Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A munkasebesség egyenlőtlensége.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A munkasebesség egyenlőtlensége."— Előadás másolata:

1 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A munkasebesség egyenlőtlensége

2 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék t (sec) P (W) Átlagos teljesítmény W gy1 W gy2 W l2 W l3 W l1

3 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék W gy Az átlagos terhelést meghaladó pillanatnyi teljesítmény gyorsítja a rendszert, az elvégzett munka a mozgó gépelemek mozgási energiáját növeli, az energia tárolódik. WlWl Az átlagos teljesítményt meghaladó pillanatnyi terhelés lassítja a rendszert, a mozgó gépelemek mozgási energiája rovására történik munkavégzés, a tárolt energia munkavégzésre hasznosul.

4 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Egyenlőtlenségi fok

5 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Az egyenlőtlenségi fok és a gép tehetetlenségi nyomatéka  E a legnagyobb munkafelesleg ill. munkahiány!

6 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A lendítőkerék méretezése 1.A teljesítmény – idő menetábra vagy a pályamenti erők – idő menetábra alapján a legnagyobb munkafelesleg ill. hiány meghatározása (E)(E) 2.Az egyenlőtlenségi fok kiszámítása ()() 3.Az új egyenlőtlenségi fok felvétele (’)(’) 4.A lendítőkerék tehetetlenségi nyomatékának kiszámítása ()() 5.A lendítőkerék tömegének és tömegeloszlásának (alakjának) meghatározása

7 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék n max n (f/min) M (mN) t (sec) M 1 -M k  nknk M1M1 11 t2t2 M k -M 2 22 t1t1 nknk `` n min n` min n` max M2M2 MkMk M (mN) t (sec) Az egyenlőtlenségi fok és a gép tehetetlenségi nyomatéka

8 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A1A1 A2A2 M (mN) t  sec  M 1 -M 2  n1n1 M1M1  z M (mN) n (f/min) n2n2 n2n2 n1n1 t  sec  M2M2  Átállás egyik üzemállapotból a másikba, állandó gyorsító nyomaték hatására

9 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék M (mN) t  sec  M 1 -M 2  z n2n2 n1n1 n (f/min) t  sec  A1A1 A2A2 n1n1 M1M1 M (mN) n (f/min) n2n2 M2M2 Átállás egyik üzemállapotból a másikba, változó gyorsító nyomaték hatására z’

10 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Ellenőrző kérdések (1) 1.Hogyan értelmezhető egy gép átlagos terhelése illetve teljesítménye? 2.Mi az egyenlőtlenségi fok? 3.Hogyan függ össze az egyenlőtlenségi fok és a gép tehetetlenségi nyomatéka? 4.Mi a lendítőkerék szerepe? 5.Milyen főbb lépéseken keresztül határozható meg a lendítőkerék szükségessége és konkrét méretei?

11 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Ellenőrző kérdések (2) 6.Milyen módon határozható meg az az időtartam, ami egy gép egyik üzemállapotból egy másik üzemállapotba történő átállásához szükséges? 7.Tisztán energetikai szempontból vizsgálva, egy gép forgó tengelyei közül melyikre kell elhelyezni a lendítőkereket? 8.Egy gép forgó tengelyei közül melyikre célszerű elhelyezni a lendítőkereket? Miért? 9.Milyen következményekkel jár a lendítőkerék méretének növelése a gép üzemére vonatkozóan?


Letölteni ppt "Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A munkasebesség egyenlőtlensége."

Hasonló előadás


Google Hirdetések