Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Átalakul a szakképző intézmények fenntartása Dr. Czomba Sándor Munkaerőpiacért és Képzésért Felelős Államtitkár Nemzetgazdasági Minisztérium.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Átalakul a szakképző intézmények fenntartása Dr. Czomba Sándor Munkaerőpiacért és Képzésért Felelős Államtitkár Nemzetgazdasági Minisztérium."— Előadás másolata:

1 Átalakul a szakképző intézmények fenntartása Dr. Czomba Sándor Munkaerőpiacért és Képzésért Felelős Államtitkár Nemzetgazdasági Minisztérium

2 2 Helyzetkép Több szakmunkásra, technikusra van szükség, mint amennyit a képzési rendszer kibocsát Hiányzik a modern termelésbe bevonható, jól képzett és megbízható, széles körű alapismeretekkel rendelkező munkavállaló A képzetlen, olcsó munkaerő napjainkban már kevésbé keresett

3 3 NEM FOGLALKOZTATOTT PONTENCIÁLIS MUNKAERŐTARTALÉK FOGLALKOZTATOTT

4 4 Foglalkoztatási lemaradásunk az európai átlagtól

5 5 25 év alattiak foglalkoztatási lemaradása az európai átlagtól

6 6 A középfokú oktatásba belépő tanulók összlétszáma (fő) és aránya

7 7 A szakképzési rendszer átalakításának célja A szakképzési rendszer vonzerejének növekedése A kétkezi munka becsületének visszaállítása Az átjárhatóság biztosítása A jövőben növekedjen a szakképzést választók száma Tévhit eltörlése: szakképzés zsákutca jellegű →továbblépési lehetőség biztosítása a felsőoktatásba

8 8 A legfőbb kihívások a szakképzésben A gazdasági igények szolgálata: a jelenleginél több szakmunkás és technikus képzése A duális képzés erősítése: a képzőhelyek száma és a képzési lehetőségek bővítése, a duális képzési formában részt vevők számának emelése A szakképzési rendszer színvonalának emelése: a képzés minőségének, hatékonyságának, eredményességének javítása

9 9 Fejlesztési lehetőségek - A gazdasági igények kiszolgálása A hiányszakmát választók számának növelése az ösztöndíjrendszer finomhangolásával Az ösztöndíjjal támogatott hiányszakmák körének bővítése Az iskolai rendszerű felnőttoktatás (esti munkarend) formáinak kiterjesztése a gyakorlatorientált szakmákra is

10 10 Fejlesztési lehetőségek – A duális képzés erősítése (1.) A gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés elsődlegességének megerősítése a gazdasági „kamarai garanciavállalás” bevezetésével A gyakorlati képzés ágazat specifikus szabályozásának kialakítása A gyakorlati képzés végrehajtása ellenőrzésének erősítése és hatékonyságának növelése

11 11 A tanulószerződések arányának növelése a szakközépiskolai (technikus) szakmák esetén is Bizonyos állami és uniós támogatások esetén a gyakorlati képzésben való vállalati részvétel előny A gazdasági kamarák hathatós közreműködésével több kkv gyakorlati képző és több tanműhely a nagyvállalatoknál  Törekvés: ről re növelni a gyakorlati képzésben közreműködő gazdálkodók számát 2018-ra Fejlesztési lehetőségek – A duális képzés erősítése (2.)

12 12 A szakképző iskolák hatékony és eredményes működésének feltételei Önállóság: a szakmai önállóság mellett részleges gazdálkodási önállósággal rendelkeznek Felelősség: meghozott döntéseikért felelősséggel tartoznak Motiváltság: a szakmai önállóságból fakadó eredményes és színvonalas feladatellátás

13 13 Miért szükséges a fenntartói feladatok átvétele? Szakképző iskola – eltérő fenntartási, működtetési megközelítést igényel A működési döntéseket (napi-, rövid távú) az iskola szintjén kell meghozni Egy kézben a szakmai irányítás és fenntartás Közvetlen beavatkozási lehetőség Intézmények között szorosabb kapcsolat Gyorsabb, rugalmasabb reagálási lehetőség a gazdasági igények változásaira

14 14 Mit jelent az „átvétel”? Tiszta profilú szakképző intézmények (szakközépiskola, szakiskola) teljes körű átvétele Vegyes profilú intézmények esetén csak a szakképzési feladatellátás átvétele történik meg Az átvett „feladat” integrálódik valamely szakképzési centrumba Az átvétel és az integráció folyamata nem érinti a korábbi intézmények szakképzési feladatellátási, képzési struktúráját.

15 15 Új szakmai háttérintézmény: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (NSZFH) 1. Feladata: egyes szakképzési centrumok feletti szakmai felügyelet Szakmailag irányítja és ellenőrzi az intézményeket Tervezi és ellenőrzi a szakképzési centrumok költségvetését Meghatározza a centrumok szakmaszerkezetét

16 16 A szakképző intézmények névváltozásáról szakközépiskola szakiskola szakgimnázium szakközépiskola

17 17 A megvalósítás szakaszai Fenntartóváltás törvényi hátterének megteremtése, a szakképzési állami intézményfenntartó (NSZFH) létrehozása → 319/2014. (XII. 13.) Korm. rendelet Az új szakképzési feladat ellátási struktúra kialakításának szakmai előkészítő feladatai → 1040/2015. (II. 10.) Korm. határozat Új szakképzési centrumok létrejötte → július 1-ig Intézmények, feladatok átvétele, intézményi infrastruktúra kialakítása, intézményi vagyon és kötelezettségek átadása-átvétele

18 18 Elvárt eredmények A gazdaság, a munkaerőpiac változó igényei gyorsabban, hatékonyabban érvényesülhetnek a szakképzés rendszerében Rugalmasabban működnek a szakképző iskolák Átlátható feladat ellátási struktúra, költséghatékonyabb működés jön létre Követhetően hasznosulnak a fejlesztési források Hatékonyabb együttműködés az iskolák és a gazdálkodó szervezetek között – erősödik a duális képzési rendszer

19 19 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!


Letölteni ppt "Átalakul a szakképző intézmények fenntartása Dr. Czomba Sándor Munkaerőpiacért és Képzésért Felelős Államtitkár Nemzetgazdasági Minisztérium."

Hasonló előadás


Google Hirdetések