Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia."— Előadás másolata:

1 Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia tömegtermékeivel Valamennyi képző- és iparművészeti ágat átfogó, egységes stílus: összművészet Gaudi: Sárkány-kút. Louis Majorelle: Lépcsőkorlát Gaspar Homar: Intarziás bútor

2 Joseph Maria Olbrich: A bécsi, Secessionsgebäude. 1898. Joseph Maria Olbrich, Bécs

3 Victor Horta, Brüsszel A Tassel ház lépcsőháza, 1893. A Van Eetvelde-ház belső tere, 1895.

4 Antoni Gaudi, Barcelona Casa Batllo, 1907. Sagrada Familia templom

5 Reök-palota Magyar Ede, 1907. A magyar florális szecesszió legjelentősebb alkotása Mozgalmas felületképzés Dekoratív homlokzatképzés (növényi ornamentika)

6 A szecesszió építészete Szegeden- XX. század eleje Gróf palota Deutsch palota

7 A japán művészet hatása – Ando Hiroshige és Hokusai fametszetei (XIX. sz. I. fele)

8 A szecesszió festészete Alphonse Mucha: A tavasz. 1896. Gustav Klimt: A csók. 1907.

9 A MODERN FESTÉSZET IRÁNYZATAI Henri Matisse – a fauve-izmus (fauve ‘vadak’) Erőteljes, tiszta színek alkalmazása Síkhatás A látvány átlényegítése, A kép dekoratív mintává alakítása A vörös szoba. 1908. Olvasó lány. 1904.

10 Expresszionizmus (exprimere lat. ‘kifejezni’) 1905 –1920 Edvard Munch: Sikoly. 1894 Munch: Az élet tánca. 1900. Otto Dix: Katonák. 1916.

11 Max Beckmann: Az éjszaka. 1918 –1919.

12 Picasso korai korszakai (Párizs: kék, rózsaszín korszak – posztimresszionizmus, lírai expresszionizmus) Kék korszak (1901 –1904.) Az élet 1903. Rózsaszín korszak (1905 –1907.) Az artista családja. 1905.

13 A modern festészet: „Minek kínlódjon a festő olyasmivel, amit a fényképezőgép lencséje is ilyen jól meg tud ragadni? … A fényképészet éppen jól jött, hogy megszabadítsa a festészetet mindenféle irodalomtól, anekdotától, még a témától is. Mindenesetre a témának egy bizonyos oldala ezután a fényképészet birodalmába tartozik. Hát nem az volna helyes, ha a festők élnének a visszanyert szabadságukkal, és valami mást csinálnának?” (Brassai: Beszélgetések Picassóval. Bp. 1968. Corvina Kiadó. 56.) Picasso Gipsztorzó. 1894. Picasso: Fernande. 1905. René Magritte: Ez nem pipa. a reneszánsz valóságábrázolás elvetése. Fénykép – Festészet:

14 Mitchell: A képek politikája. JATEPress, 2008. 239.o.

15 Picasso: Az avignoni kisasszonyok. 1907. A kubizmus – az első jelentős avantgárd irányzat Szakítás a hagyományos ábrázoló művészettel és esztétikai értékekkel Avantgárd ‘előőrs’ – a XX. század első felének modern stílusirányzatai: „izmusok” Kubizmus Expresszionizmus Futurizmus Dadaizmus Szürrealizmus Konstruktivizmus (XX. sz. II. fele: neoavantgárd) Gombrich: „Kísérleti művészet” Művészeti forradalom

16 Picasso: Nő körtékkel. 1909. Picasso: Ambroise Vollard. 1910. ANALITIKUS KUBIZMUS 1908 –1911

17 Picasso: Csendélet nádfonat székkel. 1912. SZINTETIKUS KUBIZMUS 1912–1915 Picasso: Falnak támasztott hegedű. 1913.

18 Juan Gris: Az asztal. 1914.George Braques: A portugál. 1911.

19 Picasso korszakai: neoklasszicizmus (1915- től); Egyéni formanyelv kialakítása (1925-től) Pánsíp. 1923. Az álom. 1932.

20 1937 – Guernica – kubista, szürrealista, expresszionista stílusjegyek szintézise

21 Dadaizmus 1916–1922 – az antiművészet Marcel Duchamp: Lépcsőn lemenő akt. 1912. Ready Made „alkotások” (1913: Biciklikerék; 1917 „Forrás”) „A legborzalmasabb tiltakozás, magángerillaharc, tagadás” Tristan Tzara Francis Picabia: Kannibál Dada manifesztum: „Valamennyiőtöket vád alá helyezték: álljatok fel! … Álljatok, mintha zászló volna előttetek. Vagy mintha a Dada előtt állnátok, mely az életet jelenti, és azzal vádol benneteket, hogy csak sznobizmusból tudtok szeretni, és akkor is csak úgy, ha nagyon drága” (Kassák: Izmusok. 104.) Man Ray: Önarckép. 1916.

22 Szürrealizmus (1922-től kibontakozó irányzat) André Breton: A szürrealizmus második kiáltványa. 1929. „Véssük eszünkbe, hogy a szürrealizmus eszméje egész egyszerűen lelkierőnk helyreállítása, ennek eszköze pedig a szédületes önmagunkba merülés, a rejtett zugok rendszeres bevilágítása, más helyek fokozatos elsötétítése, szakadatlan séta a tilos területeken.” (René Passeron: A szürrealizmus enciklopédiája. Bp. Corvina Kiadó, 1983. 302.) Marc Chagall: Koncert 1957. Dali: Az emlékezet állhatatossága. 1931. Joan Miro: Harlequin farsangja. 1925.

23 René Magritte: Fekete mágia. 1934.René Magritte: Kastély a Pireneusokban

24 Max Ernst: A menyasszony beöltöztetése. 1940. Yves Tanguy: A bebútorozott idő. 1939.

25 Bauhaus (német művészet iskola – a modernizmus jegyében: 1919–1933) Szakítás a historizmussal, és egyben a dekorativitás eszményeivel Funkcionalizmus Konstruktivizmus „Építészek, szobrászok, festők: vissza a kézművességhez!” Walter Gropius: Bauhaus manifesztum

26 Modern építészet XX. sz. Philadelphia Helsinki

27 Absztrakt művészet Kandinszkij: Cím nélkül. 1923.Kandinszkij : Improvizáció No. 23. „Nonfiguratív”, „nonobjektív”: a felismerhető téma elutasítása, tiszta művészet: a tiszta színek lélektani hatása; formák ritmusa Vaszilij Kandinszkij (München) „színzenei” kísérletek

28 Vaszilij Kandinszkij Kandinszkij: Vidám felemelkedés. 1923. Kandinszkij: Gravitáció

29 Paul Klee Erdei gyümölcs. 1921. „Ha dolgaimnak olykor primitív látszata adódik, ennek magyarázata az az elvem, hogy redukáljunk mindent alig néhány fokozatra.” Vár és nap.

30 Konstruktivizmus Piet Mondrián: Tableau II. (1921–1925) (Zürich, Max Bill-gyűjtemény) Piet Mondrián: Victory Boogie Woogie, 1944 (USA, Meriden) „Ez a stílus az egyetemest – minden dogok magvát – alkotja meg” Mondrian. (R. Bajkay Éva szerk.: A konstruktivizmus. Bp. 1979. 131.o.) De Stijl mozgalom „neoplaszticizmus” A harmónia matematikai, zenei mintát követő vizuális megvalósítása

31 Avantgárd szobrászat Archipenko: Álló alak. 1913.Naum Gabo: Lineáris konstrukció. 1938.

32 Brancusi: Pogány Madonna. 1920. Nicolas Schöffer: Kibernetikus torony.

33 Az avantgárd és a diktatúrák (1930-as évek) Csapás a Bauhausra. Iwao Yamawaki kollázsa. 1932. Hitleri kultúrpolitika: „Elfajzott művészetek kiállítása” Sztálini (zsdanovi) kultúrpolitika: „polgári dekadencia” Arno Breker: Árja hős. 1937. (a hivatalos náci szobrászat

34 Absztrakt expresszionizmus – 1950-től Jackson Pollock Akciófestészet – dripping-technika A festék közvetlen vászonra csorgatása „lelki és idegrendszeri energiák gesztussá alakítása” Pollock: Kompozíció No.14.

35 Absztrakt expresszionizmus Mark Rothko Barnett Newman

36 Pop art – 1960-es évek Elfordulás a „Művészet” misztikus kérdéseitől, exkluzív jellegétől; a „művészettörténet” tekintélyének aláásása Pop-zene – tömeg-kultúra elemeinek felhasználása: hirdetések, rajzsorozatok Andy Warhol Wolf Vostel: Miss Amerika. 1968.

37 Hiperrealizmus – neoavantgárd Duane Hanson: Supermarket Lady. 1970. Ef Zámbó István (autodidakta művész, a szentendrei Vajda Lajos Stúdió alapító tagja): József Attila (1980)


Letölteni ppt "Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések