Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAdél Faragóné Megváltozta több, mint 9 éve
1
Haverok, csajok, tanulás A barátság és a tanulás összefüggései
Dr. Horváth H. Attila CSc 2008. szeptember 11.
2
Miről is lesz szó? Önbecsülés, siker Az iskola mint különleges hely
Barátság és tanulás Két kétszáz éves tinédzser Barátságtípusok Kérdések, vita, kitekintés
3
És hol marad Ibiza?
4
Kiindulópontunk A sikerélményekből táplálkozó ÖNBECSÜLÉS,
amely megalapozza az eredményes és sikeres munkát.
5
A siker képlete Szenvedély + Vízió Cselekvés /Marilyn King, öttusázó/
6
Miért különleges hely az iskola?
Professzionális lehet intézményként, professzionális lehet pedagógiailag Olyan intézmény, ahol fontos lehet a személyiség, a személyesség Olyan pedagógia, amelyben mindenki lehet sikeres A diákok nem csak tanulni járnak ide
7
Hogyan őrizhető meg ez a különlegesség?
Ha egy struktúrában tételeződik a kudarc, akkor ott folyamatosan ‘termelődnek’ a sikertelenek, a kudarcot vallottak. ↕ Szemléleti változás Fogalomváltás Informális kapcsolatok
8
Barátság „A barátság, egy lélek, mely két testben lakozik.”
/Arisztotelész/
9
Barátság és tanulás Az iskola mint intézmény mennyire tud építeni a tanulás folyamatában a baráti kapcsolatokban lévő pozitív energiákra? Az intézményi működés mennyire enged teret az informális viszonylatoknak?
10
Két kétszáz éves tinédzser
Közös cél: tenni a hazáért, „egykor nem méltatlan honpolgárrá válni” ( ) „Valahányszor ítélni kell munkádról akkor sohasem vagy nekem barátom, hanem idegen, olly idegen, mint akármelly magahitten kérkedő író.” ( )
11
Reprezentatív felmérés
A serdülők erkölcsi szocializációjáról 1998-ban (N=3316) 2004-ben (N=1505) Az első kérdőív: >7500 megjegyzés Sok észrevétel (875) kapcsolódott a barátsághoz.
12
Barátságtípusok Jelszószerű Védő-értékelő Fokozati Remegő Biztos
Az 5 típus a tanulói vélemények kb. 90%-át lefedi
13
Jelszószerű „Jóban-rosszban” jelszava
Nem érzékelik / nem vesznek tudomást az erkölcsi problémáról a barát cselekvésében Mindegy, mit tett a barát, mellette állnak „A barátomat nem árulom el.” „Én nem vagyok olyan típus, aki beköpi a barátját.” „Soha semmilyen körülmények között nem árulnám el a barátomat.”
14
Védő-értékelő Barátság az elsődleges, de az erkölcsi vonatkozásokat is figyelembe veszi Kifelé véd, befelé értékel Elvárja az erkölcsi szabályok betartását „Azért nem árulom el, mert a barátom, de figyelmeztetem, hogy többet ilyet ne csináljon.” „Nem árulnám be a barátomat, de nagyon leszidnám érte később.”
15
Fokozati Tételez egy implicit rangsort
„Legjobb barát” – a fogalom leértékelődött Előbb mérlegelik milyen fokozatú a kapcsolat, utána döntenek az erkölcsi dilemmában Tételez egy implicit rangsort „Attól függ, milyen barát, ha ő a legjobb barátom, biztosan nem árulom el.” „Ha tényleg jó barát, nem köpöm be.” „Attól függ, hogy mennyire régóta és milyen jó barátom.”
16
Remegő Elítéli a normaszegő cselekvést, DE: szemet huny
Inkább saját értékrendjével konfrontálódik, mintsem veszélyeztesse a barátságot Nehezen szerzett kapcsolatról lehet szó „Nem mondom meg, hogy ki volt, mert akkor talán nem lesz többé a barátom.” „Mert ha elárulom, akkor tönkretehetek egy jó barátságot.”
17
Biztos Abszolút biztosak önmagukban / barátjukban
Meggyőződésük, nem kerülhetnek dilemmába: Ilyen barátjuk nincs; Nem választanak ilyen barátot; Jó barát nem tesz ilyet. „…egyébként egyik barátom sem tenne ilyet.” „…olyan emberrel nem barátkozom, aki ilyet tesz.” „Nem választok lopós barátot.”
18
A barátság ellenére Mind az öt típus számára fontos érték a barátság
Jelszószerű: semmiképpen ~ Védő-értékelő: kiélezett helyzetben felmerülhet Fokozati: a ‘legjobb barát’-nál nem ~ Remegő: ha biztosítékot kap, akkor ~ Biztos: igen, mert akkor már nem barátja
19
Kérdések, vita, kitekintés
Lehet-e húzóerő a barátság a tanulási folyamatban, ha ilyen sokféle kép él a tizenévesekben? Hogy segíthető a diákok önbecsülése? Hogyan motiválhatunk napjainkban? Kinek a kudarca a kudarc? Fogalomváltás az iskoláról Utazunk Ibizára
20
Irodalom Szekszárdi J., Buda M., Horváth H. A., Simonfalvi I.: A serdülők erkölcsi szocializációja. Útkeresés a labirintusban. Magyar Pedagógia. 2000/ Dávidházi Péter: Egy nemzeti tudomány születése. Toldy Ferenc és a magyar irodalomtörténet. Akadémiai Kiadó, Universitas Kiadó, Bp., Szekszárdi J., Horváth H. A., Simonfalvi I.: Hogyan döntenek a serdülők erkölcsi problémahelyzetekben? Egy kutatás tapasztalataiból. Pedagógusképzés, 2005/ Horváth H. Attila: Lelkiismeret és iskola. Pannon Egyetemi Kiadó, Veszprém, Horváth H. Attila: Diákok a barátságról. /Megjelenés alatt./
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.