Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008 A Magyar Népfőiskolai Társaság (MNT) ©

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008 A Magyar Népfőiskolai Társaság (MNT) ©"— Előadás másolata:

1 Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008 A Magyar Népfőiskolai Társaság (MNT) ©

2 Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008 Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni 2006/614 Az előttünk álló kihívások Versenyképesség Demográfiai változások Társadalmi felzárkóztatás

3 Közös útmutatás a jó gyakorlatok cseréjéhez EU Bizottság, 2003 március Brüsszel A jó gyakorlat. csere első számú célja a szükséges szakmapolitikai változások alátámasztásának elősegítése. Konkrét célok: Számos jó gyakorlat, példaként történő azonosítását kell megvalósítani Azonosítani kell, mi az, ami működik és mi az, ami kudarcot vall A szakmapolitikai változtatásokhoz szükséges döntések, megalapozását segíteni Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

4 Mi a jó gyakorlat? Összehasonlítható normák, szabványok és kitűzött célok. Ez a felnőttképzés-közösségi művelődés területén igen nehezen fordítható le és számszerűsíthető pld. indikátorok rendszerére, ezért inkább azt mondhatjuk: hasznos, fontos lehet másutt is. Az indoklásnak világosnak kell lennie, miért választunk ki egy ún..jó gyakorlatot.. (konkrétan azonosítani kell: az adott tevékenységben kik voltak a résztevők (célcsoport) mik voltak a célok, mondanunk kell valamit a máshová adaptálhatóság jellegéről, a felmerült költségekről, a környezetre tett hatásokról) Ezekhez nem árt minőségi és mennyiségi indikátorokat kapcsolni az egyes területek sajátosságainak megfelelően. Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

5 Néhány fontos kritérium a jó gyakorlat kiválasztásához: - A gyakorlatban működik, nem terv. - Azonosítható célokat és konkrét eredmények kitűzését tartalmazza - Résztevő központú, megszólítja a bevonandókat - Adaptálható, átvihető más kontextusokba, környezetbe - Fenntartható, mint tevékenység és hosszabb távú perspektívával rendelkezik - A tevékenység eredményei azonosíthatók és alkalmasak az értékelésre - Egy koherens keret rész elemét képezik Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

6 Hogyan mutassuk be a jó gyakorlatot? 1. A tevékenység (projekt) neve, címe 2. A kapcsolatfelvételhez szükséges összes adat, cím, a további információkhoz való hozzáférhetőség 3. A tevékenység célok és kitűzött, konkrét elérendő eredmények 4. A tevékenység időtartama 5.Célcsoport, célcsoportok 6. A tevékenység megvalósításában résztvevő partnerek. (beleértve a tervezést, megvalósítást és az értékelést) 7. Megvalósítási módszerek 8. Pénzügyi és egyéb szükséges támogatás 9. A tevékenység erősségei 10. A tevékenység gyenge oldala, amit a jövőben még javítani szükséges 11.Eredmények (termékek, eredmények) 12. Alkalmasság mások számára, s hogyan. Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

7 Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni - 2006/614 Kulcsfontosságú üzenetek 1. A tanulásban való részvétel előtt álló akadályok lebontása Első üzenet A felnőttkori tanulásban való részvétel növelése és igazságosabbá tétele döntő fontosságú. Ebben minden érdekeltnek megvan a maga szerepe, ugyanakkor elsősorban a közhatóságok feladata az akadályok eltávolítása és a tanulási igények támogatása, különös figyelmet fordítva az alacsony képzettséggel rendelkezőkre. Ennek záloga a tanulót középpontba állító, magas színvonalú, tanácsadói és tájékoztatási rendszerek kiépítése valamint a célzott, egyéni anyagi ösztönzők bevezetése és a helyi együttműködések megteremtésének támogatása Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

8 1 A tanulásban való részvétel előtt álló akadályok lebontása http://www.nepfoiskola.hu/muvhete/index.html az UNESCO hivatalos honlapja http://www.unesco.org/education/uie/InternationalALW/ Motivation network http://www.motivation-lll.net/index1.htm Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

