Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Üzemi szállítási rendszerek 3. Előadás 2013.09.25.1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Üzemi szállítási rendszerek 3. Előadás 2013.09.25.1."— Előadás másolata:

1 Üzemi szállítási rendszerek 3. Előadás

2 ZH-k ZH1_Időpont: 6. Oktatási hét, péntek 12:15 –től. ZH2_Időpont: 13. Oktatási hét, péntek 12:15 –től. Hely: ??? Esély: %

3 Vonóelemek hajtása és vezetése

4 Acélsodronykötelek hajtása és vezetése 1.Kötéldobos hajtás: pl. daru emelőmű A kötélvégek a dobon rögzítve vannak  kényszerkapcsolat a dobbal Darukötél NEM madzag!!! Daruhorog NEM kampó!!! G

5 Négykötélágas ikercsigasor

6 Nyolckötélágas ikercsigasor

7 Acélsodronykötelek hajtása és vezetése 2.Hajtótárcsás hajtás: pl. felvonóknál Csak súrlódó erő biztosítja a kötél mozgását  megcsúszhat!

8 Acélsodronykötelek hajtása és vezetése A kötélvezetés ellenállása és hatásfoka Veszteségek oka: Súrlódás van a kötél és a kötélkorong között Kötélkorong forog  csapsúrlódás Kötél belső ellenállása hajlításra

9 Acélsodronykötelek hajtása és vezetése a)Szabadon forgó kötélkorong 1.Csapsúrlódás

10 Acélsodronykötelek hajtása és vezetése a)Szabadon forgó kötélkorong 2.Hajlítási ellenállás  Összes ellenállás: Ha:  Tárcsahatásfok:

11 Acélsodronykötelek hajtása és vezetése b)Mozgó kötélkorong

12 Acélsodronykötelek hajtása és vezetése c)Több kötélágas teherfelfüggesztés:

13 Acélsodronykötelek hajtása és vezetése c)Több kötélágas teherfelfüggesztés: Ha ikercsigasor van beépítve, z –nek a kötélágak számának felét kell behelyettesíteni és G is az összes terhelés fele. pl.: nyolckötélágas ikercsigasor: z=4 és G=fél terhelés A kötelet terhelésre kell méretezni!

14 Acélsodronykötelek hajtása és vezetése Kötéldobos hajtás - kötéldob: Menetszám – (Ikercsigasornál a dob egyik felén a menetszám): ahol a +2 tartalékmenet, a kötélvég kicsúszásának megakadályozására. Palásthossz: Ahol: p= menetemelkedés

15 Kötéldob keresztmetszete

16 Kötélvég bekötés

17 Acélsodronykötelek hajtása és vezetése Súrlódó kötélhajtás méretezése: A megcsúszás határhelyzetében: Ha nem csúszik meg a kötél: Megcsúszás elleni biztonság: β=1,3 – 1,4

18 Acélsodronykötelek hajtása és vezetése Súrlódó kötélhajtás méretezése Az kerületi erő növelésének lehetőségei: a) növelése – átfogási szög növelése Ha egymásután két hajtótárcsával hajtjuk a kötelet, az átfogási szögek összeadódnak. b) növelése a hajtótárcsa és a kötél között  műanyag, gumi, szövet, vagy fa bevonat a hajtótárcsán  ékhatás kihasználása: a kötélre ható súrlódási erő megnő

19 Lehetőségek α növelésére

20 Két Hajtótárcsás elrendezés

21

22 Acélsodronykötelek hajtása és vezetése Súrlódó kötélhajtás méretezése Az kerületi erő növelésének lehetőségei: Ékprofilú horony A kötél változtatja az alakját! Alámetszett horony Ha kopik is, ugyanolyan alakú marad!

23

24 Acélsodronykötelek hajtása és vezetése Súrlódó kötélhajtás méretezése Az kerületi erő növelésének lehetőségei: c)Feszítő erő növelése Ezzel együtt nő is, ami a kötelet terheli. Gyors megoldásnak ez a jó, de inkább az és növelését kell alkalmazni

25 Láncok hajtása és vezetése A teheremelő láncot lánckerékkel, vagy láncdióval (kis fogszámú lánckerékkel) hajtjuk

26 A láncraktár kialakítására példa: A lánc 1-2 méterenként hosszabb csapokkal van szerelve

27 Láncok hajtása és vezetése A vonólánc vezetésének lehetőségei:  vezetékben csúszik, vagy gördül (görgős lánc)  helybenmaradó görgők támasztják alá. Láncfeszítés:  Kopás, nyúlás kiegyenlítésére  túlzott láncbelógás megakadályozására Általában ~180° átfogási szögű lánckeréknél kell elhelyezni

28 Láncok hajtása és vezetése Láncvezetés ellenállása: Vízszintes lánc: - ha üresen csúszik - ellenállás erő [N] - súrlódási tényező - lánc folyóméter tömege [kg/m] g - nehézségi gyorsulás [m/sec²] l - lánc hossza [m] Emelkedőn haladó lánc: Ha lejtőn haladunk, ez az előjel: -

29 Láncok hajtása és vezetése Láncvezetés ellenállása: Ha a lánc gördül, μ helyett -t kell használni. Ahol: f – gördülési ellenállás karja [mm] /f=0.5 – 1mm/ μ – csapsúrlódási tényező d – láncgörgő csapjának átmérője D – láncgörgő átmérője Vonólánc ellenállása irányváltoztatásnál: mint a szabadon forgó kötélkorong

30 Láncok hajtása és vezetése Íves szakasz ellenállása: a)A lánc csúszik egy íves pályán b)ha gördül a lánc, ugyanez helyett -vel

31 Láncok hajtása és vezetése Vonólánc hajtása: A vonóláncnak nagy az osztása, jellemzően t = 200 – 400mm. Nagy fogszám esetén lehetetlenül nagy lenne a hajtó lánckerék átmérője. Ezért z = 3 – 8 is lehet. A lánc sebessége változik, és között, + még oldalirányban ostorozó mozgást is végez, u amplitúdóval. Mindez a láncnak dinamikus terhelést ad. A lánccal hajtott szállítógépek mindig rángatva járnak

32 Láncok hajtása és vezetése

33 Feszítési módok Csavaros – Nyomottrugós – Súlyfeszítés

34 Láncok hajtása és vezetése Szállítószalag hevederének teljes ellenállása: A heveder mozgatásának ellenállását vízszintes, vagy emelkedő pályaszakaszon ugyanúgy számítjuk, mint a láncokét. A végdobon az ellenállás számítása megegyezik a szabadon forgó kötélkorongéval

35 Vonóerő - diagram

36 Vonóerő - diagram A vonóerő – diagramban a hevederrel párhuzamosan rajzolt, nem sraffozott terület az előfeszítés hatását mutatja. Emelkedő szállítószalagnál a heveder önsúly által okozott terhelés annál nagyobb, minél feljebb lévő keresztmetszetet vizsgálunk (nagyobb, a tőle lefelé eső hevederszakasz súlya) – ezt mutatja a hevederre merőlegesen sraffozott terület. A felső dobról, a hajtódobról lefutó ágban a vontatási ellenállás csak kis mértékben növekszik lefelé haladva, mert itt csak a heveder önsúlya terhel. Az A – B szakaszon a heveder önsúly és a szállított anyag súlya is terhel, itt nagyobb az ellenállás (ferdén sraffozott terület). A hajtásnál, a B pont után a vonóerő lecsökken


Letölteni ppt "Üzemi szállítási rendszerek 3. Előadás 2013.09.25.1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések