Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A TANULÁS BELSŐ FELTÉTELEI. A tanulás belső feltételei Önismeret Önbizalom Kíváncsiság Érdeklődés Tudásvágy Célok Akarat.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A TANULÁS BELSŐ FELTÉTELEI. A tanulás belső feltételei Önismeret Önbizalom Kíváncsiság Érdeklődés Tudásvágy Célok Akarat."— Előadás másolata:

1 A TANULÁS BELSŐ FELTÉTELEI

2 A tanulás belső feltételei Önismeret Önbizalom Kíváncsiság Érdeklődés Tudásvágy Célok Akarat

3 Önismeret Reális önismeret = tisztán látom képességeim és lehetőségeim határát Nem becsülöm túl magam, de túl alacsonyra sem teszem mércét. Meg kell szerezni a kudarctűrés képességét. (Bátran próbálkozz! Ha nem sikerül valami, azaz kudarc és, nem tragédia.)

4 Motiváció A cselekvéseink mozgatórugója Elsődleges motiváció: önmagáért végzett cselekvés Jellemzője: a cselekvés öröme (azért tanulok mert szeretem, érdekel) Másodlagos motiváció: a cselekvés egy cél elérésének eszköze (távlati célok eléréséhez szükséges pl. felvételihez)

5 Nézz szembe saját motivációddal, tisztázd milyen motiváció vezérel a tanulásban! Van-e ami motiválni tud?

6 Kíváncsiság, érdeklődés, tudásvágy Legerősebb ösztönző hatás a tanulásban az ÉRDEKLŐDÉS! A tanulás ne legyen kényszer! Kérdésekkel, kíváncsisággal tekints minden új dologra! Az unalom a fáradtság érzetét kelti. Az érdeklődéssel végzett munka nem vagy csak kevésbé fáraszt.

7 Cél A cél serkentő hatással lehet a tanulásra. Gondoljuk végig milyen céljaink vannak a tanulással! Örömet okozó célok: nagyobb műveltség, szélesebb látókör, elismerés, sikerélmény, kitűnési vágy, örömszerzés a szülőknek… Távlati célok: jó bizonyítvány, felvételi, jó kereset

8 Akaraterő Az a képességünk, amelynek a segítségével egy cél érdekében külső vagy belső akadályokba ütköző cselekvéseket viszünk végbe. Nem velünk született, nem öröklött tulajdonság. Magunknak kell kifejlesztenünk magunkban! Elsősorban a tanulás, a munka elkezdésekor van rá szükségünk.

9 Hogyan fejleszthető az akarat? Jót tesz az akaratod fejlődésének, ha időnként nemszeretem dolgokat is végzel. Az ilyen dolgokat tedd ellenszegülés, morgolódás vagy szitkozódás nélkül! Jó akaratpróba a türelem fejlesztése is. Várakozás, sorban állás közben is légy türelmes!

10 Az emlékezet Emlékezet= régi tudattartalmak felidézése Az emlékezetfolyamat részei: Bevésés Megőrzés Felidézés

11 Az emlékezés fajtái A megjegyzés időtartama: Ultrarövid (20 mp) Rövid (20 perc) Tartós (akár élethosszig tartó) A megértés segíti az emlékezést. Ne magolj be értelmetlen dolgokat!

12 Emlékezési típusok Vizuális típus: minden ismeretet látás útján fogad be. Segítségére van a vázlat, ábrák, grafikonok, jegyzetek. Auditív típus: a hallottakra – hangos olvasás, előadás, tanári magyarázat – emlékszik leginkább. Hangok, ritmusok, szótagok ragadnak meg az emlékezetében.

13 Módszerek az emlékezet segítésére 1.Pihent, friss állapot, egészségi helyzet. 2.Aktív viszony, szándék, törekvés a bevésésre. 3.Erőteljesebb a bevésés, ha többoldalú érzékszervi behatásra támaszkodik. (pl. látás, hallás, tapintás) 4.Az érzelmi állapot befolyásolja a bevésés hatásfokát. 5.Fontos a bevésendő anyag mennyisége.

14 6. Eddigi ismereteink hatással vannak a bevésés sikerére. 7. A bevésés ereje függ az ingerhatás idejétől, erejétől. 8. Logikai kapcsolatok, asszociációk. 9. A bevésendő tárgy természete, valamint a tanuló és a bevésendő anyag kapcsolata is hatással van a bevésésre.

15 A bevésés segítői A tudatos rögzítésnél 65 %-ra nőtt az emléknyom. A jegyzetelés haszna: aktivizál gondolkodtat rögzít képpé alakít segít a megőrzésben 1. Lépés átfogó képet nyerni az egészről.

16 A bevésés formái 1.bejelölés, aláhúzás (ez a legegyszerűbb) Szabályok: Más könyvét kíméljük Ceruza használata Csak a lényeget emeljük ki Egyszerű jelek használata Óvatosan a színekkel (Ha mindent aláhúzunk pirossal, semmit sem ér!)

17 2. Az írott jegyzet: jobban késztet az aktivitásra Ne másoljunk! Önálló megfogalmazásra törekedjünk! Saját gondolatainkat is jelöljük! Megfelelő bőségű szöveg! Ne féljünk az ítéletalkotástól!

18 3. Kulcsszavak: Kevés szó, nagy jelentéstömeg Szolgálja a felidézést A lényegre utaljon Kövesse a szöveg logikáját Fontos a képi megjelenés 4. Vázlat: A jegyzetelés legcélszerűbb formája Hasonlít a tartalomjegyzékre

19 Gyakorlatok az emlékezet fejlesztésére Vers, próza tanulása Képek készítése (gondolatban, valósan a szöveg részeiről) Szavak, mondatok aláhúzása Kulcsszóvázlat készítése Vázlat készítése Gondolattérkép készítése Emlékeztető (órák után készülnek) készítése Tanítva tanulás (mondd el a barátodnak)

20 Memotechnikai gyakorlat (A megjegyzendő információt egy magunk kialakította képi „fogasra” akasztjuk föl. Minden számhoz /0-9/ egy képet társítunk és ehhez kapcsoljuk a megtanulni valót. Magas szintű asszociációt igényel.) Egy mondatban megfogalmazás (szöveg tömörítése)

21 Köszönöm a figyelmet! Készítette: Csobothné Hegedűs Mária


Letölteni ppt "A TANULÁS BELSŐ FELTÉTELEI. A tanulás belső feltételei Önismeret Önbizalom Kíváncsiság Érdeklődés Tudásvágy Célok Akarat."

Hasonló előadás


Google Hirdetések