Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Felvonók méretezése Üzemi viszonyok (villamos felvonók) Hlatky Endre.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Felvonók méretezése Üzemi viszonyok (villamos felvonók) Hlatky Endre."— Előadás másolata:

1 Felvonók méretezése Üzemi viszonyok (villamos felvonók) Hlatky Endre

2 Tartalom fizikai alapok, fizikai alapok, méretezési elvek, méretezési elvek, mit méretezzünk? mit méretezzünk? hogyan méretezünk? hogyan méretezünk? Hlatky Endre Cél: a felvonó működése során előforduló üzemállapotokban kialakuló erők és nyomatékok meghatározása, a berendezés elemeinek optimális kiválasztása érdekében A felvonó üzemviszonyai

3 Az üzemviszonyok vizsgálatát célszerű a kritikus esetekre korlátozni. A „szélső üzemállapotok”: - a fülke terhelése, - a fülke helyzete, - a fülke haladási iránya, - ill. a számítani kívánt jellemzők szerint vizsgálhatók. A „szélső üzemállapotok”: - a fülke terhelése, - a fülke helyzete, - a fülke haladási iránya, - ill. a számítani kívánt jellemzők szerint vizsgálhatók.

4 A felvonó üzemviszonyai A statikus „szélső üzemállapotok”: - tele fülke az alsó szinten, - tele fülke felső ……., - üres fülke a felső szinten, - üres fülke az alsó ……, A statikus „szélső üzemállapotok”: - tele fülke az alsó szinten, - tele fülke felső ……., - üres fülke a felső szinten, - üres fülke az alsó ……, lehet: - álló helyzet, - egyenletes sebességű haladás (a veszteségek elhanyagolásával)

5 A felvonó üzemviszonyai „ta” „üf” A két statikus szélső üzemállapot (álló helyzet) m f +m t meme htht mkmk t meme mfmf mkmk htht t T1T1 T1T1 T2T2 T2T2 FkFk FkFk

6 A felvonó üzemviszonyai pl. 1. az ellensúly tömegének, 2. hajtótárcsa-tengely, terelőtárcsa- tengely terhelésének meghatározására Mire jó a statikus szélső üzemállapot vizsgálata? 1. Az ellensúly tömege a gyakorlatban: mert így:

7 A felvonó üzemviszonyai Mire jó a statikus szélső üzemállapot vizsgálata? 2. A tengelyek terhelése: R pl.:

8 A felvonó üzemviszonyai pl.: konzolos hajtótárcsa- tengely ellenőrzése: l F mf

9 A felvonó üzemviszonyai Veszteségek az aknában: - a fülke és ellensúly megvezetése, - kötéltárcsák csapágysúrlódása, - kötelek terelése (hajlítgatása) Ne hanyagoljuk el a veszteségeket! Figyelembe vételük veszteségi tényezőkkel, ill. hatásfokkal történhet.

10 m f +m t meme htht mkmk t A felvonó üzemviszonyai A statikus erők: (mozgás közben) T 1t T 2t F kt F sf F se v v megmeg (m f +m t )g mkgmkg A kötélerők: F kt = T 1t – T 2t (tárcsák veszteségei nélkül) „tfa”

11 A felvonó üzemviszonyai A veszteséggel és anélkül számított kötélerőkből meghatározható az aknahatásfok: ha és akkor A kiszámított kerületi erő alapján kiválasztható katalógusból a hajtás néhány jellemzője

12 A felvonó üzemviszonyai ajánlott hatásfok értékek: megj.: a táblázat értékei a kötélterelés veszteségét és a tárcsák csapágysúrlódását is tartalmazzák

13 A felvonó üzemviszonyai például: 450 kg terhelés mellett 0,7 m/s sebességet szeretnénk terelés alkalmazásával: eredmény: P = 3,5 kW, i=1/52, d ht = 480 mm

14 A felvonó üzemviszonyai A kiszemelt változat adataival további számítások végezhetők: (v = áll. mellett!) a hajtótárcsán kifejtendő nyomaték: a felvonógép (motor) szükséges névleges nyomatéka:  m értéke a hajtóműtípustól függ ! a katalógus szerinti nyomaték: a motor névleges nyomatéka:

15 A felvonó üzemviszonyai A hajtótárcsa felől számítva az adatokat: (v = áll. mellett!) a hajtótárcsán kifejtendő nyomaték: a felvonógép (motor) szükséges névleges teljesítménye: a felvonó sebessége: a katalógus szerint v =0,72 m/s - de n~1380 1/min, így v tény =0,67 m/s következtetés: más változat célszerűbb lehet!

16 A felvonó üzemviszonyai A dimamikus „szélső üzemállapotok”: - tele fülke felirányban az alsó szintről, - tele fülke leirányban ……., - üres fülke leirányban a felső szintről indul, - üres fülke felirányban ……, stb. A dimamikus „szélső üzemállapotok”: - tele fülke felirányban az alsó szintről, - tele fülke leirányban ……., - üres fülke leirányban a felső szintről indul, - üres fülke felirányban ……, stb. A mozgás során a sebesség változik: a fülke és a kapcsolódó tömegek gyorsulnak, lassulnak

17 A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: T 1t T 2t F kt F sf F se megmeg (m f +m t )g mkgmkg m f +m t meme htht mkmk t m rt m rht a a  A (szög)sebesség változása a (szög)gyorsulás irányával ellentétes értelmű nyomatékokat, tömegerőket ébreszt: forgó mozgás: egyenes vonalú mozgás:„tfa” mkamka (m f +m t )a meamea MtMt M ht

18 A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: T 1t T 2t F kt F sf F se megmeg (m f +m t )g mkgmkg m f +m t meme htht mkmk t mrtmrt m rht a a „tfa” mkamka (m f +m t )a meamea MtMt M ht forgó mozgás: t tt  M helyette: vagy: hengerpalást korong, henger gyűrű pl: vagyis a forgó tömeget a kerületre redukált értékkel, a haladó mozgás gyorsulásával vesszük figyelembe és

19 A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: T 1t T 2t F kt F sf F se megmeg (m f +m t )g mkgmkg m f +m t meme htht mkmk t m rt m rht a a „tfa” mkamka (m f +m t )a meamea MtMt M ht az erők egyensúlya:

20 A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: T 1t T 2t F kt F sf F se megmeg (m f +m t )g mkgmkg m f +m t meme htht mkmk t m rt m rht a a „tfa” mkamka (m f +m t )a meamea MtMt M ht a mozgó tömegek redukálhatók a motor tengelyére: a öszefüggés alapján, és mert a lendület szempontjából az azonos sebességű részek egyenértékűek: itt: a teljes mozgó rendszer tehetetlenségi nyomatéka:

21 A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: T 1t T 2t F kt F sf F se megmeg (m f +m t )g mkgmkg m f +m t meme htht mkmk t m rt m rht a a „tfa” mkamka (m f +m t )a meamea MtMt M ht Mire jó az előbbi számítás? az indításhoz szükséges dinamikai nyomaték meghatározásához: a motor ellenőrzéséhez: katalógusok közlik a motor által „elviselhető” redukált nyomatékot a hajtótárcsa hajtóképességének ellenőrzéséhez: következő lap

22 A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: T 1t T 2t F kt F sf F se megmeg (m f +m t )g mkgmkg m f +m t meme htht mkmk t m rt m rht a a „tfa” mkamka (m f +m t )a meamea MtMt M ht ellenőrizni kell az alábbi üzemállapotokat: berakodás, vészleállítás, elakadás, normál menet (indulás) a feltétel: (az elakadás kivételével)

23 A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: T 1t T 2t F kt F sf F se megmeg (m f +m t )g mkgmkg m f +m t meme htht mkmk t m rt m rht a a „tfa” mkamka (m f +m t )a meamea MtMt M ht például: l.: villminta1.xls

24 A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: T 1t T 2t F kt F sf F se megmeg (m f +m t )g mkgmkg m f +m t meme htht mkmk t m rt m rht a a „tfa” mkamka (m f +m t )a meamea MtMt M ht Az összefüggéseket minden esetben az aktuális aknai elrendezésnek megfelelően kell átalakítani! következő lap

25 A felvonó üzemviszonyai Az „általános eset”:

26 A felvonó üzemviszonyai Az „általános eset”:

27 A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” l.: villminta2.xlsvillminta2.xls aktualizálva:

28 A felvonó üzemviszonyai Azért ez egyszerűbb! T 1t T 2t F kt F sf F se megmeg (m f +m t )g mkgmkg m f +m t meme htht mkmk t m rt m rht a a  mkamka (m f +m t )a meamea MtMt M ht


Letölteni ppt "Felvonók méretezése Üzemi viszonyok (villamos felvonók) Hlatky Endre."

Hasonló előadás


Google Hirdetések