechnológiai Fórum 25 Folyamatok, SG, SP példák ~ SG 1Követelmények menedzselése (REQM) ~ SP 1.1Követelmények megértésének elérése ~ SP 1.2A követelményhez kapcsolódó elkötelezettség elérése ~ SP 1.3Követelményváltozás menedzselése ~ SP 1.4Kétirányú követhetőség fenntartása ~ SP 1.5A projekt munka és követelmények közötti ellentmondások azonosítása

26 Szoftvertechnológiai Fórum 26 Folyamatok, SG, SP példák ~ Konfigurációmenedzsment (CM) ~ SG 1Alapkonfigurációk létrehozása ~ SP 1.1 Konfigurációs elemek azonosítása ~ SP 1.2Konfigurációmenedzsment rendszer létrehozása SP 1.3Alapkonfigurációk létrehozása vagy kibocsátása ~ SG 2 Változáskövetés- és ellenőrzés ~ SP 2.1Változáskérések követése ~ SP 2.2Konfigurációs elemek ellenőrzése ~ SG 3Integritás biztosítása ~ SP 3.1 Konfigurációmenedzsment - feljegyzések készítése ~ SP 3.2 Konfigurációs auditok végrehajtása

27 Szoftvertechnológiai Fórum 27 Folyamatok, SG, SP példák ~ Projekt tervezés ~ ~ SG 1Becslések végzése ~ ~ SP 1.1 A projekt scope becslése ~ ~ SP 1.2 Munkatermékek és feladatok jellemzőire vonatkozó becsléseinek meghatározása ~ ~ SP 1.3 Projekt életciklus meghatározása ~ ~ SP 1.4 A ráfordítás és költség becslés elvégzése ~ ~ SG 2Projekt terv kialakítása ~ ~ SP 2.1 Költségvetés és ütemterv meghatározása ~ ~ SP 2.2 A projekt kockázatainak azonosítása ~ ~ SP 2.3 Adatmenedzsment tervezése ~ ~ SP 2.4 Projekt erőforrások tervezése ~ ~ SP 2.5 Szükséges tudás és szakképzettség tervezése ~ ~ SP 2.6 Érintettek bevonásának terve ~ ~ SP 2.7 A projekt terv meghatározása ~ ~ SG 3 A tervhez való elkötelezettség kialakítása ~ ~ SP 3.1 A projektre hatással lévő tervek szemléje ~ ~ SP 3.2 A munka és erőforrásszintek egyeztetése ~ elérése ~ SP 3.3Tervkötelezettség elérése

28 Szoftvertechnológiai Fórum 28 Folyamatok, SG, SP példák ~ Mérés és elemzés (MA) ~ ~ SG 1 Mérési és elemzési tevékenységek csoportosítása ~ ~ SP 1.1 Mérési célkitűzések meghatározása ~ ~ SP 1.2 Mérések specifikálása ~ ~ SP 1.3 Adatgyűjtési- és tárolási eljárásmód specifikálása ~ ~ SP 1.4 Elemzési eljárásmód specifikálása ~ ~ SG 2Mérési eredmények szolgáltatása ~ ~ SP 2.1 Mérési adatok gyűjtése ~ ~ SP 2.2 Mérési adatok elemzése ~ ~ SP 2.3 Adatok és eredmények tárolása ~ ~ SP 2.4 Eredmények közzététele

29 Szoftvertechnológiai Fórum 29 Folyamatok, SG, SP példák ~ ~ SG 1 Folyamatok és munkatermékek objektív értékelése ~ ~ SP 1.1 Folyamatok objektív értékelése ~ ~ SP 1.2 Munkatermékek és szolgáltatások objektív értékelése ~ ~ SG 2 Objektív betekintés nyújtása ~ ~ SP 2.1 Nemmegfelelőségi ügyek közlése és megoldás biztosítása ~ ~ SP 2.2 Feljegyzések készítése

30 Szoftvertechnológiai Fórum 30 Folyamatok, GG ~ Általános célok és az ezekhez kapcsolódó általános gyakorlatok ~ GG1: Sajátos célok elérése (Achieve Specific Goals) (gyakorlatilag: a folyamat létezik, végrehajtják, eleget képes tenni alapvető céljainak) ~ GP1.1.Alapgyakorlatok végrehajtása( Perform base practice) (végrehajtják a folyamatot)

31 Szoftvertechnológiai Fórum 31 Folyamatok, GG ~ GG 2 Egy menedzselt folyamat intézményesítése ( Institutionalize a Managed Process) ~ GP 2.1 Szervezeti irányvonal meghatározás (Establish an Organizational Policy) ~ GP 2.2 A folyamat tervezése (Plan the Process) ~ GP 2.3 Erőforrás rendelkezésre bocsátása (Provide Resources) ~ GP 2.4 Felelősség kijelölése (Assign Responsibility) ~ GP 2.5 Emberek képzése (Train People) ~ GP 2.6 Konfigurációk menedzsmentje (Manage Configurations) ~ GP 2.7 Az érintettek azonosítása és bevonása (Identify and Involve Relevant Stakeholders) ~ GP 2.8 Folyamatkövetés és -vezérlés (Monitor and Control the Process) ~ GP 2.9 A megfelelőség tárgyilagos kiértékelése (Objectively Evaluate Adherence) ~ GP 2.10 Az aktuális állapot szemlézése a felsőbb vezetőkkel (Review Status with Higher Level Management)

32 Szoftvertechnológiai Fórum 32 Folyamatok, GG ~ GG 3 Meghatározott folyamat intézményesítése (Institutionalize a Defined Process) ~ GP 3.1 Meghatározott folyamat létrehozása (Establish a Defined Process) ~ GP 3.2 Javítási / fejlődési információk összegyűjtése (Collect Improvement Information) ~ GG 4 Mennyiségileg menedzselt folyamat intézményesítése (Institutionalize a Quantitatively Managed Process) ~ ~ GP 4.1 A folyamat mennyiségi mutatóinak meghatározása (Establish Quantitative Objectives for the Process) ~ ~ GP 4.2 A folyamat / alfolyamatok teljesítményének stabilizálása (Stabilize Subprocess Performance) ~ GG 5 Optimalizáló folyamat intézményesítése (Institutionalize an Optimizing Process ) ~ ~ GP 5.1Folyamatos folyamatjavítás biztosítása (Ensure Continuous Process Improvement ) ~ ~ GP 5.2 A problémák okának (gyökerének) korrekciója (Correct Root Causes of Problems

33 Szoftvertechnológiai Fórum 33 Kapcsolatok a folyamatok, SP és GP között ~ Folyamatcsoporton belül a folyamatok kapcsolódnak ~ pl. PP, PMC, RSKM, SAM, IPM, QPM… ~ az összes fejlesztési folyamat…

34 Szoftvertechnológiai Fórum 34 Kapcsolatok a folyamatok, SP és GP között ~ GP2.2: Folyamat tervezése: a PP lefedheti az összes projekthez kapcsolódó folyamat tervezését (kivéve PP –t) ~ GP2.5: Emberek képzése: OT + PP SP2.5-1 ~ GP2.6: Konfigurációk menedzselése: CM – implementálhatja az összes folyamatra vonatkozóan a GP2.6-ot ~ GP2.8: Folyamatkövetés és –vezérlés: PMC + MA ~ GP2.9 : A megfelelőség tárgyilagos kiértékelése : PPQA

35 Szoftvertechnológiai Fórum 35 ~ GP3.1: Meghatározott folyamat létrehozása: IPM + OPD ~ GP3.2: Javítási / fejlődési információk összegyűjtése : IPM+OPF+OPD ~ GP4.1: A folyamat mennyiségi mutatóinak meghatározása : QPM + OPP ~ GP4.2: A folyamat / alfolyamatok teljesítményének stabilizálása : QPM + OPP ~ GP5.1: Folyamatos folyamatjavítás biztosítása : OID ~ GP5.2: A problémák okának (gyökerének) korrekciója : CAR Kapcsolatok a folyamatok, SP és GP között

