Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Konfliktuskezelés - mediációval Zalaegerszeg, 2009. november 25.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Konfliktuskezelés - mediációval Zalaegerszeg, 2009. november 25."— Előadás másolata:

1 Konfliktuskezelés - mediációval Zalaegerszeg, november 25.

2 Mediáció Olyan békés vitarendező eljárás, amelyben két, vagy több szembenálló fél egy harmadik, független személy- a mediátor – közreműködésével oldja meg a konfliktust.

3 Jellemzői Az eljárás önkéntes Az eljárás önkéntes A probléma megoldásáról a vitázó felek maguk döntenek A probléma megoldásáról a vitázó felek maguk döntenek Az eljárás bizalmas, gyors és költségkímélő Az eljárás bizalmas, gyors és költségkímélő Erősíti a toleranciát Erősíti a toleranciát Emberközelibben tudja a konfliktusokat kezelni Emberközelibben tudja a konfliktusokat kezelni Előnye, hogy tehermentesíti az igazságszolgáltatást Előnye, hogy tehermentesíti az igazságszolgáltatást Nem a hibást keresi Nem a hibást keresi

4 Mediáció előnyei Partnereivel a kölcsönös előnyök elérésére törekszik, szemben a „ győztes – vesztes „ dinamikával Partnereivel a kölcsönös előnyök elérésére törekszik, szemben a „ győztes – vesztes „ dinamikával A konfliktusok más megvilágításba kerülnek A konfliktusok más megvilágításba kerülnek Időtakarékos Időtakarékos Az információk bizalmasak Az információk bizalmasak Konstruktív Konstruktív

5 Történeti áttekintés Arisztotelész - „ úr - szolga „ Arisztotelész - „ úr - szolga „ Descartes - értelem-érzelem Descartes - értelem-érzelem Hegel - tézis - antitézis - szintézis Hegel - tézis - antitézis - szintézis Freud - tudatos és tudattalan elme Freud - tudatos és tudattalan elme Rogers - konfliktuskezelés személyközpontú Rogers - konfliktuskezelés személyközpontú megközelítése megközelítése

6 „ Cselekedeteink következménye a tett elkövetésének pillanatában éppoly valóságos, mint később, csak ezt ‘ akkor ‘ nem vesszük figyelembe… „ / A. Miller / / A. Miller /

7 Konfliktus „A konfliktus emberek, vagy emberek csoportjai közötti versengés egy formája. Akkor lép fel,ha két, vagy több személy verseng olyan célokért, vagy javakért, amelyek ténylegesen, vagy az ő észlelésük szerint nem érhetők el.” „A konfliktus emberek, vagy emberek csoportjai közötti versengés egy formája. Akkor lép fel,ha két, vagy több személy verseng olyan célokért, vagy javakért, amelyek ténylegesen, vagy az ő észlelésük szerint nem érhetők el.” / Boulding, 1962 / / Boulding, 1962 /

8 Fajtái Családi konfliktusok Családi konfliktusok Szomszédviták Szomszédviták Munkahelyi konfliktusok Munkahelyi konfliktusok Iskolai /tanár-gyerek, tanár-szülő, gyerek- gyerek/ Iskolai /tanár-gyerek, tanár-szülő, gyerek- gyerek/ Üzleti viták Üzleti viták „ Nem a problémák okozzák a konfliktust, hanem az, ahogyan őket kezeljük.”/ K. Faller/

9 A konfliktusok az élet természetes velejárói A konfliktusok az élet természetes velejárói Bár sokszor keserűséget okoznak, jó megoldásuk gazdagítja életünket Bár sokszor keserűséget okoznak, jó megoldásuk gazdagítja életünket Gyakran a hibás kommunikáció okoz konfliktust Gyakran a hibás kommunikáció okoz konfliktust Tanácsok - önérvényesítés Tanácsok - önérvényesítés - elkerülés - elkerülés - megegyezés - megegyezés

10 Sokszor a saját szemszögünkből nézzük az eseményeket Sokszor a saját szemszögünkből nézzük az eseményeket Konfliktusok felelhetők: - szükségletekben - értékekben - értékekben - érdekekben - érdekekben

11 Konfliktuskezelés hagyományos fajtái Konfliktus elkerülése Konfliktus elkerülése Kapcsolat megszakítása Kapcsolat megszakítása Bírósági eljárás Bírósági eljárás Erőszakos mód Erőszakos mód A konfliktusokhoz való viszonyulásunkban benne vannak a minták, amelyeket szüleinktől, vagy a társadalom intézményrendszereitől kaptunk! A konfliktusokhoz való viszonyulásunkban benne vannak a minták, amelyeket szüleinktől, vagy a társadalom intézményrendszereitől kaptunk!

12 Hibás konfliktuskezelés Nem cselekszünk amikor kellene / tagadjuk a probléma voltát / Nem cselekszünk amikor kellene / tagadjuk a probléma voltát / Cselekszünk, amikor nem kellene / olyan dolgot szeretnénk megváltoztatni, amit nem lehet/ Cselekszünk, amikor nem kellene / olyan dolgot szeretnénk megváltoztatni, amit nem lehet/ Nem megfelelő szinten cselekszünk / elbeszélünk egymás mellett / Nem megfelelő szinten cselekszünk / elbeszélünk egymás mellett / A hatalom használata A hatalom használata Destruktív hozzáállás a konfliktus megoldása során Destruktív hozzáállás a konfliktus megoldása során

13 A mediációs folyamat szakaszai 1. Az eset bekerülése a mediációs rendszerbe 2. A mediációs ülés 3. A mediációs ülés megnyitása 4. Az információk összegyűjtése 5. A megtárgyalandó témák listája 6. A felsorolt témák megtárgyalása 7. A megállapodás kidolgozása 8. A megállapodás megírása 9. A mediációs ülés lezárása 10. Az eset nyomon követése

14 Milyen a jó mediátor? „ Sosem érthetsz meg másokat, ha nem érted meg saját magad” - Jó kommunikációs készséggel rendelkezik - Pártatlan - Fegyelmezett - Nyitott

15 Ajánlott irodalom Lovas Zsuzsa - Herczog Mária: Mediáció, avagy a fájdalommentes konfliktuskezelés Lovas Zsuzsa - Herczog Mária: Mediáció, avagy a fájdalommentes konfliktuskezelés Freddie Strasser – Paul Randolph: Mediáció a konfliktusmegoldás lélektana Freddie Strasser – Paul Randolph: Mediáció a konfliktusmegoldás lélektana

16 Köszönöm a megtisztelő figyelmet ! Köszönöm a megtisztelő figyelmet !Elérhetőség: Tel.: 30/


Letölteni ppt "Konfliktuskezelés - mediációval Zalaegerszeg, 2009. november 25."

Hasonló előadás


Google Hirdetések