Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Inadaptált magatartás, kriminalizálódás a megzavart fejlődés tükrében.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Inadaptált magatartás, kriminalizálódás a megzavart fejlődés tükrében."— Előadás másolata:

1 Inadaptált magatartás, kriminalizálódás a megzavart fejlődés tükrében

2 magatartászavar „az életkornak megfelelőtől eltérő, a környezet elvárásaival feltűnő mértékben ütköző megnyilvánulások”/Tringer L.2005/ „az életkornak megfelelőtől eltérő, a környezet elvárásaival feltűnő mértékben ütköző megnyilvánulások”/Tringer L.2005/ A gyermek viselkedése eltér az életkornak, a lakóhelynek, a nemnek, szociális státusznak, a szülő által elképzeltnek, a környezet által elvártnak megfelelőtől A gyermek viselkedése eltér az életkornak, a lakóhelynek, a nemnek, szociális státusznak, a szülő által elképzeltnek, a környezet által elvártnak megfelelőtől

3 kérdések DSM-IV Viselkedészavar-Antiszociális személyiségzavar DSM-IV Viselkedészavar-Antiszociális személyiségzavar A kezdet időpontja (time of onset), fennállásának ideje A kezdet időpontja (time of onset), fennállásának ideje Kontinuitás-diszkontinuitás Kontinuitás-diszkontinuitás

4 Korai kezdet/10 éves kor előtt/: énközpontúság, bűntudat hiánya, empátia hiánya, szorongás és tartós kapcsolatok hiánya,fokozott jelenidejűség, nem szocializált magatartászavar Korai kezdet/10 éves kor előtt/: énközpontúság, bűntudat hiánya, empátia hiánya, szorongás és tartós kapcsolatok hiánya,fokozott jelenidejűség, nem szocializált magatartászavar Cleckley:”nem szeret, nem tanul, nem szorong” Cleckley:”nem szeret, nem tanul, nem szorong” Rossz prognózis Rossz prognózis

5 Serdülőkori kezdet: az érési folyamat része, lázadás, időszakos „érési szakadék” (a serdülő biológiai érettsége és a társadalom által számára felkínált lehetőségek nem egyeznek), jó iskolai előmenetel, társas kapcsolatok, proszociális viselkedés, szocializált magatartászavar Serdülőkori kezdet: az érési folyamat része, lázadás, időszakos „érési szakadék” (a serdülő biológiai érettsége és a társadalom által számára felkínált lehetőségek nem egyeznek), jó iskolai előmenetel, társas kapcsolatok, proszociális viselkedés, szocializált magatartászavar A családba visszaintegrálódhat A családba visszaintegrálódhat Jó prognózis Jó prognózis

6 Kontinuitás-diszkontinuitás néhány bizonyított összefüggés (Rutter B, Cohen J, Maughan B 2006) 5 éves kori antiszociális viselkedés-18 éves kori erőszakos bűncselekmények 5 éves kori antiszociális viselkedés-18 éves kori erőszakos bűncselekmények Serdülőkori antiszociális viselkedés- későbbi nemi erőszakos bűncselekmények Serdülőkori antiszociális viselkedés- későbbi nemi erőszakos bűncselekmények Óvodáskori impulzivitás- későbbi stabil bűnöző viselkedés Óvodáskori impulzivitás- későbbi stabil bűnöző viselkedés ADHD és viselkedészavar-erős és független jelzői az antiszociális személyiségzavarnak és kriminalitásnak ADHD és viselkedészavar-erős és független jelzői az antiszociális személyiségzavarnak és kriminalitásnak 3 éves kori viselkedésproblémák:érzelmi önszabályozás nehézsége, dühkitörések-antiszociális cselekedetek 3 éves kori viselkedésproblémák:érzelmi önszabályozás nehézsége, dühkitörések-antiszociális cselekedetek Közép és késő gyermekkori viselkedészavarok-bűnözés, droghasználat, szorongásos zavarok, szuicid tettek Közép és késő gyermekkori viselkedészavarok-bűnözés, droghasználat, szorongásos zavarok, szuicid tettek

7 elméletek Analitikus: a fejlődés alapja a szülőkkel való azonosulás révén a szabályok belsővé tétele. A személyiség összetevőinek belső harca, a szuperego szerepe kiemelt. Analitikus: a fejlődés alapja a szülőkkel való azonosulás révén a szabályok belsővé tétele. A személyiség összetevőinek belső harca, a szuperego szerepe kiemelt. Tanuláselméleti: a fejlődés alapja külső modellek megfigyelése, szülői jutalmazás és büntetés. A tanulás szerepe kiemelt. Tanuláselméleti: a fejlődés alapja külső modellek megfigyelése, szülői jutalmazás és büntetés. A tanulás szerepe kiemelt.

8 elméletek Kognitív: fejlődés alapja az egyén kognitív fejlettségének szintje. Gondolkodási funkciók épsége: analitikus, szintetikus, kauzális gondolkodás épsége. Kognitív: fejlődés alapja az egyén kognitív fejlettségének szintje. Gondolkodási funkciók épsége: analitikus, szintetikus, kauzális gondolkodás épsége. Biológiai: idegrendszeri különbségek, frontális lebeny sérülése, limbikus rendszer működése, neurotranszmitterek, nemi hormonok hatása Biológiai: idegrendszeri különbségek, frontális lebeny sérülése, limbikus rendszer működése, neurotranszmitterek, nemi hormonok hatása Humanisztikus: fejlődés alapja minden egyes egyénben eredendően benne rejlő potenciális önmegvalósítási lehetőségek. Az erkölcsös magatartás feltételei külső beavatkozás nélkül, spontán alakulnak ki. Humanisztikus: fejlődés alapja minden egyes egyénben eredendően benne rejlő potenciális önmegvalósítási lehetőségek. Az erkölcsös magatartás feltételei külső beavatkozás nélkül, spontán alakulnak ki.

9 A fejlődés áttekintése I. életkor Normál fejlődés Gyakori viselkedési problémák 0-2 év Evés, mozgás, alvás, szociális válaszkészség, kötődés Táplálási nehézségek, makacsság, dühroham- >növekedési zavar, szeparációs szorongás, pervazív zavarok 2-5 év Nyelvi fejlődés, szobatisztaság, önkontroll, társkapcsolatok Engedetlenség, figyelemfelhívás, testvérféltékenység, szorongás, motoros nyugtalanság->beszéd,- szorongásos,.kötődészavaro k

10 A fejlődés áttekintése II. életkor Normál fejlődés Gyakori viselkedési problémák 6-11 Iskolaérettség, szabályjáték, hobbi, felelősségvállalás, csapatsportok Vitatkozás, engedetlenség, hencegés, koncentrációs zavarok, impulzuskontrollzavarok- >ADHD, tanulási zavar, szorongásoszavarok Szexuális identitás, leválás a családról, pályaválasztás Szándékos agresszió, állatkínzás, identitáskrízis, galerik, káros szokások kialakulása->addiktológiai problémák, anorexia, suicidum, depresszió

11 Kiváltó okok külső tényezők Család: szülők státusza (IQ, egészségi állapot), társadalmi helyzet, bántalmazás, veszteség, minta Család: szülők státusza (IQ, egészségi állapot), társadalmi helyzet, bántalmazás, veszteség, minta Nevelési stílus: közömbös, elhanyagoló, bántalmazó, következetlen Nevelési stílus: közömbös, elhanyagoló, bántalmazó, következetlen Iskola: differenciálás hiánya, uniformizálás, kudarcok Iskola: differenciálás hiánya, uniformizálás, kudarcok Kortárscsoportok hatása: galerik, tudatmódosító szerek Kortárscsoportok hatása: galerik, tudatmódosító szerek Tömegkommunikáció: agresszivitás, katasztrófák Tömegkommunikáció: agresszivitás, katasztrófák

12 Kiváltó okok belső tényezők Neuropszichológiai adottságok: kp.idegrendszer rendellenességei, kognitív deficitek-percepció, emlékezet, figyelem, végrehajtó funkciók zavara-tervezés, gátlás, tanulási zavarok, IQ, ADHD Neuropszichológiai adottságok: kp.idegrendszer rendellenességei, kognitív deficitek-percepció, emlékezet, figyelem, végrehajtó funkciók zavara-tervezés, gátlás, tanulási zavarok, IQ, ADHD Temperamentum: /easy-difficult baby/ biológiai ritmus és küszöb, aktivitás-gátlás, kitartás/tanulás, alkalmazkodó képesség Temperamentum: /easy-difficult baby/ biológiai ritmus és küszöb, aktivitás-gátlás, kitartás/tanulás, alkalmazkodó képesség

13 Kiváltó okok belső tényezők Érzelmek:sivár, üres, hiányzik: ”szeretve levés, szeretni tudás”, az igazságos világba vetett hit, biztonság, kötődési képesség, respektábilis személy, akinek az utasításait magáévá teszi, szeretet és félelem dimenziói mentén halad Érzelmek:sivár, üres, hiányzik: ”szeretve levés, szeretni tudás”, az igazságos világba vetett hit, biztonság, kötődési képesség, respektábilis személy, akinek az utasításait magáévá teszi, szeretet és félelem dimenziói mentén halad Identitás: énazonosság deficitje, Identitás: énazonosság deficitje,

14 elakadás Követelmény nélküli szeretet Követelmény nélküli szeretet Brutális rideg bánásmód Brutális rideg bánásmód Respektábilis személy nem a társadalmilag elfogadott normát követi Respektábilis személy nem a társadalmilag elfogadott normát követi

15 A viselkedés szabályozásához szükséges képességek Késleltetés képessége: frusztráció tűrés Késleltetés képessége: frusztráció tűrés Kitartás képessége: hosszan tartó pszichés feszültségek rossz toleranciája(frusztráció tűrés), rövid ideig tartó, nagy intenzitású feszültségek igénylése Kitartás képessége: hosszan tartó pszichés feszültségek rossz toleranciája(frusztráció tűrés), rövid ideig tartó, nagy intenzitású feszültségek igénylése

16 A viselkedés szabályozásához szükséges képességek Adaptív szerepkörök elsajátítása: kamaszkor-lázadás, deviáns sodródás, társadalomba való beilleszkedést segítő szerepek, kriminális szubkultúra szerepei, csaló, szélhámos Adaptív szerepkörök elsajátítása: kamaszkor-lázadás, deviáns sodródás, társadalomba való beilleszkedést segítő szerepek, kriminális szubkultúra szerepei, csaló, szélhámos Indulatszabályozás:a harag kifejezésének lehetőségei Indulatszabályozás:a harag kifejezésének lehetőségei

17 Indulatszabályozás (R. Campelll) Passzív-agreszív: dacos, csökönyös, önpusztító, Passzív-agreszív: dacos, csökönyös, önpusztító, A harag lépcsőfokai A harag lépcsőfokai -a harag józan közlése, a konfliktus föloldása -a harag józan közlése, a konfliktus föloldása -kiabálás, dühöngés csak a kiváltó ok felé -kiabálás, dühöngés csak a kiváltó ok felé -kifakadás -kifakadás -kiabál, káromkodik -kiabál, káromkodik -dühroham, rombolás -dühroham, rombolás

18 A viselkedés szabályozásához szükséges képességek Szabálytartás képessége: szabályozás külső követelményre, majd megerősítés révén belsővé válik Szabálytartás képessége: szabályozás külső követelményre, majd megerősítés révén belsővé válik Az erkölcsi ítéletek kisgyermekkorban még alacsony színvonalúak, végleges morális szint csak kb éves korra alakul ki Az erkölcsi ítéletek kisgyermekkorban még alacsony színvonalúak, végleges morális szint csak kb éves korra alakul ki Kohlberg: szociális érettségi szintek: prekonvencionális, konvencionális. postkonvencionális Kohlberg: szociális érettségi szintek: prekonvencionális, konvencionális. postkonvencionális

19 Prekonvencionális szint Mi a „jó”? Miért kell jónak lenni? Szociális érettség Büntetés orientáció - Engedelmesség - Szabályok betartása - (büntetés miatt) - Büntetés elkerülése - Tekintély - (azért nem szalad a folyosón, mert beírást kap) egocentrizmus Jutalom- orientáció Szabályok betartása Igényeink kielégítése alku Hogy elérhessük céljainkat Mások nélkül nem megy (összeszedem az udvaron a szemetet, mert hamarabb gépezhetek) Konkrét individualizmus igazságosság

