Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 OPERATÍV VÁLLALAT- IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK. 2 Szlogenek „Az információ hatalom.” „Az információ a negyedik erőforrás.” „Az információ vállalati versenyelőny.”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 OPERATÍV VÁLLALAT- IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK. 2 Szlogenek „Az információ hatalom.” „Az információ a negyedik erőforrás.” „Az információ vállalati versenyelőny.”"— Előadás másolata:

1 1 OPERATÍV VÁLLALAT- IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK

2 2 Szlogenek „Az információ hatalom.” „Az információ a negyedik erőforrás.” „Az információ vállalati versenyelőny.” „Az információ sokba kerül.”

3 3 Informatikai támogatás célterületei 1. a cég termékei VÁLASZTÉK,VÁLASZTÉK, A PIACI RÉSZESEDÉS,A PIACI RÉSZESEDÉS, AZ ELJUTTATÁS MÓDJA A FOGYASZTÓHOZ,AZ ELJUTTATÁS MÓDJA A FOGYASZTÓHOZ, ÚJ PIACOK,ÚJ PIACOK, TERMÉKEK FEJLESZTÉSE,TERMÉKEK FEJLESZTÉSE,

4 4 Informatikai támogatás célterületei folytatás 2. a piac szükségletei A BIZTONSÁGOS ELLÁTÁS,A BIZTONSÁGOS ELLÁTÁS, SZELEKTÍV PIACPOLITIKA,SZELEKTÍV PIACPOLITIKA, ÚJ IGÉNYEK FELTÁRÁSA,ÚJ IGÉNYEK FELTÁRÁSA, 3. a technológiák ALAPVETŐ ÉS ÉLENJÁRÓ TECNIKÁK BIRTOKLÁSA,ALAPVETŐ ÉS ÉLENJÁRÓ TECNIKÁK BIRTOKLÁSA, TECHNOLÓGIAI FEJLESZTÉS,TECHNOLÓGIAI FEJLESZTÉS, INNOVÁCIÓ,INNOVÁCIÓ,

5 5 Információs erőforrás jelentősége 1.Új eljárások, szabályok, innovációs folyamat 2.A sikeres szervezet; piaci siker és információ 3.Gazdálkodás az információs vagyonnal 4.Jelentős erőforrás: belül és kívül! 5.A cég informatikai átlátszóságának vagy homályosságának jelentősége 6.Az informatika szerepe a minőségben 7.Az információs ipar 8.Information Management

6 6 Mit jelent az információ- technológia (informatika)? Információ-technológia vagy informatika (az alkalmazott eszközök, technikai eljárások és ismeretek összessége) alatt az adatgyűjtés, az adattárolás, az adatfeldolgozás és az információ- továbbítás megvalósítási módját, valamint az e célokra alkalmazott technikai eszközök (hardver, szoftver, hálózatok, alkalmazói rendszerek) összességét értjük, vagyis a számítástechnika és a telekommunikáció együttes alkalmazásával megvalósuló rendszereket.

7 7 Az információ-technológia szerepe Információ-technológia jelentősége: alapfolyamati technológia és az IT összekapcsolódik alapfolyamati technológia és az IT összekapcsolódik ügyviteli folyamatokügyviteli folyamatok elektronikus kereskedelemelektronikus kereskedelem vezetés és döntéstámogató rendszerekvezetés és döntéstámogató rendszerek integrált vállalatirányítási rendszerekintegrált vállalatirányítási rendszerek

8 8 Mit jelent a standard szoftver? Olyan készen megvásárolható szoftverek, amelyek megkímélik a vásárlókat, vagyis különféle szervezeteket a szoftver- fejlesztés hosszadalmas és költséges folyamatától. Hátránya: Elképzelt vállalati modelleket ír le!

9 9 Mi az integrált információs rendszer? Integrált vállalatirányítási rendszer alatt egy adott valamennyi feldolgozását megvalósító, egységes információs rendszert értjük. Általában az egész vállalatra kiterjedő integrációt valósítanak meg.

10 10 Integrált információs rendszer kritériumai A feldolgozás egyes lépései során az információ továbbításban nem változik meg az eszköz! (pl. nincs floppyra mentés!)A feldolgozás egyes lépései során az információ továbbításban nem változik meg az eszköz! (pl. nincs floppyra mentés!) Nincs többszörös adatbevitelNincs többszörös adatbevitel Az egyes alrendszerek egymásra épülnekAz egyes alrendszerek egymásra épülnek Ugyanazon adatokat használjákUgyanazon adatokat használják

11 11 Mit jelent a vállalatirányítási információs rendszer? Vállalatirányítási információs rendszerek fő feladatai: 1.Gyorsan és hatékonyan feldolgozzák a vállalatoknál keletkező nagyszámú üzleti tranzakciókat. (tranzakció-feldolgozási funkció) OLTP – On-line Transaction Processing 2.Ellátják a vállalat vezetőit a döntésekhez szükséges információkkal (pl. pénzügyi problémák modellezése révén). OLAP - On-line Analytical Processing

12 12 OLAP – OLTP rendszer összehasonlítása On-Line Analytical Processing On-Line Transaction Processing “Miért” -re ad választ Sokdimenziós Aggregált adatok Döntéstámogatás VEZETI a Vállalatot “Miért” -re ad választ Sokdimenziós Aggregált adatok Döntéstámogatás VEZETI a Vállalatot “Mi” -re ad választ Kétdimenziós Elemi adatok Adatfeldolgozás KEZELI a Vállalatot “Mi” -re ad választ Kétdimenziós Elemi adatok Adatfeldolgozás KEZELI a Vállalatot

13 13 Vállalatirányítási információs rendszer elemei

14 14 Az integráltság mértéke Integráltságot fokozó rendszerek: 1.CAD – Computer Aided Design (számítógéppel segített tervezés) 2.CAM – Computer Aided Manufacturing (számítógéppel segített gyártás) 3.CAPP- Computer Aided Process Planning (számítógéppel segített folyamattervezés) 4.PM – Project Management (projekt irányítás) 5.Irodaautomatizálási rendszerek 6.EDI – Electronic Data Interchange(elektronikus adatcsere) 7.WEB alapú rendszerek

15 15 Vezetői információs rendszer Vállalati menedzsment legfontosabb funkciói: tervezéstervezés végrehajtásvégrehajtás szervezésszervezés munkaerő biztosításmunkaerő biztosítás vezetésvezetés ellenőrzésellenőrzés Más megközelítés szerint: tervezéstervezés szervezésszervezés utasításutasítás koordináláskoordinálás ellenőrzésellenőrzés

16 16 Adattárház

17 17 Vezetéstámogató rendszerek fejlődése (MSS) 60-as évek-TPS Transction Processing Systems tranzakciófeldolgozó rendszerek 70-es évek-MIS Management Information Systems vezetői információs rendszerek (VIR)70-es évek-MIS Management Information Systems vezetői információs rendszerek (VIR) 70-es évek-OAS Office Automatization Systems irodaautomatizálási rendszerek70-es évek-OAS Office Automatization Systems irodaautomatizálási rendszerek 80-as évek-DSS Decision Support Systems döntéstámogató rendszerek (DTR)80-as évek-DSS Decision Support Systems döntéstámogató rendszerek (DTR) 80-as évek-ES Expert Systems szakértő rendszerek, SZR80-as évek-ES Expert Systems szakértő rendszerek, SZR 90-es évek –EIS Executiv Information Systems felsővezetői információs rendszer, FVIR90-es évek –EIS Executiv Information Systems felsővezetői információs rendszer, FVIR

18 18 Döntés támogatás Stratégiai tervezés: elemzések, döntések, választások sorozata, melynek során a menedzsmentnek elemezni kell: a környezetet, a környezetet, a szervezet erőforrásait,a szervezet erőforrásait, stratégiai kapacitásokat és még sok egyebet.stratégiai kapacitásokat és még sok egyebet. Ezen elemzéseket támogató rendszerek a döntés- támogató rendszerek (DDS: Decision Support System)

19 19 Döntés támogató rendszerek Döntéstámogató rendszerek előnyei: Hatékonyabb döntéshozatal (minőség)Hatékonyabb döntéshozatal (minőség) KöltségcsökkentésKöltségcsökkentés A döntéshozók közötti jobb kommunikációA döntéshozók közötti jobb kommunikáció A vezetők (döntéshozók) gyorsabb betanulásaA vezetők (döntéshozók) gyorsabb betanulása DTR felhasználók által elkövetett hibák: túlhangsúlyozzák a DTR szerepéttúlhangsúlyozzák a DTR szerepét az adatok pontosságának és fontosságának feltételezéseaz adatok pontosságának és fontosságának feltételezése az objektivitásba vette hamis illúzióaz objektivitásba vette hamis illúzió

20 20 Döntési folyamat szakaszai 1.Feladatmeghatározás és adatgyűjtés fázisa – MIS, EDP, EIS, ES, DSS 2.Terveztési fázis- DSS, ES 3.Normatív modellek feltételrendszere 4.Alternatívák generálása - DSS, ES 5.Választás fázisa - DSS 6.Értékelés 7.Magvalósítás fázisa – DSS, ES

21 21 Döntési folyamat

22 22 Csoportos döntések (MINTAPÉLDA) Háromtagú család autót vásárol, lehetséges színek: sötétkék, meggypiros, citromsárga Egyedi preferációs sorrend: Apa sötétkék>citromsárga>meggypiros Anya meggypiros>sötétkék>citromsárga Kislány citromsárga>meggypiros>sötétkék

23 23 Csoportos döntések (MINTAPÉLDA) Preferencia egyedi sorrendből Meggypiros vagy sötétkék ? meggypiros>sötétkék Citromsárga vagy meggypiros? citromsárga>meggypiros Eredmény:citromsárga>meggypiros>sötétkék

24 24 Csoportos döntések (MINTAPÉLDA) Másik preferencia egyedi sorrendből Sötétkék vagy citromsárga? sötétkék>citromsárga Meggypiros vagy sötétkék? meggypiros>sötétkék Eredmény:meggypiros>sötétkék>citromsárga Előző eredmény: citromsárga>meggypiros>sötétkék

25 25 DSS részei

26 26 DSS adatbázis

27 27 Ez igaz? „A tökéletes vezető tökéletes adathiányban is elboldogul.” (Murphy-Spencer törvénye)

28 28 Info. rendszerek osztályozása vezetési funkciók szerint DÖNTÉSTÁMOGATÓ RENDSZEREK – DSSDÖNTÉSTÁMOGATÓ RENDSZEREK – DSS Felső vezetés stratégiai döntését segíti MENEDZSERINFORMÁCIÓS RENDSZEREK – MISMENEDZSERINFORMÁCIÓS RENDSZEREK – MIS Taktikai-operatív szinten dolgozó vezetés számára OPERATÍV INFORMÁCIÓS RENDSZEREK – AOS, CAD, stb.OPERATÍV INFORMÁCIÓS RENDSZEREK – AOS, CAD, stb. Programozott döntések szintjén

29 29 Felsővezetői információs rendszerek

30 30 A tudás és a technika szerepe

31 31 Információs rendszerek jelentősége a vállalat életében

32 32 Tranzakció-orientált feldolgozás és az OLAP

33 33 Lefúrás (drill-down)

34 34 OLAP rendszerek jellemzői 1.Sokdimenziós koncepciós világnézet 2.Átláthatóság 3.Hozzáférhetőség 4.Egyenletes lekérdezési teljesítmény 5.Kliens-server architektúra 6.Többdimenziós felépítés 7.Dinamikus ritkamátrix-kezelés 8.Többfelhasználós támogatás 9.Korlátlan többdimenziós műveletek 10.Intuitív adatkezelés 11.Rugalmas megjelenítés 12.Korlátlan számú dimenzió és összegzési szint

35 35 Oracle EXPRESS sémája

36 36 Felsővezetői információs rendszerek

37 37 Felsővezetői információs rendszerek előnye-hátránya Előnyök: A felsővezetők munkastílusához igazodikA felsővezetők munkastílusához igazodik Időt, energiát takarít megIdőt, energiát takarít meg Szűrt, kiemelt adatok kerülnek a vezető eléSzűrt, kiemelt adatok kerülnek a vezető elé Múltbéli és aktuális adatok hozzáférhetőkMúltbéli és aktuális adatok hozzáférhetők Javul a szervezeten belüli és kívüli kommunikációJavul a szervezeten belüli és kívüli kommunikáció Csökkenő vállalati költségekCsökkenő vállalati költségek Stratégiai előnyStratégiai előny Hátrányok: Fejlesztése újszerű feladatFejlesztése újszerű feladat Félelem a rendszertől (humán tényező)Félelem a rendszertől (humán tényező) A szükséges adatok nem mindig elérhetők ésA szükséges adatok nem mindig elérhetők és rosszul strukturáltak rosszul strukturáltak

38 38 Felsővezetői információs rendszerek hatása A rendszer hatása az emberi tényezőkre A számítógépek térhódításával a felsővezetők munkája megváltozikA számítógépek térhódításával a felsővezetők munkája megváltozik Az informatikai tudás felértékelődikAz informatikai tudás felértékelődik Az emberi kapcsolatok „elgépiesednek”, az emberi kapcsolatok formálissá válnakAz emberi kapcsolatok „elgépiesednek”, az emberi kapcsolatok formálissá válnak

39 39 Felsővezetői információs rendszerek jövője A felső vezetői információs rendszerek jövője: Integráltságuk, jó grafikai tulajdonságuk miatt egyre szélesebb körben is elterjednek. „Everybody’s information system” – „Mindenki információs rendszere”


Letölteni ppt "1 OPERATÍV VÁLLALAT- IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK. 2 Szlogenek „Az információ hatalom.” „Az információ a negyedik erőforrás.” „Az információ vállalati versenyelőny.”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések