Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Buda Béla dr. Empátia és érzelmi intelligencia A fejlesztés lehetőségei iskoláskorban 2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Buda Béla dr. Empátia és érzelmi intelligencia A fejlesztés lehetőségei iskoláskorban 2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia."— Előadás másolata:

1 Buda Béla dr. Empátia és érzelmi intelligencia A fejlesztés lehetőségei iskoláskorban 2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia

2 A kérdésfeltevés gyökerei A proszociális viselkedés és az empátia /érzelmi ill. szociális intelligencia/ szoros korrelációja gyermekkorban A proszociális viselkedés és az empátia /érzelmi ill. szociális intelligencia/ szoros korrelációja gyermekkorban Az iskolai közösségben elszenvedett zaklatás /bullying/ elkövetőinek sajátosságai Az iskolai közösségben elszenvedett zaklatás /bullying/ elkövetőinek sajátosságai A szexuális bűnelkövetők empátiahiánya A szexuális bűnelkövetők empátiahiánya Az érzelmi és a szociális intelligencia defektusai az áldozatokban Az érzelmi és a szociális intelligencia defektusai az áldozatokban Az érzelmi -pszichoszociális- fejlődés elmaradásai fiatalkori pszichopatológiai állapotokban /drog, határeseti személyiség, beilleszkedési zavarok, pszichoszexuális és párkapcsolati problémák/ Az érzelmi -pszichoszociális- fejlődés elmaradásai fiatalkori pszichopatológiai állapotokban /drog, határeseti személyiség, beilleszkedési zavarok, pszichoszexuális és párkapcsolati problémák/

3 A megelőzés és a fejlesztés kérdésfeltevései A megelőzés és a fejlesztés kérdésfeltevései A család szerepe – kötődés /attachment/ szerepe, korai traumák A család szerepe – kötődés /attachment/ szerepe, korai traumák Mikroközösségek a család körül – a természetes erőforrások Mikroközösségek a család körül – a természetes erőforrások Az óvodai nevelés lehetőségei Az óvodai nevelés lehetőségei Preventiv és korrektiv iskola – alsó tagozat Preventiv és korrektiv iskola – alsó tagozat Fejlesztési lehetőségek a tizenéves korban az iskolai közegben Fejlesztési lehetőségek a tizenéves korban az iskolai közegben Speciális iskolák Speciális iskolák Korrekciós és fejlesztő szolgálatok és szervezetek – együttműködések az iskolával Korrekciós és fejlesztő szolgálatok és szervezetek – együttműködések az iskolával Beavatkozási csomópontok – empátia, érzelmi és szociális intelligencia Beavatkozási csomópontok – empátia, érzelmi és szociális intelligencia

4 Empátia Érzékenység a nemverbális kommunikációra ill. a metakommunikációra Érzékenység a nemverbális kommunikációra ill. a metakommunikációra A másik érzelmi és motivációs állapotának rezonatív megértése A másik érzelmi és motivációs állapotának rezonatív megértése Reflektivitás a másik ember érzelmi állapotaival kapcsolatosan Reflektivitás a másik ember érzelmi állapotaival kapcsolatosan A másik intencionalitásának megértése A másik intencionalitásának megértése A reflektivitás visszajelzéses értelmezése A reflektivitás visszajelzéses értelmezése Theory of mind, Mind reading, mentalizáció, stb. Theory of mind, Mind reading, mentalizáció, stb. A másik perspektívája – szociális, kulturális, szervezeti, szituációs helyzete, vonatkozási keretei /frames of reference/ A másik perspektívája – szociális, kulturális, szervezeti, szituációs helyzete, vonatkozási keretei /frames of reference/

5 Érzelmi intelligencia – Coleman, 1995 Érzelmi tudatosság Érzelmi tudatosság Érzelmek kezelése Érzelmek kezelése Érzelmek produktív kihasználása Érzelmek produktív kihasználása Empátia: érzelmi jártasság Empátia: érzelmi jártasság Kapcsolatkezelés: Kapcsolatkezelés: A kapcsolatok elemzése és megértése A kapcsolatok elemzése és megértése Konfliktusmegoldás Konfliktusmegoldás Kapcsolati problémamegoldás Kapcsolati problémamegoldás Határozottabb, ügyesebb kommunikáció Határozottabb, ügyesebb kommunikáció Népszerűség és kortársi elfogadottság Népszerűség és kortársi elfogadottság Kortársak fokozott érdeklődése Kortársak fokozott érdeklődése Több gondoskodás és figyelmesség Több gondoskodás és figyelmesség Közösségi beilleszkedés Közösségi beilleszkedés Önzetlenség, együttműködés és segítőkészség Önzetlenség, együttműködés és segítőkészség Demokratikus viszonyulás Demokratikus viszonyulás

6 Társas Intelligencia – Coleman, Társas tudatosság Társas tudatosság Elemi empátia-primal emphaty Ráhangolódás-attunement Empátiás pontosság-empathic accuracy Szociális jártasság-social cognition  Társas készség Azonos hullámhossz-synchrony Önmagunk prezentálása-self-presentation Befolyásolás-influence Törődés-concern

7 Az iskolai fejlesztés koncepció Tantervszerű, csoportos foglalkozások, élménypedagógiai megközelítés, kortársi közösségben, pedagógusi vezetéssel Tantervszerű, csoportos foglalkozások, élménypedagógiai megközelítés, kortársi közösségben, pedagógusi vezetéssel Alternatív iskolák – Rogers, Gordon, stb. Alternatív iskolák – Rogers, Gordon, stb. Programszerű, készség- ill. képességorientált /skill/ tréning /hatékonyság, evidence-based módszerek, költségtudatosság, fenntarthatság, quality thinking/ Programszerű, készség- ill. képességorientált /skill/ tréning /hatékonyság, evidence-based módszerek, költségtudatosság, fenntarthatság, quality thinking/ Felzárkoztatás, korrektív fejlesztés, speciális célok /pl. erőszakpevenció, streetwise viselkedés, stb./ Felzárkoztatás, korrektív fejlesztés, speciális célok /pl. erőszakpevenció, streetwise viselkedés, stb./ Az életkor dilemmái – fejlődési menetrend, a fejlődési különbségek kezelése, krízis és regresszió, a tüneti megnyilvánulások értelmezése Az életkor dilemmái – fejlődési menetrend, a fejlődési különbségek kezelése, krízis és regresszió, a tüneti megnyilvánulások értelmezése

8 Az új irányok Az én és az önazonosság fejlődési primátusa – a reflexivitás fejlődésének ill. a mentalizációnak feltételeként Az én és az önazonosság fejlődési primátusa – a reflexivitás fejlődésének ill. a mentalizációnak feltételeként A csoportban való feloldódás – decentrálás, együttműködés, „mi érzés” – szerepe, ennek fejlesztési lehetőségei A csoportban való feloldódás – decentrálás, együttműködés, „mi érzés” – szerepe, ennek fejlesztési lehetőségei A versengés pedagógiai kontrollja A versengés pedagógiai kontrollja Figyelem és érdeklődés a másik iránt Figyelem és érdeklődés a másik iránt A másik elfogadása – a Rogers-féle feltétlen respektus /uncondicional positive regard/ A másik elfogadása – a Rogers-féle feltétlen respektus /uncondicional positive regard/ Agressziókontroll Agressziókontroll Az önértékelés, énkép és identitás -korspecifikus- védelme Az önértékelés, énkép és identitás -korspecifikus- védelme

9 Iskolai nevelési lehetőségek A viselkedés szabályok /etikett/ hangsúlyos tanítása A viselkedés szabályok /etikett/ hangsúlyos tanítása A társas viselkedés normatív rendszerének fokozatos tudatosítása – a gyermek által megélt világ /iskola, család, nyilvános környezet/ példáján A társas viselkedés normatív rendszerének fokozatos tudatosítása – a gyermek által megélt világ /iskola, család, nyilvános környezet/ példáján A mentalizáció kiemelése a társas viselkedés értelmezésében A mentalizáció kiemelése a társas viselkedés értelmezésében Szerepjátékok – a másik perspektíváinak gyakorlásos átvétele Szerepjátékok – a másik perspektíváinak gyakorlásos átvétele A humor és a poliszémia kiemelése a nevelésben, fantáziatréning A humor és a poliszémia kiemelése a nevelésben, fantáziatréning Proszociális feszültséglevezetési formák és ezek értelmezési keretei Proszociális feszültséglevezetési formák és ezek értelmezési keretei A saját belső világ megismerése /introspekció, flow, esztétikum, stb./ és vonatkoztatása a másikra A saját belső világ megismerése /introspekció, flow, esztétikum, stb./ és vonatkoztatása a másikra


Letölteni ppt "Buda Béla dr. Empátia és érzelmi intelligencia A fejlesztés lehetőségei iskoláskorban 2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések