Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Állóképesség. A szervezet fáradással szembeni ellenállóképessége hosszantartó erőkifejtéseknél, amely biztosítja a magas szintű teljesítmény fenntartását.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Állóképesség. A szervezet fáradással szembeni ellenállóképessége hosszantartó erőkifejtéseknél, amely biztosítja a magas szintű teljesítmény fenntartását."— Előadás másolata:

1 Állóképesség

2 A szervezet fáradással szembeni ellenállóképessége hosszantartó erőkifejtéseknél, amely biztosítja a magas szintű teljesítmény fenntartását. A tartós munkavégzéshez ENERGIA szükséges, melyet a szervezet különböző formákban tárol, illetve táplálék útján jut a szervezetbe.

3 ATP = ADP + energia ATP = ADP + energia CP + ADP = kreatin + ATP CP + ADP = kreatin + ATP Glukóz + ADP = tejsav + ATP Glukóz + ADP = tejsav + ATP Glukóz + oxigén + ADP = víz, széndioxid + ATP Glukóz + oxigén + ADP = víz, széndioxid + ATP Zsír + oxigén + ADP = víz, széndioxid + ATP Zsír + oxigén + ADP = víz, széndioxid + ATP

4 Az energia felszabadítása tevékenység függő: ANAEROB ALAKTACID - oxigén nélküli, tejsav felhalmozódás nélküli igen rövid ideig tartó /40 sec-ig/ tevékenységnél Energia forrás: izomsejtben tárolt foszfát vegyületek /ATP,CP/ Energia forrás: izomsejtben tárolt foszfát vegyületek /ATP,CP/ Oxigén jelenléte nélküli elégetése Oxigén jelenléte nélküli elégetése

5 ANAEROB LAKTACID – oxigén hiányos, rövid ideig tartó /2-3 perc/ tevékenységre jellemző Energia forrás: oxigén nélkül glikolízis útján szénhidrátok Energia forrás: oxigén nélkül glikolízis útján szénhidrátok Lebontása, végterméke: TEJSAV, a máj a tevékenység befejezése után /CORI kör/ visszaalakítja glikogénné Lebontása, végterméke: TEJSAV, a máj a tevékenység befejezése után /CORI kör/ visszaalakítja glikogénné

6 AEROB – hosszan tartó erőkifejtéseknél megfelelő oxigén felhasználásával Energia forrás: aerob oxidáció révén szénhidrátok, zsírok, fehérjék Energia forrás: aerob oxidáció révén szénhidrátok, zsírok, fehérjék A felvett oxigén = a felhasznált oxigén mennyiségével „stady state” állapot A felvett oxigén = a felhasznált oxigén mennyiségével „stady state” állapot

7 Az állóképesség színvonala függ: Keringési és szervek /kardio-respiratikus rendszer/ állapotától Keringési és szervek /kardio-respiratikus rendszer/ állapotától Mozgáskoordináció szintjétől Mozgáskoordináció szintjétől Az anyagcsere folyamatok színvonalától Az anyagcsere folyamatok színvonalától A szervek, szervrendszerek összehangolt működésétől A szervek, szervrendszerek összehangolt működésétől Pszichés tulajdonságoktól Pszichés tulajdonságoktól Pillanatnyi állapottól Pillanatnyi állapottól Az állóképességi terhelésekhez a szervezet alkalmazkodik.

8 Az edzett szív tulajdonságai: Nyugalomban a szív teljesítménye: PulzusszámPulzustérfogatPerctérf. Edzett szív ml 3,5-4 l Edzetlen szív ml 4,5-5,5 l

9 Terhelés alatt a szív teljesítménye: PulzusszámPulzustérf.Perctérf. Edzett szív ml l Edzetlen szív ml l

10 Alkalmazkodás: Gazdaságosabb működés Gazdaságosabb működés Jobb oxigén kihasználás Jobb oxigén kihasználás Gyorsabb regenerálódás Gyorsabb regenerálódás

11 Energia ellátás formái /időtartam/ mozgásforma IdőForma Energia nyerés Verseny szám 1-5 sec anaerob alaktacid ATPrajtok 5-30 sec anaerob alaktacid ATP és CP Ugró, dobó számok, 100 m, tenisz, baseball sec Anaerob alaktacid+ laktacid ATP, CP, izom glikogén 200 m, 400 m, 100 m úszás, 500 m gyorskorcsolya

