Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRegina Fülöpné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A választási rendszerek és a területfejlesztés intézmény- rendszeri változásainak összefüggései Agg Zoltán PhD, Pannon Egyetem, Veszprém
2
Előadás felépítése Megyék, régiók, területfejlesztés 1996-1997-es alakulások Változások 1999-től Közvetett választás elméletben és gyakorlatban 2005-2007 Változások 2012. január 1-től Új intézményrendszer szereplői
3
Területfejlesztési tanácsok 1996 Megyei szint hangsúlyos Kistérségi társulások szerepe jelentős Pártsemleges gazdasági szereplők (kamarák, munkaadók, szakszervezetek) Példa: Alelnök-vita Veszprém megyében Miniszter képviselője a régióigazgató www.comitatus.hu
4
1994. nyarán a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium ideiglenes jelleggel kialakította a NUTS 2. tervezési-statisztikai régiókat.
5
A tervezési-gazdasági körzetek (1970-90) alternatív javaslatként tűnik fel a Ttv-tervezetben
6
Régió és kiemelt térség Régió: tervezési-statisztikai, fejlesztési célból létrehozott egy vagy több megyére kiterjedő területfejlesztési egység Kiemelt térség: egy vagy több megyére (ill. a fővárosra) vagy azok meghatározott területére kiterjedő, társadalmi,gazdasági vagy környezeti szempontból együtt kezelendő területi egység, amely egységes tervezéséhez és fejlesztéséhez országos érdekek fűződnek
7
Területfejlesztés feladata - az ország különböző adottságú térségeiben a társadalom és a gazdaság megújulását elősegítő fejlesztéspolitika kidolgozása - az elmaradott térségek felzárkóztatásának elősegítése - a gazdaság szerkezeti megújulásának elősegítése, a munkanélküliség mérséklése - az innováció feltételeinek javítása - a kiemelt térségek fejlődésének elősegítése - vonzó vállalkozói környezet kialakítása
8
A megyei területfejlesztési tanácsok önszerveződése
9
A megyei területfejlesztési tanácsok önszerveződése - okok 5 megyés régió Tisza-tó ürügyén (változó székhellyel) Ehhez csatlakozik Nógrád. Budapest túlsúlyától félve Fejér megye önálló régiót szervez. Vas megye vétója miatt Veszprém nem csatlakozhat Nyugat-Dunántúlhoz. Zala viszont igen, sőt Dél-Dunántúlhoz is. Budapest és Pest megye ellentéte.
10
Területrendezés feladatai - a környezeti adottságok feltárása és értékelése - az infrastrukturális hálózatok területi szerkezetének, elhelyezésének megállapítása - az országos és térségi célok összehangolása Választott testület kell a jóváhagyáshoz!
11
Tervezési-statisztikai régiók – NUTS 2.
12
Állam területfejlesztési feladatai - az elmaradott térségek felzárkóztatása - a közszolgáltatásokban meglévő területi különbségek mérséklése - az európai integrációs, innovációs területfejlesztési feladatok támogatása, a térségi területfelhasználási célok megvalósításának elősegítése
13
Együttműködő szervek A területfejlesztési és területrendezési feladatok ellátásában együttműködnek: - az állami szervek - az önkormányzatok - természetes személyek és szervezeteik - a gazdálkodást végző szervezetek és az érdekvédelmi szervezetek
14
Fejlesztési tanácsok „elpártosodása” Megyei fejlesztési tanácsokból 1999-től: Gazdasági szereplők kikerülnek Új szereplő kisgazda alapon: földművelési hivatal, KöM képviselője (2002-től SZDSZ!) A miniszter képviselője a megyei FkgP- elnök!!! Fidesz: RIB-képviselő bekerül Kistérségek képviselete 3-ra csökken
15
MSZP sem jobb a Deákné vásznánál Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács elnöksége (2007): Szabó Imre MSZP (volt megyei közgyűlési elnök), elnök az önkormányzati és területfejlesztési miniszter képviselője Szűcs Lajos Fidesz, társelnök a Pest Megyei Területfejlesztési Tanács elnöke Dr. Tóth József MSZP, társelnök a fővárosi kerületi önkormányzatok képviselője Ikvai-Szabó Imre SZDSZ, társelnök az egészségügyi miniszter képviselője
16
Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács Tagjai (2007) (2007) (2007) Hagyó Miklós MSZP a főpolgármester képviselője Dr. Szaló Péter a Kormány képviselője Varju László MSZP a Miniszterelnöki Hivatal képviselője Rusznák Imre a Budapest és Közép-Dunavidéki Regionális Idegenforgalmi Bizottság elnöke Gulyás József SZDSZ a gazdasági és közlekedési miniszter képviselője Kovács István a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter képviselője Podolák György MSZP a pénzügyminiszter képviselője
17
További (párt)tagok Wittinghoff Tamás SZDSZ a környezetvédelmi és vízügyi miniszter képviselője Horváth Csaba MSZP az oktatási és kulturális miniszter képviselője Dr. Bakonyi Tibor MSZP a szociális és munkaügyi miniszter képviselője Dr. Dietz Ferenc FIDESZ a Kistérségi Egyeztető Fórum képviselője Dr. Gémesi György MDF a Kistérségi Egyeztető Fórum képviselője Kőszegi Zoltán a Kistérségi Egyeztető Fórum képviselője T. Mészáros András FIDESZ megyei jogú város polgármestere
18
Törvényi szabályozás A területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. Törvény 2011. évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról
19
Változások Szabad vállalkozási zóna: a területfejlesztési célok érdekében pénzügyi és más kedvezményeket kell biztosítani A területrendezési hatósági eljárás ügyintézési határideje 30 napra csökkent A területrendezési terveket legalább tízévenként felül kell vizsgálni
20
2012. január 1-ig A területfejlesztési és területrendezési feladatokat ellátta: - a területfejlesztési önkormányzati társulás - a kistérségi fejlesztési tanács - a megyei önkormányzat - a megyei területfejlesztési tanács - a térségi fejlesztési tanács - a regionális fejlesztési tanács
21
2012. január 1. után A területfejlesztés és területrendezés feladatait ellátja: - a területfejlesztési önkormányzati társulás - a megyei önkormányzat - a regionális területfejlesztési konzultációs fórum - a megyei területfejlesztési konzultációs fórum - a térségi fejlesztési tanács - a regionális fejlesztési ügynökség
22
Intézményrendszer átalakulása A 2012. január 1. napján megszűnő szervezetek: - kistérségi fejlesztési tanács - megyei területfejlesztési tanács - regionális fejlesztési tanács A 2012. január 1. napján létrejött szervezetek: - a regionális területfejlesztési konzultációs fórum - a megyei területfejlesztési konzultációs fórum - regionális fejlesztési ügynökség
23
Területfejlesztési önkormányzati társulás települési önkormányzatok közös területfejlesztési célok megvalósítására hozhatják létre társulásokra nem alkalmazhatók a helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló 1997. évi CXXXV. törvény előírásai Fővárosi és megyei kormányhivatalok törvényességi ellenőrzés helyett törvényességi felügyeletet gyakorolnak
24
Megyei önkormányzat I. Nem kell a területrendezési terv elkészítésekor a külön miniszteri rendeletben meghatározott tartalmi követelményeket figyelembe vennie A területi összehangolási kötelezettség a kötelező feladatok helyett a fejlesztéspolitikai szerepből, továbbá a nemzetközi és határon átnyúló együttműködésből adódó feladatokra terjed ki A megyei jogú városokkal és települési önkormányzatokkal történő együttműködés során megszűnik a területrendezési tervek városkörnyéki összehangolása
25
Megyei önkormányzat II. A területi információs rendszer kialakítása érdekében a Központi Statisztikai Hivatallal történik az együttműködés Nem kell a megyei területfejlesztési koncepcióról állást foglalnia Az elfogadott területrendezési tervnek a dokumentációk gyűjtésére kijelölt szervnek történő megküldése
26
Regionális területfejlesztési konzultációs fórum Az egy régió területén működő megyei közgyűlési elnökök kötelesek létrehozni Összehangolja a megyei önkormányzati döntéshozatalt Külön munkaszervezete nincs
27
Megyei területfejlesztési konzultációs fórum A megyei közgyűlés és a megyében működő megyei jogú városok közgyűlései kötelesek létrehozni A tagság fele-fele arányban a megyei közgyűlési és a megyei jogú városi küldöttekből áll össze Előzetesen állást foglal a megyei közgyűlés területfejlesztési ügyeiben Külön munkaszervezete nincs
28
Térségi fejlesztési tanács I. A jogi személyiségű térségi fejlesztési tanács létrehozásának joga a megyei közgyűlésre szállt át A megyei közgyűléseknek a szervezeti és működési szabályzatban kell rendelkezniük a térségi fejlesztési tanács keretében ellátott feladatokról A tagság a megyei közgyűlési elnökökből, ez érintett közgyűlések egy-egy képviselőjéből és a Balaton Fejlesztési Tanács esetében a kormány képviselőjéből áll össze
29
Térségi fejlesztési tanács II. Megszűnt a kötelezően létrehozott térségi fejlesztési tanácsként működő Budapesti Agglomerációs Fejlesztési Tanács A Tftv. 16. § (4) bekezdése szabályozza a térségi fejlesztési tanács működéséhez szükséges források körét A térségi fejlesztési tanács székhelye szerint illetékes fővárosi és megyei kormányhivatal a térségi fejlesztési tanács szabályzatai, működése, szervezete, döntéshozatali eljárása jogszabályszerűségét vizsgálja
30
Regionális fejlesztési ügynökség A miniszter a megyei, fővárosi fejlesztési program megvalósításához kapcsolódó előkészítési és végrehajtási feladatok ellátására nonprofit gazdasági társasági formában regionális fejlesztési ügynökséget köteles működtetni Feladata a kapcsolattartás, a területfejlesztési programok megvalósításának szervezése, és a lebonyolításukban való észvétel
31
Balaton Fejlesztési Tanács Elnök: Bóka István (Fidesz-KDNP, kormány képviselője) Somogy Megyei Közgyűlés elnöke: Gelencsér Attila (Fidesz-KDNP) Somogy Megyei Közgyűlés képviselője: Hídvégi József (Fidesz-KDNP) Veszprém Megyei Közgyűlés elnöke: Lasztovica Jenő (Fidesz-KDNP) Veszprém Megyei Közgyűlés képviselője: Nagy Jenő (MSZP) Zala Megyei Közgyűlés elnöke: Manninger Jenő (Fidesz-KDNP)
32
Közép-dunántúli regionális területfejlesztési konzultációs fórum Elnök (2013. június 30-ig): Törő Gábor (Fejér Megyei Közgyűlés elnöke, Fidesz- KDNP) Veszprém Megyei Közgyűlés elnöke: Lasztovica Jenő (Fidesz-KDNP), országgyűlési képviselő Komárom-Esztergom Megyei Közgyűlés elnöke: Popovics György (Fidesz-KDNP), országgyűlési képviselő
33
Fejér Megyei területfejlesztési konzultációs fórum Törő Gábor (Fidesz-KDNP), a Fejér Megyei Közgyűlés elnöke dr. Cser-Palkovics András (Fidesz-KDNP), Székesfehérvár MJV polgármestere, országgyűlési képviselő Cserna Gábor (Fidesz-KDNP), Dunaújváros MJV polgármestere, országgyűlési képviselő Somogyi Balázs (Fidesz-KDNP), a Fejér Megyei Közgyűlés delegáltja, Perkáta polgármestere
34
Komárom-Esztergom Megyei területfejlesztési konzultációs fórum Popovics György (Fidesz-KDNP), Komárom-Esztergom Megyei Közgyűlés elnöke, országgyűlési képviselő Schmidt Csaba (Fidesz-KDNP), Tatabánya város polgármestere, országgyűlési képviselő
35
Önkormányzati-közigazgatási megyetársulások (prof. Verebélyi Imre)
36
V2 változat VerebélyiImre2009.pps VerebélyiImre2009.pps Esztergom-Dorog Pápa, Sümeg-Tapolca Nagykanizsa Dombóvár-Tamási, Paks Baja-Bács megyerész Kelet-Pest megyerész Salgótarján-Pásztó
37
Bakony-Balaton Régió
38
Régióbeosztás a Balatont egy régióba szervezve
39
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.