Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Sediviné Balassa Ildikó A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS HELYE ÉS SZEREPE A TÖBBCIKLUSÚ KÉPZÉSI RENDSZERBEN Projektzáró konferencia Keszthely, 2008.március 18.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Sediviné Balassa Ildikó A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS HELYE ÉS SZEREPE A TÖBBCIKLUSÚ KÉPZÉSI RENDSZERBEN Projektzáró konferencia Keszthely, 2008.március 18."— Előadás másolata:

1 dr. Sediviné Balassa Ildikó A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS HELYE ÉS SZEREPE A TÖBBCIKLUSÚ KÉPZÉSI RENDSZERBEN Projektzáró konferencia Keszthely, 2008.március 18. Keszthely, 2008.március 18.

2 1. A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS (AIFSZ – FSZ) 2. A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS 10 ÉVE Intézményrendszer PROGRAMOK Hallgatók/tanulók 1. KÖZÖS EREDMÉNYEK 2. AZ FSZ HELYE A FELSŐOKTATÁS KÉPZÉSI STRUKTÚRÁJÁBAN 3. ÚJ SZAKKÉPZÉSI SZERKEZET – ÚJ SZAKMÁK LEGFONTOSABB FELADATOK AZ ELŐADÁS VÁZLATA

3 A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS - DEFINÍCIÓ „ F ELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK ÁLTAL HALLGATÓI VALAMINT FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNNYEL KÖTÖTT MEGÁLLAPODÁS ALAPJÁN SZAKKÖZÉPISKOLÁK ÁLTAL TANULÓI JOGVISZONY KERETÉBEN FOLYTATOTT SZAKKÉPZÉS, AMELY BEÉPÜL „ F ELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK ÁLTAL HALLGATÓI VALAMINT FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNNYEL KÖTÖTT MEGÁLLAPODÁS ALAPJÁN SZAKKÖZÉPISKOLÁK ÁLTAL TANULÓI JOGVISZONY KERETÉBEN FOLYTATOTT SZAKKÉPZÉS, AMELY BEÉPÜL A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNY ALAP- KÉPZÉSÉBE, ÉS EGYBEN AZ OKJ-BAN SZEREPLŐ FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉST AD” (CXXXIX. TÖRVÉNY A FELSŐOKTATÁSRÓL) (CXXXIX. TÖRVÉNY A FELSŐOKTATÁSRÓL)

4 A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS 10 ÉVE MÉRFÖLDKÖVEK A PHARE PROGRAM – 1997/1998 AZ ÚJ OKJ BUDAPEST, XII. 6.

5 . Így kezdődött …. Oktatás és Gazdaság Kapcsolatának erősítése ÚJ KÉPZÉSTÍPUS FEJLESZTÉSE ! Új képzések indítása

6 AZ FSZ LÉTREJÖTTE ÉS JELENE PHARE PROJEKT – képzés Az oktatás és gazdaság kapcsolatainak erősítése (A felsőoktatás sokoldalúbbá tétele) - Képzés és tananyagfejlesztés PHARE PROJEKT – képzés Az oktatás és gazdaság kapcsolatainak erősítése (A felsőoktatás sokoldalúbbá tétele) - Képzés és tananyagfejlesztés 2007-ig - KÉPZÉSEK – régi – ig - KÉPZÉSEK – régi – IX. 1-től – 70 új szakma 208. IX. 1-től – 70 új szakma Intézményrendszer kialakult Intézményrendszer kialakult KÉPZÉSEK JELLEMZŐI (Moduláris struktúra, tartalom, gyakorlat, innovatív módszerek alkalmazása a képzésben) KÉPZÉSEK JELLEMZŐI (Moduláris struktúra, tartalom, gyakorlat, innovatív módszerek alkalmazása a képzésben) BIZTOSÍTOTT JOGSZABÁLYI KERET A KÉPZÉS ALAPÍTÁSÁHOZ ÉS FOLYTATÁSÁHOZ BIZTOSÍTOTT JOGSZABÁLYI KERET A KÉPZÉS ALAPÍTÁSÁHOZ ÉS FOLYTATÁSÁHOZ

7 AZ FSZ SZAKOK JELLMEZŐI Kettősség Kettősség az intézményrendszerben az intézményrendszerben a finanszírozásban a finanszírozásban a felvételi (bemeneti) követelményt illetően a felvételi (bemeneti) követelményt illetően a diákok jogviszonyában a diákok jogviszonyában a nyilvántartási rendszerben a nyilvántartási rendszerben együttműködési formákat illetően együttműködési formákat illetően a tanári kompetenciák tekintetében a tanári kompetenciák tekintetében az életkori kötöttség tekintetében az életkori kötöttség tekintetében

8 AZ FSZ SZAKOK JELLMEZŐI Azonosság Azonosság a képzés tartalma a képzés tartalma a képzés szerkezete, arányai a képzés szerkezete, arányai a képzés hossza a képzés hossza a képzések vizsgái (tantárgyi és OKJ) a képzések vizsgái (tantárgyi és OKJ) a kreditszámok, kredit elismerés (beszámítás) a kreditszámok, kredit elismerés (beszámítás) kimeneti követelmények kimeneti követelmények jogszabályi kötelezettség jogszabályi kötelezettség

9 INTÉZMÉNYRENDSZER

10 INTÉZMÉNYRENDSZER

11 FORRÁS: OM STATISZTIKA

12 A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN RÉSZTVEVŐ TANULÓK ÉS HALLGATÓK FORRÁS: OM STATISZTIKA

13 SZAKKÉPZETTSÉGET SZEREZTEK Növekvő hallgatói részvétel !

14 SZAKKÉPZETTSÉGET SZEREZTEK Mindössze: 34,8 % !!!

15 AZ FSZ SZAKOK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA Új OKJ szakok IX.1-től: 70 szak

16 AZ FSZ SZAKOKON ÖSSZESEN TANULÓ DIÁKOK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA (KERESLET-KÍNÁLATI HELYZETKÉP) Idegenforgalmi szakmenedzser fő Jogi asszisztens fő Pénzügyi szakügyintéző 9687 fő Kereskedelmi szakmenedzser 8721 fő Informatikai statisztikus és gazdasági tervező 7967 fő Intézményi kommunikátor 7454 fő Banki szakügyintéző 7067 fő Számviteli szakügyintéző 5938 fő Vendéglátó szakmenedzser 4612 fő Műszaki informatikai mérnökasszisztens 4037 fő Első 10 képzésben összesen: fő

17 AZ FSZ SZAKOKON ÖSSZEYSEN TANULÓ DIÁKOK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA (KERESLET-KÍNÁLATI HELYZETKÉP) Első 10 képzésben összesen: fő Az első 30 képzésben: fő Összes létszám: fő

18 AZ FSZ SZAKOKON TANULÓK ARÁNYA 2006-BAN (NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁS) FSZ 6 %

19 KÖZÖS EREDMÉNYEK 70 új OKJ program Több mint 30 ezer tanuló és hallgató Működő kredit-beszámítás Megvalósított szakmai gyakorlatok Infrastruktúra kialakítása, fejlesztése pályázati támogatással Képzés és tananyag fejlesztések Nemzetközi és hazai kutatási eredmények Országos konferenciák, fórumok, továbbképzések

20 KÖZÖS EREDMÉNYEK Jogszabályi keret a képzések alapításához, indításához Jól működő - együttműködő - két intézmény- rendszer a képzéshez, a kölcsönös előnyök alapján Erős szakmai, érdekvédelmi szervezet működése (FSZ Kollégium Egyesület) Hatékony együttműködés a kamarákkal, „Hallgatói szerződés” intézményrendszere

21 A FELSŐOKTATÁS LÉTSZÁMADATAI Miért nem folytatódhat a felsőoktatás tömegesedése ?

22 A 18 évesek mintegy 50 %-a továbbtanul A 18 éves korosztály száma drasztikusan csökken (5 éven belül 100 ezerre) A finanszírozott létszám nem növekszik (szerkezetileg is változik: FSZ-BSc-MSc – PhD) Európai felsőoktatási tér elszívó hatása Kinálati (diplomás) munkaerő piac A diploma szerkezet és a munkakör szerkezet közötti feszültség kritikus – változtatás !

23 A TÖBBCIKLUSÚ KÉPZÉSI RENDSZER FORRÁS: DR. VERES PÁL

24 KÖZÖS FELADATAINK Megfelelni a munkaerő piaci elvárásoknak (gyakorlat, munkavállalói kompetenciák ) Jobb, relevánsabb, célzottabb pályaválasztási kommunikáció megtervezése, megvalósítása Megteremteni a jobb elismertséget, fogadó- készséget az új szakmáknak (ÚJ BSc – ÚJ OKJ) Erősíteni a gazdasággal a konkrét kapcsolatot (szakmai gyakorlat -Szakképzési hozzájárulás) Hallgatói szerződés bevezetése – tanulókra is

25 KÖZÖS TARTALOMFEJLESZTÉSI FELADATOK A z új OKJ szakmákhoz programok, tananyagok fejlesztése (közös források keresése) A külön-külön történt fejlesztések (BSc. és FSZ programok) összehangolása az átjárhatóság érdekében - a lemorzsolódás csökkentése céljából („fölfelé”, „lefelé” átjárhatóság - Előzetes tudás beszámítás) Nem kizárólag ismeretalapú képzés, alkalmazási gyakorlat és a kulcskompetenciák fejlesztése a LLL érdekében. Közös kutatások, felmérések, elemzések

26 Elkészült és tervezett képzési programok Vendéglátó és idegenforgalmi szakmenedzser (2/2) 1. Vendéglátó szakmenedzser 2. Idegenforgalmi szakmenedzser Kereskedelmi menedzser (2/7) 3. Kereskedelmi szakmenedzser 4. Reklámszervező menedzser 5. Jogi asszisztens (önálló, elágazások nélkül) 6. WEB-programozó (önálló, elágazások nélkül) Mérnökasszisztens (1/13) 7. Műszaki informatikai mérnökasszisztens Újabb 7 programfejlesztésre adtunk be pályázatot !

27

28 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET ! FSZ KOLLÉGIUM ELNÖKSÉGE NEVÉBEN: dr. Sediviné Balassa Ildikó alelnök, főtitkár


Letölteni ppt "Dr. Sediviné Balassa Ildikó A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS HELYE ÉS SZEREPE A TÖBBCIKLUSÚ KÉPZÉSI RENDSZERBEN Projektzáró konferencia Keszthely, 2008.március 18."

Hasonló előadás


Google Hirdetések