12 IdőForma Energia nyerés Verseny szám sec anaerob laktacid+ aerob izom glikogén 800 m, 200 m, úszás, boksz, birkózás 240 sec felett aerob izom glikogén+ zsír sí, maraton, tájfutás, hosszútávú evezés

13 Az állóképesség fajtái 1. Hosszútávú állóképesség < 8 perc Tevékenység: hosszú távú futások, egyéb ciklikus sportágak, szinte csak aerob folyamatok biztosítják az energiát, perctérfogat l Tevékenység: hosszú távú futások, egyéb ciklikus sportágak, szinte csak aerob folyamatok biztosítják az energiát, perctérfogat l Alkalmazkodás módja: ütőtérfogat nagyobbodás, kapillarizáció, gazdaságosabb szív-tüdő munka, magas hemoglobin szint Alkalmazkodás módja: ütőtérfogat nagyobbodás, kapillarizáció, gazdaságosabb szív-tüdő munka, magas hemoglobin szint

14 2. Középtávú állóképesség 2-10 perc Tevékenység: sportjátékok, 800 m futás, 400 m úszás stb… Tevékenység: sportjátékok, 800 m futás, 400 m úszás stb… Részben anaerob folyamatok biztosítják a teljesítményt Részben anaerob folyamatok biztosítják a teljesítményt Alkalmazkodás: nagy savasodás tűrés Alkalmazkodás: nagy savasodás tűrés szív préselési ereje nő, és a fenti mutatók szív préselési ereje nő, és a fenti mutatók

15 3. Rövidtávú állóképesség > 2 perc Tevékenység: sprint számok, súlyemelés, dobószámok stb., főleg amaerob energia nyerés Tevékenység: sprint számok, súlyemelés, dobószámok stb., főleg amaerob energia nyerés Alkalmazkodás: energiaraktárak szintje nő Alkalmazkodás: energiaraktárak szintje nő 4. Erőállóképesség Tevékenység: küzdősportok, labdajátékok egyes elemeinél Tevékenység: küzdősportok, labdajátékok egyes elemeinél Helyi izom-állóképesség szükséges Helyi izom-állóképesség szükséges Alkalmazkodás: speciálisan Alkalmazkodás: speciálisan

16 5. Gyorsasági állóképesség Tevékenység: sportjátékok egyes elemei Tevékenység: sportjátékok egyes elemei Ellenállás a fáradással szembeni sebesség csökkenéssel Ellenállás a fáradással szembeni sebesség csökkenéssel Alkalmazkodás: speciálisan Alkalmazkodás: speciálisan 6. Pszichés állóképesség Tevékenységi forma: lövészet, sakk, íjászat, kapus, torna Tevékenységi forma: lövészet, sakk, íjászat, kapus, torna Figyelem, koncentráció, érzelmi beállítódás fenntartása Figyelem, koncentráció, érzelmi beállítódás fenntartása

17 Az állóképesség terhelési tényezőiről 1. Intenzitás Az oxigén szükséglet és a sebesség közötti kapcsolat köbösen arányos Az oxigén szükséglet és a sebesség közötti kapcsolat köbösen arányos 2. Időtartam Minél rövidebb a terhelési idő, annál jobban csökken a légzési rendszer szerepe Minél rövidebb a terhelési idő, annál jobban csökken a légzési rendszer szerepe 3. Ismétlésszám Az oxigén adósság mértéke határozza meg Az oxigén adósság mértéke határozza meg

18 4. Pihenés ideje, módja A kipihenés foka jellegében befolyásolja a kiváltott hatást A kipihenés foka jellegében befolyásolja a kiváltott hatást A szív a pihenés időszakában dolgozik jobban A szív a pihenés időszakában dolgozik jobban Az idegrendszer nem igényli a pihenést, annak mértékét a többi szervrendszer fáradsága határozza meg Az idegrendszer nem igényli a pihenést, annak mértékét a többi szervrendszer fáradsága határozza meg Aktív pihenés javasolt, az idegrendszer ébrentartása miatt Aktív pihenés javasolt, az idegrendszer ébrentartása miatt

