Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A 19-20. századfordulója (Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A 19-20. századfordulója (Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)"— Előadás másolata:

1 A századfordulója (Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)

2 - Összetett, sokrétű művészeti korszak: A legkülönbözőbb stílusok élnek egymás mellett és hatnak a művészekre, egy-egy életmű gyakran tükrözi ezt a sokféleséget (akadémizmus, realizmus, impresszionizmus, posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)

3 I. Posztimpresszionizmus (a latin post jelentése: után) - Az impresszionizmusból induló, azt különböző irányokban továbbfejlesztő festészeti törekvések összefoglaló neve

4 1. Jellemzői: a/ Formai: - Fokozott intenzitású színek

5 - Hangsúlyos vonalak

6 - A kompozíció zártsága, klasszikussága az impresszionizmus véletlenszerűségének elvetése

7 - Stilizálás, dekorativitás (homogén szín, lefokozott térbeliség, kacskaringós vonal)

8 b/ Tartalmi: - Impresszionista témák

9 - A pillanatnyi látványon túli tartalom: szimbolizmus

10 2. A 4 főalak a 20. századi modern festészet megalapozói, a „4 evangélistája”

11 a/ Paul Cézanne - Francia festő, ő gyakorolja a 20. sz. első felének festészetére a legnagyobb hatást

12 - Az impresszionizmus klasszicizálója: „A múzeumok művészete” Ingres

13 - Impresszionista témák: tájképek, csendéletek, portrék, életképek,

14 az „aranykor” klasszikus témája, ember és természet harmóniája foglalkoztatják

15 - Tárgyiasság, szilárd formák, zárt kompozíció, visszatérés a vonalhoz

16 - Sajátos ecsetkezelés, a szín egyszerre hordoz fényt, formát, tárgyi tartalmat

17 A látványt elemzi, színsíkokra bontja, ezekből építi fel a „képi igazságot”

18 - Értelmezi a látványt, az örök érvényűt keresi, a geometriai alapformákat érzékelteti:

19 Szerinte „A természetet a henger, a gömb és a kúp formáiból kell kialakítani”, ebből indul majd ki a kubizmus Braque

20 - A képi igazság fontossága, szabad út a szubjektív látásmódnak, a torzításnak: Picasso

21 ez jellemzi majd az expresszionizmust (Kirchner)

22 b/ Georges Seurat - Francia festő

23 - Neoimpresszionizmus (Seurat elnevezése): impresszionista témák, hagyományosan felépített, plein air vázlatokat is felhasználó műtermi festészet

24 - Az impresszionisták modern világa és a klasszikus festészet emelkedettsége

25 - Tudományos impresszionizmus: optikai színkeverés, komplementer kontrasztok (divizionizmus: optika törvényei szerinti színfelbontás)

26 - Pointilizmus: elkülönülő pontokban (francia point: pont), tiszta, keveretlen színeket visz fel a vászonra

27 - Stilizált világ: ünnepélyesség

28

29 - Seurat hatása: a szín mint fény, a „vadak” irányzata a 20. század elején, Matisse

30 a látás törvényeire építő tudományos irányzatok: op-art a 20. század közepén Vasarely

31 c/ Vincent van Gogh -Holland származású festő és grafikus -Franciaországban teljesedik ki művészete

32 - Realista és impresszionista témák

33 - Színhasználata gyakran szimbolikus

34 - Hatott rá a realizmus, az impresszionizmus, a japán művészet, a pointilizmus (Seurat), Gauguin (Millet)

35

36

37 (Gauguin)

38 - Kezdetben sötét színek: realizmus

39 - Később élénk, felfokozott színek: impresszionizmus, posztimpresszionizmus

40 - Rendkívüli személyesség, a belső világ kivetítése

41 zaklatott, szenvedélyes vonalvezetés,

42 harsány színvilág (sokszor a tubusból közvetlenül),

43 örvénylő vagy áramló vastag festék, „sebzett” felület

44 - A természet képe eltorzul, minden az érzelmek hordozója, a kifejezés (expressio) eszköze lesz

45 - Van Gogh hatása: az expresszionizmus előkészítője, Heckel

46 és a „vadak” (fauves) irányzata indul ki festészetéből

47 d/ Paul Gauguin - Francia festő, grafikus, szobrász

48 - A romlatlan, tiszta élet és művészi kifejezés keresése: Pont-Aven, Tahiti (menekülési kísérlet)

49 A primitív, ősi, szabad és természetes bűvölete

50 - Portrék, tájképek, csendéletek és főleg életképek

51 - Szimbolista jelentés

52 - Hullámzó vonalvezetés, síkban tartott formák, felfokozott színek, szőnyegszerű dekorativitás,

53 monumentális ünnepélyesség, klasszicitás

54 - Művészetére használatos elnevezések: cloisonnizmus („rekeszzománcszerű”), Tiszta körvonalak, síkban tartott, homogén színfelületek

55 szimbolizmus, Az ábrázolt tárgy nem önmagáért, hanem valami általa hordozott tartalom segítőjeként fontos

56 szintetizmus A dekoratív formálás és szimbolikus tartalom szintézise (összetétele)

57 - Hatása: dekorativitása a szecesszióra hat,

58 felfokozott színei a „vadak”-ra és az expresszionizmusra (Matisse)(Kirchner)

59 3. Kötelező képek

60 a/ Cézanne: Mont-Sainte-Victoire

61 A lakóhelye közelében emelkedő hegy gyakori témája festészetének

62 b/ Cézanne: Csendélet kancsóval és gyümölcsökkel

63 Nagyon sok csendéletet fest

64 c/ Seurat: Vasárnap délután a Grand Jatte szigetén

65

66 d/ Van Gogh: Országút éjjel

67 e/ Van Gogh: Önarckép

68 Az önvizsgálat eszköze: a pálya minden szakaszában rengeteg önarcképet fest

69 f/ Gauguin: Tahiti nők

70 Változatok


Letölteni ppt "A 19-20. századfordulója (Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések