Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Baráth Tibor SZTE Közoktatási Vezetőképző Intézet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Baráth Tibor SZTE Közoktatási Vezetőképző Intézet."— Előadás másolata:

1 Dr. Baráth Tibor SZTE Közoktatási Vezetőképző Intézet

2  Milyen elvárások gyakorolnak meghatározó hatást a vezetésre?  Milyen a vezetés jogszabályi környezete?  Milyen az iskolaszervezet?  Miben változott az iskolázás – és ezért a vezetés – kontextusa a posztmodern társadalomban?  Milyen kompetenciák jellemzik a sikeres vezetőket?  Van-e és mi a siker motívuma vezetők számára? 27. NÜK, 7.1.szekció

3  A posztmodern két meghatározó elvárása: esélyteremtés, minőség és fejlesztése  Esélyteremtés  Mi a vezetés feladata és felelősége ebben?  Mennyire tudatos az esélyteremtés?  Stratégia  Ha megjelenik célként, ott van-e feladatként vezető és tanár számára?  Tervezés  Ha ott van feladatként, akkor ellenőrzi-e, értékeli-e valaki (a vezető) a feladatok megvalósítását?  Van-e következménye a nemteljesítésnek?  Értékelés, ösztönzés, fejlesztés, elszámoltatás 7. NÜK, 7.1.szekció3

4  Az oktatás minősége  Definiált-e a minőség, annak konkrét megjelenése az iskolában?  PP, IMIP  Felteszik-e az érintettek – egyének és csoportok – maguk számára azt a kérdést, hogy amit ma elértem, azt mivel tudom/fogom meghaladni holnap?  Elkötelezettség, lojalitás  Kinek a véleménye számít?  Tanár, kliens, tulajdonos  Befolyást gyakorolnak-e a vélemények, a tapasztalatok a jövőbeni munkára?  Tervezés, szervezeti tanulás, tanuló szervezet 7. NÜK, 7.1.szekció4

5  Miért tartozik felelősséggel a vezető?  A törvény szerint: az eredményekért, a gazdaságos és jogszerű működésért  Milyen a felelősség és hatáskör viszony? ▪ Szakmai irányítás, gazdálkodás, HR ▪ Felelősségmegosztás, bevonás, felhatalmazás  Milyenek a fenntartói elvárások? ▪ Mi van az elvárások fókuszában? ▪ Mennyire fontos az eredményesség? 7. NÜK, 7.1.szekció5

6 6 Innovációs képesség Célorientáltság A változatlan természet Az ösvény A körforgalom Az úthálózat alacsonymagas alacsony

7  A jövő sohasem a jelen meghosszabbítása  Mi lesz? helyett Mi lesz, ha…? (OECD forgatókönyvek)  Szakmák és változások  Példák: takarító, festő… és a tanár? ▪ Plagizálási Tanácsadó Szolgálat; felelősségbiztosítás tanároknak (perek); internet és tanulás  Hogyan lehet felkészíteni az ismeretlenre?  Jelen-jövő modell  stratégiaalkotás  A bizonytalanság kezelése 7. NÜK, 7.1.szekció7

8  Kompetencia  Tudás+készség és képesség+attitűd másképpen: a Mit? a Hogyan? és a Miért?  Az angol rendszer (NCSL, ) http  Jövőalkotás  A tanulás és a tanítás irányítása  Önfejlesztés és másokkal való együttműködés  A szervezet menedzselése  Az elszámolási kötelezettség biztosítása  Közösségépítés 7. NÜK, 7.1.szekció8

9  Vezetőképzés – egy példa (KÖVI, Közoktatási Vezetőképző Intézet ) Közoktatási Vezetőképző Intézet  Stratégiai tervezés, szervezetfejlesztés  Kapcsolatépítés, együttműködés, partnerközpontú működés  Problémamegoldás, konfliktuskezelés  Projektmenedzsment és pályázatírás  Értékelés: projekt, eszköz, teljesítmény stb.  Igazgatás, finanszírozás 7. NÜK, 7.1.szekció9

10  Mi ösztönzi vajon a vezetőket a sikerre, a teljesítésre?  Elkötelezettség  Elismerésre törekvés  Bizonyításvágy  Alkotásvágy ▪ Vajon mozgásba hozza-e a mai rendszer ezeket a motívumokat?  Értékelés 7. NÜK, 7.1.szekció10

11  Kinek a dolga? ▪ Az állam és a fenntartó szerepe ▪ Önértékelés és a pedagógusok, kliensek visszajelzése ▪ A finn példa  Egy hazai értékelési rendszer ( Qualitas, Qualitas Tanácsadó és Szolgáltató Iroda ) Qualitas Tanácsadó és Szolgáltató Iroda ▪ Pedagógiai munka ▪ Ellenőrzés, értékelés, ösztönzés ▪ Feltételek megteremtése ▪ Partnerkapcsolatok irányítása ▪ Munkatársakkal való kapcsolat ▪ Társadalmi hatás ▪ Vezetői személyiség, képesség, stílus 7. NÜK, 7.1.szekció11

12  A vezetés hatása a tanulói eredményekre kimutatható, szignifikáns  A hatás jellemzően indirekt, azaz más tényezők mozgósításán keresztül érvényesül, komplex megközelítést igényel (komplexitáselmélet)  Példák (Leithwood at als, 2004: Strategic leadership for large-scale reform: the case of England’s National Literacy and Numeracy Strategy. School Leadership & Management, Vol. 24, No. 1, February pp  Az iskolai hatások közül a második legnagyobb és legfontosabb  A vezetés új megközelítését hívja életre  Új kapcsolat keletkezik a tanulásfejlesztés és a vezetésfejlesztés között 7. NÜK, 7.1.szekció12

13  Valahol Afrikában minden reggel felkel egy gazella. Tudja, hogy gyorsabban kell lennie a leggyorsabb oroszlánnál, különben vége. Valahol Afrikában minden nap felkel egy oroszlán. Tudja, hogy gyorsabbnak kell lennie a leglassúbb gazellánál, különben éhen hal.  Mindegy, mi vagy, oroszlán vagy gezella. Fuss, amint felkel a Nap. (Afrikai tanmese, az ASIMCO Techonolgies kínai üzemében) 7. NÜK, 7.1.szekció13

14 KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!  Közoktatási Vezetőképző Intézet  H-6725 Szeged, Tisza L. krt  Tel.:  Fax:   Honlap: Közoktatási Vezetoképzo IntézetKözoktatási Vezetoképzo Intézet 7. NÜK, 7.1.szekció14


Letölteni ppt "Dr. Baráth Tibor SZTE Közoktatási Vezetőképző Intézet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések