Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Minőségirányítás 2. hét: a minőségmenedzsment rendszerek fejlődése.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Minőségirányítás 2. hét: a minőségmenedzsment rendszerek fejlődése."— Előadás másolata:

1 Minőségirányítás 2. hét: a minőségmenedzsment rendszerek fejlődése

2  Minőségmenedzsment rendszerek áttekintése.  Minőség filozófiák.  Minőség fogalma. HEFOP

3 A MINŐSÉGMENEDZSMENT SZAKASZAI TAYLOR MENEDZSMENT MÓDSZEREK A HATÉKONYSÁG NÖVELÉSÉRE

4 Qulatity Check – QCh – MINŐSÉG ELLENŐRZÉS ¬ Alapelve: állandóan érvényesüljenek az előre rögzített minőségi követelmények ¬ Cél: hiba megállapítás ¬ Alkalmazott módszer : szabványosítás, mérés ¬ A minőségellenőrzési részleg felelős a minőségért. ¬ Ellentétek a termelő és a minőséggel foglalkozó részlegek között.

5 Statisztikai elvek alkalmazása… „ a minta reprezentálja a sokaság jellemző tulajdonságait”

6 Quality Controll – QC- MINŐSÉG SZABÁLYOZÁS ¬ Célja: ellenőrzés és szabályozás ¬ A termelő és az egyéb műszaki részlegek felelősek a minőségért ¬ Igyekeznek kézben tartani a folyamatot, szerepet kap a helyesbítő tevékenység.

7 A gyártásközi ellenőrzés két irányba fejlődött tovább… Dr. Topár József

8 Total Quality Control – TQC TELJES KÖRŰ MINŐSÉGSZABÁLYOZÁS ¬ Japán modell ¬ Alapelv: â a tömeges alulról építkezés â teljes körűség ¬ Intenzív, rétegenkénti, célzott tömeges képzés, oktatás, szemléletformálás teremti meg a minőségi munka alapjait ¬ A fogyasztói igények kutatása, piacok elemzése, gyártástechnológia fejlesztése – az első tudatos minőségrendszer

9 Quality Assurance– QA MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS ¬ Európa, USA ¬ A hibamegelőző tevékenység megerősödésével már minőségbiztosításról beszélünk (de még nem rendszer) ¬ Az ellenőrzés a fejlesztés és a gyártás alatt történik, súlypont a műszaki területen van. ¬ Háttér: hadiipar a második világháború alatt: minden darabot nem lehet ellenőrizni, a statisztikai alapú ellenőrzés kevés, nem biztonságos. ¬ A gyártási feltételek (terv, technológia, szerszám,szakember, csomagolás…) minőségét kell biztosítani

10 EURÓPA: MINŐSÉGÜGYI RENDSZEREK

11 Quality Assurance System – QAS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZEREK ¬ Európa a minőségbiztosítás vállalaton belüli alrendszerré fejlesztésével a minőségügyi rendszerek irányába lépett tovább… ¬ A minőségügyi rendszer a szervezet minden részlegét és folyamatát magába foglalja… ¬ A középpontban a működő rendszer összehangolása áll ¬ Leggyakrabban: ISO 9000-es szabvány alkalmazásával valósul meg (Quality management system)

12 USA: TQM

13 Total Quality Management – TQM TELJES KÖRŰ MINŐSÉGMENEDZSMENT ¬ Menedzsmentfilozófia és vállalati gyakorlat ¬ A célok elérése érdekében a leghatékonyabb módon használja fel a szervezet erőforrásait. ¬ Felülről, a menedzsmentszintről építkezik ¬ Nemcsak a folyamatokra terjed ki, hanem az irányításra és az erőforrásokra is. ¬ Hangsúly: vevői megelégedettség, folyamatos fejlesztés ¬ Amerikai felfogás szerint a TQM „egyének, csoportok, szervezetek olyan folyamatos tevékenysége, hogy a „megfelelő dolgokat” az első lehetséges alkalommal elvégezzék

14 FEJLŐDÉS ?

15 ¬ Nyilvánvaló, hogy további irányzatok fognak kialakulni és teret hódítani. ¬ A vállalatok vezetőitől egyre szélesebb látóterű gondolkodást és menedzsment eszköztárat kíván meg az eredményes piaci helytállás. ¬ A verseny rákényszeríti a résztvevőket az alkalmazott módszerek továbbfejlesztésére…

16 A minőség fogalma Machiavelli (1513): „A minőség életmód és életfilozófia. A minőség filozófiája a változás és változtatás filozófiája.” A.R. Tenner – I.J. DeToro: „A minőség alapvető üzleti stratégia, amelynek folyamán született termékek és szolgáltatások teljességgel kielégítik mind a belső, mind a külső vevőket azzal, hogy megfelelnek a kimondott és kimondatlan elvárásaiknak”

17 A minőségfilozófiák, minőségiskolák és TQM felfogásuk néhány eltérő sajátossága ¬ Amerikai iskola: ¬ -történelmi kulturális háttér inhomogén ¬ -liberális elv ¬ -bevándorlók - „Amerikai álom” ¬ egyéni siker vágya - karrier ¬ termelési rendszerek - erős menedzsment ¬ vezetés elkötelezettsége ¬ középpontban a vevő

18 A minőségfilozófiák, minőségiskolák és TQM felfogásuk néhány eltérő sajátossága ¬ Japán iskola: ¬ -200 éves békeidőszak - közösség iránti felelősség ¬ -”do” - út - egyén belső tökéletesedésének útja ¬ -Nem szégyenülhet meg! ¬ mélyen megalapozott munkaerkölcs ¬ közösségi szellem ¬ tömeges alulról építkezés, TQC ¬ tömeges oktatás

19 A minőségfilozófiák, minőségiskolák és TQM felfogásuk néhány eltérő sajátossága ¬ Európai iskola ¬ közös kulturális vallási háttér - kereszténység ¬ a feudális társadalom felülről jött reformokkal történő lebontása ¬ tökéletes úriember fogalma ¬ céhes ipar - szabályzatok - előírás - szabványok ¬ tudományos igényű pontosság a minőségügyben ¬ erős dokumentálás ¬ feladatok kötelességek pontos leírása ¬ kötelességek maradéktalan teljesítése

20 Nicollo Machiavelli: A fejedelem „Tekintetbe kell venni, hogy nincs nehezebb, kétesebb kimenetelű, veszélyesebb dolog, mint új törvények bevezetéséért síkraszállni.” Rosabeth Moss Kanter: A változások mesterei „A változás mindig fenyegetést jelent, akkor is ha nem velem történik, akkor is, ha rám kényszerítik. Ha azonban én kezdeményezem, az mégiscsak egy lehetőséget jelent. Esélyt arra, hogy valamihez hozzájáruljak, és azt elismerjék. Ilyen egyszerűen kell eljárni mindenben: lehetőséget kell adni az embereknek, majd jutalmazni őket.”

21  Ismertesse a minőségmenedzsment rendszerek fejlődését.  Jellemezze a minőségellenőrzést.  Mutassa be a TQC fogalmát.  Ismertesse a rendszerek közötti különbségeket. HEFOP

22 ELŐADÁS Felhasznált forrásai Szakirodalom: Dr. Varga Emilné Dr. Szűcs Edit: Minőségmenedzsment, Debrecen, Campus Kiadó, ISBN EN ISO 9001:2000 EN ISO 9000:2005

23 Előadás anyagát készítették: Dr. Varga Emilné Dr. Szűcs Edit


Letölteni ppt "Minőségirányítás 2. hét: a minőségmenedzsment rendszerek fejlődése."

Hasonló előadás


Google Hirdetések