Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

HTM Hosszútávú memória. A RTM-ból átvett információt tárolja Nincsenek kapacitás korlátai  Mindig tudunk új dolgokat tanulni Néhány perctől egy életen.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "HTM Hosszútávú memória. A RTM-ból átvett információt tárolja Nincsenek kapacitás korlátai  Mindig tudunk új dolgokat tanulni Néhány perctől egy életen."— Előadás másolata:

1 HTM Hosszútávú memória

2 A RTM-ból átvett információt tárolja Nincsenek kapacitás korlátai  Mindig tudunk új dolgokat tanulni Néhány perctől egy életen át tarthat  Amikor felejtünk, az információ vajon eltűnik a HTM-ból vagy csak nem tudjuk előhívni?

3 Témák A HTM alrendszerei A RTM-ból a HTM-ba való áthelyezés modelljei  Tanuló stratégiák Az információ előhívása a HTM-ból  Felismerés és felidézés

4 A HTM alrendszerei

5 A HTM típusai Epizódikus emlékezet (explicit)  Személyes emlékek, események adott kontextusban Szemantikus emlékezet (explicit)  Általános, kontextud-független tudás (pl. az elefántoknak ormánya van, Obama az Egyesült Államok elnöke) Procedurális emlékezet (implicit)  Cselekedetek, készségek, műveletek (pl. gépelés, biciklizés)

6 Squire & Knowlton 1994

7 MRI scan sárga: epizódikus emlékezés kék: szemantikus emlékezés

8 A memória közvetett vizsgálata (előfeszítés) Demonstráció  1. csoport: csukják be a szemüket  2. csoport: olvassák el a következő szöveget: BOATSFLAMETRACKMETAL GHOST Mi ez a töredék?

9 Implicit memória (Warrington & Weiskrantz 1968) Hathatnánk ránk olyan „emlékek”, amikről nincs tudomásunk Kísérlet  Amnéziás betegek és kontroll csoport  Írott szavakat látnak, majd egy szótöredéket  feladatok:  Felidézni a szólistát  Felismerni a töredéket

10 Eredmények Az amnéziás betegek nem tudják felidézni a szólistát De ugyanolyan könnyen azonosítják a szótöredéket, mint a kontroll csoport Alkalmazások:  reklám (akkor is hat, ha nem emlékszünk)  A propaganda hatás: egy mondatot inkább elfogadunk igaznak, ha már előzőleg is hallottuk, még akkor is, ha nem emlékszünk rá, hogy hallottuk már.

11 Az epizódikus és szemantikai memória modelljei és tanulási stratégiái A RTM-ból a HTM-ba

12 Kontroll folyamatok: tanulási stratégiák Gyakorlás (fonémikus kód)  Az információ ismételgetése, amíg meg nem tanuljuk Asszociáció (szemantikus kód)  Könnyen megjegyezhető memoriterrel társítjuk a megtanulandó információt (pl. keresztes dúr skála: Cérna Géza Diót Árul Ezért Helypénzt Fizet) Elképzelés (vizuális kód)  Képi asszociáció

13 Atkinson-Shiffrin Modell (1968) A RTM-ban adott számú itemet tárolunk Ezeket gyakoroljuk Ha eleget gyakorlunk egy itemet (elég sokszor ismételjük), áthelyeződik a hosszútávú memóriába

14 Gyakorlás és emlékezés (Rundus 1971) Szeriális pozíció kísérlet Szeriális pozíció kísérlet 20 szót látnak egymás után 5-5 másodpercig Közben ismételgethetik magukban a szavakat Fealadat: a szavak felidézése

15 Szeriális pozíció hatás

16 A szeriális pozíció hatás Primácia hatás: a lista elején levő szavakat könnyebb felidézni  Mert ezeket többször ismételgethetjük a bemutatás alatt Recencia hatás: a lista végén levő szavakat is könnyebb felidézni  Ezek még a RTM-ban vannak felidézéskor

17 Recencia hatás: azonnali illetve késleltetett felidézés (Craik 1970)

18 A szemantikai stratégia (Hyde & Jenkins 1969) Kísérleti személyek egy sor szót olvasnak pl, piros, asztal, alma, szék, szilva, zöld 1. feladat olvasás közben  1. csoport: memorizálniuk kell a szavakat (szándékos tanulás)  2. csoport: azt kell eldönteniük, hogy kellemes vagy kellemetlen dolgokat jelentenek-e a szavak (szemantikai feldolgozás)  3. csoport: azt kell eldönteniük, hogy van-e e betű a szavakban (felszínes feldolgozás) 2. feladat mindhárom csoportnak  A szavakat fel kell idézni

19 Felidézés eredmények (% helyes)

20 A felidézett szavak sorrendje (a szavaknak hány %-át idézték fel hasonló jelentésű szóval együtt)

21 Ismétlés és elképzelés (Bower & Winzeny 1970) Asszociáció párok feladat:  Tanulás: a kísérleti személyes szópárokat olvasnak (pl. asztal – hó, hajó – fa)  Teszt: a párok egyik tagját látják, és elő kell hívniuk a másik tagot  Változó tanulási stratégia:  Verbális gyakorlás: a párokat ismételgetni kell  Elképzelés: el kell képzelni egy jelenetet, amiben mindkét tag szerepel

22 Eredmények

23 Aktív tanulás (teszthatás, Roediger & Karpicke 2006)

24 Eredmények

25 Emlékezet és érzelmek

26 A tanulást segítő tényezők A tanulandó információ megértése Értelmes kontextus kigondolása Az információ önmagunkhoz kapcsolása Az információ értelmes rendszerezése Vizuális elképzelés Tesztelés

27 Az információ előhívása

28 Búvár kísérlet (Godden & Baddeley 1975): 2 x 2 csoport Víz alatt, búvárruhában tanulták a szavakat Víz alatt tesztelték őket Szárazföldön tesztelték őket Szárazföldön tanulták a szavakat Víz alatt tesztelték őket Szárazföldön tesztelték őket

29 Eredmények Narancs: tanulás és tesztelés azonos környezetben Kék: tanulás és tesztelés más környezetben

30 Hangulat: zene és gondolatok szavak tanulása közben (Eich & Metcalfe 1989)

31 A kódolás specificitása elmélet Az előhívást segíti:  valami, amit az előhívandó információval asszociálunk  Hangulat-függő emlékezés  Hely-függő emlékezés  Nyelv-függő emlékezés  Konszolidáció és reaktiváció (az idő vagy az előhívás hatására bekövetkező neurális változások)

32 Szemtanú vallomások (Wells et al 2000) DNS vizsgálatokból kiderült, hogy sok esetben a DNS technológia előtt a szemtanúk vallomása alapján hozott ítéletek tévesek voltak Mi lehet az oka?

33 A kérdés hatása az emlékezetre Kísérleti személyek autó balestről néztek videót (Loftus & Palmer 1974) 1. csoport kérdése  Milyen gyorsan mentek az autók, amikor egymásba rohantak? Látszott törött üveg? Válasz:  65 kilóméterrel  32% emlékezett úgy, hogy látott törött üveget 2. csoport kérdése  Milyen gyorsan mentek az autók, amikor egymásba ütköztek? Látszott törött üveg? Válasz:  55 kilóméterrel  14% emlékezett úgy, hogy látott törött üveget

34 A mug shot probléma Az azonosításhoz  Fel kell ismerni a személyt  Tudni kell, hogy milyen kontextusban láttuk más azt a személyt (a bűntett helyszínén, vagy fényképen?)

35 Brown et al 1977 Kísérlet  Két számukra ismeretlen férfi osztott ki vizsgakérdéseket diákoknak  2 nappal később fényképeket mutattak a diákoknak  4 nappal a fényképek után, a diákoknak fel kellett ismerniük a vizsgákat kiosztó férfiakat egy sor férfi között Eredmények  A fényképeken látott férfiakat gyakrabban választották ki tévesen, mint másokat  Két külön folyamat: az ismerősség megítélése és a kontextus előhívása

36 Általános tudás hatása az emlékezetre

37 Eredmények Függőleges tengely: az állítás eredetének helyes azonosítása (női név illetve férfi név)


Letölteni ppt "HTM Hosszútávú memória. A RTM-ból átvett információt tárolja Nincsenek kapacitás korlátai  Mindig tudunk új dolgokat tanulni Néhány perctől egy életen."

Hasonló előadás


Google Hirdetések