Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ AZ ÚJ OKJ FELS Ő FOKÚ SZAKKÉPZÉSEI A SZAKMAI PROGRAMOK ELKÉSZÍTÉSE ÉS A VIZSGÁZTATÁS MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Hajdúszoboszló,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ AZ ÚJ OKJ FELS Ő FOKÚ SZAKKÉPZÉSEI A SZAKMAI PROGRAMOK ELKÉSZÍTÉSE ÉS A VIZSGÁZTATÁS MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Hajdúszoboszló,"— Előadás másolata:

1 dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ AZ ÚJ OKJ FELS Ő FOKÚ SZAKKÉPZÉSEI A SZAKMAI PROGRAMOK ELKÉSZÍTÉSE ÉS A VIZSGÁZTATÁS MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Hajdúszoboszló, február 7-9.

2 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - ELŐADÁSVÁZLAT A SZAKMASTRUKTÚRA FEJLESZTÉS EREDMÉNYEI ÉS PROBLÉMÁI 1. STRUKTÚRA (ALAPSZAKKÉPESÍTÉSEK, ELÁGAZÁS) 2. MEGOSZLÁS (SZAKMACSOPORTOK) 3. TARTALOM (TARTALMI VÁLTOZÁSOK - SZVK) 4. SZAKMAI PROGRAMOK - VIZSGARENDSZER 5. FEJLESZTÉSI FELADATOK (SZAKMAI PROGRAM ELKÉSZÍTÉSE, TANÍTÁS-TANULÁS, MÉRÉS, ÉRTÉKELÉS ÚJRATERVEZÉSE, VIZSÁZTATÁS )

3 A SZAKMASTRUKTÚRA JELLEMZŐI  RENDSZER SZINTŰ FEJLESZTÉS (Jellemzők: átjárhatóság, rugalmasság)  MODULOKBÓL ÉPÍTKEZIK (egymásra épül, közös modulok vannak, ezért a vertikális és horizontális átjárhatóság, beszámíthatóság a jellemző)  KONKRÉT MUNKAADÓI ELVÁRÁSOKRA ÉPÍT (5.5 NEM !)

4 SZAKMASTRUKTÚRA JELEMZŐI  A RÉSZ-, ÉS ALAP SZAKKÉPZÉSEK, ELÁGAZÁSOK ÉS RÁÉPÜLÉSEK A RENDSZERRE  RÉSZE AZ ÉRTÉKELÉSI RENDSZER IS (mely magában foglalja a bemeneti tudás, a képzés követelménymoduljainak, továbbá a kimeneti kompetenciának az értékelését is)

5 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS A SZAKMACSOPORTOK - HUMÁN ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Diagnosztikai technológus1 5501Képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens1 5502Orvosdiagnosztikai laboratóriumi technológus Csecsemő- és gyermek nevelő- gondozó Ifjúságsegítő Gyakorlati oktató Képzési szakasszisztens3

6 ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Kommunikátor4 5501Intézményi kommunikátor4 5502Sajtótechnikus4 5503Sportkommunikátor4 5504Idegen nyelvű kommunikátor Moderátor Mozgóképgyártó szakasszisztens Audiovizuális szakasszisztens4 5502Médiatechnológus asszisztens4 5503Televízióműsor gyártó szakasszisztens4 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS

7 ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Mérnökasszisztens Energetikai mérnökasszisztens Építettkörnyezetmérnök-asszisztens Faipari terméktervező Faipari termelésszervező Gépipari mérnökasszisztens Hálózati informatikus Kohómérnök asszisztens Könnyűipari mérnökasszisztens Mechatronikai mérnökasszisztens Műszaki informatikai mérnökasszisztens Vegyész mérnökasszisztens Vegyipari gépészmérnök-asszisztens Villamosmérnök-asszisztens19 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS

8 A SZAKMACSOPORTOK - MŰSZAKI ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Általános rendszergazda Informatikai statisztikus és gazdasági tervező Telekommunikációs asszisztens Web-programozó Farmakológus szakasszisztens Vegyipari technológus8 5501Felületvédelmi technológus8 5502Vegyipari méréstechnológus8

9 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS A SZAKMACSOPORTOK – GAZDASÁGI, SZOLG. ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Államháztartási szakügyintéző Adóigazgatási szakügyintéző Költségvetés-gazdálkodási szakügyintéző Üzleti szakügyintéző Banki szakügyintéző Értékpapírpiaci szakértő Gazdálkodási menedzserasszisztens Pénzügyi szakügyintéző Projektmenedzser-asszisztens Számviteli szakügyintéző15

