Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az impulzus tétel alkalmazása (egyszerűsített propeller-elmélet) Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az impulzus tétel alkalmazása (egyszerűsített propeller-elmélet) Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék."— Előadás másolata:

1 Az impulzus tétel alkalmazása (egyszerűsített propeller-elmélet) Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék

2 A szélkerék 1 1' 2' 2 A1A1 ApAp A2A2 v1v1 v2v2 áramcső Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék

3 A propellerhatásfok A szélkerék által a mozgó levegő energiájából hasznosított energiamennyiség az összes energiamennyiséghez képest c 1 =a szélsebesség c p =a propellernél mérhető sebesség c 2 =a propeller mögött nagy távolságban az elképzelt áramcsőben érvényes sebesség Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék

4 A Betz-limit A szélkerék teljesítményének összefüggése Ez a függvény c 2 /c 1 re harmadfokú és helyi szélsőértéke van, mégpedig maximuma ott ahol c 2 /c 1 =1/3! Ezt visszahelyettesítve a lehetséges maximális teljesítmény, adott geometriai méretek és szélsebesség esetén Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék

5 A Betz-limit A szélkerék teljesítményének összefüggése Ez a függvény c 2 /c 1 re harmadfokú és helyi szélsőértéke van, mégpedig maximuma ott ahol c 2 /c 1 =1/3! Ezt visszahelyettesítve a lehetséges maximális teljesítmény, adott geometriai méretek és szélsebesség esetén Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék A szélkerék rotor körének megfelelő területen időegység alatt áthaladó mozgó levegő energiájának maximálisan 16/27-ed része hasznosítható!

6 c 2 = a légcsavar előtt, nagy távolságban az elképzelt áramcsőben érvényes elméleti sebesség, mely a haladási sebesség c p =a propellernél mérhető sebesség c 1 =a légcsavar mögött, nagy távolságban az elképzelt áramcsőben érvényes elméleti sebesség A légcsavar külső energia-befektetés útján levegőáramlást hoz létre (közlekedési eszköz mozgását eredményezi) = a szélkerék megfordítottja. Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Ebben az esetben a hatásfok a jármű vontatására fordított teljesítmény és a légcsavarkörnél a levegővel közölt összes teljesítmény hányadosa

7 Ellenőrző kérdések 1.Mit értenek propeller-hatásfok alatt egy szélkerék esetében? 2.Mit értenek propeller-hatásfok alatt egy járművet hajtó légcsavar esetében? 3.Mi a Betz-limit? 4.Milyen feltétel teljesülése esetén maximális a szélkerék teljesítménye? 5.Adott szélsebesség és ismert geometriai méretek esetén hogyan határozható meg egy szélturbina maximális lehetséges teljesítménye? Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék


Letölteni ppt "Az impulzus tétel alkalmazása (egyszerűsített propeller-elmélet) Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék."

Hasonló előadás


Google Hirdetések