Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

EMLÉKEZÉS. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu 2 A memóriai osztályozásai Szakaszai -Kódolás -Tárolás -Felidézés Típusai -Rövid távú.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "EMLÉKEZÉS. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu 2 A memóriai osztályozásai Szakaszai -Kódolás -Tárolás -Felidézés Típusai -Rövid távú."— Előadás másolata:

1 EMLÉKEZÉS

2 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 2 A memóriai osztályozásai Szakaszai -Kódolás -Tárolás -Felidézés Típusai -Rövid távú memória -Hosszú távú memória

3 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 3 A memóriai különböző típusai Különböző emléknyomok különböző információk számára –Explicit memória –Implicit memória –Konstruktív memória

4 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 4 Rövid távú memória Kódolás: –figyelem szerepe –Akusztikus kód előnye, ismételgetés Kísérlet: RLBKSJ Hibák: hangzásbeli hasonlóság A betűket akusztikusan kódolták –Vizuális kódolás Használható verbális anyagon, de hamar elhalványul A vizuális kód egyfajta fénykép –Központi végrehajtó Felügyeli és összehangolja az akusztikus és vizuális buffert

5 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 5 Rövid távú memória Tárolás: –korlátozott kapacitás: 7±2 (Ebbinghaus, Miller) –tömbösítéssel növelhető a terjedelem A megjegyzendő elemeket a hosszútávú memóriában őrzött információkhoz kapcsolják –felejtés: kiszorítás, elhalványulás

6 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 6 Rövid távú memória Előhívás –Minél több tétel van benne, annál lassabb. –Sternberg kísérlet Emlékezeti lista és próbaszámjegy – szerepelt-e? Döntési idő nő az emlékezeti lista hosszával arányban –Szeriális keresés Az elemek egyenként vizsgálódnak meg

7 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 7 Rövidtávú memória és a gondolkodás Rövidtávú memóriát problémamegoldáskor használhatjuk mentális munkatérként => munkamemória - Pl. egy számolási feladat megoldása A nyelv számára külön emlékezeti rendszerünk van. - a RTM támogatja a mondatmegértést és döntő szerepet játszik a beszélgetés nyomon követésében, szöveg olvasásában

8 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 8 Átvitel a RTM-ből a HTM-be Kettősmemória-modell –Kísérlet: szabad felidézés. –Modell túl nagy hangsúlyt fektet az ismételgetés szerepére az átvitelben.

9 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 9 Hosszú távú memória Kódolás Verbális anyagok esetén jelentés alapján Használható akusztikus kód is, egyéb kódok is (verstanulás) Értelmes kapcsolatok kialakítása =>Kódolás és felidézés közötti kapcsolat C, G, D, A, E, H, Fisz, Cisz „Cérna Géza diót árul, ezért helypénzt kell fizetnie, cisz”

10 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 10 Hosszú távú memória Előhívás –A felejtés gyakrabban előhívási, mint tárolási hiba. példák –Előhívási támpontok segíthetnek. –Felismerési vs felidézési feladatok –Interferencia lassítja vagy meg is akadályozhatja az előhívást: retroaktív vagy prokaktív gátlás –Előhívási modellek: keresés, vagy aktiváció.

11 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 11 Hosszú távú memória Tárolás –Az információk egy része tárolás során vész el. –Konszolidáció: új emléknyomok régiekhez kapcsolása (hippokampusz, amygdala szerepe) Kódolás és előhívás A sikeres felidézés esélyét növeli –az anyag megszervezése –kontextus specificitás Állapotfüggő tanulás: pl. alkohol, drog hatása alatt tanultak könnyebben felidéződnek hasonló állapotban - H angulatkongruitás (kísérlet) A felejtés érzelmi tényezői

12 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 12 Implicit memória Készségeinkben jelentkezik: észlelési, mozgásos, vagy kognitív feladatbeli teljesítmény javulása Amnéziában az implicit memória nem sérül ezek különböző rendszerek észlelési: pl. normális olvasás motoros: pl. biciklizés kognitív: pl. szavak kiegészítésének képessége

13 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 13 Többszörös emlékezeti rendszer Deklaratív tudás: MIT - szemantikus memória - epizódikus memória Procedurális tudás: HOGYAN

14 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 14 Az emlékezet fejlesztése Tömbösítés és memória terjedelem –Képesek vagyunk növelni a tömbök méretét, és így a tárban szereplő tételek számát –Véletlen számok átkódolása –A hosszútávú memóriában tárolt információkhoz kapcsolással

15 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 15 Az emlékezet fejlesztése Képzelet és kódolás –A képzelet kapcsolatba hozza az egyes információdarabokat a memóriában. –Mnemotechnikai rendszerek –Helyek módszere –Kulcsszómódszer Feldolgozás és kódolás Kontextus és előhívás Szervezés A előhívás gyakorlása PQRST

16 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 16 Konstruktív memória A világ megértésre irányuló szükségletünkből fakadó melléktermék. Felülről lefelé irányuló folyamatok révén az emlékek megkonstruálása. Egyszerű következtetések: Kísérlet: milyen gyorsan mentek az autók, amikor összekoccantak - karamboloztak

17 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 17 Konstruktív memória Sztereotípiák –Az emberek egy egész csoportjára vonatkozó, a személyiségvonások, vagy fizikai jegyek alapján alkotott következtetéscsomag. Hogy néz ki a tipikus spanyol? Sémák –Emberek, tárgyak, események, vagy helyzetek egy osztályának mentális reprezentációja. kész forgatókönyvek a fejünkben


Letölteni ppt "EMLÉKEZÉS. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu 2 A memóriai osztályozásai Szakaszai -Kódolás -Tárolás -Felidézés Típusai -Rövid távú."

Hasonló előadás


Google Hirdetések