Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Teozófiai válasz az erőszakra

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Teozófiai válasz az erőszakra"— Előadás másolata:

1 Teozófiai válasz az erőszakra

2 Társadalmunk jelen állapota:
Helyi háborúk, háborús fenyegetések, etnikai, stb. konfliktusok (Irán,Afganisztán, Izrael-palesztin) Terrorizmus világméretű elterjedése (radikális „iszlám”, stb.) Társadalmi konfliktusok (antiszemitizmus, romahelyzet, szegény-gazdag, stb.) Bűnözés továbbterjedése (betörések, rablások,védelmi pénz szedés, stb.) Iskolai erőszak megjelenése (tanárverés, gyilkosságok…) Erőszak a családban EZ LÁTSZIK, DE MI VAN MÖGÖTTE?

3 Az erőszak megközelítése
1. A társadalom, a közösség, az emberiség fejlődésének szempontjából 2. Az egyén fejlődésének szempontjából

4 A létezés alaptörvényei
1. A reinkarnáció törvénye 2. A karma törvénye A jelenkor eseményei a múlt eseményeinek következményei 3. A dharma (életfeladat) törvénye Primitív ember, sudra, vaisya, ksattriya, brahmin, az Ösvényen járó 4. A fejlődés törvénye A fejlődéshez akadályok leküzdésére, erőfeszítésre van szükség. „The man cannot operate in the vacuum.”

5 1. A reinkarnáció törvénye
Az ember nem hal meg, csak a fizikai testét veti le – bármi is legyen a halál módja. Társadalmi szempontból: - Korábbi konfliktusokban kiirtott népek egy csoportban visszajönnek, a „Sötét Arc Urainak” szolgái is, a „Fehér Császár” szolgái is. Az egyén szempontjából: - Gyakran csak korábbi le nem rendezett konfliktusainkat folytatjuk tovább.

6 2. A karma törvénye Véletlenül nem történik velünk semmi, mindennek mi vagyunk az oka – még ha ezt nem is látjuk. A karma kereke forog tovább… Társadalmi szempontból: Csoportkarma, nemzeti karma. Társadalmi szinten a karma kerekét tovább lendítjük. Pl. keresztesháborúk – iszlám radikális terrorizmus. Az egyén szempontjából: Bármilyen erőszak elszenvedői vagyunk, azért mi „dolgoztunk meg”. Tovább lendítjük a karma kerekét, vagy kiszállunk?

7 3. A dharma törvénye Az egyén és az emberiség fejlődése szakaszokra osztható, amelyeken különböző megtanulnivalói vannak – egyes feladatok erőszak környezetében könnyebben elsajátíthatók. Sudra: engedelmeskedés bármi, akár az élet árán is. Ksattriya: az élet feláldozása egy eszme oltárán. Társadalmi szempontból: A társadalmi dharmát megszabja a társadalom összetétele. (Döntően sudrákból álló társadalomban nem lehet demokráciát teremteni.) Az egyén szempontjából: Vannak a Lélek számára fontosabb dolgok is, mint a fizikai élet. Gyáva lélek ne akarjon spirituális útra térni.

8 4. A fejlődés törvénye Az egyén és az emberiség akkor fejlődik, amikor olyan problémákat old meg, amikkel korábban nem találkozott. Egyébként csak ismétlés. A fejlődés és a nyugalom (pihenés) ciklusai. Társadalmi szempontból: A társadalom fejlődése az egyéni fejlődések összessége. (Rendkívül lassú folyamat, ellentétben a technikai fejlődéssel.) „A felemelkedő dagály minden hajót megemel.” Az egyén szempontjából: Csak olyan problémát kap, amit képes megoldani – igaz, minden erőfeszítésre szüksége van. A kevésbé fejlett embernek erőteljesebb rezgésekre van szüksége, hogy a kívánt hatás létrejöjjön.

9 Az egyén szerepe ? Mindenki saját fejlettségi szintjén reagál az erőszakra. Szabad akarat kérdése: Gyakran nem befolyásolhatod, ami történik veled, de abban MINDIG szabadon dönthetsz, hogyan reagálsz az adott helyzetre. A világon egyetlen ember létezik, akit képes vagy megváltoztatni: te magad.

10 Teozófiai válasz az erőszakra
Teozófia a Nyugat jógája Jóga első része: Yama = öt etikai tiltás Első tiltás: AHIMSA (minden világvallás alaptanításai közé tartozik). Ártalmatlanság, erőszakmentesség Nem ártani más embereknek, más érző lényeknek. Nem ártani önmagunknak. Tolerancia még azzal szemben is, amit nem szeretünk.

11 Aranyszabály: Bánj másokkal úgy, ahogyan te szeretnéd, hogy ők bánjanak veled. Ne tedd másoknak azt, amit te se szeretnél, hogy ők tegyék teveled. Ezoterikus formája: „nincsenek mások, ami úgy tűnik, hogy másnak teszed, az saját magad”.

12 ARANYLÉPCSŐ Tiszta élet, nyílt elme, megtisztult szív, élénk értelem,
világos szellemi meglátás. testvéries érzés tanulótársunk iránt, készség tanítást és tanácsot adni és kapni, személyes igazságtalanságok bátor elviselése, elveinkért való bátor helytállás, azok félelem nélküli védelme, akiket igazságtalanul bántanak és az emberi haladás és tökéletesedés eszményének folytonos éber szemmeltartása, amit a titkos tudomány elénk tár – ez az az Arany Lépcső, amelynek fokain a tanuló felhághat az Isteni Bölcsesség templomához.

13 Igazságtalanság elviselése
Jézus figyelmeztetése: ha arcul ütnek tartsd oda a másik feledet is! Ha megdobnak kővel, dobd vissza kenyérrel. Buddha tanácsa: „Ha valaki ostobán rosszat tesz nekem, szeretetem teljes erejével védelmezem…” Tény hogy az „ördögi” nem szűnik meg, ha hasonlóval viszonozom, csak a jó és a szeretet segíthet. (Gandhi, Martin Luther King példái)

14 Bátor kiállás az alapelvek mellett
„Amit lelkiismereted nem enged, ne tedd még ha az ellenség ezt követelné is... Ha azonban valami személyes tárgyadat rabolná el, ezt nyugodtan megengedheted, mivel a földi javaknak semmi közük sincs lelkedhez. Így gyakoroljad az AHIMSA-t.” Gandhi

15 Igaztalanul megtámadottak határozott védelme
Az Ahimsa gyakorlása nem egyszerű, tehát nincs egyszerű válasz. Hogyan tudjuk helyesen megítélni, hogy ha valakit megtámadtak, milyen mértékben védekezhet? Milyen mértékben védhetjük meg? Segítés, miközben másnak ártunk? A segítés is, a nem-segítés is karmát teremt.

16 Tehát mi a teozófia válasza az erőszakra?
Csak egyénileg tudjuk megtalálni a helyes választ! Alkalmazni kell: AHIMSA, ARANYSZABÁLYT és az ARANYLÉPCSŐ elveit megfelelően. ELVEK-et kell a speciális esetre alkalmazni, amit csak egyénileg tudunk megtenni. Döntően esik latba a személyes lelkiismeret!

17 Feladataink: Megtisztítani motívumainkat és megjavítani hozzáállásunkat, ha kétes, nehezen kezelhető problémával szembesülünk. Etikai kétség nem egyenlő etikai probléma miatt kialakult bénultsággal! TANULMÁNYOZÁS, MEDITÁCIÓ és sok-sok ERŐFESZÍTÉS = TAPASZTALÁS! Addig nincs béke a világon amíg mi nem vagyunk békében ÖNMAGUNKKAL!

18 Csak néhány (igaz) ember van a világon?
A kabbalista hagyomány szerint a világot néhány (36) igaz ember tartja életben. Szimbolikusan nagy igazságot tartalmaz: ők vezetik az emberiséget a BÉKE, SZERETET és a BÖLCSESSÉG felé! Teozófiai Társulat tagjai kevesen vannak, de Mestereinkhez szándékozunk csatlakozni. Olyan igaz életet akarunk élni, amit Ők is éltek. Legyen béke a Földön, és ez a béke kezdődjön el velem!!


Letölteni ppt "Teozófiai válasz az erőszakra"

Hasonló előadás


Google Hirdetések