Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Slide 1 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 1 17 John W. Santrock Szocioemocionális fejlődés serdülőkorban.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Slide 1 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 1 17 John W. Santrock Szocioemocionális fejlődés serdülőkorban."— Előadás másolata:

1 Slide 1 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 1 17 John W. Santrock Szocioemocionális fejlődés serdülőkorban

2 Slide 2 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 2 Szocioemocionális fejlődés a serdülőkorban Mi jellemzi az érzelmi és a személyiségfejlődést a serdülőkorban? Milyen a szülő-gyerek kapcsolat a serdülőkorban? A kortárs kapcsolat mely aspektusa fontos a serdülőkorban?

3 Slide 3 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 3 Érzelmi fejlődés a serdülőkorban Nagyon szélsőséges érzelmek Az érzelmek nagyon változékonyak,és múlandók –Kedvetlenség normális A boldogság túláradásának csökkenése –A depresszió kockázata What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

4 Slide 4 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 4 Önbecsülés alakulása az életfolyamon át

5 Slide 5 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 5 Erikson és az identitás Identitás vagy az identitás konfúziója ötödik állomás A pszichológiai moratórium a gyermekkor és a felnőttkor között A megújulás nyilvánvalóvá válása, elfogadható öntudat vagy konfúzió— visszahúzódással vagy “a tömegben való elveszés” élményével What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

6 Slide 6 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 6 Marcia-féle identitás állapotok Elkötelezett-e a személy? IGENNEM Vannak-e jól átgondolt értelmes alternatívái néhány identitásával kapcsolatos kérdésben? IGEN NEM IDENTITÁS KIVÍVÁSA IDENTITÁS MORATÓRIUM KORAI ZÁRÁSIDENTITÁS DIFÚZIÓ

7 Slide 7 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 7 Individualitás és kapcsolódás Individualitás –Önérvényesítés –Elkülönülés Kapcsolódás –Kölcsönösség –Átjárhatóság What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

8 Slide 8 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 8 Ethnikai identitás Beleértendő –Egy etnikai csoportba való beletartozás tudata –A tagsággal kapcsolatos attitűdök és érzések A kisebbségi helyzetű serdülőnek bikulturális identitása lehet Előítéletek, élet helyzet szintén hatással lehet az etnikai identitás keresésére és kifejlesztésére What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

9 Slide 9 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 9 Nemi szerep és az identitás kialakítása Az identitás feltárása összetettebb feladat a lányok számára mint a férfiaknak –A nők megpróbálhatják identitásukat megalapozni több tevékenység alapján mint a férfiak –A lehetőségek gazdagabbak a nők számára –Keveredés és konfliktusosság What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

10 Slide 10 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 10 A személyiség Big Five fakatora Nyitottság a tapasztalatok irányába Lelkiismeretesség Extraverzió Megegyezésre való készség Neuroticitás (érzelmi insabilitás) What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

11 Slide 11 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 11 Autonómia és Ragaszkodás Konfliktus ha nyomás alá kerülnek az önállótlanság miatt A szülők fokozatosan elhagyják a kontrolt, amint a serdülő felelősségteljes döntéseket képes hozni A nemi és a kulturális hatás a függetlenség keresését és megtalálását nyújtja What Is the Nature of Parent-Adolescent Relationships?

12 Slide 12 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 12 Szülő-serdülő konfliktus Szülőkkel való konfliktusok gyakorivá válnak a serdülőkor kezdetén –Biologiai változások –Gondolkodásbeli változások –Társas helyzetbeli változások –Érettséggel kapcsolatos változások –Erőltetett elvárások What Is the Nature of Parent-Adolescent Relationships?

13 Slide 13 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 13 Barátság A barátság pszichológiai fontossága és a közeli barátok jelentőségének dramatikus növekedése a serdülőkor kezdetén A barátok fontossága a gyermek- és serdülőkori jólétben és fejlődésben Barátok jelleme, érdeklődése, és attitűdjeinek fontossága What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

14 Slide 14 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 14 Az önfeltárás változása a beszélgetésekben

15 Slide 15 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 15 Klikkek és bandák Klikkek –Átlagosan 5 - 6 ember –Gyakran azonos nem, életkor –Közös tevékenység és barátság által való formálódás What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence? Bandák –Nagyobb mint a klikk –Gyakran az elismertségre alapuló formálódás –Nem töltenek túl sok időt egymással

16 Slide 16 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 16 Kortársak és kultúra Némelyik társadalom előírja a serdülők belépését kortársi közösségeikbe –A serdülők elkötelezettek több kortárs csoportban az iskolában és a szabadidős tevékenységekben What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

17 Slide 17 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 17 A romantikus korszak kezdete

18 Slide 18 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 18 A szexuális kisebbségi fiatalság mitoszai – 1: Csendben küzdenek az azonos neműek attraktivitásával, kerülik a heteroszexuális találkákat, felnövekedve észlelik hogy melegek, közép- illetve késő serdülőkorban – 2: A meleg és leszbikus fiataloknak csak az azonos neműekre van hatásuk – 3: Azoknak a serdülőknek, akik szexuálisan vágynak azonos nemű partnerra, mindig azonos neműekbe lesznek szerelmesek What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

19 Slide 19 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 19 Randevúzási forgatókönyvek Serdülőkori kognitív modellek arra használatosak, hogy utat mutassanak és segítsék kiértékelni a randevúzási szokásokat Férfiak – támogató forgatókönyv –Kezdeményezi a randevút –Ellenőrzi a nyilvános megjelenést –Szexuális együttlétet kezdeményez Nők – reagáló forgatókönyv –A magán szféra –Részvétel –Válaszol a szexuális közeledésre What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

20 Slide 20 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 20 A serdülők kultúraközi összehasonlítása U.S. Serdülők –Többet dolgoznak mint más fejlett országokban –Kevesebb házi feladatot csinálnak mint Kelet Ázsiai fiatalok –Több időt töltenek önkéntes szervezett tevékenységekkel mint Kelet Ázsiában – Több tetszés szerinti időt Lógással és tv nézéssel What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

21 Slide 21 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 21 Érintkezési szokások Ceremoniális vagy rituális szokások, amik jelzik az egyén helyzetének megváltozását az egyik státusból a másikba –A felnőtt gyakorlatokba, tudásba, szexualitásba való bevezetés –Néha drámai –Nem egyetemes rítusok az U.S.-ban

22 Slide 22 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 22 Etnicitás Etnicitás és a szocioökonomiai státus Különbségek és elágazások What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

23 Slide 23 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 23 Érték konfliktusok: Asszimiláció és pluralizmus Asszimilació—az etnikai kisebbségi csoport beolvadása a többségi csoportba –Az etnikai csoport viselkedésének és értékeinek elvesztése Pluralizmus—ugyanazon társadalomban a különböző etnikai és kulturális csoportok koegzisztenciája –Kulturális különbségek védelme What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

24 Slide 24 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 24 Ifjukori bűnözés Törvényt szegő serdülők A bűnözés ösvénye –Konfliktus a hatalommal –Rejtett –Nyílt What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

25 Slide 25 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 25 Az ifjúkori erőszak csökkentése –Újra elköteleződés a gyerekek biztonságos és hatékony felnevelésére –Valódi megelőzés –Több támogatás az iskoláknak –Hatékony partnerkapcsolat kidolgozása a családok, iskolák, szociális háló, gyülekezetek, és más tényezők között What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

26 Slide 26 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 26 Depresszió Sokkal valószínűbb a megjelenése serdülőkorban mint gyermekkorban Magasabb az aránya a lányok, mint a fiúk körében Kapcsolati tényezők –Család –Kortársak –Nehéz váltások What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

27 Slide 27 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 27 Öngyilkosság Ritka gyermekkorban, de növekedik a kora serdülőkorban Harmadik halálok az U.S. serdülőinek körében 13 - 19 –20% középiskolás diák fontolgatja illetve megkisérli What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

28 Slide 28 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 28 Megelőzés/ beavatkozás a serdülők problémáival kapcsolatban Intenzív személyes figyelem Közösségi többfigyelős rendszer együttműködése Korai felismerés és beavatkozás What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?


Letölteni ppt "Slide 1 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 1 17 John W. Santrock Szocioemocionális fejlődés serdülőkorban."

Hasonló előadás


Google Hirdetések