20 Konvencionális szint Mi a „jó”? Miért kell jót cselekedni? Szociális érettség Jógyerek- orientáció - Közelállók elvárásainak megfelelni - Emberi kapcsolatok ápolása - hogy mások jónak tartsanak - mások iránti szeretet - (azért tanulok, hogy ne okozzak csalódást a tanáromnak) Az emberi kapcsolatok hálójában élő ember Tekintély- orientáció -kötelesség teljesítése -kötelesség teljesítése - törvények betartása - lelkiismeret - hogy a társ. működőképes maradjon - Pl. iskolai házirend betartása A társadalom perspektívája

21 Posztkonvencionális szint Miért jó? Miért kell jónak lenni? Szociális érettség Társadalmi szerződés Értékek relativitása miatt Szabad akaratból Pl.osztálytermi szabályok közös megalkotása Integrált szemlélet Egyetemes erkölcsi elvek Erkölcsi elvek követése elkötelezettség Moralitás lényegének felismerése

22 Megzavart fejlődés 1. érzelmi fejlődés zavara Panaszok: családi beilleszkedési nehézség, önértékelési problémák, kapcsolatteremtési nehézség Panaszok: családi beilleszkedési nehézség, önértékelési problémák, kapcsolatteremtési nehézség Szélsőséges érzelmi reakciók: nyugtalanság, szorongás, impulzivitás, gátoltság, szociális éretlenség Szélsőséges érzelmi reakciók: nyugtalanság, szorongás, impulzivitás, gátoltság, szociális éretlenség

23 Megzavart fejlődés 2.Deviáns veszélyeztetettség Panaszok: beilleszkedési nehézség, romló teljesítmény, csoportképződés, elmagányosodás, extravagancia Panaszok: beilleszkedési nehézség, romló teljesítmény, csoportképződés, elmagányosodás, extravagancia Énfunkciók csökkent működése, rossz frusztrációs tolerancia, gyenge fékrendszer(intellektuális, etikai, emocionális), sodródás, csábulékonyság, jelenre fókuszál Énfunkciók csökkent működése, rossz frusztrációs tolerancia, gyenge fékrendszer(intellektuális, etikai, emocionális), sodródás, csábulékonyság, jelenre fókuszál

24 Megzavart fejlődés 3.Deviáció Normatív és értékorientációs zavar Normatív és értékorientációs zavar Legális közösségekkel való szembefordulás Legális közösségekkel való szembefordulás Kontrollfunkciók gyengesége Kontrollfunkciók gyengesége

25 Egy asszony rákban haldoklik. Egy gyógyszerész feltalált egy gyógyszert, de 2000 dollárt kért érte. Az asszony férje, Heinz, csak a pénz felét tudta összegyűjteni. Kérte a gyógyszerészt, hogy adja olcsóbban, vagy fizethessen későbben, de a gyógyszerész elutasította. Heinz elkeseredésében betört az üzletbe és ellopta a gyógyszert felesége számára. Szabad volt-e ezt tenni a férjnek? Miért? Egy asszony rákban haldoklik. Egy gyógyszerész feltalált egy gyógyszert, de 2000 dollárt kért érte. Az asszony férje, Heinz, csak a pénz felét tudta összegyűjteni. Kérte a gyógyszerészt, hogy adja olcsóbban, vagy fizethessen későbben, de a gyógyszerész elutasította. Heinz elkeseredésében betört az üzletbe és ellopta a gyógyszert felesége számára. Szabad volt-e ezt tenni a férjnek? Miért?

26 Nem lophat->büntetés->egocentrikus/prekonvencionális szint Nem lophat->büntetés->egocentrikus/prekonvencionális szint Lophat->haszna lesz belőle->konkrét individualizmus/prekonvencionális szint Lophat->haszna lesz belőle->konkrét individualizmus/prekonvencionális szint Lophat, mert törődik társával->jó gyerek orientáció /konvencionális szint Lophat, mert törődik társával->jó gyerek orientáció /konvencionális szint Nem lophat, mert felborul így a társadalmi rend- >tekintélyelvűség /konvencionális szint Nem lophat, mert felborul így a társadalmi rend- >tekintélyelvűség /konvencionális szint Lophat:az emberi élet többet ér, mint az anyagiak- >etikaelv / posztkonvencionális szint Lophat:az emberi élet többet ér, mint az anyagiak- >etikaelv / posztkonvencionális szint

27 Köszönöm a figyelmet! Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Inadaptált magatartás, kriminalizálódás a megzavart fejlődés tükrében."

Hasonló előadás


Google Hirdetések