Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

II. Szimbolizmus - A görög szümbolon: „ismertetőjegy” szóból - Az ábrázolt tárgy nem önmagáért, hanem valami az általa hordozott tartalom segítőjeként.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "II. Szimbolizmus - A görög szümbolon: „ismertetőjegy” szóból - Az ábrázolt tárgy nem önmagáért, hanem valami az általa hordozott tartalom segítőjeként."— Előadás másolata:

1 II. Szimbolizmus - A görög szümbolon: „ismertetőjegy” szóból - Az ábrázolt tárgy nem önmagáért, hanem valami az általa hordozott tartalom segítőjeként fontos - Jelentkezik a festészetben, szobrászatban és nagyon jelentős a kor költészetében is Klimt

2 - A romantikával rokon, a századfordulón, a kapitalizmus keretei között helyét kereső ember életérzése fogalmazódik meg benne – kiábrándult, dekadens (hanyatló), misztikus, allegorikus, vonzódik az erotikához Klimt 1. Jellemzői: a/ Témák, szellemi tartalmak

3 - Az emberi lét alapkérdései: Gauguin: „Honnan jövünk? Mik vagyunk? Hová megyünk?”

4 születés, halál, Klimt

5 hit, Gauguin

6 szerelem, szenvedély Klimt

7 - Új jelentést ad a régi mítoszoknak: antik mitológia, kereszténység, középkori mítoszok, Dante, Shakespeare

8 Millais

9

10 - Jellemző, összetett jelentésű szimbóluma a nőiség: szépség, művészet, ártatlanság az élet forrása, szerelem, pusztító vágy, romlás, végzet, halál Pierre Puvis de Chavannes Böcklin

11 b/ Formai jegyei különböző stílusokhoz köthetik •akadémista, impresszionista, posztimpresszionista, szecessziós

12 2. Néhány művész

13 a/ Henri de Toulouse-Lautrec - Francia festő, grafikus

14 - Posztimpresszionista (rajzos, nagy színsíkokat használ, karikíroz, stilizál)

15 - Sokszor Degas-ra emlékeztető témák, Toulouse-Lautrec Degas

16 Toulouse-Lautrec

17 Degas Toulouse-Lautrec

18 szórakozó helyek, bordélyok világa,

19 az emberi színjáték különös helyszínei a századvég, a szimbolizmus életérzésével is rokoníthatóvá teszik művészetét

20 Az éjszakai Párizs krónikása

21 - Kegyetlenül őszinte, karikírozó ábrázolás és részvét, humánum jellemzi

22 A Moulin de la Galette

23 - A szecessziós plakáttervezés úttörője •Hullámzó körvonalak, síkban tartott harsány, színfoltok, figyelemfelkeltő, hangulati tartalmat is hordozó feliratok

24 - A litográfia (kőrajz, kőnyomás): •Síknyomású sokszorosító eljárás •A nyomtatás egy mészkőlap (fémmel is lehet helyettesíteni) kémiai eljárással festékhordozóvá tételével történik •Színes nyomatok is készíthetők (annyi kőlap ahány szín)

25 Toulouse- Lautrec: Plakát

26 b/ Auguste Rodin -Francia művész, a kor legnagyobb szobrásza - Nem sorolható egyértelműen egyik stílushoz sem, az ókori görög szobrászat és Michelangelo csodálója

27 - Gyakran nevezik impresszionistának: befejezetlen művek, nyitott kompozíciók, Michelangelo torzón maradt rabszolga szobrai „Gondolat”

28 érzékenyen megmunkált felületek, fény és árnyék, festőiség, „Danaida”

29 életszerűség, véletlenszerű kompozíció „Keresztelő Szent János”

30 a természet aszimmetriája „Balzac”

31 „Calais-i polgárok”

32

33

34 - Szimbolista témák „Örök bálvány”

35 „Katedrális”

36 „A Pokol kapuja”

37 „Három árny”

38 „A gondolkodó”

39

40

41 c/ Edward Munch - Norvég festő, grafikus - Az expresszionizmus előfutára

42 - Posztimpresszionista festői eszközök (színes kontúrok, síkban tartott színfoltok) „Az Élet tánca”

43 - Komor témák, a lét problémái: az ember sorsba vetettsége „Az árva”

44 A születés, az anyaság misztériuma: „Madonna”

45 Az ösztönök ébredése: „Serdülőkor”

46 A szerelem hatalma

47 Pusztító erő: „Vámpír”

48 A kapcsolatok sérülékenysége, boldogtalanság „Hamu”

49 Magány, idegenség „Este a Károly János úton”

50 d/ Gustav Klimt - Osztrák festő - A szecessziós stílus legkiemelkedőbb festője

51 - Szimbolista témák Legfontosabb motívum a nő: „Víz”

52

53

54 - Női portrék

55 A szecessziós nőtípus: „a végzet asszonya”

56 - Dekoratív tájképek

57 - Hullámzó vonalak,

58 életszerűen megfestett figurális részletek és bizánciasan szikrázó, csillámló dekoratív felületek különös egysége

59 3. Kötelező művek

60 a/ Toulouse-Lautrec: Ezek a hölgyek Budapest, Szépművészeti Múzeum

61 b/ Rodin: A csók •Márvány szobor •A szerelem örök csodája

62 A kor kedvelt témája Toulouse-Lautrec Gulácsy Lajos KlimtMunch

63

64

65 c/ Munch: A sikoly •A létbe vetettség rémülete, az ember kozmikus magánya, a természet is részese az emberi drámának •Örvénylő vonalak, felfokozott színek, a formák szándékos torzítása a kifejezés érdekében - expresszionizmus

66 d/ Klimt: Judit •A férfiakra romlást hozó érzéki nő - bibliai alak: népét megmentő hősnő •Finom festőiségű, érzéki felületek, bizáncias arany háttér, hullámzó, szecessziós rajz


Letölteni ppt "II. Szimbolizmus - A görög szümbolon: „ismertetőjegy” szóból - Az ábrázolt tárgy nem önmagáért, hanem valami az általa hordozott tartalom segítőjeként."

Hasonló előadás


Google Hirdetések