10 ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Jogi asszisztens Ügyviteli szakügyintéző Gazdasági idegennyelvű levelező Titkárságvezető Kereskedelmi menedzser Európai Uniós üzleti szakügyintéző Kereskedelmi szakmenedzser Kis- és középvállalkozási menedzser Külgazdasági üzletkötő Nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szakügyintéző Reklámszervező szakmenedzser Üzletviteli szakmenedzser17 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS

11 ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Kereskedelmi menedzserasszisztens Logisztikai műszaki menedzserasszisztens Terméktervező, műszaki menedzserasszisztens Vendéglátó és idegenforgalmi szakmenedzser Idegenforgalmi szakmenedzser Vendéglátó szakmenedzser18 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS

12 A SZAKMACSOPORTOK - AGRÁR ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Agrármenedzser- asszisztens Agrárkereskedelmi menedzserasszisztens Bortechnológus Élelmiszeripari menedzser Ménesgazda Mezőgazdasági menedzserasszisztens Mezőgazdasági műszaki menedzser- asszisztens 20

13 ÚJ OKJ FSZ KÉPZÉSEI - MEGOSZLÁS ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Agrártechnológus Baromfitenyésztő és baromfi-termék előállító technológus Gyógynövény- és fűszernövénytermesztő és –feldolgozó Hulladékgazdálkodás technológus Mezőgazdasági laboratóriumi szakasszisztens Növénytermesztő és növényvédő technológus Ökológiai gazdálkodó Sertéstenyésztő és sertés-termék előállító technológus Vadgazdálkodási technológus20

14 A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSEK KÉPZÉS – jelenlegi

15 A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSEK ALAPKÉPZÉS – 59 ELÁGAZÁS – ÚJ

16 A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSEK ALAPKÉPZÉS – 59 ELÁGAZÁS – ÚJ

17 A KÉPZÉSI TARTALOM A KÖVETELMÉNYMODULOKBAN A KÉPZÉSI TARTALOM A KÖVETELMÉNYMODULOKBAN  A SZAKMAI FELADATOK - FELADATPROFIL SZAKMAI ISMERETEK  SZAKMAI ISMERETEK  SZAKMAI KÉSZSÉGEK, ALKALMAZÁS  MÓDSZERKOMPETENCIÁK  TÁRSAS KOMPETENCIÁK  SZEMÉLYES KOMPETENCIÁK KÖ KKÖÖVEVETTELMÉNYMODULOKELMÉNYMODULOKKKÖÖVEVETTELMÉNYMODULOKELMÉNYMODULOKT T TTULAJDONSÁGULAJDONSÁGOKOKTTULAJDONSÁGULAJDONSÁGOKOK

18 Az FSZ képzések (műszaki szakmacsoport) alapmodulja FELADATPROFIL „Korszerű munkaszervezés” szakmai követelmény modul ( ) SZAKMAI FELADATOK Számítógépet kezel, szoftvereket használ Hardvert üzemeltet, szoftvert telepít Vírusellenőrzést, vírusirtást végez Szövegszerkesztő, táblázatkezelő és adatbázis kezelő programokat használ Műszaki, ügyviteli leírásokat, utasításokat használ Betartja a munkavégzéssel összefüggő szabályokat A munkahelyi minőségbiztosítási előírásokat alkalmazza Szakmai nyelven kommunikál ….

19 : TULAJDONSÁGPROFIL TARTALOMFEJLESZTÉS: TULAJDONSÁGPROFIL FELSŐFOKÚ KÉPZÉSEKBEN AZ ELSŐ MODUL : „Korszerű munkaszervezés” SZAKMAI KOMPETENCIÁK (ISMERETEK ÉS KÉSZSÉGEK)  ECDL SZAKMAI ISMERET ÉS GYAKORLATI TUDÁS  SZAKMAI IDEGENNYELVI ISMERETEK FEJLESZTÉSE  SZEMÉLYES KOMPETENCIÁK (felelősségtudat) TÁRSAS KOMPETENCIÁK (együttműködési készség)  TÁRSAS KOMPETENCIÁK (együttműködési készség)  MÓDSZERKOMPETENICIÁK (gyakorlatias feladatértelmezés)

20 AZ FSZ KÉPZÉSEK - KÖVETELMÉNYMODULOK + SZAKMAI VIZSGA MODULJAI MODULJAI KÖVETELMÉNYEK KÖVETELMÉNYEK KOMPETENCIAPROFIL KOMPETENCIAPROFIL KÉPZÉSI / SZAKMAI PROGRAMOK - EREDMÉNY SZVK KÖVETELMÉNYMODULOK FELADATPROFILOK TULAJDONSÁGPROFILOK