19 Az állóképesség fejlesztésének módszerei Általánosságban 1. Az állóképesség nagyrészt öröklés által meghatározott képesség 2. A különféle módszerekkel bármely állóképesség fejleszthető 3. Nem a maximális oxigén felvétel /aerob kapacitás/, hanem ennek kihasználási foka döntő a teljesítményben

20 4. Az anaerob küszöböt átlagosan 4 mmol/l laktát értéknél találták (olyan terhelés értékhez tartozik, amely fölé emelkedve a tejsav aránya meredeken emelkedő tendenciát mutat) 5. A célszerű táplálkozás része az állóképességi teljesítmények edzésének, a szénhidrátraktárak feltöltése szükséges 6. A magaslati edzés előnyös lehet az állóképességi edzés munkára, időtartam: kb 3 hét, magasság: m versenyen részvétel: 6-8 nappal a leérkezés után versenyen részvétel: 6-8 nappal a leérkezés után

21 Aerob hatású módszerek 1. Tartós, folyamatos módszer-maratoni edzés Pulzusszám: 140 körül Pulzusszám: 140 körül Lefutható táv: 3-40 km Lefutható táv: 3-40 km 2. Közepes tartós módszer Pulzusszám: Pulzusszám: Lefutható táv: 1-25 km Lefutható táv: 1-25 km 3. Aerob intervall módszer Pulzusszám: Pulzusszám: Pl: 15x300 m a legjobb idő + 7 sec, pihenő Pl: 15x300 m a legjobb idő + 7 sec, pihenő 7-15 s 7-15 s

22 4. Fartlek módszer Pulzusszám: Pulzusszám: Terhelés: szabályos és szabálytalan váltakozású lehetőleg terepen Terhelés: szabályos és szabálytalan váltakozású lehetőleg terepen Táv: km Táv: km

23 Anaerob-hatású módszerek 1. Intervallumos módszer Intenzitás: a legjobb teljesítmény 80-90%-a Intenzitás: a legjobb teljesítmény 80-90%-a Ismétlésszám: 5-10 Táv hossza: m Pihenő: 5-20 sec Ismétlésszám: 5-10 Táv hossza: m Pihenő: 5-20 sec 2. Mini intervallumos módszer /anaerob alaktacid/ Intenzitás: 75-90% Intenzitás: 75-90% Ismétlésszám: 15-5 Táv hossza: m Pihenő: 3-7 sec Ismétlésszám: 15-5 Táv hossza: m Pihenő: 3-7 sec

24 3. Sokmozgásos játékok módszere Hatás: aerob-anaerob Hatás: aerob-anaerob Intenzitás: egyénileg szabálytalanul szakaszosan változó Intenzitás: egyénileg szabálytalanul szakaszosan változó Időtartam: perc Időtartam: perc

25 Az állóképesség fejlesztése a fejlődés- érés korszakában 1. A 4-14 éves nem sportoló gyermekek saját iramú állóképessége igen magas Cooper-teszt Cooper-teszt Életkor Fiúk (m) Lányok (m) 7 éves éves éves

26 Fuss ameddig bírsz! Életkor Fiúk (m) Lányok (m) 4 éves éves éves éves éves

27 - Fiataloknál az aerob energia - VO2 max – növekedés változása a két nemnél különböző éves fiúk 59 ml/testsúly kg, a test zsírtartalma 16% éves lányok 57 ml 45 ml/testsúly kg-ra csökken, a test zsírtartalma 24 27%-ra nő Az anaerob módszerekkel történő fokozatosan bevezetett edzés nem okoz zavarokat a gyermekek egészségében, ezért ezek már gyermekkorban is használhatóak.

28 Az anaerob laktacid állóképesség fejlesztése már gyermekkorban megkezdhető, módszere a sokmozgásos játék, esetleg a szabálytalan szakaszos futóedzés. Kerülni kell a szabályos szakaszos intervallumos módszereket.


Letölteni ppt "Állóképesség. A szervezet fáradással szembeni ellenállóképessége hosszantartó erőkifejtéseknél, amely biztosítja a magas szintű teljesítmény fenntartását."

Hasonló előadás


Google Hirdetések