Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Oktatóprogram Szakrend, betűrend Készítette: Brósch Éva.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Oktatóprogram Szakrend, betűrend Készítette: Brósch Éva."— Előadás másolata:

1 Oktatóprogram Szakrend, betűrend Készítette: Brósch Éva

2 A könyvek csoportosítása tartalom szerint 1. Ismeretközlő művek  Szakkönyvek: egy témát szakmai igénnyel tárgyaló könyvek, szakembereknek szól. Tudományos színvonalú, szakszókincs jellemzi.  Ismeretterjesztő könyvek: a téma iránt érdeklődőknek szól, átlagos olvasó megérti. Közérthető, olvasmányos.  Tankönyvek  Segédkönyvek: más könyvek használatakor felmerülő kérdésekre ad választ (pl: lexikon, szótár, atlasz) 2.Irodalmi művek  Szépirodalmi művek: egy téma feldolgozása művészi színvonalú  Szórakoztató irodalmi művek: szórakoztatni akaró, kikapcsolódást nyújtó könyvek

3 Szakrend A könyvek helyét a könyvtárakban raktári jelzet alapján állapítjuk meg. irodalmi művek: A szépirodalmi műveken a jelzet egy soros, csak betűrendi jelet kapnak, ez a Cutter szám. Ez két jelből tevődik össze, a szerző nevének kezdőbetűje és egy kétjegyű számból, amelyet a Cutter táblázatból kereshetünk ki.

4 Szakrend A betű az író nevének kezdőbetűje, a szám pedig a szerzők nevének Ábécé szerinti sorrendjében nő. Természetesen a számozás minden betűnél elölről kezdődik. Egy szerző különböző azonos Cutter számot kapnak. Ha egy könyv több szerző művét tartalmazza, vagy a szerző nincs nevesítve, akkor a besorolás alapja a könyv címe. Ha egy szerző több könyvet is írt, akkor azok a mű címe szerinti szoros abc szerint következnek. Ilyenkor a név elején szereplő névelőket nem veszik figyelembe. betűrendi jelzet – Cutter-szám pl.: Ady Endre A25 (Ady Endre összes versei)

5 Példa 1. 1.Móricz Zsigmond 2.Jókai Mór 3.Mark Twain 4.William Shakespeare 5.József Attila 6.Petőfi Sándor Kösd össze a szerzők nevét a megfelelő Cutter-számmal! Melyik a kakukktojás? M 90 J 68T 98 S 53 J 82 P 65 P 11

6 Példa 2. 1.Versek / Goethe 2.Állatkert a poggyászomban / Gerald Durrell 3.Nevetők / Füst Milán 4.A repülõ dívány / Bálint Ágnes 5.Érzelmes históriák : [Válogatás a magyar szentimentalizmus korának kedvenc olvasmányaiból] 6.Balladák / Arany János 7.A katedrális / Ken Follett 8.Gold a mennybe megy : Regény / Joseph Heller 9.Úri muri / Móricz Zsigmond 10.Vörös és fekete / Stendhal Kösd össze a könyvcímeket a megfelelő Cutter-számmal! G 49 D 98 F 99 B 20 E 92 A 76 H 58 M 90 S 90 F 69

7 Szakrend ismeretközlő művek: Az ismeretközlő művek raktári jelzete 2 soros. Az ismeretközlő művek szakrendi jelének megalkotása Dewey nevéhez fűződik (1876), aki a tudományokat 10 főosztályba sorolta, amelyet Egyetemes Tizedes Osztálynak nevezünk. A tartalom meghatározására szolgáló tizedes osztályozás a főosztályokon belül további osztályokra és alosztályokra bomlik. Ezek segítségével egyre specifikusabban tudjuk kifejezni a tartalmat. szakrendi jelzet pl.: betűrendi jelzet pl.: V81 (Vezér Erzsébet: Ady Endre élete és pályája)

8 Egyetemes Tizedes Osztályozás (ETO) Az ETO hierarchiája: 10 főosztály 10 osztály 10 alosztály szakcsoportok, szakok

9 ETO főosztályai 1.Általános művek, bibliográfia, könyvtárügy 2.Filozófia, pszichológia, logika, etika 3.Vallás, egyházak, teológia 4.Társadalomtudományok, közigazgatás, jog, oktatás óta betöltetlen főosztály, eredetileg nyelvészet 6.Matematika, természettudományok, fizika, kémia, biológia 7.Alkalmazott tudományok, műszaki tudományok, orvostudományok 8.Művészetek, játék, sport, szórakozás 9.Nyelvészet, irodalom 10.Régészet, földrajz, életrajz, történelem

10 Példa 3. CímFőosztály Így élt Táncsics Mihály Politikatudományi enciklopédia Magyar nagylexikon Az építészet története Bibliai kislexikon Magyarország növény- és állatvilága Német nyelv és irodalom Döntsd el a címek alapján, mely mű milyen főosztályba tartozik!

11 Betűrendbe sorolás szabályai 1.Idegen szerző esetén a családnév kerül az első helyre. Pl. Mann, Thomas 2.A nevek előtti rövidítéseket nem vesszük figyelembe - Ifj., Dr., G. Szabó Judit -> Szabó Judit, G. 3.Kis- és nagybetű között nincs különbség 4.Rövid-hosszú magánhangzó között nincs különbség (a-á, e-é….) 5.Ugyanazzal a betűsorral kezdődő szavak esetén a rövidebb megelőzi a hosszabbat. pl. ág, ágas 6.A két- vagy többjegyű mássalhangzókat betűnként értelmezzük. (cs=> c+s, ty=> t+y…stb.) 7.Ha több betű is megegyezik az összehasonlításnál, akkor az első különböző betűt vesszük figyelembe (arany, aranyos) 8.Ha az első szó megegyezik, akkor a másodikat vesszük figyelembe. (Molnár Ferenc, Molnár Tamás) 9.Címeknél a címkezdő névelőt nem vesszük figyelembe. 10.A címek elején szereplő számok kezdőbetűje szerint sorolunk be Pl. A 20. század története - H betűhöz

12 Példa 4. Gál Réka Csanádi Imre Dr. Tóth Csaba Pap Zoltán Gally Attila Drágai Anita Papp Alexandra Tót Simon Czápay András Anton Pavlovics Csehov Az alábbi személyneveket tedd betűrendbe! 1.Csanádi Imre 2.Csehov, Anton Pavlovics 3.Czápay András 4.Drágai Anita 5.Gál Réka 6.Gally Attila 7.Pap Zoltán 8.Papp Alexandra 9.Tót Simon 10.(Dr.) Tóth Csaba

13 Ellenőrizd tudásod! Google kérdőív:


Letölteni ppt "Oktatóprogram Szakrend, betűrend Készítette: Brósch Éva."

Hasonló előadás


Google Hirdetések