Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Új típusú OKJ vizsgák tapasztalata felnőttképzésben dr.Sediviné Balassa Ildikó.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Új típusú OKJ vizsgák tapasztalata felnőttképzésben dr.Sediviné Balassa Ildikó."— Előadás másolata:

1 Új típusú OKJ vizsgák tapasztalata felnőttképzésben dr.Sediviné Balassa Ildikó

2 Az előadás vázlata Az OKJ vizsgáztatás jogi háttere (Adottságok, hiányok) A szakmai vizsgák jelenlegi tartalma és a vizsgán mért, értékelt kompetenciák (A vizsgák tapasztalatai, anomáliák és problémák) Hol tart a fejlesztés ? (TAMOP /1-2008) Várható változások a mérés-értékelésben, a vizsgáztatásban. Beszéljük meg ! Az Önök tapasztalata a témával kapcsolatban.

3 Informatikai szakmák Számok és arányok 12 szakma csak iskolarendszeren kívül indítható Felnőttképzés minden szakmában (iskolarendszerben, esti,levelező képzés) A képzési és vizsgáztatási jogosultságok

4 A vizsgáztatás jogi háttere Informatikai szakmák is!

5 A jogi háttér és annak hiányai Az új OKJ vizsgáztatás alap jogszabályai biztosítottak, így ezek közül a legfontosabb: 19/2008 (XII.4.)SZMM rendelet Nem biztosított azonban egy éve olyan pályázat az informatikai szakmák vizsgáinak szervezésére, mely segítené a vizsgáztatásra jogosult intézmények kiválasztását A 23/2004 (VIII. 11.) IHM rendelet hatályát a 8/2008 (XII.17.) MeHVM-KHEM rendelet Meghosszabbította, biztosítva a korábbi jogokat, de „elfelejtkezett” azoknak a szakmáknak a vizsgáz- tatásáról, melyek csak az új OKJ-ban jelentek meg.

6 A vizsgák szervezése, mérés, értékelés Tények: Adott az SZVK-ban a tartalom és a kimeneti követelmények Elkészültek a Központi programok is (IR. képzésre) !!! A képzések tanulási folyamatának szervezése és a vizsgáztatás is megváltozott Vannak új vizsgatípusok (Interaktív és projekt feladatok) Modulvizsgák további beszámítása is deklarált Lehetőség van az előzetes tudás beszámítására Adott a bemeneti (meglévő) tudás és tapasztalat mérésének, beszámításának lehetősége (rövidebb képzések)

7 A vizsgák szervezése, mérés, értékelés Pozitív változások A vizsgáztatás megszervezéséhez, dokumentálásához és értékeléséhez az NSZFI fejlesztett elektronikus rendszereket (bejelentés, vizsgafolyamat tervezése, vizsgarend összeállítása) A vizsgák lebonyolításának tanulását folyamatos továbbképzéssel, tanácsadással segítik Az egyes szóbeli, írásbeli és interaktív feladatok rendelkezésre állnak Tovább folytatódik a fejlesztés, a hibák és hiányosságok javíthatók, a problémák (talán) megoldhatók.

8 A vizsgák szervezése, mérés, értékelés Problémák A vizsgafolyamat – szakmánként eltérő – de átlagában nagyon hosszú, pl.: –Multimédia fejlesztő 7 óra 15 perc –Szoftverüzemeltető 7 óra 15 perc –Számítógép szerelő, karbantartó 5 óra –Internetes alkalmazásfejlesztő5 óra 15 perc –WEB - programozó 17 óra 45 perc A vizsgák dokumentálása óriási „papírtömeg” (csökkenteni kell, elektronikus formában archiválni) A vizsgát szervező és a vizsgázó költségei nőttek (legalább a duplájára)

9 A vizsgák szervezése, mérés, értékelés Problémák A vizsga bizottság tagjainak felkészültsége, motivációja nem minden esetben megfelelő A vizsgát szervezők és a vizsgázók nem elég felkészültek, nem ismerik megfelelő szinten a követelményeket és lehetőségeket A gyakorlati vizsgák szakmai tartama nagyon eltérő (nehézségi fok, tartalom, megoldásához szükséges idő) Azonos a vizsgakövetelmény - alapozó és páros moduloknál - mely félő „lefelé torzul” a többes szakmai kimenet miatt ( , , , )

10 A vizsgák szervezése, mérés, értékelés Megoldások, javaslatok Meg kell oldani az informatika szakmák minisztériumi szintű „gondozását”, tűrhetetlen a jelenlegi állapot ! Újra kellene szervezni a vizsgáztatói kört (pályázat) és sokkal szigorúbb feltételeket kellene meghatározni a vizsgáztatáshoz (szükséges kompetenciák, tudás fejlesztése) A tartalomfejlesztésben el kell fogadni az azonos modul/azonos kiment vagy javasolni az SZVK módosítását A gyakorlati feladatokhoz mintákat kell közzétenni, Lehetővé kell tenni – feltételekkel - a modulvizsgákat külön-külön.

11 Főigazgató Gazdasági főigazgató-helyettes pénzügyi audit Főigazgató-helyettes szakmai audit Programiroda vezető Fejlesztési vezetőPénzügyi menedzser Kontroller csoport FK, PüK Projektirányítás adminisztráció AP1 AP2AP3AP4 AP5 AP6AP7 AP8 AP9 Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Szakmai tanárok, szakoktatók képzése Idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése Munkahelyi gyakorlati képzés ösztönzése Képzési kereslet növelése Pályakövetés rendszere Minőségbiztosítás Vizsgarendszer fejlesztése - 3 Tananyagfejlesztés - 4 Mérés – értékelés - 5 TÁMOP 2.2.1

12 A TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” A fejlesztések várható eredményéről AP3 A vizsgarendszer fejlesztése –A vizsgahelyek és vizsgaszervezők akkreditációja –Vizsgaellenőrzési rendszer kidolgozása, –A vizsgaszervezési, a vizsga-nyilvántartási, - ellenőrzési és minőségbiztosítási szoftver és adatbázisrendszer létrehozása –Vizsgaelnökök és vizsgabizottsági tagok felkészítése –Bementi kompetenciák mérési-értékelési módszertanának, eszközrendszerének és eszközcsomagjainak elkészítése

13 A TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” A fejlesztések várható eredményéről AP5 Mérés - értékelés –Új típusú mérés-értékelési eszközcsomagok kidolgozása (tanulást, tanítást segítő új típusú feladat, segéd- és módszertani anyag) –Feladat-adatbázis létrehozása –A korábbi OKJ-ból való beszámítás módszer és eszközrendszerének biztosítása –Speciális mérési-étékelési eszközrendszer biztosítása (pl. a fogyatékkal élők értékeléséhez)

14 Köszönöm megtisztelő figyelmüket !


Letölteni ppt "Új típusú OKJ vizsgák tapasztalata felnőttképzésben dr.Sediviné Balassa Ildikó."

Hasonló előadás


Google Hirdetések