Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

HISTORIZMUS, EKLEKTIKA – XIX. sz. 2. felének építészete Homlokzatképzés: az európai történeti, historikus építészeti hagyományok formakincsének felhasználása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "HISTORIZMUS, EKLEKTIKA – XIX. sz. 2. felének építészete Homlokzatképzés: az európai történeti, historikus építészeti hagyományok formakincsének felhasználása."— Előadás másolata:

1 HISTORIZMUS, EKLEKTIKA – XIX. sz. 2. felének építészete Homlokzatképzés: az európai történeti, historikus építészeti hagyományok formakincsének felhasználása  Klasszicista (antik építészeti örökség) nyomán: neoklasszicista  Reneszánsz, barokk építészet (antik tradíció) nyomán: neoreneszánsz, neobarokk  Román és gótikus építészet nyomán: neoromán, neogót Eklektika: a történeti stílusok keveredése  pl. neogót, neoreneszánsz elemek együttes alkalmazása az épületek homlokzatképzésében A historizmus jelentősége: az európai városképek egysége, történeti atmoszférája Építészeti technológia és díszítő formaelemek, homlokzatképzés ellentmondása A szecesszió építészete és a modern építészet törekszik a historizmus ellenmondásainak felszámolására.

2 A historikus építészet Bécs, Operaház

3 Oxford – Egyetemi Múzeum

4 Steindl Imre: Országház, Budapest, Neogót-neoreneszánsz stílusjegyek, barokk palota térformálása EKLEKTIKA

5 Neoklasszicista ablakképzés. Széchenyi tér. Neobarokk ablakképzés. Klauzál tér. Szeged historikus belvárosa (Kárász utca)

6 A Szegedi Nemzeti Színház (1883, majd 1886)

7 Neoromán historizmus: SZTE BTK épület

8 Neoromán historizmus: Szeged, Római. kat. plébánia

9 Neogót historizmus: Szeged, a Fekete-ház (Gerster Károly, 1856 – 1857) Münster, Városháza, XIV. sz.

10 Neoklasszicizmus: Szeged, a Közművelődési Palota (1896)

11 Az akadémizmus: a historizmus képzőművészeti megfelelője A művészeti akadémiák (XVII. sz-tól) esztétikai elveihez ragaszkodó művészet – XIX. sz. 2. fele A klasszicizmus (reneszánsz, barokk) stílusjegyeinek normaként való érvényesítése - az alkotás megtanulható, technikai részének túlhangsúlyozása (tudományos műv. oktatás) - merev formaelemek, mesterkéltség, dagályosság, dogmatikus esztétika - kiüresedő tradíciók: a modern élettől idegen Karl Piloty: Ceasar ledöfése Alexandre Cabanet: Venus születése 1863.Wagner Sándor: Dugovics Titusz

12 A modern művészet az akadémizmussal szemben jött létre J. L. Gerome: Kakasviadal. Millet: Kalásszedők Edouard Manet: Claude Monet csónakja

13 AZ IMPRESSZIONIZMUS Az impresszionista festőcsoport első kiállítása: 1874 Claude Monet: Impresszió, a felkelő nap „…közvetlenül a természetet festettem, s megpróbáltam visszaadni impresszióimat a legillékonyabb effektusokról” Monet

14 Impresszionizmus: plein air festészet Edouard Manet: Reggeli a szabadban C. Monet: Reggeli a szabadban A természet színeinek, fényeinek festészeti visszaadása

15 Edouard Manet: a realizmustól az impresszionizmusig Manet: E. Zola portréja Manet: S. Mallarmé portréja

16 E. Manet: Claude Monet csónakja E. Manet: A Folies-Bergère bárja

17 Claude Monet: La Grenouillere

18 A plein air festészet Monet: A művész kertje Argenteuil-ben Monet: Magpie

19 Claude Monet: A roueni katedrális A katedrális nyugati homlokzatáról készített tanulmány-sorozat (40 kép) a napszakok a különböző fényhatások játékát rögzíti.

20 Japán híd Japán híd

21 Az impresszionista festészet újításai: az európai festészet hagyományainak elvetése új témák (természet, mindennapi élet, a modernitás) a látvány, az élet pillanatszerűségének visszaadása új festészeti technika: a tér és tömeg színárnyalatokkal való érzékeltetése kontúr helyett színfoltok: a prizma tiszta színeinek alkalmazása, darabos ecsetkezelés Claude Monet: Kert

22 Pierre-Auguste Renoir Moulin de la Galette Két nő a kertben Pasztell.

23 Henri de Toulouse-Lautrec: Moulin Rouge Edgar Degas: Táncosnők

24 Neoimpresszionizmus – pointillizmus Georges Seurat: Vasárnap délután a Grandé Jatte-szigeten

25 Posztimpresszionizmus – Paul Cézanne „Két dolog van festészetben: a szem és az agy; e kettőnek segítenie kell egymást; kölcsönös fejlődésükön kell munkálkodnunk… hiszen ezek az észleletek nyújtják a kifejezési eszközöket.” Cézanne HúshagyókeddÖnarckép

26 Paul Cézanne: Csendélet. Cézanne: a kubizmus előfutára

27 Paul Cézanne Fenyőfák a Mont Sainte-Victoire-hegy előtt

28 Cézanne: A Mont Sainte-Victoire-hegy Cézanne: „Az impresszionizmusból valami szilárdat, állandót akartam csinálni”

29 Vincent van Gogh (az expresszionizmus előfutára) Híd Clichy-nél Krumplievők

30 Vicent van Gogh: Harvest látképe

31 Vincent van Gogh: Önarckép Vincent van Gogh: Ciprusok. 1889

32 Vincent van Gogh: Virágzó Cseresznyefa.Vincent van Gogh: Bokor

33 Az impresszionistákra és a modern európai festészet kibontakozására ható japán fametszetek (XVIII-XIX. sz.) Hiroshige tájképei

34 Vincent van Gogh: Táj ciprusokkal Arles közelében

35 Vincent van Gogh: Csillagos éj

36 Vincent van Gogh: Íriszek Van Gogh: „Sokszor olyan erős érzelmek rohannak meg, hogy szinte öntudatlanul dolgozom… és az ecsetvonások olyan szorosan, akkora koherenciával követik egymást, mint az ember szavai beszéd vagy levélírás közben.” Vincent van Gogh : Önarckép

37 Paul Gauguin (a szimbolizmus és a fauvizmus előfutára) Önarckép a Sárga Krisztussal

38 Gauguin: Breton nők. 1894Gauguin: Nő gyümölccsel

39 Gauguin: Istenek napja

40 Gauguin: Nave Nave Mahana: boldog napok. 1896

41 Gauguin: Lovasok a tengerparton


Letölteni ppt "HISTORIZMUS, EKLEKTIKA – XIX. sz. 2. felének építészete Homlokzatképzés: az európai történeti, historikus építészeti hagyományok formakincsének felhasználása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések