Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc."— Előadás másolata:

1 Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

2 Az innováció és a kreativitás, az innováció szerepe és folyamata 74. lecke

3 Az innováció és kreativitás Értelmezhető minden innovációs szintre (egyéni, szervezet, társadalom) Az egyén szerepe az innovációban: A személyiség fontossága. Kreatív személyiségInnovatív személyiség problémamegoldóvégrehajtó intuitivitásracionalitás Leonardo da VinciJames Watt értékteremtéshasznosság

4 Fogalma: A kreativitás újszerű összefüggések felismerése, újszerű megoldások kitalálására való képesség, Több mint intelligencia, a fejlődés következő fázisa. IntelligenciaKreativitás korábban szerzett ismereteket a korábbival azonos körülmények között használja; konvergens gondolkodás; lexikális tudás; nehezebben fejleszthető. korábban szerzett ismereteket újfajta struktúrában használja; divergens gondolkodás; eredetiség; könnyebben fejleszthető.

5 Divergens gondolkodás főbb faktorai: Fluencia (könnyedség) Flexibilitás (konvekcióktól mentes átstrukturálódás) Originalitás (szokatlanság, eredetiség) Problémák iránti érzékenység Elaboráció (a kidolgozás, kiegészítés képessége) Hogyan írható le a kreatív folyamat? Az alkotó ember a meglévő ismereteket, tapasztalatokat új struktúrába egyesíti, ez az új konfiguráció ad esélyt a probléma megoldására. Példák: Hirtelen megoldás képtelen helyzetben: Brown – ökörnyák – függőhíd, Krick – Watson – csigalépcső – DNS kettős spirál Véletlen: Fleming – penicillin Szemléletmód váltogatás – eltérés a megszokottól: Edward – himlő elleni védőoltás Megszabadulás a gondolati korlátoktól- Brain – storming.

6 A kreatív folyamat szakaszai P. Torgersen után: A probléma érzékelése A probléma felfedezése, összpontosítás, vizsgálat, nagy szerepe a véletlennek. Inkubációs szakasz, vagy ötletgyűjtés A tudatalatti és tudatos cselekvések összekapcsolása. A lappangás során a tudatosan megszerzett ismeretek átstrukturálódnak. Itt kezd kialakulni a megoldás a tudatos és állhatatos keresés eredményeként. Hirtelen megvilágosodás Az ötlet a megoldás olyan új útja, amely korábban nem volt ismeretes. Az alkotás „legmisztikusabb” pontja az „igazi ötlet megvilágosodása”. Számos kísérő gondolat szintézise, hirtelen alakot ölt, amely már a tudatosság szintjére emelkedik. Igazítás – kidolgozás Az ötlet még további igazítást, finomítást igényel. Kritika, relativitás.

7 A kreativitás szintjei: Expresszív szint Gyermekekre jellemző, önálló minden befolyástól független kifejezés, spontán formában. Produktivitás szintje Képzettség, ismeret, amelyet alkalmaz a munkája során. Inventív (feltalálói) szint Megismert dolgok között új összefüggéseket ismer fel (újítás, találmány) Innovatív (megújító) szint Új alapokra képes helyezni a korábbi ismereteket, gyakorlatot, képes megújulni. Emergentív (teremtő) szint Kreatív gondolatok abszolút értelemben újat, eddig ismeretlen dolgokat, összefüggéseket (nagyon kevés ember pl. Kepler, Einstein)

8 A kreativitást befolyásoló tényezők A kreativitást akadályozó tényezők: túlzott rend, fegyelem; teljesítmény elvárások; határidők; eredmény centrikusság; praktikusság; racionalitás; A kreativitást elősegítő tényezők: nyitottság; bizalom; játékosság; megértés; tolerancia; rugalmasság.

9 Vezetési módszerek és kreativitás Kreativitást akadályozó tényezők oTúlzott rend, fegyelem oHasznosság oHatáridők, időkorlátok oTeljesítménykövetelmények oGyakorlatiasság A kreativitást támogató tényezők oNyitott légkör oRugalmasság oMotiváció (jutalmazás, pozitív megerősítés) oBizalom oÖnálló feladatok (feladatok delegálása) oVezetői empátia Brain-storming típusú módszerek o635-ös módszer:- 6 fős csoport 3 gondolatot 5-ször továbbfejleszt oPhilips módszer: - 6 fős csoportos 6 perces megbeszélés, oDelphi módszer:- kérdőíves oNCM-Nominál csoportmódszer:- leírás – elmond – értékelés

10 A társadalmi jólét alapja a gazdaság versenyképessége A versenyképesség alapja: az új kihívásokhoz való alkalmazkodás képessége; az élethosszig tartó tanulás és a megszerzett tudás hasznosításának a képessége; A versenyképesség jellemzői: innováció; kreativitás; kockázatvállalás; környezeti-természeti erőforrások fenntartható használata Forrás: A Magyar Köztársaság Kormányának kutatás-fejlesztési és innováció-politikai középtávú stratégiája a gazdasági versenyképesség ösztönzésére (2006-2013) (Tervezet) Az innováció szerepe

11 „Az innováció pénz!?” Makoto Kikucsi K+F: 60 %-os csökkenés A K+F ráfordítások alakulása

12 A vállalkozási szektor szerepe az innovációban. Peter Drucker: Innováció és vezetés „Vállalkozói társadalom” Innovációs ráfordítások abszolút és relatív arányai

13

14

15 Korunk gazdaságának meghatározó trendjei 1.Globalizáció (Globalization) 2.Innováció/Kreativitás/Változás (Innovation/Creativity/Change) 3.Kihelyezés (Outsourcing) 4.Fogyasztói igénynövekedés (Consumer Sophistication) 5.Értékalkotás (Value Creation) 6.Változások (Changes) Forrás: Minőségügyi Világkongresszus Tokió, 2005

16 Lisszabon, 2000 március Az EU tíz év alatt váljon a földkerekség legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú gazdaságává, amely állampolgárai számára több és jobb munkahelyet, illetve erősebb szociális kohéziót biztosítva képes a fenntartható növekedésre … (Lisszabon 2000) A Lisszaboni stratégia (Lisbon Strategy, Lisbon Agenda, Lisbon Process) http://ec.europa.eu/growthandjobs/pdf/lisbon_en.pdf

17 Az innováció folyamata Innovációs modellek 1. Lineáris modellek Technology push– A tudományos-műszaki eredmények nyomása Alapkutatás Kísérleti fejlesztés GyártásMarketingÉrtékesítés Demand pull – Az új termékek/eljárások iránt megnyilvánuló kereslet szívóhatása Piaci igény Kísérleti fejlesztés GyártásMarketingÉrtékesítés Forrás: Inzelt Annamária, 1998

18 2. Visszacsatolásos modell Új szükségletek Ötletek meg- fogalmazása Kutatás kísérleti fejlesztés Gyártás Piac Marketing és értékesítés Új technológiák Társadalmi és piaci igények Élenjáró termékek és termelési eljárások Forrás: Inzelt Annamária, 1998

19 A diffúzió problémája Forrás: Inzelt Annamária, 1998 Évek Alkalmazók száma 10 20 30 40 Megjegyzés: 3000 ötletből 1 sikeres üzlet

20 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc."

Hasonló előadás


Google Hirdetések