Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Minőségmenedzsment 3.előadás A minőség elméletei, történelmi előzményei.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Minőségmenedzsment 3.előadás A minőség elméletei, történelmi előzményei."— Előadás másolata:

1 1 Minőségmenedzsment 3.előadás A minőség elméletei, történelmi előzményei

2 2 Elmélet: „általános tételek összefüggő csoportja bizonyos jelenségek elvi magyarázatára” Mi: tényezők Hogyan: a kapcsolat iránya, előjele Miért: mi a kapcsolat oka Ki-hol-mikor: a korlátok, amikor a kapcsolat fennáll; 1. jelenség Minőség fejlesztés Magasabb munkamorál +

3 3 Az elméletalkotás két módja Indukció: adatgyűjtéselemzésállítás egyediáltalánosDedukció: Már létező elmélet adatgyűjtéstesztelés általánosegyedi

4 4 Kronológia 1900-as évek eleje – tudományos menedzsment alapjai (Taylor) 1920-as évek – statisztikai folyamat ellenőrzés (Shewart) 1930-as évek – átvételi mintavételezés alapjai (Dodge és Rooming) 1940-es évek – katonai szabványok megjelenése 1950-es évek – Minőségmenedzsment Japánban (Deming és Juran) 1960-as évek – Taguchi módszerei, minőség módszerek 1970-es évek – A minőség stratégiai jelentőségűvé válik (USA) 1980-as évek – LEAN, TQM és Baldrige Award (USA) 1990-es évek – Újraszervezés (reengineering) és Six Sigma, a minőség megközelítés elterjedése 2000-es évek – A szállítóval való együttműködések, Supply Chain Management előtérbe kerülése, LEAN, Six Sigma népszerűvé válása

5 5 A Taylorizmus F.W.Taylor ( ) - "A tudományos vezetés alapelvei" A taylorizmus alapelvei:  a komplex munkafolyamatok felbontása állandóan ismétlődő, standardizált, elemi egységekre, egyszerű műveletekre,  az elemi munkaműveletek optimalizálása, a műveletek során végzett fogások, mozdulatok időtakarékos racionalizálása majd – legügyesebb és leggyorsabb munkáshoz igazítva – standardizálása, és általános normává tétele (idő- és mozdulatelemzés),  a munkafolyamatok tervszerű felépítése és kijelölése, a munka megtervezése, vagyis a „feladat szerinti vezetés”,  a tervezés és az irányítás, azaz a menedzsment, valamint a kivitelezés, tehát a konkrét munkaműveletek szervezeti különválasztása,  a teljesítmény szerinti bérezés bevezetése,  a szigorú előírásokkal időben szabályozott munkarend kialakítása, valamint  a hatékony, az elemi munkaműveletekhez igazított, egyesített, szabványosított szerszámok alkalmazása. A Taylorizmus és a minőség:  elválasztotta a tervezést a munka javításától,  elszigetelte a munkást a munka javításának felelősségétől  létrejött a produktum minőségét ellenőrző osztály (MEO)  a minőségért való felelősség szétszóródott a szervezeten belül.

6 6 W.E. Deming ( ) – statisztikus, A minőség létrehozásában nem csak a munkásoknak van szerepe a menedzsment feladata a rendszer szervezése és az általános problémák kezelése, a munkások a speciális hiba okokért felelnek, amelyeket ők okozhatnak. A minőség javításának feladatát tehát meg kell osztani a különböző szintek között! A statisztikai minőségszabályozás megalapozója (SQC, SPC)

7 7 Deming 14 alapelve: 1. Célok állandósága 2. Új filozófia elsajátítása 3. Az ellenőrzéstől/vizsgálatok sorától való függés megszűntetése 4. Kizárólag az árat figyelembe vevő üzletpolitika megszűntetése 5. Az eljárások folyamatos fejlesztése 6. A munkaerő folyamatos képzése 7. Felvilágosult vezetés

8 8 8. A félelem megszüntetése 9. A különböző részlegek közötti korlátok áttörése 10. A szlogenek és jelmondatok, amelyek a 0 hibára és a termelékenység növelésére szólítanak fel meg kell szűntetni 11. A munkanormák korlátozó hatásának megszüntetése 12. A színvonalas munka eredményének elismerése - ösztönzési rendszerek 13. Folyamatos önfejlesztő program megvalósítása 14. Mindenki vegyen részt az átalakításban

9 9 Juran Az alacsony minőség a tervezés nem megfelelő és nem hatékony voltából ered Hagyományos szemlélet:  A tervezés során kialakítják azokat a módszereket, amivel a terméket előállítják, meghatározva a minőségét is  A műveletek 20%-a veszteség, amely a folyamatokba/termékbe bele lett tervezve  Minőség fejlesztés helyett ellenőrzés alkalmazása Juran trilógia  tervezés  ellenőrzés  fejlesztés

10 10 Ishikawa A statisztika demokratizálása: mindenki készítsen statisztikai elemzéseket A munkások elkötelezettsége a minőségfejlesztés iránt A minőség 7 eszköze  Folyamatábra – flow chart, a folyamat lépései  Ellenőrző lap – az elemzéshez szükséges adatok összegyűjtése (minőségi problémák)  Hisztogram – az adatok grafikus megjelenítésére  Pontdiagram – a változók közötti kapcsolat megállapításához (mi okozza a problémát)  Kontroll kártya – a folyamat stabil-e vagy sem  Ok okozat elemzés (Ishikawa) diagram – a probléma okának szisztematikus feltárása  Pareto elemzés – a probléma okainak rangsorolására, mely oko megszüntetésére célszerű koncentrálni

11 11 Feigenbaum ATotal Quality Control (TQC) atyja a teljes szervezet felelős a minőségért nem születhet minőség a gyártás terén, ha  a termékeket rosszul tervezték,  kevéssé átgondolt módon, nem megfelelő piacokon hozták forgalomba, és  nem volt megfelelő a vevőkapcsolat. A minőségfejlesztés három lépése A négy halálos betegség

12 12 Crosby Crosby 4 abszolútuma:  a minőség definíciója: az igényeknek való megfelelés és a saját szervezet olyan alakítása, hogy ezeknek az elvárásoknak megfeleljen.  a minőségi rendszer a megelőzés és nem az ellenőrzés.  A teljesítmény szintje a nulla hiba.  A minőség a profit forrása lehet. A minőség költségeit mérni kell. Ezek alapján kerülhet sor a fejlesztési döntések meghozatalára.

13 13 Taguchi A minőség definíciója: A minőség a társadalomnak okozott veszteséggel mérhető, ha például a szolgáltatás észlelt és elvárt minősége között különbség van. (negatív minőség) Minőség Veszteség: A célértéktől való eltérés a társadalomnak okozott veszteség. Robosztus tervezés: a termék oly módon való megtervezése, hogy hibamentes legyen  Koncepció tervezés (technológiai és folyamattal kapcsolatos döntések)  Paraméter tervezés (a különböző kontroll paraméterek kiválasztását és optimális szintjének a meghatározását jelenti – a képzés mennyisége, a papír nagysága)  Tolerancia tervezés (a specifikációs határok csökkentésére irányul, annak érdekében hogy megfeleljünk neki – magasabb minőségű alapanyag használata)

14 14 Kontingencia elmélet Nincsenek sémák, a vállalatoknak nem egyféle minőség megközelítést kell alkalmazniuk A sikeres vállalatok mindegyik megközelítésből alkalmaznak egy keveset, ami segít a minőségfejlesztésben, megértik és kreatívan alkalmazzák ezeket a megközelítéseket. A szituációtól függ, hogy melyik a legjobb megközelítés

15 15 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "1 Minőségmenedzsment 3.előadás A minőség elméletei, történelmi előzményei."

Hasonló előadás


Google Hirdetések