Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tengeri fuvarozás BGF-KKK – NG. nappali alapképzés Nemzetközi ügyletek logisztikája 2011. 11. 07. Áts Júlia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tengeri fuvarozás BGF-KKK – NG. nappali alapképzés Nemzetközi ügyletek logisztikája 2011. 11. 07. Áts Júlia."— Előadás másolata:

1 Tengeri fuvarozás BGF-KKK – NG. nappali alapképzés Nemzetközi ügyletek logisztikája Áts Júlia

2 Általános jellemzők: tömegszerűség hozzáférés Gyakoriság (short-seal – nagyon sűrű [Gibraltár, Skandinávia] Sebesség – leglassúbb, legnagyobb távok, legkisebb sebességgel időjárás-függőség (hullámzás/ mechanikai igénybevétel/ klimatikus és biológiai kockázat) árubiztonság Díjszint (távolságarányosan, fajlagosan alacsony) környezeti hatás nagy közvetett (kikötőn keresztül) távolságfüggő viszonylag lassú erős többféle kockázat alacsony viszonylag kímélő

3 Infrastruktúra kikötők  Medencék (rakpartüzemek száma határozza meg)  kikötésre alkalmas rakpartok raktárak, (felmerülő ütemkülönbséget hidalja át) árukezelést szolgáló létesítmények, átrakó létesítmények (daruk) szárazföldi közlekedési hálózatok (vasút, közút)

4 Eszközök Kereskedelmi hajók fő jellemzők: Típus (TANKÖNYV) Fő jellemző – mit tud vinni kapacitás befogadóképesség – egysége: térmérték (régen: regisztrált tonna) Hordképesség(nettó terhelhetőség) – egysége: tonna  DWC – dead weight capacity  DWCC– dead weight cargo capacity rakodási együttható (ez dönti el, h a bef.képesség v. a hordképesség számít) Életkor (lényegesen gyorsabb az avulása, mint más eszköznek [15 éves már „veterán”]) Lobogó (melyik országban jegyezték be [adózás, jogszabályok]) Minősítés (időről időre történik, befolyásolja a biztosítási [hajó; áru] díjakat is)

5 Fuvarjogi egyezmények Hague-Visby Rules (HVR) Hamburg Rules (HR) [alkalmazhatóságához előfeltétel a HVR felmondása] Rotterdam Rules (RR) [nem KIZÁRÓLAG tengeri fuvarozásra érvényes, lényeg h részben legyen benne {Még nem hirdette ki az aláíró országok egyike sem. Amíg ilyen nem történik, a HVR az alap.}

6 A tengeri teherfuvarozás ágai JellemzőkVonal (liner)Bérelt (charter) a küldemény neme darabáru (csomagolt áru – magasabb feldolgozottsági fok) több feladó terméke komplett rakomány (konvencionális tömegáru ) pl. nyersolaj araboktól - ömlesztett fuvarozási feltételek egységes (ht. üzletszabályzat ) egyedi megállapodás szerint útvonalmenetrend szerintigény szerint fuvardíj a hajós jegyzése szerint a hajós ad ajánlatot mindenki részére egyedi megállapodás szerint fuvarokmányB/L vagy fuvarlevél

7 A charter hajópiac szereplői - TK hajótulajdonos (owner) hajóbérlő (charterer) ügynök (alkusz, bróker) owner’s charterer’s competitiv – ha nem tőzsdén kötik egyedül ez van, PÁRTATLANUL játszik [versenyeztető]

8 Időbérlet (time charter) meghatározott időre (hosszú, közép, rövid) – napi bérleti díj [tőzsdei árfolyam alapján]  műszaki feltételek  tulajdonos biztosítja  rakomány, útvonal meghatározása  bérlő („rendelkező tulajdonos”)  üzemanyag- és kereskedelmi költségek (kikötőhasználat, stb.)  bérlő  csupasz hajótestbérlés (bareboat/ demise charter) esetén személyzet nélkül vesz hajót  bérlő átnevezheti, áthelyezheti stb a bérlés célja: - vállalkozás (közép, hosszú) a főbérlő nem árutulajdonos, továbbértékesítés inkább a cél - áru fuvaroztatása (rövid)

9 Útbérlet (voyage charter) nem időre, hanem 2 kikötő közt a bérlés célja: áru fuvaroztatása (egyszeri, rendszeres) 1 hajó - egy vagy több bérlő (full vagy part charter) bérleti szerződés: Charter Party (TK 2. kötet 1. fejezet!) üzemeltetéssel kapcsolatos költségek  tulajdonos bérleti díj = fuvardíj  bérlő rakodási költségek (FIO FIOS Tankönyvben) a fuvardíj tartalmazza-e vagy sem rakodási norma (mindig meg kell határozni a rakodási szerződésben demurrage, despatch money (prémium a gyorsabb rakodásért)

10 A vonalhajózás jellemzői tengeri darabáruk (pl. sárgáktól) (konvencionális [zsák, doboz, kanna], intermodális [konténer]) előre meghatározott kikötők közötti útvonalon, meghirdetett menetrend szerint ( ETA[expected time for arrival], CT[closing time][indulás előtti árubeérkezési határidő az indulási kikötőbe], ETS/ETD [expected time of /Departure] ) meghatározott fuvarozási feltételek és díjjegyzés alapján Tulajdonképp fuvarozói gyűjtőforgalom gyűjtőponton

11 A vonalhajózási fuvarpiac szereplői keresleti oldalkínálati oldal hajós- társaságok ügynökök/képviselőkszállítmányozókmegbízók több ht. egy ht. kikötőihelyi eladó vevő FUVAROZÁSFUVAROZÁS hajóval kapcsolatos: – rakpart – formaságok, – vizsgálatok – utánpótlás – javítások szervezése rakománnyal kapcs.:  szerzés, ajánlat-adás, könyvelés; B/L kiállítás, áru-felszabadítás, számlázás, beszedés stb. szárazföld felől érkező áruk fogadása, „hajóhoz állítása”; tenger felől érkező áruk kiváltása, szf. irányú feladása szerződés- kötés: ht.-ügynök- kel, kikötői speditőrrel, szárazföldi fuvarozóval, egyéb szol- gáltatókkal helyi szállítmányo- zó megbízása

12 Fuvarozási szerződés megkötése hajótér könyvelés hajóstársaság ügynökénél közvetlenül a hajós nem foglalkozik ezzel hajós választás szempontjai  Ügynökség – döntő szempont (közelség=egyszerűbb papírmunka) TK 2. kötet 2. fejezet  kikötő  menetrend – mennyire teljesíthető a száll határidő  hajó  megbízhatóság  Díjszint – mostanság ez a legalapvetőbb

13 A fuvarköltség tényezői a díjtétel fogalma (egységnyi áru fuvardíja meghatározott távra [adott 2 kikötő közt]) a díjtétel-képzés (alkalmazás) egységei :  tömegegység (súlyárukra): LT, MT, ST  térfogategység (többször mérő árukra – 1 tonna tömegű része több, mint 1 m 3 ) CBM, cft  súly vagy térfogategység  hosszúság egység Ro-Ro hajókon  érték utáni díjtétel (ad valorem) a küldemény FOB értékének x %-a (leginkább értékbevallás esetén) X USD / W (t) X USD / M X USD / W/M X USD / m vagy ‘

14 díjtétel jegyzés konténerhajók esetén lehetséges egységek:  TEU (twenty feet equivalent unit) (húszlábas egységben)  20 ‘  40 ‘ (USA-ba 45 ‘ is) változatok  FAK (freight all kinds – egyszéges díjtétel árufüggetlenül)  CBR (commodity box rate) – árufüggő díjtétel lumpsum

15 korrekciós tényezők CAF  currency adjustment factor BAF  bunker adjustment factor elvben negatív előjelű is lehet

16 Pótlékok hosszúsági/terjedelmességi pótlék Súlypótlék IMO pótlék zsúfoltsági pótlék (congestion, peak season s.) időjárási pótlék útvonal pótlék háborús pótlék kalóztámadás kockázata biztonsági pótlék stb.

17 A tengeri fuvarköltség viselése nem osztható meg ! nem osztható meg ! prepaid  CFR, CIF  CPT, CIP,  DES*,DEQ*  DDU*, DDP  DAT, DAP * Incoterms 2000 collect  EWX  FCA  FAS  FOB tengeren- túli rendeltetési hely indulási hely

18 a szállítmányozó bekapcsolásának elsődleges haszna  összehangolás  többletköltségek elkerülése  előfeltétele:  bekapcsolása a kereskedelmi ügylet előkészítő fázisában  megbízás „hosszú” paritáson

19

20

21 A hamburgi kikötő

22 General Cargo

23 Multipurpose

24 Full container

25 Bulk

26 Reefer

27 Heavy cargo

28 Tank

29 Car

30 Ro-Ro v. Ferry boat

31 Feeder


Letölteni ppt "Tengeri fuvarozás BGF-KKK – NG. nappali alapképzés Nemzetközi ügyletek logisztikája 2011. 11. 07. Áts Júlia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések