Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Slide 1 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 1 17 John W. Santrock Szocioemocionális fejlődés serdülőkorban.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Slide 1 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 1 17 John W. Santrock Szocioemocionális fejlődés serdülőkorban."— Előadás másolata:

1 Slide 1 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 1 17 John W. Santrock Szocioemocionális fejlődés serdülőkorban

2 Slide 2 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 2 Szocioemocionális fejlődés a serdülőkorban Mi jellemzi az érzelmi és a személyiségfejlődést a serdülőkorban? Milyen a szülő-gyerek kapcsolat a serdülőkorban? A kortárs kapcsolat mely aspektusa fontos a serdülőkorban?

3 Slide 3 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 3 Érzelmi fejlődés a serdülőkorban Nagyon szélsőséges érzelmek Az érzelmek nagyon változékonyak,és múlandók –Kedvetlenség normális A boldogság túláradásának csökkenése –A depresszió kockázata What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

4 Slide 4 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 4 Önbecsülés alakulása az életfolyamon át

5 Slide 5 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 5 Erikson és az identitás Identitás vagy az identitás konfúziója ötödik állomás A pszichológiai moratórium a gyermekkor és a felnőttkor között A megújulás nyilvánvalóvá válása, elfogadható öntudat vagy konfúzió— visszahúzódással vagy “a tömegben való elveszés” élményével What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

6 Slide 6 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 6 Marcia-féle identitás állapotok Elkötelezett-e a személy? IGENNEM Vannak-e jól átgondolt értelmes alternatívái néhány identitásával kapcsolatos kérdésben? IGEN NEM IDENTITÁS KIVÍVÁSA IDENTITÁS MORATÓRIUM KORAI ZÁRÁSIDENTITÁS DIFÚZIÓ

7 Slide 7 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 7 Individualitás és kapcsolódás Individualitás –Önérvényesítés –Elkülönülés Kapcsolódás –Kölcsönösség –Átjárhatóság What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

8 Slide 8 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 8 Ethnikai identitás Beleértendő –Egy etnikai csoportba való beletartozás tudata –A tagsággal kapcsolatos attitűdök és érzések A kisebbségi helyzetű serdülőnek bikulturális identitása lehet Előítéletek, élet helyzet szintén hatással lehet az etnikai identitás keresésére és kifejlesztésére What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

9 Slide 9 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 9 Nemi szerep és az identitás kialakítása Az identitás feltárása összetettebb feladat a lányok számára mint a férfiaknak –A nők megpróbálhatják identitásukat megalapozni több tevékenység alapján mint a férfiak –A lehetőségek gazdagabbak a nők számára –Keveredés és konfliktusosság What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

10 Slide 10 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 10 A személyiség Big Five fakatora Nyitottság a tapasztalatok irányába Lelkiismeretesség Extraverzió Megegyezésre való készség Neuroticitás (érzelmi insabilitás) What Characterizes Emotional and Personality Development in Adolescence?

11 Slide 11 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 11 Autonómia és Ragaszkodás Konfliktus ha nyomás alá kerülnek az önállótlanság miatt A szülők fokozatosan elhagyják a kontrolt, amint a serdülő felelősségteljes döntéseket képes hozni A nemi és a kulturális hatás a függetlenség keresését és megtalálását nyújtja What Is the Nature of Parent-Adolescent Relationships?

12 Slide 12 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 12 Szülő-serdülő konfliktus Szülőkkel való konfliktusok gyakorivá válnak a serdülőkor kezdetén –Biologiai változások –Gondolkodásbeli változások –Társas helyzetbeli változások –Érettséggel kapcsolatos változások –Erőltetett elvárások What Is the Nature of Parent-Adolescent Relationships?

13 Slide 13 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 13 Barátság A barátság pszichológiai fontossága és a közeli barátok jelentőségének dramatikus növekedése a serdülőkor kezdetén A barátok fontossága a gyermek- és serdülőkori jólétben és fejlődésben Barátok jelleme, érdeklődése, és attitűdjeinek fontossága What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

14 Slide 14 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 14 Az önfeltárás változása a beszélgetésekben

15 Slide 15 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 15 Klikkek és bandák Klikkek –Átlagosan ember –Gyakran azonos nem, életkor –Közös tevékenység és barátság által való formálódás What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence? Bandák –Nagyobb mint a klikk –Gyakran az elismertségre alapuló formálódás –Nem töltenek túl sok időt egymással

16 Slide 16 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 16 Kortársak és kultúra Némelyik társadalom előírja a serdülők belépését kortársi közösségeikbe –A serdülők elkötelezettek több kortárs csoportban az iskolában és a szabadidős tevékenységekben What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

17 Slide 17 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 17 A romantikus korszak kezdete

18 Slide 18 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 18 A szexuális kisebbségi fiatalság mitoszai – 1: Csendben küzdenek az azonos neműek attraktivitásával, kerülik a heteroszexuális találkákat, felnövekedve észlelik hogy melegek, közép- illetve késő serdülőkorban – 2: A meleg és leszbikus fiataloknak csak az azonos neműekre van hatásuk – 3: Azoknak a serdülőknek, akik szexuálisan vágynak azonos nemű partnerra, mindig azonos neműekbe lesznek szerelmesek What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

19 Slide 19 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 19 Randevúzási forgatókönyvek Serdülőkori kognitív modellek arra használatosak, hogy utat mutassanak és segítsék kiértékelni a randevúzási szokásokat Férfiak – támogató forgatókönyv –Kezdeményezi a randevút –Ellenőrzi a nyilvános megjelenést –Szexuális együttlétet kezdeményez Nők – reagáló forgatókönyv –A magán szféra –Részvétel –Válaszol a szexuális közeledésre What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

20 Slide 20 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 20 A serdülők kultúraközi összehasonlítása U.S. Serdülők –Többet dolgoznak mint más fejlett országokban –Kevesebb házi feladatot csinálnak mint Kelet Ázsiai fiatalok –Több időt töltenek önkéntes szervezett tevékenységekkel mint Kelet Ázsiában – Több tetszés szerinti időt Lógással és tv nézéssel What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

21 Slide 21 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 21 Érintkezési szokások Ceremoniális vagy rituális szokások, amik jelzik az egyén helyzetének megváltozását az egyik státusból a másikba –A felnőtt gyakorlatokba, tudásba, szexualitásba való bevezetés –Néha drámai –Nem egyetemes rítusok az U.S.-ban

22 Slide 22 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 22 Etnicitás Etnicitás és a szocioökonomiai státus Különbségek és elágazások What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

23 Slide 23 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 23 Érték konfliktusok: Asszimiláció és pluralizmus Asszimilació—az etnikai kisebbségi csoport beolvadása a többségi csoportba –Az etnikai csoport viselkedésének és értékeinek elvesztése Pluralizmus—ugyanazon társadalomban a különböző etnikai és kulturális csoportok koegzisztenciája –Kulturális különbségek védelme What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

24 Slide 24 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 24 Ifjukori bűnözés Törvényt szegő serdülők A bűnözés ösvénye –Konfliktus a hatalommal –Rejtett –Nyílt What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

25 Slide 25 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 25 Az ifjúkori erőszak csökkentése –Újra elköteleződés a gyerekek biztonságos és hatékony felnevelésére –Valódi megelőzés –Több támogatás az iskoláknak –Hatékony partnerkapcsolat kidolgozása a családok, iskolák, szociális háló, gyülekezetek, és más tényezők között What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

26 Slide 26 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 26 Depresszió Sokkal valószínűbb a megjelenése serdülőkorban mint gyermekkorban Magasabb az aránya a lányok, mint a fiúk körében Kapcsolati tényezők –Család –Kortársak –Nehéz váltások What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

27 Slide 27 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 27 Öngyilkosság Ritka gyermekkorban, de növekedik a kora serdülőkorban Harmadik halálok az U.S. serdülőinek körében –20% középiskolás diák fontolgatja illetve megkisérli What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?

28 Slide 28 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 28 Megelőzés/ beavatkozás a serdülők problémáival kapcsolatban Intenzív személyes figyelem Közösségi többfigyelős rendszer együttműködése Korai felismerés és beavatkozás What Aspects of Peer Relationships Are Important in Adolescence?


Letölteni ppt "Slide 1 © 2004 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Slide 1 17 John W. Santrock Szocioemocionális fejlődés serdülőkorban."

Hasonló előadás


Google Hirdetések