Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Www.fszk.hu/dobbanto Haverok, csajok, tanulás A barátság és a tanulás összefüggései Dr. Horváth H. Attila CSc 2008. szeptember 11.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Www.fszk.hu/dobbanto Haverok, csajok, tanulás A barátság és a tanulás összefüggései Dr. Horváth H. Attila CSc 2008. szeptember 11."— Előadás másolata:

1 www.fszk.hu/dobbanto Haverok, csajok, tanulás A barátság és a tanulás összefüggései Dr. Horváth H. Attila CSc 2008. szeptember 11.

2 www.fszk.hu/dobbanto Miről is lesz szó? Önbecsülés, siker Az iskola mint különleges hely Barátság és tanulás Két kétszáz éves tinédzser Barátságtípusok Kérdések, vita, kitekintés

3 www.fszk.hu/dobbanto És hol marad Ibiza?

4 www.fszk.hu/dobbanto Kiindulópontunk A sikerélményekből táplálkozó ÖNBECSÜLÉS, amely megalapozza az eredményes és sikeres munkát.

5 www.fszk.hu/dobbanto A siker képlete Szenvedély + Vízió + Cselekvés /Marilyn King, öttusázó/

6 www.fszk.hu/dobbanto Miért különleges hely az iskola? Professzionális lehet intézményként, professzionális lehet pedagógiailag Olyan intézmény, ahol fontos lehet a személyiség, a személyesség Olyan pedagógia, amelyben mindenki lehet sikeres A diákok nem csak tanulni járnak ide

7 www.fszk.hu/dobbanto Hogyan őrizhető meg ez a különlegesség? H a egy struktúrában tételeződik a kudarc, akkor ott folyamatosan ‘termelődnek’ a sikertelenek, a kudarcot vallottak. ↕ Szemléleti változás Fogalomváltás Informális kapcsolatok

8 www.fszk.hu/dobbanto Barátság „A barátság, egy lélek, mely két testben lakozik.” /Arisztotelész/

9 www.fszk.hu/dobbanto Barátság és tanulás Az iskola mint intézmény mennyire tud épít eni a tanulás folyamatában a baráti kapcsolatokban lévő pozitív energiák ra ? Az intézmény i működés mennyire enged teret az informális viszonylatok nak ?

10 www.fszk.hu/dobbanto Két kétszáz éves tinédzser Közös cél: tenni a hazáért, „egykor nem méltatlan honpolgárrá válni” (1822. 09. 18.) „Valahányszor ítélni kell munkádról akkor sohasem vagy nekem barátom, hanem idegen, olly idegen, mint akármelly magahitten kérkedő író.” (1824. 01. 18.)

11 www.fszk.hu/dobbanto Reprezentatív felmérés A serdülők erkölcsi szocializációjáról 1998-ban (N=3316) 2004-ben (N=1505) Az első kérdőív: >7500 megjegyzés Sok észrevétel (875) kapcsolódott a barátsághoz.

12 www.fszk.hu/dobbanto Barátságtípusok Jelszószerű Védő-értékelő Fokozati Remegő Biztos Az 5 típus a tanulói vélemények kb. 90%-át lefedi

13 www.fszk.hu/dobbanto Jelszószerű „Jóban-rosszban” jelszava Nem érzékelik / nem vesznek tudomást az erkölcsi problémáról a barát cselekvésében Mindegy, mit tett a barát, mellette állnak „A barátomat nem árulom el.” „Én nem vagyok olyan típus, aki beköpi a barátját.” „Soha semmilyen körülmények között nem árulnám el a barátomat.”

14 www.fszk.hu/dobbanto Védő-értékelő „Azért nem árulom el, mert a barátom, de figyelmeztetem, hogy többet ilyet ne csináljon.” „Nem árulnám be a barátomat, de nagyon leszidnám érte később.” Barátság az elsődleges, de az erkölcsi vonatkozásokat is figyelembe veszi Kifelé véd, befelé értékel Elvárja az erkölcsi szabályok betartását

15 www.fszk.hu/dobbanto Fokozati „Legjobb barát” – a fogalom leértékelődött Előbb mérlegelik milyen fokozatú a kapcsolat, utána döntenek az erkölcsi dilemmában Tételez egy implicit rangsort „Attól függ, milyen barát, ha ő a legjobb barátom, biztosan nem árulom el.” „Ha tényleg jó barát, nem köpöm be.” „Attól függ, hogy mennyire régóta és milyen jó barátom.”

16 www.fszk.hu/dobbanto „Nem mondom meg, hogy ki volt, mert akkor talán nem lesz többé a barátom.” „Mert ha elárulom, akkor tönkretehetek egy jó barátságot.” Remegő Elítéli a normaszegő cselekvést, DE: szemet huny Inkább saját értékrendjével konfrontálódik, mintsem veszélyeztesse a barátságot Nehezen szerzett kapcsolatról lehet szó

17 www.fszk.hu/dobbanto Biztos Abszolút biztosak önmagukban / barátjukban Meggyőződésük, nem kerülhetnek dilemmába:  Ilyen barátjuk nincs;  Nem választanak ilyen barátot;  Jó barát nem tesz ilyet. „…egyébként egyik barátom sem tenne ilyet.” „… olyan emberrel nem barátkozom, aki ilyet tesz.” „Nem választok lopós barátot.”

18 www.fszk.hu/dobbanto A barátság ellenére M ind az öt típus számára fontos érték a barátság Jelszószerű: semmiképpen ~ Védő-értékelő: kiélezett helyzetben felmerülhet Fokozati: a ‘legjobb barát’-nál nem ~ Remegő: ha biztosítékot kap, akkor ~ Biztos: igen, mert akkor már nem barátja

19 www.fszk.hu/dobbanto Kérdések, vita, kitekintés Lehet-e húzóerő a barátság a tanulási folyamatban, ha ilyen sokféle kép él a tizenévesekben? Hogy segíthető a diákok önbecsülése? Hogyan motiválhatunk napjainkban? Kinek a kudarca a kudarc? Fogalomváltás az iskoláról Utazunk Ibizára

20 www.fszk.hu/dobbanto Irodalom Szekszárdi J., Buda M., Horváth H. A., Simonfalvi I.: A serdülők erkölcsi szocializációja. Útkeresés a labirintusban. Magyar Pedagógia. 2000/4. 473-498. Dávidházi Péter: Egy nemzeti tudomány születése. Toldy Ferenc és a magyar irodalomtörténet. Akadémiai Kiadó, Universitas Kiadó, Bp., 2004. 1028. Szekszárdi J., Horváth H. A., Simonfalvi I.: Hogyan döntenek a serdülők erkölcsi problémahelyzetekben? Egy kutatás tapasztalataiból. Pedagógusképzés, 2005/4. 37-55. Horváth H. Attila: Lelkiismeret és iskola. Pannon Egyetemi Kiadó, Veszprém, 2008. 154. Horváth H. Attila: Diákok a barátságról. /Megjelenés alatt./


Letölteni ppt "Www.fszk.hu/dobbanto Haverok, csajok, tanulás A barátság és a tanulás összefüggései Dr. Horváth H. Attila CSc 2008. szeptember 11."

Hasonló előadás


Google Hirdetések