Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Weboldalak észlelése és a bannervakság jelensége Készítette: Heller Ladislav.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Weboldalak észlelése és a bannervakság jelensége Készítette: Heller Ladislav."— Előadás másolata:

1 Weboldalak észlelése és a bannervakság jelensége Készítette: Heller Ladislav

2 A prezentáció felépítése  Az elméleti háttér bemutatása  A saját kutatás bemutatása  Hipotézisek  Kutatási terv  Eredmények

3 Észlelés az interneten I.  Scheier-Reigber-Egner (2001)  150 alannyal végzett kísérlet  Geográfiai analízis  Figyelem 70%-a a bal felső részre összpontosul  Jakob Nielsen (1997)  A világhálón való keresés közben sokkal tudatosabban észlelik az internetezők a megjelenő szöveget, illetve képeket, mint ahogy a televízió esetében  Nem olvasnak, hanem „scannelnek”  Jakob Nielsen (2006)  232 kísérleti személy szemmozgását vizsgálták  Hőtérképek - F betű  Konkrét terméket

4 Észlelés az interneten II.  James Kalbach (2000)  A weblapokon elhelyezett információk befogadását a korábbi tapasztalatok erősen befolyásolják  Michael L. Bernard (2000)  A kutatásban 304 alany vett részt  5 legáltalánosabb objektumot kutatta:  Vissza a főoldalra, Belső linkek, Külső linkek, Hirdetés, Keresés  Nagyon pontos (konkrét) elvárások  Ezek az elvárások a felhasználók tapasztalatán alapulnak

5 Bannervakság I.  Benway és Lane (1998)  A szörfözők észre veszik-e a hirdetést  „Kereső módban” (aktív keresés közben) ignorálják a banner hirdetéseket  Ezt bannervakságnak nevezték el  Egy internetes oldalt szerkesztettek  Információkat kellett keresni  Átgörgették a grafikát  72 alanyból, 75% nem ismerte fel, nem tudta felidézni a vizsgálat tárgyát

6 Bannervakság II.  Bachofer (1998)  Nem általános jelenség  Universität Stuttgart 104 egyetemistája 41 bannert  Egy bannerre átlagosan 1,1 másodpercig fókuszáltak  1,5-ször fókuszáltak átlagosan az adott bannerre  A bannerek formai elemeit az alanyok 11%-a tudta helyesen felidézni  Stanford Egyetem és Poynter Intézet (2000)  Online magazinokban elhelyezett bannereket vizsgáltak  67 alanyt, akik tapasztaltak és rendszeres webhasználók  45%-a több mint 1 másodpercig nézet egy bannert

7 Bannervakság III.  Bayles (2000)  Mennyien emlékeznek vissza egy weboldalra, miután azt megnézték, 35 alany  A visszaemlékezés a reklámokra 74% volt  50% az utolsó reklámra is emlékezett + cég nevére is  Az internet-felhasználók nem „totálisan” vakok  Moira Burke (2004), Plan.Net media (2000)  Kim Doyle (1997)  A jobb gördítősáv (scroll bar) mellett elhelyezett reklámok 228%-kal nagyobb növekedést eredményeztek a kattintások számát illetően, mint az oldal tetején elhelyezett reklámok.  Az oldal harmadába elhelyezett reklámok szemben azokkal, amelyeket az oldal tetejére helyeztek, 77%-kal nagyobb növekedést eredményeztek.

8 Hipotézisek I. 1. A Bumm.sk internetes újság olvasói körében, akik ismerik az oldal felépítését és van elképzelésük hol keressék az egyes információkat (scenelnek), tehát megállapítható, hogy köztük alacsonyabb lesz a felidézés, mint az oldalt nem olvasók közt. 2. A vizsgált bannerek esetében a spontán felidézés 30% alatt marad. 3. Azok körében, akik egy meghatározott információt keresnek az oldalon alacsonyabb lesz a felidézés, mint a szörfözők közt.

9 Hipotézisek II. 4. A vizsgálatban résztvevők jobban emlékeznek arra a hirdetésre, amely a lap tetején van elhelyezve, mint arra, amely az oldal jobb oldalán van. 5. Azok körében, akik nem kattintnak hirdetésekre, alacsonyabb lesz a tesztelt hirdetések felidézése, mint a hirdetésekre kattintók közt. 6. A Bumm.sk oldalán nem szereplő hirdetések közt, újból bemutatott, a vizsgálat tárgyát képező bannerek felidézése 50% fölé emelkedik.

10 Kutatás  A Bumm.sk online újságon kiválasztottam 3 valós bannert, amelyeket az oldal megtekintése után a vizsgálatban résztvevő diákoknak fel kellet ismerniük.  Nem véletlen mintavételi technikával, önkényesen választottam ki és kérdeztem meg egyesével 22 (21 és 28 év közötti) egyetemistát.  A 2 típusú feladatsor

11 „A” és „B” –típusú feladatsorok (Aktív keresők és Szörfözők) I. rész: A cél az volt, hogy a diákok felkeressék a oldal Suli rovatát. Eltérés: „A“- négy megadott címet felkeresve kellett rátalálniuk egy bizonyos cikke, „B“ csak szörföztek az oldalon.www.bumm.sk II. rész: Kérdőív kitöltése III. rész: Újbóli bemutatást követően igen vagy nem válaszlehetőség bejelölése

12 Eredmények I.  A tesztelt bannerek spontán felidézése alacsony, 30% alatti volt, azaz a megkérdezettek nem figyelnek a hirdetésekre, de  nem lehet teljesen vakoknak nevezni Őket, mivel:  más, nem vizsgált hirdetésekre, és a cégnevekre is emlékeztek (40,9%),  az ismételt bemutatás után több mint 60%-os felidézési arányt értek el,  az oldal bal részén lévő Tonex hirdetésnél ez 86,4% volt. Internetes farkasvakság

13 Eredmények II.  A bal oldalon elhelyezett hirdetés magasabb felidézést és felismerést ért el, mint a fejlécben lévő banner (22,7% - 4,5%).  Az információt keresők kevésbé figyelnek a hirdetésekre (3,23%), mint a szörfözők (18,18%) a spontán felidézési arányt figyelembe véve  Akik hirdetésre kattintnak, jobban is figyelnek a hirdetésekre (37,5% - 28,6%).

14 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Weboldalak észlelése és a bannervakság jelensége Készítette: Heller Ladislav."

Hasonló előadás


Google Hirdetések