Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, 2009. november 10.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, 2009. november 10."— Előadás másolata:

1 Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.

2 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. A hálózat A zonos értékű elemekből álló rendszer, amelyben az elemek különböző módon kapcsolatban állnak egymással. Az elemek lehetnek pontok, emberek, városok, sejtek, számítógépek, honlapok, üzletek, iskolák…

3 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. A hálózatok… Skálafüggetlenek Kisvilágok Egymásba ágyazottak Gyengén kapcsoltak

4 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Skálafüggetlenség Annak a valószínűsége, hogy valamely elemnek egy nagyságrenddel több szomszédja legyen, egy nagyságrenddel kisebb. (Pareto: 80/20)

5 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Kisvilágság „Hat lépés távolság” 5,15,35, 80, 150 A kisvilágság segít megőrizni a biztonságérzetünket az elidegenedett világban.

6 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Egymásba ágyazottság Az egymásba ágyazottság segít megérteni a világot magunk körül.

7 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Gyengén kapcsoltság. A gyenge kapcsolatok a hálózat két, egymástól távoli pontját kötik össze. Gyakran változnak. A gyenge kapcsolatok stabilizálják a hálózatokat.

8 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Oktatási hálózatok típusFő funkcióJellemző tev. „praxis- közösség” Szakemberek gyakorlati problémáinak megoldása Tapasztalatcsere szervezetek hálózata A szervezetek eredményességének növelése Laza kapcsolatok, egymás kompetenciáinak használata tanuló hálózat Együttműködés a tanulási eredmények és képességek növelése érdekében Közös tanulás, megfelelő struktúra

9 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Praxisközösség Kapcsolatok, információk és szakmai kommunikáció biztosítása az azonos szakmai feladatot ellátó szakemberek számára – Adatbázisok – Hírlevél – Honlap – Szakmai rendezvények Egyéni tudásgyarapodás, nem is cél a szervezeti tanulás Pl. Azonos szakos pedagógusok szakmai szervezete

10 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Szervezetek hálózata A hálózat tagjai iskolák (intézmények) Az információcserén túl Egymás kompetenciáinak használata: – Szakmai tapasztalatcsere (intézménylátogatás, óralátogatás, konferencia) – szakmai programok közös fejlesztése és felhasználása (tanítási program, óravázlat, értékelési rendszer, stb.) – Közös programok (vetélkedő, szakmai projekt, stb.) Fontos a szervezeti reprezentáció kérdése (intézményvezetés) - információáramlás - az egyéni tudásgyarapodás beépülése a szervezetbe? - egyéni tanulás – szervezeti tanulás kapcsolata - pl. Önfejlesztő Iskolák hálózata

11 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Tanuló hálózat Közös értékek és jövőkép Vizsgálódáson alapuló csoportos tanulás Együttműködés Támogató és megosztott irányítás Közös felelősség a diákok tanulásáért és sikereikért Támogató feltételek A tanuló hálózatok létrehozásához szükséges feltételek: Egy vonzó elképzelés, vagy egy lelkesítő cél megvalósítása érdekében szerveződik egy a megvalósítást segítő szervezetben A középpontban a diákok tanulása áll Új lehetőségeket teremt a felnőttek tanulására Önkéntes irányítás és menedzsment

12 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. A hálózatok létrehozásának lépései - alapelvek 1.Megosztott irányítás – jövőképfejlesztés, támogatások biztosítása, kihívások 2.Közös birtoklás – a hálózat annyira tud működni, amennyire képes összehozni az embereket egy olyan elképzelés köré, amely vonzó és elkötelező (A közös elképzelések fejlesztése fontosabb, mint a pénz) 3.Közös morális cél: a diákok tanulás és jóléte – a tagoknak szilárdan kell hinniük abban, hogy közösen többet tudnak tenni a gyerekekért, mint egyedül. Minden egyes gyerek tanulási teljesítményének a javítása a legfőbb hajtóerő. 4.Közös felelősség a munka minőségéért és értékéért – közös hálózatértékelő stratégia (mérföldkövek, tevékenységek, eredmények)

13 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. II. E II. Együttműködő szervezet kiépítése 5.Az együttműködő tanulást lehetővé tevő szerkezet – a maximális részvétel biztosítása és az együttműködés fenntartása (személyes és virtuális kapcsolatok, aktív támogatás, facilitálás, kritikus barátságok, közvetítés a hálózaton belül, és kívülről is) 6.Együttműködő kapcsolatok 7.A tanulás 3 területe: tanulás a közösségi tudásalapból, a gyakorlatból leszűrt tudás és új tudás közös létrehozása (tanulás vmiből, valakivel, és meta szintű tanulás) 8.Vizsgálódás, kutatás – kutatás alapú tanulás, bizonyítékokon és adatokon alapuló tanulásfejlesztés

14 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. III. A gyakorlat megváltoztatása 8.Vizsgálódás, kutatás – kutatás alapú tanulás, bizonyítékokon és adatokon alapuló tanulásfejlesztés 9.A változás és a fejlesztés képességének építése – tervezett stratégiák az intézményeken belül és az int.-ek között; a tagok számára gazdag szakmai és vezetői támogatás 10.Új és hatékony kapcsolatépítés az iskolán belül és a gyerekekkel foglalkozó egyéb szervezetekkel 11.Új modellek a folyamatos szakmai fejlődésre és a vezetés tanulására- közös tanulás és fejlődés 12.A rendszerszintű hatás és rendszerirányítás – tapasztalati tanulás: a hálózat segít az egyes intézmények problémáinak megoldásában

15 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, 2009. november 10."

Hasonló előadás


Google Hirdetések