Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

. Minőségirányítás 1. hét: a minőségügy történeti kialakulása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: ". Minőségirányítás 1. hét: a minőségügy történeti kialakulása."— Előadás másolata:

1 . Minőségirányítás 1. hét: a minőségügy történeti kialakulása

2  a minőségfogalmának előtérbe kerülése  a minőségügyben kimagasló Szakemberek  a minőségügy szabványosítási háttere

3  Hamurabi törvénykönyve:  rendelkezik az orvosi műhibákról  Szabályokat egyesítették, írásba foglalták

4 AZ EGYIPTOMI FÁRAÓK IDEJÉN… ¬ Tutankhamon temetése a világ egyik legrégebbi dokumentált minőségi hibája. ¬ Sietve temették el és a balzsamozási eljárás során használt ágyak jelei szerint az egyes elemeket felcserélték….

5 „Egy házat nem csak az tud értékelni, aki építette, hanem még talán jobban meg tudja bírálni az, aki használja; a kormányszerkezetet a kormányos jobban, mint az ács és a lakomát jobban a vendégek, a szakács.” és a lakomát jobban a vendégek, mint a szakács.” Arisztotelész Arisztotelész

6 ¬ HALÁL KÖNYVE ¬ Dokumentált minőségügyi rendszer az előkelőségek temetésére. ¬ Leírta a szertartások végrehajtásának módját, előírta az emberekkel együtt eltemetendő javak előkészítésének szabályait. ¬ Az előírt minőséget Necropolis főfelügyelője tanúsította kézjegyével.

7  azonos hivatást művelők szakmai érdekképviseleti rendszerbe tömörültek = céhek  Minőségi színvonal megőrzése  Ennek érdekében minden darabot megvizsgáltak HEFOP

8  A minőség egy új dimenziója jelent meg.  Munkamegosztás  Betanított munkások  Selejtek száma megnőtt  Ezért változás → ellenőrzés, szabványosítás HEFOP

9 MINŐSÉG VAGY MENNYISÉG ???. A minőség döntő tényezővé, túlélési kritériummá csak az ipari forradalom óta vált. Dr. Balatoni Ildikó

10 1880-as évek Frederick Winslow Taylor 1880-as évek Frederick Winslow Taylor ( ) ¬ Amerikai gazdasági szervező mérnök ¬ „A tudományos menedzsment alapelvei”c. könyv szerzője ¬ A tervezés különválása a végrehajtástól ¬ Menedzsment módszerek alkalmazása a hatékonyság növelésére

11 Ford T modell ¬ A gyártásától megváltozott az ipari termelés jellege ¬ Ford és Taylor a manufakturális ipart alakították át ¬ A gépkocsi gyártás folyamatát műveleti egységekre bontották, erre technológiát alkottak, szakmunkásokat neveltek, a gyártás idejét lecsökkentették. ¬ Képzett minőségellenőröket bíztak meg. A minőség ellenőrzés önálló szakmává vált.

12 Az I. világháború… ¬ A minőség „felemelkedett a levegőbe” és azt igényelte, hogy a brit repülőgépek megbízhatóságát fejlesszék. ¬ Ha egy német gép meghibásodott, az uralkodó széljárás gyakran lehetővé tette, hogy a pilóta visszatérjen a saját vonalai mögé és később újra felszálljon, míg a brit pilóta hasonló esetben fogságba esett ¬ Ha egy német gép meghibásodott, az uralkodó széljárás gyakran lehetővé tette, hogy a pilóta visszatérjen a saját vonalai mögé és később újra felszálljon, míg a brit pilóta hasonló esetben fogságba esett.

13 A minőségügyi rendszerek fejlesztésében kiemelkedő szerepet játszó szakemberek

14 ¬ Statisztikus (1920-as, 30-as évek) ¬ A statisztikai elveken nyugvó minőségellenőrzési rendszerek kialakítása fűződik a nevéhez ¬ Ellenőrző kártyák elméleti és gyakorlati kidolgozása Walter A. Shewhart ( )

15 Deming W. Edwards Deming ( ) ¬ Amerikai statisztikus ¬ 1950-es években japán mérnököket képzett és a japánok szerint kiemelkedő szerepe volt abban, hogy országuk a második világháború után ugrásszerűen fejlődött ¬ „A minőség elsősorban a felsőbb szintű menedzsment tetteinek és döntéseinek következménye ¬ A menedzsment feladata a rendszer szervezése, az általános problémák kezelése

16 Juran Joseph M. Juran ¬ Erdélyben született(1904) és az Egyesült Államokban telepedett le ¬ Villamosmérnök ¬ Segédkezett a japán ipar szerkezeti átalakításában ¬ Dokumentált folyamat: „Juran trilógia” ä Minőségtervezés ä Minőségellenőrzés ä Minőségfejlesztés ¬ „ A minőség megfelelés a felhasználó igényeinek ¬ „ A minőség megfelelés a felhasználó igényeinek”

17 Crosby Philip B. Crosby ( ) A minőség ingyen van” c. könyv 1979 ¬ „A minőség ingyen van” c. könyv 1979 ¬ „ Nulla-hiba” program – rakéta gyártás, kormányprogram ¬ Elmélete 4 alaptétele: â Minőség definíció â Minőségügyi rendszer â Nulla-hiba â Minőségköltségek ¬ „ A minőség az igényeknek való megfelelést és nem az eleganciát jelenti”

18 Feigenbaum Armand V. Feigenbaum ¬ A General Electric menedzsere ¬ „A szervezet összes területe felelős a minőségért” ¬ A TQC- Total Quality Controll fogalmának bevezetése ¬ „ a termék és a szolgáltatás minősége: mindazon értékesítési, tervezési, gyártási, karbantartási jellemzőknek az összessége, amely által a termék és szolgáltatása a használat során kielégíti a vevő elvárásait”

19 A második világháború után a gazdaságban új korszak következett…

20 A II. világháború után: USA ¬ A fogyasztók a javak és a szolgáltatások igen széles köréből választhattak. ¬ Az amerikai piacok viszonylag nyitottak voltak valamennyi külföldi cég előtt ¬ Az amerikai cégeknek egyre erősebb konkurenciával kellett szembenézniük ¬ Felismerték, hogy a hibás termékek átdolgozása költséges és pazarló, és ezért az alapfolyamatokat kell javítani

21 A II. világháború után: Japán ¬ A japán gazdaság teljesen elpusztult ¬ A háború előtti áruk nem voltak jó minőségűek ¬ A japán menedzserek tanulmányozták a külföldi gyakorlatokat, és olyan mechanizmusokat hoztak létre, amelyek biztosították, hogy a minőségre irányuló figyelem folyamatos legyen (tömegképzés, alkalmazottak bevonása, minőségi hurok) ¬ Az 1980-as években Japán a világ második legnagyobb ipari hatalma lett

22 USA USA ¬ 1969 – NASA - minőségügyi követelmények (Nemzeti repülésügyi és Űrkutatási Hivatal) – ¬ 1971 – Nukleáris ipar: három minőségügyi rendszerre vonatkozó követelmény ¬ Amerikai Élelmiszer és Gyógyszerhivatal (FDA) Jó gyártási gyakorlatok ( GMP)

23 Ezek a szabványok képezték az alapját… ¬ NATO ( Észak-atlanti Szerződés Szervezete) szabványainak ¬ AQAP 1,4,9 ¬ Szövetségi Minőségbiztosítási Követelmények â Minőségügyi rendszer â Gyártásközi ellenőrzés és vizsgálat â Végellenőrzés

24 Nagy-Britannia ¬ Nem fogadta el a NATO szabványokat ¬ Bevezették: Védelmi Szabványokat (DEF.STANS) ¬ A Védelmi Minisztérium csak a DEF.STAN követelményeknek megfelelő hadiipari vállalatokkal kötött szerződéseket

25 Nagy-Britannia ¬ 1974-ben BS 5719 nem hadsereg számára, ipari előállításra készült minőségbiztosítási irányelvek kidolgozása ¬ BS 5750 szabvány- nem csak a szerződéses kapcsolatban alkalmazták, hanem külső fél általi regisztrációra is alkalmassá vált

26  a minőség megváltozott szerepe  a minőségügy történeti háttere  a minőségügyi szakemberek elméletei  a minőségügy szabványosítási háttere HEFOP

27  Ismertesse a minőségügy kialakulását.  Ismertesse Deming és Juran elméleteit.  Mutassa be a minőségügy szabványosítási hátterét. HEFOP

28 ELŐADÁS Felhasznált forrásai Szakirodalom: Dr. Varga Emilné Dr. Szűcs Edit: Minőségmenedzsment, Debrecen, Campus Kiadó, ISBN EN ISO 9001:2000 EN ISO 9000:2005


Letölteni ppt ". Minőségirányítás 1. hét: a minőségügy történeti kialakulása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések