Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM."— Előadás másolata:

1 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM

2 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A HŐENERGIA A mechanikai energia termelésének energiaformája

3 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A változó sebességű üzem csak mozgó illetve mozgó alkatrészeket tartalmazó gépek esetében értelmezhető!

4 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Az egyenletes sebességű üzem modellje P ellenállás P hajtóerő =

5 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A változó sebességű üzem modellje P ellenállás P hajtóerő > < F ellenállási F hajtó > < vagy

6 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A változó sebességű üzem energetikai modellje P be P ki GÉP P tárolt

7 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A tárolt energia minden esetben mozgási energia!

8 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A teljes üzemi folyamat az indítástól a megállásig

9 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék v (m/sec) t (sec) szabadkifutás egyenletes sebességű üzem indítás fékezéses megállás SEBESSÉG - IDŐ MENETÁBRA

10 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék GYORSULÁS - IDŐ MENETÁBRA t (sec) a (m/sec 2 ) szabadkifutás egyenletes sebességű üzem indítás fékezéses megállás

11 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék PÁLYAMENTI ERŐK - IDŐ MENETÁBRA F (N) t (sec) Gördülési ellenállás szabadkifutás egyenletes sebességű üzem indítás fékezéses megállás

12 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék P (W) t (sec) TELJESÍTMÉNY - IDŐ MENETÁBRA A gördülési ellenállás teljesítményének változása fékezéses megállás szabadkifutás egyenletes sebességű üzem indítás A gyorsító erő munkája

13 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A gyorsító erő munkája (Wgy) P (W) t (sec) TELJESÍTMÉNY - IDŐ MENETÁBRA A gördülési ellenállás munkája (Wg) fékezéses megállás szabadkifutás egyenletes sebességű üzem indítás A fékezési hő (Qf)

14 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Az indítás és a megállás szakaszára

15 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Az indítási teljesítménycsúcs csökkentése P (kW) P max1 (kW) P max4 (kW) t (sec)

16 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A többfokozatú indítás teljesítményszükséglete Az egy fokozatban végzett indítás munkaszükséglete

17 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A több fokozatban végzett indítás munkaszükséglete

18 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A több fokozatban végzett indítás munkaszükséglete általánosságban Kiemelve a közös tényezőket

19 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Kiemelve a közös tényezőket Átalakítások elvégzése a zárójelen belül

20 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Az egy és a többfokozatú indítás munkaszükséglete azonos

21 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A többfokozatú indítás teljesítményszükséglete

22 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Végtelen sok fokozatú indítás teljesítményszükséglete

23 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Az indítás teljesítményszükségletének jelentősége egy mintapéldán keresztül

24 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Egy (felső gépházas) felvonó járószékének tömege 1600 kg, teherbírása 4000 N. Az alkalmazott ellensúly a járószék súlyán kívül a maximális hasznos teher felét is kiegyensúlyozza. Határozzuk meg az egyenletes sebességű teheremelés teljesítmény-szükségletét és a felvonó-berendezés teljes hatásfokát, ha feltételezzük, hogy a teheremelés sebessége 0,6 m/sec, a súrlódási veszteségek és a kötél merevségének leküzdéséhez rendelt hatásfok 45%, a motor és a kötéldob közé épített lassító áttétel hatásfoka 65%, a villamos motor hatásfoka 80%.

25 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Veszteségmentes esetben a szükséges teljesítmény 1,2 kW Veszteségek figyelembevételével a szükséges teljesítmény 5,2 kW

26 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Határozzuk meg a teljesítményszükségletet, ha azt karjuk, hogy a felvonó 3 sec alatt érje el üzemi sebességét. A teljesítmény-idő menetábra alapján

27 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Mivel Pü Pü ismert, 5,2 kW, a liftberendezés teljes mozgási energiáját kell meghatározni a szükséges maximális teljesítmény kiszámításához. A mozgási energia összetevődik: az egyenes vonalú mozgást végző tömegek és a forgó mozgást végző tömegek mozgási energiájából

28 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Az egyenes vonalú mozgást végző tömegek mozgási energiája

29 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A forgó mozgást végző tömegek. kötéldob, csiga – csigakerekes hajtómű, tengelykapcsoló, villamos motor forgórésze.

30 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A tehetetlenségi nyomaték

31 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A végtelenül vékony gyűrű tehetetlenségi nyomatéka

32 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Tömör tárcsa ill. henger tehetetlenségi nyomatéka dr r

33 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Tömör tárcsa ill. henger tehetetlenségi nyomatéka

34 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A tehetetlenségi nyomaték általánosságban Ahol a tömegredukciós tényező, értéke ½ és 1 között van a forgó tömeg kialakításától függően!

35 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A forgó mozgást végző tömegek (vissza a feladathoz!) kötéldob, csiga – csigakerekes hajtómű, tengelykapcsoló, villamos motor forgórésze.

36 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Kötéldob Tömege: 20 kg Átmérője: 50 cm Redukcós tényező legyen: 0,9

37 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A kötéldob

38 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A csigakerék Szögsebessége azonos a kötéldobéval! Tömege: 35 kg Átmérője: 750 mm

39 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A csiga Szögsebessége azonos a villamosmotoréval, ami legyen 1500 ford/min azaz 157 rad/sec! Tömege: 10 kg Átmérője: 100 mm

40 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A tengelykapcsoló Tömege: 6 kg Átmérője: 150 mm

41 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A villanymotor Tömege: 25 kg Átmérője: 30 cm

42 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A teljes mozgási energia = gyorsítási munka Járószék + ellensúly 360 J Kötéldob 3,24 J Csigakerék 7,1 J Csiga 231 J Tengelykapcsoló 210 J Villanymotor 3466 J Összesen  4277 J

43 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A maximális teljesítmény

44 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A rendszer redukált tehetetlenségi nyomatéka

45 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék A rendszer redukált tehetetlenségi nyomatéka A motor kihajtó tengelyére végezve a redukciót!

46 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Ellenőrző kérdések (1) 1.Hasonlítsa össze az egyenletes és a változó sebességű üzem matematikai modelljét! 2.Milyen szakaszai vannak az indulástól a leállásig tartó üzemnek? 3.Melyek a legfontosabb menetábrák? 4.Mi a szabadkifutás? 5.Mi a gyorsító erő? 6.Mire fordítódik a gyorsító erő munkája? 7.Miért előnytelen az egy fokozatban, állandó gyorsulással történő indítás? 8.Hogyan csökkenthető az egy fokozatban, állandó gyorsulással történő indításnál jelentkező teljesítménycsúcs?

47 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék Ellenőrző kérdések (2) 9.Legfeljebb hányad részére csökkenthető az egy fokozatban, állandó gyorsulással történő indításhoz tartozó teljesítménycsúcs azonos idő alatt, azonos sebességre történő többfokozatú indítással? Igazolja szemléletes módon! 10.Hogyan határozható meg a forgó mozgást végző tömegek felgyorsításához szükséges munka? 11.Mi a tehetetlenségi nyomaték? 12.Mi a tömegredukciós tényező? Milyen szélső értékei vannak? 13.Mit kell érteni egy gépi berendezés redukált tehetetlenségi nyomatéka alatt?


Letölteni ppt "Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK-JÁI Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM."

Hasonló előadás


Google Hirdetések