Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia."— Előadás másolata:

1 Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia tömegtermékeivel Valamennyi képző- és iparművészeti ágat átfogó, egységes stílus: összművészet Gaspar Homar: Intarziás bútor Gaudi: Sárkány-kút. Louis Majorelle: Lépcsőkorlát

2 Joseph Maria Olbrich: A bécsi, Secessionsgebäude. 1898.
Joseph Maria Olbrich, Bécs Joseph Maria Olbrich: A bécsi, Secessionsgebäude

3 A Van Eetvelde-ház belső tere, 1895.
Victor Horta, Brüsszel A Van Eetvelde-ház belső tere, 1895. A Tassel ház lépcsőháza, 1893.

4 Antoni Gaudi, Barcelona
Casa Batllo, 1907. Sagrada Familia templom

5 Reök-palota Magyar Ede, 1907.
A magyar florális szecesszió legjelentősebb alkotása Mozgalmas felületképzés Dekoratív homlokzatképzés (növényi ornamentika)

6 A szecesszió építészete Szegeden- XX. század eleje
Gróf palota Deutsch palota

7 A japán művészet hatása – Ando Hiroshige és Hokusai fametszetei (XIX
A japán művészet hatása – Ando Hiroshige és Hokusai fametszetei (XIX. sz. I. fele)

8 A szecesszió festészete
Gustav Klimt: A csók Alphonse Mucha: A tavasz

9 A MODERN FESTÉSZET IRÁNYZATAI
Henri Matisse – a fauve-izmus (fauve ‘vadak’) A látvány átlényegítése, A kép dekoratív mintává alakítása Erőteljes, tiszta színek alkalmazása Síkhatás Olvasó lány A vörös szoba

10 Expresszionizmus (exprimere lat. ‘kifejezni’) 1905 –1920
Munch: Az élet tánca Edvard Munch: Sikoly. 1894 Otto Dix: Katonák

11 Max Beckmann: Az éjszaka. 1918 –1919.

12 Picasso korai korszakai (Párizs: kék, rózsaszín korszak – posztimresszionizmus, lírai expresszionizmus) Rózsaszín korszak (1905 –1907.) Az artista családja Kék korszak (1901 –1904.) Az élet 1903.

13 A modern festészet: a reneszánsz valóságábrázolás elvetése. Fénykép – Festészet: „Minek kínlódjon a festő olyasmivel, amit a fényképezőgép lencséje is ilyen jól meg tud ragadni? … A fényképészet éppen jól jött, hogy megszabadítsa a festészetet mindenféle irodalomtól, anekdotától, még a témától is. Mindenesetre a témának egy bizonyos oldala ezután a fényképészet birodalmába tartozik. Hát nem az volna helyes, ha a festők élnének a visszanyert szabadságukkal, és valami mást csinálnának?” (Brassai: Beszélgetések Picassóval. Bp Corvina Kiadó. 56.) Picasso Gipsztorzó. 1894. Picasso: Fernande René Magritte: Ez nem pipa.

14 Mitchell: A képek politikája. JATEPress, 2008. 239.o.

15 A kubizmus – az első jelentős avantgárd irányzat
Szakítás a hagyományos ábrázoló művészettel és esztétikai értékekkel Gombrich: „Kísérleti művészet” Művészeti forradalom Avantgárd ‘előőrs’ – a XX. század első felének modern stílusirányzatai: „izmusok” Kubizmus Expresszionizmus Futurizmus Dadaizmus Szürrealizmus Konstruktivizmus (XX. sz. II. fele: neoavantgárd) Picasso: Az avignoni kisasszonyok

16 Picasso: Ambroise Vollard . 1910.
ANALITIKUS KUBIZMUS 1908 –1911 Picasso: Nő körtékkel Picasso: Ambroise Vollard

17 SZINTETIKUS KUBIZMUS 1912–1915 Picasso: Falnak támasztott
hegedű Picasso: Csendélet nádfonat székkel

18 George Braques: A portugál. 1911.
Juan Gris: Az asztal

19 Picasso korszakai: neoklasszicizmus (1915-től); Egyéni formanyelv kialakítása (1925-től)
Az álom Pánsíp

20 1937 – Guernica – kubista, szürrealista, expresszionista stílusjegyek szintézise

21 Dadaizmus 1916–1922 – az antiművészet
„A legborzalmasabb tiltakozás, magángerillaharc, tagadás” Tristan Tzara Dadaizmus 1916–1922 – az antiművészet Francis Picabia: Kannibál Dada manifesztum: „Valamennyiőtöket vád alá helyezték: álljatok fel! … Álljatok, mintha zászló volna előttetek. Vagy mintha a Dada előtt állnátok, mely az életet jelenti, és azzal vádol benneteket, hogy csak sznobizmusból tudtok szeretni, és akkor is csak úgy, ha nagyon drága” (Kassák: Izmusok. 104.) Ready Made „alkotások” (1913: Biciklikerék; 1917 „Forrás”) Man Ray: Önarckép. 1916. Marcel Duchamp: Lépcsőn lemenő akt

22 Szürrealizmus (1922-től kibontakozó irányzat)
André Breton: A szürrealizmus második kiáltványa „Véssük eszünkbe, hogy a szürrealizmus eszméje egész egyszerűen lelkierőnk helyreállítása, ennek eszköze pedig a szédületes önmagunkba merülés, a rejtett zugok rendszeres bevilágítása, más helyek fokozatos elsötétítése, szakadatlan séta a tilos területeken.” (René Passeron: A szürrealizmus enciklopédiája. Bp. Corvina Kiadó, ) Marc Chagall: Koncert 1957. Joan Miro: Harlequin farsangja Dali: Az emlékezet állhatatossága

23 René Magritte: Fekete mágia. 1934.
René Magritte: Kastély a Pireneusokban

24 Max Ernst: A menyasszony beöltöztetése. 1940.
Yves Tanguy: A bebútorozott idő

25 Bauhaus (német művészet iskola – a modernizmus jegyében: 1919–1933)
Szakítás a historizmussal, és egyben a dekorativitás eszményeivel Funkcionalizmus Konstruktivizmus „Építészek, szobrászok, festők: vissza a kézművességhez!” Walter Gropius: Bauhaus manifesztum

26 Modern építészet XX. sz. Helsinki Philadelphia

27 Absztrakt művészet „Nonfiguratív”, „nonobjektív”: a felismerhető téma elutasítása, tiszta művészet: a tiszta színek lélektani hatása; formák ritmusa Vaszilij Kandinszkij (München) „színzenei” kísérletek Kandinszkij: Cím nélkül Kandinszkij : Improvizáció No. 23.

28 Vaszilij Kandinszkij Kandinszkij: Gravitáció
Kandinszkij: Vidám felemelkedés Kandinszkij: Gravitáció

29 Paul Klee „Ha dolgaimnak olykor primitív látszata adódik, ennek magyarázata az az elvem, hogy redukáljunk mindent alig néhány fokozatra.” Vár és nap. Erdei gyümölcs

30 Konstruktivizmus „Ez a stílus az egyetemest – minden dogok magvát – alkotja meg” Mondrian. (R. Bajkay Éva szerk.: A konstruktivizmus. Bp o.) De Stijl mozgalom „neoplaszticizmus” A harmónia matematikai, zenei mintát követő vizuális megvalósítása Piet Mondrián: Tableau II. (1921–1925) (Zürich, Max Bill-gyűjtemény) Piet Mondrián: Victory Boogie Woogie, 1944 (USA, Meriden)

31 Avantgárd szobrászat Archipenko: Álló alak. 1913.
Naum Gabo: Lineáris konstrukció

32 Brancusi: Pogány Madonna. 1920.
Nicolas Schöffer: Kibernetikus torony.

33 Az avantgárd és a diktatúrák (1930-as évek)
Hitleri kultúrpolitika: „Elfajzott művészetek kiállítása” Sztálini (zsdanovi) kultúrpolitika: „polgári dekadencia” Arno Breker: Árja hős (a hivatalos náci szobrászat Csapás a Bauhausra. Iwao Yamawaki kollázsa

34 Absztrakt expresszionizmus – 1950-től
Jackson Pollock Akciófestészet – dripping-technika A festék közvetlen vászonra csorgatása „lelki és idegrendszeri energiák gesztussá alakítása” No.14. Pollock: Kompozíció

35 Absztrakt expresszionizmus
Barnett Newman Mark Rothko

36 Pop art – 1960-es évek Elfordulás a „Művészet” misztikus kérdéseitől, exkluzív jellegétől; a „művészettörténet” tekintélyének aláásása Pop-zene – tömeg-kultúra elemeinek felhasználása: hirdetések, rajzsorozatok Andy Warhol Wolf Vostel: Miss Amerika

37 Hiperrealizmus – neoavantgárd
Duane Hanson: Supermarket Lady Ef Zámbó István (autodidakta művész, a szentendrei Vajda Lajos Stúdió alapító tagja): József Attila (1980)


Letölteni ppt "Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések