Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út 9. gyakorlat.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út 9. gyakorlat."— Előadás másolata:

1 Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út 9. gyakorlat

2 Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út Az út vonalvezetésének alapvető követelménye, hogy a jármű egy jelzés, vagy akadály esetén még időben meg tudjon állni. Ennek feltétele, hogy a járművezető az út minden pontján legalább a féktávolságra előre lásson. A gépjármű fékezésénél a fékezési erőt a gumiabroncs és az útburkolat közötti tapadás, vagy csúszó súrlódás biztosítja, s ez a kocsinál egy a (m/s 2 ) lassulást eredményez.

3 A lassulásmérés során felvett diagramból meghatározható a fékezés kezdeti állapotára jellemző sebességérték és a fékezés teljes úthossza, azaz a fékút. A számítás menetét a 2.1 ábrán látható lassulás, sebesség és útdiagramon követhetjük nyomon.

4 2.1 Lassulás – Sebesség – Út diagram

5 A teljes fékezési folyamat négy szakaszra osztható. Reakcióidő alatt megtett út. Ezen időintervallum alatt a gépjármű sebessége az esetek döntő részében állandó. Fékműködtetési idő alatt megtett út. Ez az időintervallum a vezető lábának a gázpedál levételétől a fékpedál megnyomásáig tart. Mivel a jármű hirtelen fékezés esetén valamilyen sebességfokozatban van, ezért a gázpedálról történő lelépéssel a motorfék nagyságának megfelelő lassulás jelentkezik. Fékfelfutási idő alatt megtett út. Ez az időintervallum a fékpedál megnyomásától a teljes fékhatás kialakulásáig tart. Ezen időintervallum alatt a lassulás közel lineárisan nő a maximális lassulás eléréséig. Maximális lefékezettség ideje alatt megtett út. Ez az időintervallum a maximális fékhatás kialakulásától a fékezés végéig tart. A lassulás állandó a vizsgált időintervallumon.

6 A. reakció B. észlelés C. döntés D. cselekvés

7 Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út A reakció idő (t R ): A reakcióidőn azt az időtartamot értjük, amely egy reakciót kiváltó ok felbukkanása, valamint az arra való reagálás (válasz-cselekmény) kezdete között eltelik. A reakciót kiváltó okok: 1.mesterséges jelzés (pl. jelzőtábla, forgalomirányító jelzőlámpa, közlekedési rendőr stb.), 2.valamilyen esemény (pl. gyalogos, kivilágítatlan kerékpáros váratlan felbukkanása stb.), 3.bármely más, de határozott inger (pl. kürtszó, féklámpa kigyulladása stb.). A vezető reakcióidejének nagysága lényegesen befolyásolja az általa választható legnagyobb menetsebességet. A reakció idő függ: 1.Egyéni feltételek 2.Külső körülmények.

8 Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út A reakció idő (t R ): Egyéni feltételek: életkor, egészségi állapot, fáradtság, vezetői rutin, gyakorlat, fiziológiai okoktól függő figyelem ingadozások (pl. éhség, fejfájás stb.), pszichológiai okoktól függő figyelem ingadozások (pl. öröm, bánat, izgatottság stb.), különleges hatások (pl. ijedtség, alkoholhatás, gyógyszerhatás), felkészültség (a vezető várja a kiváltó körülményt).

9 Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út A reakció idő (t R ): Külső körülmények: észlelési feltételek (pl. látási viszonyok, figyelemelvonás stb.), a reakciót kiváltó ok minősége (pl. vizuális, akusztikus), a reakciót kiváltó ok intenzitása (pl. hangos, halk, erősen, vagy gyengén kontrasztos), a reakció fajtája (pl. egyszeri, többszöri stb.) Gyakorlati tapasztalatok alapján a reakció idő:

10 Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út Féktávolság (s fék ): az (s) fékút és a (t R ) reakció idő alatt megtett út (s R ) összege. A reakció idő alatt megtett út (s R ) : az a távolság amelyet a jármű állandó sebességgel megtesz addig, amíg a vezető a vészhelyzetet felismeri és a féket működésbe hozza. A megállásig eltelt idő:

11

12 Lassulásérzékelők felépítése A lassulás érzékelők járműipari felhasználása olyan különböző működési elvű, mérési tartományú, felépítésű ill. nagyságú érzékelők kifejlesztését eredményezte, mely érzékelők a szakértői gyakorlat számára szükséges berendezésekben is megtalálhatók. A járműipari felhasználási területek közül az alábbi táblázatban találhatunk példákat. Felhasználási formaMérési tartomány Kopogás érzékelõk (motor)1 … 10 g Légzsák, övfeszítõk50 g Övzáró0,4 g ABS0,8 … 1,2 g Elektronikus futómû szabályozás1 … 10 g

13 Lassulásérzékelők járműipari alkalmazása A szükséges követelményeknek megfelelő érzékelők működési elvei különböznek egymástól. A legáltalánosabb lassulásérzékelők működési elve és felépítése az alábbiakban foglalható össze: DMS lassulás érzékelő Az érzékelő alapja egy olyan mechanikus lengőrendszer, melyet egy tömeg és egy vékony lemezrugó alkot. A lassulási folyamat során a tömeg elmozdulásával arányos feszültség keletkezik a lemezben, mely a felületre erősített nyúlásmérő bélyeggel mérhető. Az érzékelő házát Silicon olajjal feltöltve biztosítható a rendszer megfelelő csillapítása. A mérési tartomány 1…10 g közötti. DMS lassulás érzékelő

14 Piezo elektromos lassulás érzékelő Ez a típusú lassulásérzékelő elsősorban az utasvédelmi rendszerekben (légzsák, övfeszítő) használatos. Az érzékelő a lassulási folyamat során a Piezo elektromos jelenséget felhasználva a lassulással arányos feszültséget hoz létre (UA). Az érzékelő általában egy zárt házban található összeépítve az első erősítő fokozattal együtt. Piezo elektromos lassulásérzékelő

15 Kapacitív kerámia lassulásérzékelő A legújabb fejlesztésű lassulásérzékelők. Az elektródák 0,2 mm vékony fémes kerámiafóliák, melyek közül a középső spirálisan rögzített. A rendszer csillapítását a megfelelő légrések biztosítják. A jövőben az érzékelő nagysága miatt lehetőség nyílik integrált áramköri elemek közé beépíteni. Kapacitív kerámia lassulás érzékelő

16 Feladatok 5. példa: Egy járművet 90 km/h sebességről megállásig fékeznek. A reakció idő 0.6 s, a lassulás 5.5 m/s2. Mekkora a) a fékút, b) a féktávolság, c) a megállásig eltelt idő?

17 Közelítő képlet a fékút és a féktávolság meghatározásához Gyakorlatban sokszor elegendő, hogy a = 3.85 m/s 2, és a t R = 1.08 s átlagos értékekkel számolunk. Így: A fékút [m]: A reakció idő alatt megtett út [m]: A féktávolság [m]:

18 Feladatok 6. példa: Mekkora a közelítő képlet szerint a fékút és a féktávolság, ha a járművet 80 km/h sebességről megállásig fékezik?

19 Feladatok 8. példa: Mekkora a személyautó féktávolsága, ha a vezető gyalogos áthaladás miatt megállni kényszerül? A jármű sebessége 45 km/h, a reakció idő 0.7s, a fékezési idő 3s.

20 Feladatok 9. példa: A motorkerékpáros 81 km/h sebességgel halad, majd fékezik. A féktáv 112 m, a reakció idő 0.6s. Mennyi a) fékút, b) fékezési idő, c) a lassulás?


Letölteni ppt "Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út 9. gyakorlat."

Hasonló előadás


Google Hirdetések