Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Oktatás-szabályozás ELTE PPK 2011. 09. 22. www.onfejlesztoiskolak.hu.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Oktatás-szabályozás ELTE PPK 2011. 09. 22. www.onfejlesztoiskolak.hu."— Előadás másolata:

1 Oktatás-szabályozás ELTE PPK

2 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Nagy rendszerek megváltoztatása Tartalomszabályozás Kimenet-szabályozás Finanszírozás Fenntartás (önkormányzatiság) Tankötelezettség, iskolarendszer Oktatáspolitikai szempont Oktatásfilozófiai szempont Saját (intézményi, települési) érdek

3 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út I. A magyar közoktatás szabályozása –Folyamat-tartalom szabályozás –Kimenet-szabályozás –Helyi szabályozás Melyik szint milyen értékelést preferál? (kényszerpálya vagy autonómia?) II. Értékelési felkészültségünk és kultúránk

4 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út I.A magyar közoktatás tartalmi szabályozása (centrum – periféria; kétpólusú szabályozás) Folyamat-tartalom szabályozás: –Központi szabályozó: NAT (1995. óta) a kulturális minimum a tanítás – tanulás alapelvei a legfontosabb követelmények a legfontosabb feltételek –Helyi szabályozó: ped. program (helyi tanterv): helyi célok helyi követelmények Kimenet-szabályozás: –Alapvizsga a 10. évf. után (mára megszűnt) –Érettségi vizsga (12. évf. után) –Kompetencia mérések (4., 6., 8., 10. évf.) (Tankönyv)

5 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út I.A magyar közoktatás tartalmi szabályozása (centrum – periféria; kétpólusú szabályozás) A NAT – 1995 alapkérdései –Az iskolai műveltség – tananyagstruktúra Kl. tudománykövetés (kl. tantárgyak) Interdiszciplináris tantárgyszervezés A kettő „között”: műveltségterületek –Az iskolarendszer vertikális szakaszolása ( ) ( ) –Az eredmények, a kimenet kérdése 10 évf. végén alapvizsga 12. évf. végén érettségi vizsga

6 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út I. A magyar közoktatás tartalmi szabályozása (centrum – periféria; kétpólusú szabályozás) Kétpólusú, háromszintű szabályozás –NAT 2007 – magtanterv –Kerettantervek – oktatási programcsomagok –Helyi tantervek NAT 2007 – alapelv és következményei –A kötelező iskolai képzés (12 év) nem nyújt(hat) lezárt, „kész” tudást –Az egész életen át tartó (LLL) tanuláshoz szükséges motívumok és képességek erősítése a kulcskompetenciák segítségével

7 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út NAT kulcskompetenciák A kulcskompetenciák azok a kompetenciák, amelyre az egyénnek szüksége van - a személyes boldoguláshoz és fejlődéshez - az aktív állampolgári léthez - a társadalmi beilleszkedéshez és munkához (azaz egy sikeres élethez egy tudásalapú társadalomban)

8 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Centrum - kulcskompetenciák Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvi kommunikáció Matematikai kompetencia Alapvető kompetenciák a term. tudományok és azok alkalmazása terén Digitális kompetencia Hatékony, önálló tanulás Szociális és állampolgári kompetenciák Kezdeményezőképesség és vállalkozó kompetencia Esztétikai és művészeti tudatosság és kifejezőkészség

9 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út II. Értékelés Az értékelés: viszonyítás a cél és az elért hatás között Az értékelés célja: a tanítás – tanulás komplex rendszerének optimalizálása A tanulóban bekövetkezett változásból következtetéseket vonunk le: - a tanulóra - a tanítási – tanulási folyamatra - a tanítás célrendszerére (az oktatás egészére) vonatkozóan

10 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Értékelés A tanulóban bekövetkezett változásból következtetéseket vonunk le a tanuló: - kognitív - affektív - pszichomotoros - egyéb személyiségvonásaira, jellemzőire. Minél konkrétabbak a tanulási célok, annál objektívebben és konkrétabban értékelhetők.

11 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Értékelés az értékelés diagnosztikusformatívszummatív funkciója - A tanár tájékozódása - Csoportba soroláshoz - Tanítási mód választásához - Javítás és pótlás - A tanulási hibák feltárása - Visszacsatolás (tanuló, tanár) - A tanulók minősítése (témazárók, osztályzatok, vizsgák) időpontja - A tanulás kezdetén - Továbblépés előtt - A tanulás folyamatában - A tanulás befejezésekor tárgya - Kognitív, affektív, pszichomotorikus területek - Kognitív területek - Jellemzően kognitív területek, de affektív, pszicho- motoros is lehet

12 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Fejlesztő értékelés Ki? Kit? Mit? Hogyan? Milyen eszközökkel? Milyen eljárásrend szerint (pl. milyen rendszerességgel, hogyan dokumentálva, stb.)? Milyen következménnyel? értékel? (oktatási asszisztens!)

13 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út A tudás mely rétegét mérjük, értékeljük? Gondolkodási képességek (induktív, deduktív, korrelatív gondolkodás) Megértés, alkalmazások (a tudás elmélyültsége, megalapozottsága, újszerű helyzetekben való alkalmazni tudása) Tantárgyi tesztek (év végén, az elsajátított tudást mérik, a megszokott kontextusban) Tantárgyi osztályzatok (iskolai tradíciók, kultúra, jelentős különbségek, stb.)

14 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út A tudás mely rétegét mérjük, értékeljük? Mit preferál(nak) a központi magtanterv ? a kerettantervek? a kompetencia mérések (4., 6., 8., 10. évf.)? az érettségi? a fenntartói értékelések? a helyi tantervek? –belső vizsgarendszerek?

15 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út A tanulók értékelése - alapelvek Az iskola helyi tantervében mind tantervi, mind tantárgyi szinten rögzítjük a célokat, feladatokat és követelményeket. Minden, a helyi tantervet érintő változás- változtatás esetén az illetékes tantárgyi munkaközösség köteles áttekinteni az érintett tantárgyak követelményrendszerét a következő szempontok alapján:

16 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út A tanulók értékelése - követelmények Megfelel-e az úgynevezett jóságmutatóknak? –Egyértelműség –A tanuló életkorának való megfelelés –Reális teljesíthetőség –Objektív mérhetőség Kiterjed-e a követelményrendszerek mindhárom oldalára, úgy mint: –Tartalmi oldal / tények, fogalmak, összefüggések / –Elvárt műveleti szint / ismeret, megértés, alkalmazás, magasabb szintű műveletek / –Differenciált elvárások / minimumszint, optimális szint, stb. /

17 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Az értékelés tárgya affektív / érzelmi – akarati / területek befogadás,válaszadás értékek, értékrendszer kialakítása önálló világnézet mozgásos, pszichomotoros területek utánzás, manipulálás automatizálás kognitív / értelmi / területek ismeret megértés alkalmazás Magasabb szintű műveletek

18 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kognitív, tanulmányi értékelési formák (oktatási asszisztens!) (Központi) felvételi vizsga –Diagnosztikus elemzésekre alkalmas –Tantárgyi, megértési, alkalmazási, gondolkodási szintek Év eleji diagnosztikus felmérések –cél az előzetes (induló) tudás feltárása –a tanulók önismeretre nevelése is cél Formáló, javító, fejlesztő értékelések –Témaközi feleletek –Témaközi dolgozatok Témazáró dolgozatok (szummatív tesztek) –Témazáró, félévzáró, évzáró tesztek

19 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kognitív, tanulmányi értékelési formák (oktatási asszisztens!) Belső vizsgarendszer –Irányítottság és a véletlen –Szóbeli – írásbeli; önálló tanulás, vizsgarutin –Súlyozás – tétre megy –„Munkamorál” (büntetővizsgák) –Visszacsatolás a tanítási-tanulási folyamatról Az egyes tantárgyak követelményei –Év elején írásban – követelményminimum –Számonkérés formái –Osztályzatok száma –Félévi, évvégi minősítés elvei

20 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kognitív és egyéb értékelési formák (oktatási asszisztens!) Szöveges értékelés –a 0. évfolyamon 1990 óta (tanulói értékelés is!) Idegen nyelv Informatika testnevelés Értékelés az iskolagyűlésen –Minden hónapban a legkiemelkedőbb Tanulmányi Kulturális Sport Közösségi események A diákönkormányzat ön- és iskolaértékelése Az osztályközösségek értékelése –Szociometriai elemzések –A városi (szocializációs, értékválasztásos) elemzések visszacsatolása

21 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út II. Egy EU-s „fejlesztés” – az ÖÉP Iskolai Önértékelési Profil: -18 ország 101 iskolájának közös nevezőre hozott önértékelési szempontsora (területek azonosítása) amely alkalmasnak bizonyult arra, hogy az iskolacsinálók, az iskolahasználók és a fenntartó közösösen, együtt értékeljék az iskolát. -a legfontosabb folyamatokat ragadja meg -az egyén -az osztály -az iskola -a helyi közösség szintjén (oktatási asszisztens!)

22 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulmányi követelmények teljesítése EredményekSzemélyiség- és közösségi fejlődés (egyén szintje)Tanulók céljai FolyamatokAz idő mint a tanulás forrása az osztályA tanulás és a tanítás minősége szintjénA tanulási nehézségek kezelése FolyamatokAz iskola mint a tanulás helyszíne az iskolaAz isk. mint a közösségi kapcs. helysz. szintjénAz iskola mint a szakmaiság helyszíne KapcsolatAz iskola és a család a helyiAz iskola és a helyi közösségek közösséggelAz iskola és a munka világa

23 Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Egyéb értékelések Tantárgyi kötődések vizsgálata Illyés napi aktivitás és tantárgyi eredményesség Kimeneti mérések –Országos (tanulmányi, kulturális és sport) eredmények –Nyelvvizsgák Követéses vizsgálatok KOMPETENCIA MÉRÉSEK (OKM) ÉRETTSÉGI VIZSGÁK


Letölteni ppt "Oktatás-szabályozás ELTE PPK 2011. 09. 22. www.onfejlesztoiskolak.hu."

Hasonló előadás


Google Hirdetések