Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Szocioemocionális fejlődés gyermekkorban. 2 Érzelmi és személyiségfejlődés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Szocioemocionális fejlődés gyermekkorban. 2 Érzelmi és személyiségfejlődés."— Előadás másolata:

1 1 Szocioemocionális fejlődés gyermekkorban

2 2 Érzelmi és személyiségfejlődés

3 3 Érzelmek: érzések keletkeznek helyzetekben, kapcsolatokban valamivel kapcsolatban ami fontos a személy számára; erősebbek ha jó- érzés van benne Az érzelmek változnak intenzitásukban a szövevényestől a drámaiig Darwin: az ember arckifejezései öröklöttek Az érzelmek az alábbiak korai fejlődéshez kötődnek: –Idegrendszer –Limbikus rendszer –Agy törzs

4 4 A gondozó hatással van a gyermek neurológiai fejlődésére és az érzelmek szabályozására egyaránt: –Az érzelmek a kommunikáció első formája –A csecsemő a másik arckifejezésére, hangszínére, és érzelmeire reagál –A ragaszkodás első formája az érzelmi kötelék –Az érzelmeknek két átfogó típusa fejlődik ki: Elsődleges érzelem: az első 6 hónapban megjelenők Tudatos érzelem: 1,5 éves kor körül kezdődik és 2,5 éves korig tart kialakulásuk

5 5 Elsődleges érzelmek 3 hónapos 2től 6 hónapig Az első 6 hónap 6tól 8 hónapig Öröm, szomorúság, undor Harag Csodálkozás Félelem (csúcsa a 18. hónap) Tudatos érzelmek 1 ½ év 2 ½ év Együttérzés, féltékenység, szégyenkezés Büszkeség, szégyen, bűntudat A különféle érzelmek első feltűnése

6 6 A lefiatalabbak között a kommunikáció legfontosabb módja: a sírás és a mosolygás Az idegentől való félelem : –Első megjelenése 6 hónapos kor körül –Erőteljesebbé 9 hónapos korban kezd válni, és általánossá az első születésnapot követően lesz –A szorongás intenzitása függ: Az anya proximikai helyzetétől (gyermektől való távolság) Hol találkoznak az idegennel Az idegen vislekedésétől

7 7 Szeparációs szorongás: distress mutatkozik, amikor a gondozó eltávozik; ennek csúcsa 15 hónapos kor körül van Társas megerősítés: “olvasás” érzelmi előjelek olvasása másokról mielőtt azok cselekednének egy helyzetben; javul a kor előre haladtával Az első év alatt a csecsemő elkezd fejlődni a képessége arra, hogy kontrollálja érzelmi reakcióinak intenzitását és tartamát: –A hüvelyk-újj szopása és a gondozó megnyugtatása helyét a második évben a nyelv mint érzelmek feloldása veszi át

8 8 Fig. 7.3 Azok aránya, akik sírtak, amikor az anyjuk eltávozot 20 Kor (hónapok) Szeparációs tiltakozás négy kultúrában Antiguan Guatemala Guatemalai indiánok Izraeli Kibbutz Bushman Africa

9 9 A viselkedés és a hangulat változás a csecsemők körében gyakran a temperamentum különbségekből ered Temperamentum típusok: –Chess és Thomas 3 alapvető típust talált: könnyű, nehéz, és lassan felmelegedő gyermek –A kutatók azt találták, hogy ez a 3 típus (clusters)kiegyensúlyozottan állandó a gyermekkoron keresztül Kagan viselkedésgátlása a gyermekeket megkülönbözteti úgy mint félék, leigázott, félénk és szociábilis—extravertált

10 10 A temperamentumra hathatnak: –A szülők, akika lányokra és a fiúkra különbözően hatnak az adott kultúra alapján –A környezet és „a jó illeszkedés” –Genetika, a fiatal gyermekek közötti látható különbségek; akár egy családon belül is A gyermek címkézése önbeteljesítő jóslatként működhet.

11 11 Három jellemvonás központi szerepe a személyiségfejlődésben: –Bizalom: Erikson abban hitt, hogy a gyermek megtanul bízni vagy bizalmatlannak lenni az első életévben oly módon, hogy az meghatározza a későbbi fejlődési állomásait –Az én fejlődése a környezeti tapasztalatokon keresztül és azon a képességen keresztül, hogy úgy nézze önmagát, ahogyan mások is –Függetlenség; ahogy a gyermek feltárja az új helyzeteket és helyszíneket, kockáztat, és megtanulja izmainak ellenörzését

12 12 Amsterdami kutatás Lewis és Brooks-Gunn kutatás Önfelismerés fejlődése csecsemőkorban (két kutatás) Azoknak a gyermekeknek az aránya, akik felismerték magukat tükörben 0 Életkor (hónapokban) Fig

13 13 Ragaszkodás

14 14 A ragaszkodás szoros érzelmi kötelék két ember között Ragaszkodás elméletek: –Freud: orális kielégülés miatt ragaszkodnak a csecsemők anyjukhoz –Harlow: a megnyugvás fontosabb mint az étel –Erikson: a bizalom a fizikai ellátásból származik –Bowlby: az újszülött biológiailag képes arra, hogy gondozójából ragaszkodást váltson ki

15 15 Fig. 7.5 Fémanyával illetve szőranyával töltött idő Életkor (napokban) Fémanyán táplált majom csecsemő Szőranyán táplált majom csecsemő Fémanyán töltött órák naponta Szőranyán töltött órák naponta Az órák átlaga naponta

16 16 Idegen helyzet teszt a csecsemő kötödésének erősségéről : –Biztonságos kötődés: környezet feltárása, kevés érzelem látszik amikor gondozó távozik –Bizonytalanság elkerülés miatt: kerüli a gondozót, de nyugtalan és sír, ha elmegy –Bizonytalanság ellenállás miatt: kapaszkodik a gondozóba és hangosan és erőssen tiltakozik ha a gondozó elmegy –Bizonytalanság szervezetlenség miatt: zaart; szélsőséges félelem Ainsworth kutatása megkérdőjelezték laboratóriumi jellege miatt.

17 17 Ellenálló Biztonságos A ragaszkodás kultúraközi összehasonlítása Ainsworth Idegen helyzet kisérletének alkalmazása három országban 1988 Elkerülő Fig JapanU.S.Germany A csecsemők aránya

18 18 Ragaszkodás a csecsemő és a gondozó között: –Az élet első éve a későbbi pszichológiai fejlődés megalapozása –Segíti a gyermeket életben maradni addig amíg nem képes önmagát ellátni –Is not the only path to success because children are resilient and adaptive. –Is affected by genetics and temperament. –Varies among different cultures of the world. –Should be secure if child is to develop fully.

19 19 Társas kontextus

20 20 A társas kontextus amiben a csecsemő érzelmi és személyiségfejlődése végbemegy: Család: A szülők alkalmazkodása a csecsemő első életévében A csecsemő gondozása verseng a szülők más szükségletével A házastársi megelégedettség és kapcsolat megváltozhat Kölcsönös szocializáció: kétoldalú interakciós folyamat Állványzat: a szülő támogatja a gyermek erőfeszítéseit A család egység meghatározott szerepekkel, kölcsönös ragaszkodással, és kapcsolatok alrendszerekből áll

21 21 Fig. 7.7 A gyermek viselkedése és fejlődése Házaspári kapcsolat Szülőség Interakció a gyermekek és szüleik között: célzott és nem célzott hatások

22 22 Az apák lehetnek olyan hozzáértők a gyermek gondozásában, mint az anyák Az anyai interakciók a gyermekgondozási tevékenységekre összpontosítanak Az apai interakciók inkább játékközpontúak Stresszes helyzetekben, a csecsemők inkább anyjuk megnyugtatására vágynak, mint az apjukéra Egy svéd kutatás foglalkozott a szülői szerepek hatásrendszerével –Az apa az elsődleges gondozó –Az anya teljes idejű kereső munkát végez Mi a meghatározó? A biológiai vagy a szocializáció?

23 23 Gyermekek a gyermekgondozásban: –Sokkal több ma a gyermekek gondozása mint valaha –A szülők aggódnak a gyermekeiket érő hatások miatt –A szülői elhagyás gyakorlata előírt vagy száz éve, de változik eszerint a kultúra szerint amelyben élnek –Növekedik a gyermekek gondozása iránti érdeklődés az etnikai kisebbségi családokban –A gyermekgondozás minőségével kapcsolatos kérdések: minőség, segély központok, engedélyezett/nem engedélyezett

24 24 A gyermekgondozás minőségére hatnak: –A csoport mérete, gyermek-felnőtt kapcsolat, fizikai környezet, a gondozó jellemvonásai –Magas színvonalú gondozás a gyermekben jobb nyelvi és kognitív képességeket eredményez, együttműködőbb és az interakciókban pozitívabb lesz A gyermekgondozás mennyiségére hatnak: –Több idő a gyermekgondozás első három évében kevesebb pozitív interakciót eredményez később az anyával –A gyermekgondozásra fordított több idő a betegségek gyakoriságával jár együtt


Letölteni ppt "1 Szocioemocionális fejlődés gyermekkorban. 2 Érzelmi és személyiségfejlődés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések