Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A civilizációk növekedésének egy egyszerű modellje mathematica et historia szimulációs játék: a CIV Malthus: eszetlen növekedés Háború és béke és még valami.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A civilizációk növekedésének egy egyszerű modellje mathematica et historia szimulációs játék: a CIV Malthus: eszetlen növekedés Háború és béke és még valami."— Előadás másolata:

1 A civilizációk növekedésének egy egyszerű modellje mathematica et historia szimulációs játék: a CIV Malthus: eszetlen növekedés Háború és béke és még valami ? Bíró, Tamás Sándor FIZIKUS NAPOK, Debrecen, 2007. 03. 07.

2

3 A sikeres civilizáció Túllép a tradicionális módszereken Egyedi műveket hoz létre Tágítja a horizontját, növeli területét Építkezik, a világ a csodájára jár Alkot, új technológiákat vezet be Harcol a közjó érdekében Inspirálja az egész emberiséget

4 A pszichohistória Isaac Asimov: Alapítvány Hari Sheldon megalapozza a pszichohistóriát Axiómák: 1.populáció > trillió 2.Az emberek nem tudnak a pszichohistória jóslatairól

5 Lehet-e matek a töriben? A világtörténelem egyedi, de részleteiben statisztikus. Vannak felderíthető szabályok, hasonlatosan az élet, a Föld és a kozmológia tudományához. Alapegység: civilizáció. Az önfejlődés fizikai és biológiai alapú, de a civilizációk kölcsönhatnak. Ez utóbbit átlagos környezetként tekintjük. A legfontosabb dinamikus állapotjelző a populáció létszáma.

6 Minden pont 1 millió ember

7 A história matematikája Az önfejlődés paraméterei módosíthatók. A civ-ek célja a növekedés gyorsítása illetve a fogyás – kihalás elkerülése. A véletlen szerepet játszik, de mégis tehetők jóslatok. Ezek korábban ismeretlen múltbeli eseményekre, számértékekre is tehetők, ami később ellenőrizhető. Vannak korszakok, mert néha nehezen születik az új. A paraméterek tere is tartományokra oszlik.

8 CIV III

9

10 A populáció növekedése

11 Exponenciális és 1/t növekedés létszám Évi növekmény

12 Növekedés az időben Linear

13 Logaritmikus ábra

14 Inverz létszám, exponenciális idő

15 A növekedés határai c: fogyasztás, konzum (per capita: fejenként)

16 A fogyasztás csökkenti, a terület forrásai növelik a születési rátát MONOGÁM POLIGÁM Több forrás ( r ) és terület ( A )  növekedés

17 CIV III

18 A civilizált terület: kirajzás Nagy p / A  a népsűrűség nyomása.

19 A limesz növekedése Egyensúly adott népsűrűségnél: állandó határok a jók.

20

21 A populáció dinamikája a terület egyensúlya mellett

22 MONOGAMIC

23 A populáció dinamikája a terület egyensúlya mellett POLIGAMIC

24 Lehatárolt területnövekedés A p A max p/m

25 Világ népesség adatok

26 Játék népességadatok: CIV IV

27 Játék területadatok: CIV IV

28 Játék dinamika: CIV IV

29 Növekedés kis világban: CIV IV

30 Terület kis világban: CIV IV

31 Az egyenlet ellenőrzése: CIV IV

32 Játékvilág népessége CIV IV

33 A népesség és a terület viszonya teszt

34 A népesség és a terület

35 Expanzió: háború és béke

36 CIV III

37

38 A háború és béke mérlegelése Minden zárójeles kifejezés pozitív! Győzelem + vereség + béke = 100 %

39 Deliberation of war and peace

40 A háború és béke mérlegelése Héja (militarista): nem vesz tudomást a háborús veszteségről ( hv faktor) Galamb (pacifista): nem vesz tudomást a nyerhető területről ( ra² faktor). Racionális: mindkét faktort figyelembe veszi.

41 A háború és béke mérlegelése War point Peace point háború béke

42 A mérlegelés szabadsága nagyobb a nagy civilizációkra

43 Érdemes-e háborúzni ? Nem lehet negatív a terület: A mindennél többet ne kockáztass:

44 Érdemes-e háborúzni ? If V+D=1: L / a V 25% 50% 75% 100% 0% War deliberation War is not adviced 4/321 º Pyrrhos point

45 Jobb forráskihasználás: technológia Ha L ill. A nem növelhető tovább, r akkor is növelhető, pl. technikai újításokkal. Mellékhatás: µ csökken és további területek L (A) válnak művelhetővé. A környezetszennyezés csökkentheti r-t.

46 CIV III

47 Idegen források: (szabad)kereskedelem Az effektív területet növeli ( A ). A konzum is nő ( c ), luxusigények. Új foglalkozások növelik r- t. Jobb közlekedés és kommunikáció  a katonai győzelem esélye nőhet ( V ).

48 Átvenni ami jó: kultúra Ez a leggyorsabb út r és L növeléséhez, µ csökkentéséhez. Túlzott elmaradottság ezt megakadályozhatja. Békediplomácia és luxusigények vonzzák a kultúrát. Kulcs: közoktatás, vallás, társadalmi mobilitás.

49

50 Ciklusok: mennyire lényeges? Kondratyev: 10-30 év, gazdasági Hegemónia: 40-60 év, generációs Ibn-Khadún: 100 év, nomád – agrár Turchin: 150-300 év, állami összeomlás Visszavető események: –Tatárjárás ( Kelet-Európa ) –Fekete Halál (pestis) ( Nyugat-Európa ) –I és II világháború, Róma bukása

51

52 Történelmi sokkterápia ( hirtelen új paraméterek) természeti katasztrófák (r csökken) világháborúk (A csökken) Conquista (p, r, A csökken) járványok: pestis, himlő, aids (µ nő) Bürokrácia- vagy adó- infarktus (c nő)

53 Esettanulmány: p’ = 2 p / 3, A’ = A / 3 Előtte:

54 Esettanulmány: p’ = 2 p / 3, A’ = A / 3 Utána:

55 Esettanulmány: p’ = 2 p / 3, A’ = A / 3 r’ = 2 r stratégia: +26 % jogi - politikai reform +26 % jobb közoktatás +26 % több külkereskedelem 1.26 ×1.26 × 1.26 = 2

56 A case study: p’ = 2 p / 3, A’ = A / 3 The same in the poligamic model… Before:

57 A case study: p’ = 2 p / 3, A’ = A / 3 The same in the poligamic model… The aim is that 10M be over the Malthus point

58 Weakly poligamic dynamics  poligamicy index in [ 0, 1 ].

59 A sikeres civilizáció Túllép a tradicionális módszereken (r, µ) Egyedi műveket hoz létre (A, c) Tágítja a horizontját, növeli területét ( A ) Építkezik, a világ a csodájára jár ( c ) Alkot, új technológiákat vezet be ( r ) Harcol a közjó érdekében ( V, D, A ) Inspirálja az egész emberiséget ( p )

60 Mi a nagyság ? A nyugati civilizáció lényege a Magna Charta, nem a Big Mac


Letölteni ppt "A civilizációk növekedésének egy egyszerű modellje mathematica et historia szimulációs játék: a CIV Malthus: eszetlen növekedés Háború és béke és még valami."

Hasonló előadás


Google Hirdetések