9 Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni - 2006/614 Kulcsfontosságú üzenetek 2. A felnőttkori tanulás minőségének garantálása Második üzenet A minőségi felnőttkori tanulás kultúrájának támogatása érdekében a tagállamoknak többet kell befektetésként fordítaniuk a képzési módszerek korszerűsítésére, a tananyagok felnőttkori igényekhez való adaptálására valamint a felnőttképzésben dolgozók elsődleges és folytatólagos szakmai képzésére, ami révén a felnőttképzésben dolgozók képesítése és készségeik karbantartása megvalósulhat. A tagállamok feladata a minőségbiztosítási rendszerek bevezetése, valamint a képzések megvalósulásának javítása. Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

10 Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

11 Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni - 2006/614 Kulcsfontosságú üzenetek 3. A tanulás kimeneti eredményeinek elismerése és validációja Harmadik üzenet Az elkövetkezendő öt évben a tagállamok feladata a tanulás validációjára és elismerésére vonatkozó Egységes Európai Elvekkel összhangban a nem-formális és informális tanulás validációját és elismerését lehetővé tevő rendszerek kialakítása, amely rendszerek a megszerzett tapasztalatok teljes skáláját figyelembe veszi. A validáció és elismerés fejlesztése az Európai Képzési Keretrendszer (European Qualification Framework) általános kontextusába helyezve kapcsolódhat a Nemzeti Képzési Keretrendszerek (National Qualification Framework) fejlesztéséhez is Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

12 Példák: A nem-formális tanulás értékelésének közös elvei: http://www.eaea.org/news.php?k=3224&aid=3224 Projekt Transfine: a tanulás értékelése: www.transfine.netwww.transfine.net A nem-.formális tanulás értékelésének európai tárháza: http://www.ecotec.com/europeaninventory/http://www.ecotec.com/europeaninventory/ Európai Szakképzés fejlesztési Intézet: http://www.trainingvillage.gr/etv/Projects_networks/nonformal/ Youthpass: a nem-formálistanuláselismerése http://www.salto-youth.net/youthpass Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

13 Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni - 2006/614 Kulcsfontosságú üzenetek 4. Befektetés az idős korú lakosság és migránsok képzésébe Negyedik üzenet A tagállamoknak prioritásuk körébe fel kell venniük az idősek és migránsok képzésébe való invesztálást, amely nem nélkülözheti egy olyan hatékony megközelítés kialakítását, ami révén az oktatási és képzési kínálat megfelel a tanulói igényeknek és felhívja a figyelmet a migránsok és idős korúak jelentős társadalmi és gazdasági szerepére Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

14 Példa 4. Befektetés az idős korú lakosság és migránsok képzésébe Negyedik üzenet Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

15 PETETE http://www.pefete.eu/index.php?section=1 NILE ( newtwork on intercultural learning in Europe) http://www.intercultural-learning.net/ Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

16 Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

17 Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

18 Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

19 Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni - 2006/614 Kulcsfontosságú üzenetek 5. Indikátorok és teljesítmény mutatók Ötödik üzenet A felnőttképzésre vonatkozó adatok minőségén és összehasonlíthatóságán javítani kell. A felnőttképzés területén a tágabb értelemben vett hátrányok és hozadékok jobb megismerése elengedhetetlen. E téren az Európai Bizottság, és többek közt a Eurostat feladata is a jelenlegi felmérések és adatok legjobb kiaknázása, az alapvető koncepciók és definíciók finomítása, és az adatlefedettség és időszerűség javítása. Amennyiben a felnőttképzésre vonatkozó, szakmapolitikailag releváns adatok nem gyűjthetők, új adatgyűjtési módszerek és felmérések kialakítására van szükség. Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

20 Példa 5. Indikátorok és teljesítmény mutatók Ötödik üzenet Európai Unió Csatlakozó országok Európai Unió + Csatlakozó országok Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

21 Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

22 Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

23 További információk: Magyar Népfőiskolai Társaság www.nepfoiskola.hu Európai Felnőttképzési Szövetség Közép-Kelet Európai Irodája http://www.nepfoiskola.hu/eaea/index.html Európai Felnőttképzési Szövetség www.eaea.org Sz. Tóth János PhD e-mail: toth@nepfoiskola.hu MNT, 1077 Budapest Wesselényi u. 13 II/5 Tel.: +36 1 411 14 59 Fax: +36 1 411 14 60 Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008


Letölteni ppt "Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008 A Magyar Népfőiskolai Társaság (MNT) ©"

Hasonló előadás


Google Hirdetések