Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat NÉVszak Konzulens tanár: ……………………… 2010. Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Művészeti, Nevelés- és Sporttudományi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat NÉVszak Konzulens tanár: ……………………… 2010. Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Művészeti, Nevelés- és Sporttudományi."— Előadás másolata:

1 SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat NÉVszak Konzulens tanár: ……………………… Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Művészeti, Nevelés- és Sporttudományi Kar Egészségfejlesztési Intézet

2 Előadásvázlat A probléma bemutatása A probléma bemutatása A kutatás célja A kutatás célja Szakirodalom feldolgozása Szakirodalom feldolgozása A kutatás hipotézisei A kutatás hipotézisei A kutatási módszerei, mintája A kutatási módszerei, mintája Adatok Adatok Eredmények, következtetések Eredmények, következtetések

3 A probléma bemutatása A szociometria módszere közösségeket érzelmi és információáramlási rendszerének felmérésére széles körben alkalmazott módszer A szociometria módszere közösségeket érzelmi és információáramlási rendszerének felmérésére széles körben alkalmazott módszer Kérdések merülnek fel a középiskolai közösségek esetében e módszer megbízhatóságával, időbeni stabilitásával, és a szakirodalom által javasolt paraméterek jelentésével kapcsolatban Kérdések merülnek fel a középiskolai közösségek esetében e módszer megbízhatóságával, időbeni stabilitásával, és a szakirodalom által javasolt paraméterek jelentésével kapcsolatban Ez a kutatás ezekre a kérdésekre keresi a választ a soproni Széchenyi Gimnázium egyik osztályának longitudinális vizsgálata során Ez a kutatás ezekre a kérdésekre keresi a választ a soproni Széchenyi Gimnázium egyik osztályának longitudinális vizsgálata során

4 A kutatás célja Megvizsgálni, hogy egy középiskolai osztályban végzett longitudinális szociometriai vizsgálat és a pedagógusok körében végzett kikérdezés módszerének párhuzamos alkalmazása hogyan segítheti a közösség jobb megismerését Megvizsgálni, hogy egy középiskolai osztályban végzett longitudinális szociometriai vizsgálat és a pedagógusok körében végzett kikérdezés módszerének párhuzamos alkalmazása hogyan segítheti a közösség jobb megismerését A szociometria módszerének alkalmazhatósági kereteinek pontosítása egy középiskolai közösség feltérképezése során A szociometria módszerének alkalmazhatósági kereteinek pontosítása egy középiskolai közösség feltérképezése során

5 Elméleti háttér A szociálpedagógiában alkalmazható kutatási stratégiák, módszerek áttekintése (Falus, Cserné, Babbie, Tomcsányi) A szociálpedagógiában alkalmazható kutatási stratégiák, módszerek áttekintése (Falus, Cserné, Babbie, Tomcsányi) A szociometria módszerének részletes bemutatása (Moreno, Mérei, Bóka) A szociometria módszerének részletes bemutatása (Moreno, Mérei, Bóka)

6 A kutatás hipotézisei H1: A szociometria módszerének longitudinális alkalmazása és a pedagógusok körében végzett kikérdezés együttes alkalmazása növeli az osztályközösség megismerésének hatékonyságát H1: A szociometria módszerének longitudinális alkalmazása és a pedagógusok körében végzett kikérdezés együttes alkalmazása növeli az osztályközösség megismerésének hatékonyságát H2: A szociometria módszere által javasolt paraméter-értelmezések és kategóriák csak korlátozott mértékben alkalmazhatóak középiskolások körében H2: A szociometria módszere által javasolt paraméter-értelmezések és kategóriák csak korlátozott mértékben alkalmazhatóak középiskolások körében

7 Módszerek és minta 1. Longitudinális szociometriai vizsgálat Longitudinális szociometriai vizsgálat –Két alkalommal ugyanabban az osztályközösségben –Két-két hallgató a második felmérést követően (2 hét) ismételten kitöltötte a kérdőívet (stabilitás-ellenőrzés) Körülmények Körülmények –A szociometriai felmérések ideje: 2006 októbere és 2008 áprilisa –Osztályfőnöki óra keretében Minta: Minta: –Széchenyi Gimnázium (Sopron) egyik osztálya: 32 fő (14 lány, 18 fiú) –Az első felmérés idején 16 évesek (2. gimnazisták)

8 Módszerek és minta 2. Kikérdezés pedagógusok körében Kikérdezés pedagógusok körében –Szociometriai kérdőív kitöltése két-két diák nevében –Szociogram rajzolása a felmérés eredményeinek ismerete nélkül –Interjú, részben strukturált, diktafonnal Körülmények Körülmények –A kikérdezés ideje 2008 április –A kérdőív kitöltésére és szociogram megrajzolására a pedagógusoknak 1-3 hét állt a rendelkezésükre –Az interjú az iskola egyik üres termében zajlott le Minta: két pedagógus: Minta: két pedagógus: –osztályfőnök, –több tárgyat tanító tanár

9 Adatok Kölcsönösségi táblázat Kölcsönösségi táblázat Szociogram Szociogram Szerkezeti mutatók Szerkezeti mutatók Gyakorisági táblázat Gyakorisági táblázat Csoportlégkör mutató Csoportlégkör mutató Tagolási mutatók Tagolási mutatók Kérdőíves felmérések Kérdőíves felmérések Írásbeli feladatok Írásbeli feladatok interjúk interjúk Az osztályközösség szociogramjának részlete a 2008-as felmérési állapot szerint

10 Eredmények, következtetések A H1 hipotézis (hatékonyságnövelés): részben beigazolódott: A H1 hipotézis (hatékonyságnövelés): részben beigazolódott: – a két módszer eredményei túlnyomó részt fedik egymást A H2 hipotézis (a módszernek korlátai vannak): beigazolódott A H2 hipotézis (a módszernek korlátai vannak): beigazolódott –A módszernek vannak gyenge pontjai (pl. csoportlégkör mutató) A szociometria csak eszköz, nem pótolja a pedagógusi megismerő munkát A szociometria csak eszköz, nem pótolja a pedagógusi megismerő munkát A pedagógusok szívesen és nyíltan beszélnek tapasztalataikról A pedagógusok szívesen és nyíltan beszélnek tapasztalataikról A pedagógusok igényelnék az ilyen jellegű megbeszéléseket A pedagógusok igényelnék az ilyen jellegű megbeszéléseket A jó pedagógus jól érzékeli az osztályközösséget A jó pedagógus jól érzékeli az osztályközösséget Az eredmények bemutatása az osztályközösség előtt nagy körültekintést igényel, de nagyon hasznos lehet Az eredmények bemutatása az osztályközösség előtt nagy körültekintést igényel, de nagyon hasznos lehet

11 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat NÉVszak Konzulens tanár: ……………………… 2010. Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Művészeti, Nevelés- és Sporttudományi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések