Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Avantgard Európában 1945 előtt

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Avantgard Európában 1945 előtt"— Előadás másolata:

1 Avantgard Európában 1945 előtt
Fauve-izmus, expresszionizmus, kubizmus, futurizmus, absztrakt, dadaizmus, szürrealizmus

2 Avantgardizmus, modern művészet (modernizmus)

3 Jellemzői: - Elutasítja a hagyományokat, lázad az akadémiák ellen (Ledönteni a „Szent Művészetet” emelvényéről)

4 - Újít

5 Torzít, túloz, felfokoz

6 Szakít a valóság utánzásán alapuló, klasszikus formafelfogással

7 - lemond a figurális ábrázolásról

8 - Önállóságát hirdeti, gyakran önmagával foglalkozik

9 Két nagyobb periódusa:
a/ Klasszikus avantgárd – a II. Világháború előtt b/ Neo-avantgárd – a háború után

10 II. Klasszikus avantgárd: modernizmus a 1945 előtt

11 1. Fauve-izmus Matisse

12 tiszta színek, éles színkontrasztok
Derain

13 - A tubusból közvetlenül a vászonra
Vlaminck

14 - Megszüntetik a fény-árnyék ellentéteket
Matisse

15 - Lefokozzák a 3. dimenzió szerepét, dekoratív, síkban tartott színritmusokat teremtenek
Matisse

16 - Előfutárok: Van Gogh, Gauguin

17 Henri Matisse - Francia - Nagy színkontrasztok,

18 fény, derű, harmónia,

19 ritmus, mozgás, dekorativitás

20 - Henri Matisse: A vörös desszert, 1908.

21 2. Expresszionizmus: Schmidt-Rottluff

22 Torzított formák, zaklatott vonalvezetés, nyers színek
Heckel Schmidt-Rottluff

23 Szubjektivitás, a természet felől befelé az emberi lélek felé: „én így látom”
Schmidt-Rottluff Kirchner

24 - Előfutárok

25 Két művészcsoport Németországban: Die Brücke („A Híd”), Drezda (1905-13),
Kirchner Schmidt-Rottluff

26 Der Blaue Reiter („A kék lovas”), München (1911-14)
Kandinszkij: Borító a Der Blaue Reiter almanachjához

27 Vaszilij Kandinszkij Gabrielle Münter

28 Absztrakt festészet: tisztán művészi forma, olyan mint a zene

29 - Vaszilij Kandinszkij: Sárga, piros, kék, 1925.

30 Franz Marc

31 - Franz Marc: A kék ló, 1911.

32 Kubizmus , Braque

33 - Előzményei: Cézanne posztimpresszionizmusa, a reneszánsz előtti térszemlélet, a törzsi művészet

34 Cézanne-i kubizmus, (1907-09)
- Hagyományos, egy nézőpontú képkivágat, de a teret alkotó tárgyak geometrikus alakzatokra egyszerűsödnek Braque

35 Analitikus kubizmus (1910-12)
- A festő elemzi, vizsgálja a teret és tárgyait - A tárgyak és a tér geometrikus alkotó elemeire bontva szétterül a vásznon - Célja a formák „objektívebb, tárgyszerűbb” ábrázolása - „Monokróm” csendéletek, portrék Picasso

36 - Több nézőpont egyszerre: szimultaneizmus
Picasso

37 Georges Braque: A portugál nő, 1911.

38 Szintetikus kubizmus (1912-14)
- Összegzett, egységbe fogott formák Stilizálás, játékosság: nem azonos a látvánnyal, csak utal rá - Kollázs technika: ragasztott kép, Braque

39 - Olcsó anyagok, „nem művészi”: kapcsolat a hétköznapisággal
Picasso

40 Pablo Picasso

41 kék és rózsaszín korszak,

42 kubizmus,

43 klasszicitás,

44 szürrealizmus,

45 játék a hagyománnyal,

46 szobrászat

47 Picasso: Az avignoni kisasszonyok, 1907.

48

49 Pablo Picasso: Guernica, 1937.

50 A futurizmus Sant’ Elia

51 - Dicsőíti a mozgást, a sebességet, a gépet: ez a kor meghatározó élménye
Balla

52 Részlet a futurista kiáltványból:
„Megállapítjuk, hogy a világ új szépséggel gazdagodott: a sebesség szépségével. Egy versenyautó, kirobbanó kígyókhoz hasonlatos vastag csövekkel díszített motorházával… egy bömbölő autó, mely úgy száguld, mint a kartács, szebb, mint a Szamothrakéi Győzelem (szobra).” Marinetti, 1909.

53 Marinetti képverse

54 - Múlt és hagyomány ellenes
Balla

55 - Élteti a rombolást, a háborút, ami teret enged az újnak, a modernnek
Marinetti

56 - Hat rá a mozgókép (film)
Balla

57 - A mozgás megjelenítésére törekszik: több mozdulat fázist próbál egy képbe sűríteni
Giacomo Balla: A pórázon sétáltatott  kutya dinamizmusa 1912

58 Umberto Boccioni

59 - Umberto Boccioni: Az izmok dinamizmusa, 1913.

60 Kazimir Malevics - szuprematizmus

61 - Vallásos művész (a pravoszláv templom alapformái: kör, négyzet, görög kereszt)

62 Másfajta befogadás: meditáció
Anyagtalan, személytelen: a festészet vége Másfajta befogadás: meditáció

63 Kazimir Malevics: Vörös négyzet, 1914.

64 Kazimir Malevics: Fehér alapon fehér négyzet, 1915.

65 Konstruktivizmus Tatlin

66 - Vlagyimir Tatlin: A III. Internacionálé emlékmű famodellje, 1920
- Vlagyimir Tatlin: A III. Internacionálé emlékmű famodellje, (elpusztult)

67 Bauhaus - „Építés”, „épület” és a „ház” szóból
ben alapított művészeti alkotóműhely, iskola Weimarban től Dessauban működött ban a nácik bezáratták től Chicagóban újra megalakul (New Bauhaus)

68 - Művész-konstruktőrök nevelése, akik az emberi környezetet egységében alakítják

69 Dadaizmus ban Svájcban, a háború elöl menekült írók és művészek hozzák létre

70 (Ledönteni a „Szent Művészetet” emelvényéről)
Duchamp: L.H.O.O.Q. 1919

71 (Kiáltványok: Tristan Tzara)
Román származású költő, a dadaista kiáltványok szerzője: értelmi feszültség és szándékos zagyvaság furcsa elegye jellemzi ezeket a szövegeket

72 (Hogyan kell dadaista verset írni?)
„Vegyetek egy újságot. Vegyetek egy ollót. Válasszatok ki belőle egy olyan hosszú cikket, amilyen hosszúnak a költeményt szánjátok. Vágjátok ki a cikket. Gondosan vágjátok ki belőle a cikk szavait és az összeset tegyétek bele egy zacskóba. Gyengéden rázzátok össze. Egymás után húzzátok ki a szavakat és olyan sorrendben rakjátok le, amilyenben előjöttek. Lelkiismeretesen másoljátok le őket. A költemény rátok fog hasonlítani. Íme, végletesen eredeti és elbűvölő érzékenységű íróvá váltok…” Tristan Tzara

73 - Gáttalan kísérletezés, új művészeti attitűdök, kifejezési formák, műfajok: kollázs, montázs, ready made

74 Marcel Duchamp

75 Marcel Duchamp: Lépcsőn lemenő akt, 1912.

76 - Ready made, objet trouvé,
Palackszárító 1964

77 assemblage: „összeillesztés”, „összeállítás”
Roue de Bicyclette 1913

78 Marcel Duchamp: Forrás, 1917.

79 Rose Sélavy 1921

80 A nagy üveg

81 Szürrealizmus

82 - Előzményei: a vizionárius festők: Bosch, Goya

83 Giorgio de Chirico metafizikus festészete,

84 (Giorgio de Chirico: Aggódó múzsák, 1917)

85 Gyakran erotikus tartalmú
Dali

86 - Szerinte az álom a valóság megragadásának eszköze: az álom logikájára épít alkotásaiban
Magritte

87 - A képzelet és képzelőerő felszabadítása a célja
Dali: Narcissus metamorfózisa 1937

88 (Man Ray: Lautreaumont mondásának illusztrációja a Minotaure folyóiratból, 1933.)
„Olyan szép, mint egy varrógép és egy esernyő véletlen találkozása a boncasztalon.” Lautreaumont

89 (Méret Oppenheim: Prémes csésze, 1936.)

90 Salvador Dali

91 Gazdag képzelet és nagy mesterségbeli tudás

92 - Salvador Dali: A polgárháború előérzete,1936.

93 Atmoszferikus koponya szodómiát követ el egy versenyzongorán, 1934

94 Az emlékezet állhatatossága, 1931

95 S. Dali -L. Bunuel: Az andalúziai kutya, 1928 (film)

96 René Magritte

97 különös találkozások, Magritte

98 René Magritte: az emberi lét 1933

99 René Magritte: Ez nem egy pipa,1928-29.


Letölteni ppt "Avantgard Európában 1945 előtt"

Hasonló előadás


Google Hirdetések