36 Szoftvertechnológiai Fórum 36 Tartalom ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

37 Szoftvertechnológiai Fórum 37 ~ SCAMPI audit methodology (Standard CMMI ® Assessment Method for Process Improvement) ~ ~ ARC Class A – suitable for benchmarking, Class B, Class C ~ (ARC: Appraisal Requirements for CMMI, MDD: Method Definition Document) ~ Audit tervezése ~ A követelmények elemzése, audit terv, audit csapat, „objektív bizonyítékok” azonosítása ~ Audit végrehajtása ~ Objektív bizonyítékok vizsgálata, a vizsgálat eredményének elemzése és dokumentálása ~ Az eredmények jelentése ~ Jelentés elkészítése, formális lépések Auditálás a CMMI ® modell alapján

38 Szoftvertechnológiai Fórum 38 A CMMI ® auditálása ~ A modell elemeinek meglétét vizsgálja ~ Megkövetelt, szükséges elemek ~ Sajátos célok (specific goals - SG) ~ leírják, hogy mit kötelező implementálni ahhoz, hogy kielégítsük az adott folyamatcsoportot. ~ Általános célok (generic goals - GG) ~ lépcsős megközelítésben minden folyamatcsoportnak csak egy általános célja van; megmutatja, hogy a folyamat mikor eredményes, ismételhető és tartós; Az általános céllal határozzuk meg, hogy egy folyamatcsoport mikor kielégített.

39 Szoftvertechnológiai Fórum 39 A CMMI ® auditálása ~ Elvárt elemek (expected) ~ Sajátos gyakorlatok (specific practices - SP) ~ Specifikus célok eléréséhez szükséges munkák ~ általános praktikák / gyakorlatok (generic practices - GP) ~ Intézményesítést nyújtanak, mely biztosítja, hogy a folyamatcsoporthoz rendelt folyamatok eredményesek, ismételhetőek és tartósak

40 Szoftvertechnológiai Fórum 40 A CMMI ® auditálása ~ Informatív elemek (informative) ~ Alpraktikák (subpractices SP) ~ Részletes leírások, melyek útmutatást nyújtanak a specifikus- és általános praktikák értelmezéséhez; ötleteket adnak, melyek hasznosak lehetnek a folyamatfejlesztésben ~ tipikus munkatermékek (typical work products) ~ Szakterülethez kapcsolódó hatás-erősítők (discipline amplifications)

41 Szoftvertechnológiai Fórum 41 SCAMPI auditok tapasztalatai ~ SCAMPI auditok, amelyeket bejelentettek a SEI- nél 2002 április és 2006 január között ~ program/profile/pdf/CMMI/2006marCMMI.pdf program/profile/pdf/CMMI/2006marCMMI.pdf program/profile/pdf/CMMI/2006marCMMI.pdf

42 Szoftvertechnológiai Fórum 42 SCAMPI auditok tapasztalatai

43 Szoftvertechnológiai Fórum 43 SCAMPI auditok tapasztalatai

44 Szoftvertechnológiai Fórum 44 SCAMPI auditok tapasztalatai

45 Szoftvertechnológiai Fórum 45 SCAMPI auditok tapasztalatai ~ pars/pars_list_iframe.as p

46 Szoftvertechnológiai Fórum 46 SCAMPI auditok tapasztalatai

47 Szoftvertechnológiai Fórum 47 SCAMPI auditok ~ Ki auditálhat? ~

48 Szoftvertechnológiai Fórum 48 Tartalom ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI ® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

49 Szoftvertechnológiai Fórum 49 Az AppraisalAssistant szoftver

50 Szoftvertechnológiai Fórum 50 Miről volt szó… ~ Bevezetés ~ Szoftverminőség ~ Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés ~ A CMMI® modellről ~ A modell elemei ~ Folyamatok és kapcsolataik ~ A CMMI® modell szerinti auditálás ~ Az AppraisalAssistant szoftver

51 Szoftvertechnológiai Fórum 51

52 Szoftvertechnológiai Fórum 52


Letölteni ppt "Szoftverminőség- fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával Dr. Balla Katalin Szoftvertechnológiai Fórum 2006.05.03."

Hasonló előadás


Google Hirdetések