Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,"— Előadás másolata:

1 Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest, december 7. Dr. Kiss József Országos Egészségbiztosítási Pénztár

2 Az előadás témája Az ellátási hibák értelmezése Az ellátási hibák mérhetősége Az OEP minőségi indikátor programja

3 Az ellátási hibák értelmezése

4 Az ellátási hiba fogalma Hiba (Error) –Mulasztás egy tervezett tevékenységben a szándékhoz képest (azaz hiba a megvalósításban) vagy rossz terv alkalmazása valamilyen cél érdekében (azaz a tervezés hibája) Ártalmas esemény (adverse event: AE) –Károsodás, ami elsősorban az ellátási tevékenység, mint a beteg alapvető állapotának a következménye Megelőzhető ártalmas esemény –Hiba következtében fellépő ártalmas esemény forrás: Institute of Medicine, 1999

5 Emberi (individuális) okok Rendszer okok –a kiváltó okok többsége rendszer eredetű! –rendszer: független elemek (emberek, folyamatok, eszközök) valamely készlete, amelyek egy közös cél érdekében hatnak egymásra (mikro vagy makro szinten) Az ellátási hibák eredete

6 Emberek ~15% Rendszer és folyamatok ~85% A személyzet képzésével elérhető általános fejlődés A veszteségek kiküszöbölésével és az eljárások javításával elérhető általános fejlődés Fejlesztési lehetőségek a kiváltó okok meghatározásával Forrás: W. Pierskalla

7 Az ellátási hibák mérhetősége

8 Az mérhető, ami dokumentálásra kerül A szükséges de nem elvégzett ellátások nem dokumentáltak Ellátási hibák megítélése standardok, protokollok hiányában szubjektív lehet Nehéz felismerni, mérni és értékelni Adminisztratív adatokból csak a szisztematikus ellátási hibák emelhetők ki –vannak ismert mérési rendszerek és eljárások ellátási hibák feltárására Az ellátási hibák mérhetősége

9 Antibiotikumot receptre kiváltók aránya az országos gyakorisághoz képest kistérségenként, 2002/2003

10 Szemészeti szakellátásban megjelent betegek aránya az országos szinthez képest, 2003

11 lakosra jutó járóbeteg beavatkozás-szám megyei bontásban (2001)

12 4950 Bőrátültetés (nem érnyeles) a bőr, bőr alatti szövet betegsége miatt (2002)

13 Emlőszűrés átszűrtségi értékek irányítószám körzetenként (2002)

14 Az ellátási hibák felismeréséhez szisztematikus indikátorfejlesztés szükséges.

15 Minőségi indikátorok

16 Országos Egészségbiztosítási Pénztár lehetséges szerepe Pénztár: –Átnézi a számlát és fizet Finanszírozó: –Enyhe ráhatás a „számla” keletkezésére Vásárló: –Eldönti, hogy mit, kitől és mennyiért vásárol –Van gazdája a történéseknek Biztosító: –Kockázatkezelés –Díjfizetés –Kárrendezés

17 Minőségi indikátor fejlesztési projekt Minőségi és teljesítmény indikátorok kialakítása a szolgáltatások színvonalának monitorozására A mennyiségi elv helyett a minőségi elv érvényesülése a cél Az integrált rendszerben tükröződnek a: –Szakmai preferenciák –Finanszírozói elvárások –Szolgáltatói szempontok –Tájékozott fogyasztói beteg-magatartás kialakítása

18 Az indikátorprogram célja A hazai egészségügyi ellátó rendszerben alkalmazható indikátorrendszer kialakítása, ezen keresztül: –a szolgáltatások és szolgáltatók által nyújtott ellátás adatokon alapuló értékelése, –visszajelzési rendszer kialakítása, –következtetések levonása az ellátás minőségére vonatkozóan és –ösztönzés az ellátás minőségének fejlesztésére.

19 További fejlesztési irányok Az indikátorok körének bővítése Folyamatos konzultáció a szakmai szervezetekkel Visszajelzési rendszer kialakítása a kórházak irányába Finanszírozási döntéshozatal támogatása OEP vásárlói szerep erősítése

20 adatok elemzése –minőségi indikátorok szolgáltatói szinten szolgáltatási szinten rendszer szinten visszajelzési rendszer kialakítása biztosítói funkció erősítése visszajelzési rendszeren keresztül történő ösztönzés a ellátási hibák megelőzésére Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében

21 Köszönöm a megtisztelő figyelmet !


Letölteni ppt "Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések