Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen, 2010.12.16.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen, 2010.12.16."— Előadás másolata:

1 Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,

2 Önkormányzati gazdálkodás Az előadás tematikája Költségvetési gazdálkodás Költségvetési gazdálkodás Vagyongazdálkodás Vagyongazdálkodás Adósságrendezési eljárás Adósságrendezési eljárás

3 Költségvetési gazdálkodással összefüggő feladatok Gazdasági program (alakulás után 6 hónapon belül) Gazdasági program (alakulás után 6 hónapon belül) Koncepció, (november 30, december 15.) Koncepció, (november 30, december 15.) Költségvetés készítés (február 15.) Költségvetés készítés (február 15.) Költségvetés végrehajtása Költségvetés végrehajtása Beszámolás Beszámolás Ellenőrzés Ellenőrzés

4 Gazdasági program A képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra szól, A képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra szól, A gazdasági programot a képviselő-testület az alakuló ülését követő 6 hónapon belül fogadja el, A gazdasági programot a képviselő-testület az alakuló ülését követő 6 hónapon belül fogadja el, A település és az önkormányzat állapotát bemutatja és értékeli A település és az önkormányzat állapotát bemutatja és értékeli Meghatározza a következő négy év – választási ciklus – főbb településfejlesztési, üzemeltetési, működési irányait, elképzeléseit. Meghatározza a következő négy év – választási ciklus – főbb településfejlesztési, üzemeltetési, működési irányait, elképzeléseit.

5 Költségvetési gazdálkodás A költségvetés Az önkormányzat költségvetéséből finanszírozza és látja el a helyi önkormányzatokról szóló és más törvényben meghatározott feladatait, Az önkormányzat költségvetéséből finanszírozza és látja el a helyi önkormányzatokról szóló és más törvényben meghatározott feladatait, A költségvetés tartalmazza a) a helyi önkormányzat és a helyi kisebbségi önkormányzat kiadásainak és bevételeinek előirányzatait, és b) az általa alapított, irányított költségvetési szervek kiadásainak és bevételeinek előirányzatait.

6 Költségvetési rendelettervezet Előzetes egyeztetések, véleményeztetések Előzetes egyeztetések, véleményeztetések Előterjesztés tartalmi elemei (Áht, Ámr.) Előterjesztés tartalmi elemei (Áht, Ámr.) Rendelet szerkezete, Rendelet szerkezete, Mellékletek, Mellékletek, Egyéb tartalmi elemek Egyéb tartalmi elemek

7 Bevételek Önkormányzat bevételei: 3600 Mrd Ft saját bevételek (pl. helyi adó, illeték, intézményi bevétel, kamat, bírság, stb.), 1100 Mrd Ft saját bevételek (pl. helyi adó, illeték, intézményi bevétel, kamat, bírság, stb.), 1100 Mrd Ft átengedett bevételek (SZJA, gépjárműadó, ), 705 Mrd Ft átengedett bevételek (SZJA, gépjárműadó, ), 705 Mrd Ft felhalmozási és tőkejellegű bevételek,330 Mrd Ft felhalmozási és tőkejellegű bevételek,330 Mrd Ft állami hozzájárulások, támogatások, 500 Mrd Ft állami hozzájárulások, támogatások, 500 Mrd Ft átvett pénzeszközök (E. Alap, stb.),450 Mrd Ft átvett pénzeszközök (E. Alap, stb.),450 Mrd Ft Hitel ~500 Mrd Ft Hitel ~500 Mrd Ft

8 Kiadások Kiadások: Folyó (működési) kiadások összesen 2500 Mrd Ft ebből: Folyó (működési) kiadások összesen 2500 Mrd Ft ebből: Személyi juttatások 1000 Mrd Ft Személyi juttatások 1000 Mrd Ft Társadalombiztosítási és munkaadói járulék, egészségügyi hozzájárulás 270 Mrd Ft Társadalombiztosítási és munkaadói járulék, egészségügyi hozzájárulás 270 Mrd Ft Dologi kiadások 1000 Mrd Ft Dologi kiadások 1000 Mrd Ft Működési célú pénzeszköz átadás 110 Mrd Ft Működési célú pénzeszköz átadás 110 Mrd Ft Társadalom és szociálpolitikai juttatások 160 Mrd Ft Társadalom és szociálpolitikai juttatások 160 Mrd Ft Felhalmozási és tőke jellegű kiadások 650 Mrd Ft Felhalmozási és tőke jellegű kiadások 650 Mrd Ft Hitel és értékpapír műveletek kiadásai 120 Mrd Ft Hitel és értékpapír műveletek kiadásai 120 Mrd Ft

9 Költségvetésekről A években az önkormányzatok 80%-a költségvetési hiánnyal hagyta jóvá az éves költségvetését. A években az önkormányzatok 80%-a költségvetési hiánnyal hagyta jóvá az éves költségvetését. Azonban év során megtett intézkedések hatására, év végére az önkormányzatok 25%-ánál nem fedezték a bevételek a költségvetési kiadásokat Azonban év során megtett intézkedések hatására, év végére az önkormányzatok 25%-ánál nem fedezték a bevételek a költségvetési kiadásokat A között kevesebb önkormányzat vett fel hosszú lejáratú hitelt, de nőtt a kötvényt kibocsátó önkormányzatok száma.( 2008-ban 125, 2009-ben visszaesés után csak 15) A között kevesebb önkormányzat vett fel hosszú lejáratú hitelt, de nőtt a kötvényt kibocsátó önkormányzatok száma.( 2008-ban 125, 2009-ben visszaesés után csak 15) A között kibocsátott kötvények legkisebb összege 0,01 milliárd Ft, a legnagyobb összege 12 milliárd Ft volt. A kibocsátott kötvények 91%-a fejlesztési célú, 9%-a működési célú volt. A között kibocsátott kötvények legkisebb összege 0,01 milliárd Ft, a legnagyobb összege 12 milliárd Ft volt. A kibocsátott kötvények 91%-a fejlesztési célú, 9%-a működési célú volt.

10 2011-es elképzelések A Magyar Köztársaság 2011-évi költségvetéséről törvénytervezet az önkormányzatoknak, az összetétel kis mértékben változik. központi költségvetés – állami támogatás és átengedett személyi jövedelemadó révén – mintegy 1130 milliárd forintot biztosít az önkormányzatoknak, az összetétel kis mértékben változik. (két évvel korábbi tény adat az alap) Változik pl. jövedelemkülönbség mérséklési számítása (két évvel korábbi tény adat az alap) Üdülőhelyi feladatok támogatása 1-ről 1,5 Ft ra nő. Üdülőhelyi feladatok támogatása 1-ről 1,5 Ft ra nő.

11 Vagyongazdálkodás I. Az önkormányzati tulajdon célhoz kötöttsége célhoz kötöttsége Korlátozottsága Korlátozottsága Szerkezetét tekintve: Törzsvagyon /mely közvetlenül kötelező önkormányzati feladat- és hatáskör ellátását vagy a közhatalom gyakorlását szolgálja, jogszabállyal keletkezik, két alcsoport a forgalmi korlátozás miatt/ Törzsvagyon /mely közvetlenül kötelező önkormányzati feladat- és hatáskör ellátását vagy a közhatalom gyakorlását szolgálja, jogszabállyal keletkezik, két alcsoport a forgalmi korlátozás miatt/ Egyéb vagyon Egyéb vagyon

12 Vagyongazdálkodás II. A vagyon országos összesített értéke folyamatosan növekszik. Bár a kötelezettségek is nőnek. A vagyon országos összesített értéke folyamatosan növekszik. Bár a kötelezettségek is nőnek. Sajátosságok: kötelező nyilvántartás, felelős gazdálkodás, nyilvános értékesítés, nyilvános versenytárgyalás, helyi rendeletben előírt eljárások. Sajátosságok: kötelező nyilvántartás, felelős gazdálkodás, nyilvános értékesítés, nyilvános versenytárgyalás, helyi rendeletben előírt eljárások.

13 Adósságrendezési eljárás célja: fizetőképesség helyreállítása, hitelezők kifizetése a kötelező feladatok ellátásának biztosítása mellett; a legfőbb ok: fejlesztésből adódó fizetési problémák; a legtöbb eljárást az önkormányzatok saját maguk ellen kezdeményezték Jelenleg 8-9 eljárás van folyamatban, 96 óta 38 önkormányzatot érintően folyt eljárás

14 Adósságrendezési eljárás Pénzügyi gondnok Pénzügyi gondnok Adósságrendezési bizottság Adósságrendezési bizottság Válságköltségvetés Válságköltségvetés Reorganizációs program Reorganizációs program Egyezségi javaslat Egyezségi javaslat Vagyonfelosztás Vagyonfelosztás

15 Köszönjük megtisztelő figyelmüket! Dr. Ötvös Gábor tanácsos tanácsos


Letölteni ppt "Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen, 2010.12.16."

Hasonló előadás


Google Hirdetések