Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 SPORTJOGÁSZ SZAKKÉPZÉS Sportmenedzsment tantárgy Dr. Muszbek Mihály okleveles szakközgazdász, Sportunio vállalatcsoport ügyvezető igazgató.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 SPORTJOGÁSZ SZAKKÉPZÉS Sportmenedzsment tantárgy Dr. Muszbek Mihály okleveles szakközgazdász, Sportunio vállalatcsoport ügyvezető igazgató."— Előadás másolata:

1 1 SPORTJOGÁSZ SZAKKÉPZÉS Sportmenedzsment tantárgy Dr. Muszbek Mihály okleveles szakközgazdász, Sportunio vállalatcsoport ügyvezető igazgató.

2 óra Regionális sportesemények reklám, marketing és közvetítési jogainak értékesítése A MARKETING ÉS REKLÁM SZEREPE A SPORTVÁLLALKOZÁSOKBAN 1. Miért fontos, mi a reklám és a marketing a sportban és mi a szerepe? 2. Mi a sportvállalkozás terméke és ebben hogyan jelenik meg a reklám üzenet? 3. Hogyan értékesül a termék? 4.Sportvállalkozás, mint reklámeszköz. 5.Mi mit ér?

3 3 1. Miért fontos, mi a reklám és a marketing a sportban és mi a szerepe? információt hordoz és közvetít piacot befolyásol; közvetlen vagy közvetett módon vásárlásra, ösztönöz bevételt eredményez a költségvetés meghatározóan fontos része. A sportreklám a XX. század közepének „találmánya” a tv megjelenésével egyidejűleg terjedt el tömegesen, mert a tv volt az az eszköz, amely emberek milliói felé elvitte a sporton keresztül a hirdetői reklám üzenetet. Megjelenése: Ma az Olimpia az egyedüli jelentős sportrendezvény ahol nincs tömeges reklám. Indokoltság: Sokáig a sport szellemétől idegennek találták a sportban a reklámot, de a gazdasági szükségszerűség áttörte az ellenállás falát. Kivétel:

4 4 2.Mi a sportvállalkozás terméke és ebben hogyan jelenik meg a reklám üzenet? Sportszolgáltatás – üzleti alapon való szórakoztatás – mérkőzés, verseny – Bár nem vagyok a pályán, de tevékeny része a küzdelemnek, átélem, vele vagyok, neki drukkolok, hozzá tartozom, vagy csak jól akarom érezni magam  kikapcsol, szórakoztat. A sport, a küzdelem élménye, a sportolóval való azonosulás, a valahová tartozás gondolata viszi a sportpályára a szurkolót, illetve ülteti le a tv elé a sportközvetítést néző drukkert. A néző a mérkőzés nézése közben válik a reklám fogyasztójává azáltal, hogy a játékosokon mezreklámot a pályán pedig hirdetőtáblát olvas érzékel. A reklám ilyen fogyasztása nem tudatos, hanem tudat alatti cselekvés, érzékelés. A termék A motiváció A megjelenés

5 5 3. Hogyan értékesül a termék? Megnézik  fogyasztók Közvetlenül helyszínen, jegybevétel + reklám érzékelés: fogyasztás Közvetetten: tv, rádió, újság, médiumokon keresztül kereskedelmi termékeken keresztül felidézi a jó érzést  mez. Minél többen nézik a sporteseményt annál többen „fogyasztják” a reklámot. Bármely nagy is a helyi „fogyasztás” (helyi néző pld fő a stadionban), ez eltörpül a tv nézők számához képest millióig.

6 6 Az értékesülés eredménye; miből van a bevétel? bérlet, jegy eladás – páholy – helyszíni vendéglátás tv jogdíj kereskedelmi termékek: mez Stuttgart 130 EUR/Mez/ C Ronáldó mezből eddig 1 millió darabot adtak el 100 millió Ft értékben (ezzel a 93 milliós átigazolási díj megtérült) mivel a mérkőzés, verseny hatékony üzenetközvetítő  sokan látják + célközönség  hatékony reklám eszközzé vált. Csak 1960-tól közvetít a tv. Addig lokális piac – azóta globális. Közvetítés szerepe és ereje:

7 7 PROFI SPORT KÖZVETETT REKLÁMESZKÖZZÉ, MÉDIUMMÁ VÁLT: A sportesemény fontos. Sokan akarják megnézni A tv közvetíti A hirdető üzenetet közvetít, hogy eladjon (nézettség miatt)Sok hirdető BevitelMinőségibb verseny, fizetés magasabb. A sportverseny, a mérkőzés, mint reklámeszköz nagy számok törvénye, sok nézőből sok információ értékesül  vásárlás – a reklámzabálók táborát állandóan növelni.Okvetlen elvárás: Következmény: – nagy nézőszámú  stadion állandó bővítés – tv országos: magas nézettségi mutató regionális – helyi tematikus – sport 1 fizető – csatorna

8 8 Ha csak a verseny a mérkőzés a fontos  jegy, vendéglátás, kereskedelem  fizető csatorna  jogdíj fizetés A stadionban a reklám nagy számban van jelen, de a kicsi nézőszám miatt nem jelentős az értéke, ha a tv nem közvetít. Max 25 hazai mérkőzés össz. nézője 2 millió, míg a legeredményesebb klubok 15 nemzetközi mérkőzését millió néző is nézi. Szponzor  mecénás  hirdető, reklámozó Mecénás: nem vár ellenértéket  önzetlenül segít, saját jó belső, sokszor érzelem is, érzéséért nem kíván nyilvánosságot – SEGÍT, KARITATIV. Szponzor – nem piaci ellenértéket vár – annál kevesebbel is beéri, de nyilvánosságot igényel. Hirdető – üzenet közvetítő eszközt keres és talál, minél kevesebb pénzből minél több terméket eladni vagy saját magát ismertté tenni, vagy a jó hírnevet megalapozni. TESCO

9 9 A profi sportnak a mecénásra, a szponzorra és főleg a hirdetőre egyaránt szüksége van. Stadion reklámKülső reklám fogyasztjahelyi + és tv nézőfogyasztja hirdetési bevételSPOTESEMÉNY jogdíj Mecénás: szülő gyermekében önmaga céljait éli és valósítja meg drukker minden pénzt megér, ha győz a csapat (A DERBI NAPJA ) társadalmi cél – sport egészség – NO DROG! Önmagát hirdeti – image.

10 10 SZPONZOR ha 10 millió Ft-ból máshól 1 millió embert ér el és vásárol itt a sportban, beéri a felével  mert drukker  érzelem + erőteljes image. Hirdető reklám eszközök közül hatékonyság alapon választ azért hirdet a sportban, mert ezzel az eszközzel tudja a piacot a legkisebb ráfordítással a legnagyobb vásárlásra ösztönözni Érzelem is jelen van, de cégfilozófia is meghatározó.

11 11 4. SPORTVÁLLALKOZÁS, MINT REKLÁM ESZKÖZ Üzenet a hirdető, a szponzor és a mecénás felé Eszköztárak, események, módszerek Sajtótájékoztató, interjú, újság, hírlevél, magazin (vagyunk, élünk, ez fog történi, gyere az eseményre, lojalitás megteremtés jutatás) –nyilatkozó fal, –interjúalany, –ruházat, –hirdetés. Eszköz Vállalkozás tartós kapcsolat –csapat elnevezés –Stadion elnevezés

12 12 ESEMÉNYEN KERESZTÜL –helyszín, stadion bejárat, lépcső, szektor, lámpaoszlop, cserepad, eredményjelző –jegy, bérlet –műsorfüzet –kereskedelmi termékek –kereskedelmi csomagolóanyag –küzdőtér – tábla rendszer, bábu, szőnyeg, matrac –öltözékek – játékos mez, cseremez segédszemélyzet, asztal, játékvezető –technikai eszközök, palánk, labda, zászló –hangosbemondó –interaktív játék Egyéb –saját tv csatorna Reál Madrid –bál –szurkolói klubok

13 13 5. MI MIT ÉR? Cél: 100 néző elérése legalább 30 mp tartós üzenettovábbításon keresztül legalább 3-5 néző konkrét vásárlása. 1 néző elérése eszközök függvényében – mennyire definiált a célcsoport – maximum 1 Ft- ba kerülhet. Sport mint reklámhordozó esetén 11 néző max. 10 Ft-ba. Hányan nézik: összeadni évad 10 hazai 20x500 – 90 perc – 15% érzékelési hatékonyság = 20x5000x14= néző (14 perc ezért x28 = 38 millió) 30mp. I. kategória RTL. 2.5 millió néző 4% közönségarány 30mp. Sugárzási ktg. 3.5 millió

14  3.5 millió Ftlistaár 28 millió  x x = 38 * 3,5 = ∑ 52 millió Ft. (Stadion) ∑ reklámeszköz 2,5


Letölteni ppt "1 SPORTJOGÁSZ SZAKKÉPZÉS Sportmenedzsment tantárgy Dr. Muszbek Mihály okleveles szakközgazdász, Sportunio vállalatcsoport ügyvezető igazgató."

Hasonló előadás


Google Hirdetések