Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gyermekellátás a váci Pszichiátriai, Addiktológiai, Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Gondozóban Gyermekjóléti Szolgálat konferenciája Vác, 2015.04.14.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gyermekellátás a váci Pszichiátriai, Addiktológiai, Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Gondozóban Gyermekjóléti Szolgálat konferenciája Vác, 2015.04.14."— Előadás másolata:

1 Gyermekellátás a váci Pszichiátriai, Addiktológiai, Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Gondozóban Gyermekjóléti Szolgálat konferenciája Vác, Ónodi Szabó Katalin klinikai gyermekszakpszichológus

2 (Kaleidoszkóp, Ilyés Márta)

3 A szakrendelő feladata A jelentkező gyermekek, serdülők (0/ 2-3 évtől 18 éves korig) pszichiátriai, pszichológiai kivizsgálása, ellátása Az ehhez kapcsolódó konzultációs, tanácsadási tevékenység Az ellátási területet az ÁNTSZ által kijelölt Egy gyermekpszichiáter és egy gyermekpszichológus látja el Enyhe óvodai szorongástól a pszichotikus reakciókig

4 Az ellátás folyamata Telefonos bejelentkezés EI = 2. szűrés AN Vizsgálat Terápia Tanácsadás Szülőkonz. Csak szakvélemény ÁtirányításKiegészítő V Krízisellátás Kontroll Gondozottak ellátása gyógyszer

5 Szűrés sürgős beavatkozás szükségességének megítélése szuicid veszélyeztetettség abúzus akcidentális- és fejlődési krízisek a tünet súlyossága, összetettsége, mióta van jelen? miért éppen most? (szenvedésnyomás) önkéntes vs. küldött családi- és szociális rizikófaktorok Telefonos bejelentkezésElső interjú szülővel

6 Átirányítás más intézménybe Evészavar Gyermekjóléti Szolgálat / Családsegítő hatáskörébe tartozik Lakóhelyhez közelebb van más ellátás Akut szuicid krízis, kezdődő pszichotikus állapot 18. életévét majdnem betöltötte

7 Napi dilemma A jelentkező aktuális szenvedésnyomása Ellátási kapacitás

8 Első interjú a szülővel Szűrés Jelen panasz Fókuszkeresés (a gyermek mint tünethordozó/ a szülő/ a család) Tünetek feltárása Megalapozza a diagnózist, a terápiás indikálást, a terápiás kapcsolatot A szülői interpretáció szerepe A szülői edukáció jelentősége Mit tud a gyermek arról, hogy a szülő segítséget kér? gyermek, szülő, család, oktatási i.

9 Biográfiai heteroanamnézis vs. Orvosi anamnézis = személyes történet Az adott élettörténeti események mit jelentettek a szülők, a gyermek, a család számára Mit emel ki? Hogyan mondja el? Hogyan hat ez a vv-re? „Felvételi adatlap” Pre-, peri- és posztnatális események Családi vonatkozások (szülők együtt/külön, testvérek, munka, óvoda/iskola, lakás, stb…) Családi- és szociális rizikófaktorok Első életév kiemelt szerepe (pszichomotoros fejlődés, elsődleges kapcsolat minősége) Problémaspecifikus kérdések- pl. autizmus spektrum zavar, ADHD, szeparációs szorongás

10 EI + AN lezárása Hipotézisalkotás Organikus vs. pszichés probléma pl. autisztikus tünetek és szülői (pár)kapcsolati problémák pl. ADHD és szétesett viselkedés = a környezeti hatások felerősítik az éppen zajló belső konfliktusokat A vizsgálati folyamat előkészítése a szülővel (a szülői edukáció folytatódhat)

11 Speciális szempontok a gyermekellátásban – az életkori meghatározottság Korlátozott belátóképesség Fokozott érzelmi- és dependenciaigény A cselekvéses kifejezésmód elsődlegessége Az erős konfrontáció kerülése A relatív én-gyengeség figyelembe vétele Az ÖNKÉNTESSÉG kérdése – nem mindig ő szenved, nem én- idegen a tünete

12 Speciális szempontok a gyermekellátásban – az életkori meghatározottság Én-központúság Erős fantáziatevékenység (pl. az 5 éves „Évi” fantáziálása kitalált barátairól – egyben differenciáldiagnosztikai kérdés) Introspekciós készség? – Az externalizáció a szorongás elleni védekezés Érzelmi igénybevehetőség? (pl.”Nóri” extrém szorongása – 3hónap a kisujjal jelzéstől a szabad játékválasztásig) Verbalitás helyett cselekvés (pl. EI szavak nélkül Botonddal) Itt és Most - a múlt eseményei nincsenek előtérben

13 Vizsgálati folyamat Megfigyelés szabad játékhelyzetben Biztonság →terápia Ált. 3 alk. + kiegészítő V Célirányos kieg. ADHD, Aut., IQ Projektív tesztek, Kérdőívek (Ön, Sz, T)

14 Projektív tesztek

15

16 Kérdőívek

17 Kiegészítő vizsgálatok

18

19 Differenciáldiagnosztika Folyamatdiagnosztika (pl. a 9 éves Kristóf kötődési zavar és ADHD-val kombinált magatartászavar) Aktuális Diff.gd. és (terápiás) kérdések ADHDTourette ADHDMagatartászavar Autizmus spektrum zKötődési zavar

20 Az ellátási folyamat további elemei Megbeszélés Szerződéskötés szülővel, gyermekkel Titoktartás kérdése TERÁPIA TANÁCSADÁS – szülő, serdülő KONZULTÁCIÓ BELSŐ és KÜLSŐ SZAKEMBERREL SEGÍTSÉGKERESÉS A SZÜLŐ(K)NEK LEZÁRÁS UTÁNKÖVETÉS KONTROLL KRÍZISELLÁTÁS

21 Gondozás és egyéb Pl. autizmus spektrum zavar, ADHD (gyógyszeres kezelés), értelmileg akadályozottak Gyakoriság – havonta, 3 havonta, félévente Más intézmény látja el: IQ, képességprofil (√ WISC IV.) Részképességzavar vizsgálata Beszédértés, beszédészlelés, fonémadiszkrimináció vizsgálata Fejlesztés: szenzomotoros fejlesztés, autizmus spektrumzavar pedagógiai terápiája

22 .. Köszön öm a figyelmet !

23 Umberto Eco: Nyitott mű „Egy műalkotás, - ez a befejezett, tökéletesen kalibrált szervezetének tökéletességébe zárt forma ﴾ …. ﴿ nyitott: ezernyi – megismételhetetlen egyediségét érintetlenül hagyó, ám egymástól eltérő – értelmezés lehetősége. Ekkor minden használat interpretáció is, kivitelezés is, mivel a mű minden használatban eredeti, új perspektíva szerint kel életre.”


Letölteni ppt "Gyermekellátás a váci Pszichiátriai, Addiktológiai, Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Gondozóban Gyermekjóléti Szolgálat konferenciája Vác, 2015.04.14."

Hasonló előadás


Google Hirdetések