21 PROBLÉMÁK A FEJLESZTÉSNÉL  Az FSZ szakok munkaerő piaci elemzése nem volt alapos és teljes  Az FSZ Kollégium szakértői nem változtathattak a már rendelettel kiadott OKJ szakmák körén Következmény:  Azok a szakmák is kidolgozásra kerültek, melyek nem szükségesek  Messze nem tökéletes az egyes elágazásokba való „besorolás”

22 PROBLÉMÁK A FEJLESZTÉSNÉL  A szerkezeti, módszertani fejlesztési keret/korlát és az időtényező nem tette lehetővé, hogy az „eredeti” FSZ struktúra megmaradjon (helyette közös követelmény-modulokat terveztünk szakmacsoportonként)  A vizsgakövetelmények megtervezése – szintén a fejlesztési keret/korlát miatt sablonos, nem veszi minden esetben tekintetbe a kettős célrendszert (felsőoktatási kapcsolódás, munkaerő piaci igény)

23 HOL TARTUNK MA? Gondolatok az SZVK fejlesztések után, a szakmai programok készítése előtt  Minden FSZ SZVK elkészült végére (lektorálva) egyeztetésre leadva.  Engedélyt kaptunk egy utolsó „módosításra” (2007. január 18.).  15 képzés anyagának módosítását kértük + globális módosítási javaslattal is éltünk (szakmai gyakorlat, nyelvvizsga, vizsgakövetelmények módosítása)  Vajon minden SZVK és szakma kidolgozása szükséges volt?  A szakmák tartalom szerinti besorolása nem jó (Szakmacsoportok, szakterület) Következmények !!!

24 A LEGFONTOSABB KÉRDÉSEK  HOGYAN ALKOSSUNK SZAKMAI PROGRAMOT? (EGYÜTTMŰKÖDÉS)  MILYEN FORRÁSBÓL FEJLESSZÜNK?  HOGYAN TANULJUK MEG AZ ÚJ KÉPZÉS- FEJLESZTÉST? (NSZFI - FSZ EGYESÜLET)  HOGYAN TANULJÁK MEG A TANÁROK ÉS OKTATÓK: TANÍTÁS MELLETT FEJLESZTÉS  A MÓDSZERTANI INNOVÁCIÓK BEVEZETÉSE (MILYEN KONKRÉT SEGÍTSÉG LESZ?)  ÚJ VIZSGARENDSZER (OKJ, MODUL)

25 AZ FSZ KÉPZÉSEK – TANYANYAGMODULOK Követelménymodul Kompetenciaprofil Kreditbeszámítás KÉPZÉSI / SZAKMAI PROGRAMOK KÉPZÉSI PROGRAM CÉLTananyagmodulok Tanulói munkaforma FELADATOK TULAJDONSÁGOK Bsc

26 Kérdések:  Hogyan történik ez évben a „befogadás” (régi szakok szerinti kredit befogadás, új alapszakok)?  El lehet-e indítani egy új szakot, ha az eddig még nem volt szeptemberben (SZVK kiadva, szakmai program van, regisztráció rendben)?  Lehet-e hallgatói jogviszonyban képzést indítani a szakközépiskolában? Ha igen, milyen szerződéssel? AZ „ÁTMENETI” IDŐSZAK ÉS A BEVEZETÉS

27 Bevezetésben az FSZ Kollégium szerepe:  Tanácsadás (az FSZE honlapon hirdetjük)  Továbbképzés (NSZFI-vel együttműködésben)  Jogi és pályázati figyelő  Fórum a WEB-lapon (kérdés – válaszok)  Konzorciumok létrehozása a szakmai programok készítésére  Aktívabb részvétel a vizsgáztatásban  Szakmai gyakorlat segítése, hallgatókövetés  Tananyagfejlesztés – e-tananyagok (pályázat) AZ „ÁTMENETI” IDŐSZAK ÉS A BEVEZETÉS

28 .

29

30

31 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET TOVÁBBI INFORMÁCIÓK :


Letölteni ppt "Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ AZ ÚJ OKJ FELS Ő FOKÚ SZAKKÉPZÉSEI A SZAKMAI PROGRAMOK ELKÉSZÍTÉSE ÉS A VIZSGÁZTATÁS MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Hajdúszoboszló,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések